The Happening (2008)

Verenigde Staten / India / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo

Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.

Zwolle84
Toch niet zo slecht als ik dacht. Shyamalan heeft hier wel weer een fijn sfeertje te pakken rond een belangrijk, nog steeds enorm actueel thema. Wat dat betreft is het einde ook erg mooi; we leren het nooit. Erg donker voor zijn doen. Het is alleen geen eenvoudige film omdat hij weer allerlei genres in de blender gooit zonder daarbij een duidelijke richting op te dringen.

Dat is positief, maar zorgt er ook wel voor dat het elkaar soms wat in de weg zit. Een iets serieuzere toon had de film beklemmender gemaakt. Nu wordt het hier en daar net iets te jolig. Net als dat Zooey Deschanel een fijne actrice is voor de lichtere rollen, maar hier flink wat gewicht tekort komt.

Maar een voldoende is het bij nader inzien toch zeker wel waard. Die Shyamalans worden sowieso erg fijn ouder.

schitterende road movie met een sublieme sfeer.

Matige film waarin mensen van de oost-kust van Amerika zich plotseling zelf van het leven beroven. Op zich een intrigerend uitgangspunt, maar een stuk minder boeiend uitgewerkt. De personages zijn nogal vlak en het helpt ook niet dat zowel Mark Whalberg als Zooey Deschanel niet op hun plek zijn hier. Je ziet tijdens sommige scenes duidelijk de hand van M. Night Shyamalan, maar dit is verre van zijn beste film.

avatar van tbouwh
Het bekijken van films met een zeker thema is nu een ding (denk er maar eens over na, een bizar gegeven - zelfs als we de fictie leven, denken we kennelijk nog naar die fictie te kunnen 'ontsnappen' (?)), maar déze titel zie ik in de lijstjes eigenlijk niet terug. Hoewel The Happening enorm afgekraakt is (en ik er ook veel op aan te merken had), doet de film één ding heel scherp en venijnig: ze laat zien dat mensen in dit soort omstandigheden echt alleen nog maar (of nog sterker) aan zichzelf denken. Ik ben steeds sterker gaan beseffen dat dit een misantropische film is, en dat doet me nog meer dan dit rampenplan op recept.

avatar van AniSter
Shyamalan behoort tot een van mijn favorieten. Toch had ik deze nog nooit gezien. Een ding is zeker: Corona is zo goed als niets in vergelijking met The Happening.....
Mysterieus verhaal dat goed werd neergezet door Mark en Zooey. De boodschap erachter moge wel duidelijk zijn; die is door andere forumleden al meerdere malen uitgelegd. Dat naast het hoofdverhaal nog het relationele probleem een rol speelt is ook niets nieuws. Wat me bij dit soort films echt gaat vervelen is het voorspelbare slot: denk je alles gehad te hebben, gebeurt het opnieuw.

avatar van clubsport
Hoeveel doemscenario's kan hollywood nog verzinnen om ons als mensen een slecht gevoel over onszelf te geven ?
Het is al vele malen verteld maar meestal wel met een bepaalde amusements sausje eromheen waardoor je alles nog kon wegwuiven als een sf vehaaltje met een hoop fantasie .
Films als Contagion en ook deze vind ik toch een stuk naargeestiger , en ja de mens als vijand van de natuur , ach ik word wel een beetje moe van die milieu doemdenkerij .
De film zelf is verder ook niet sterk , het verhaal blijft heel vaag en ook het acteerwerk is matig ( vooral wahlberg doet het niet best ) .

avatar van MindlessAssassin
What the f**ck is Happening..