The Happening (2008)

Verenigde Staten / India / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo

Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.

Pfff, je verwacht heel veel, film hoeft niet altijd specifieke uitleg te hebben maar het gaat eigenlijk helemaal nergens over. Wahlberg denkt trouwens zeker een rol te kunnen spelen door enkel een zacht stemmetje op te zetten en moeilijk te kijken. Mijn deurmat kan nog beter acteren.... Belachelijk trouwens dat er enorm in de film geknipt is. Had ik niet verwacht in NL, of is het qua tijdstip van uitzenden ineens veel strenger geworden of zo?

avatar van Paalhaas
Wat een drama. En dan bedoel ik niet het genre. Werkelijk NIETS klopt aan deze film. Wat mij betreft een ideale casus voor op de filmacademie: "Wat kan er allemaal fout gaan bij het maken van een film?".

avatar van moviemafketel
Shyamalan is al jaren zijn verstand kwijt en komt met de een na de andere draak aangevlogen. Hij krijgt het ook wel voor elkaar om de meest niet passende of ronduit beroerde acteurs uit te zoeken. Geen hoop meer voor de beste man.

Uiterst fascinerende film over mensen die collectief zelfmoord plegen. De film was voorbij voordat ik er erg in had, en dat gebeurt maar zelden. Nadeel was alleen wel dat de film vooral gericht was op het gegeven zelf. De uitwerking van het verhaal bleef onduidelijk en vaag. En dat laat je als kijker wel met een onbehaaglijk gevoel achter. Je weet niet goed wat je dan met zo'n film aan moet. Dit is immers niet waarom je naar een film wil kijken. Maar ook dat maakt de film dan wel weer erg ongebruikelijk. En in ieder geval erg gedurfd en experimenteel. Erg on-Hollywoods. Het verklaart waarschijnlijk ook waarom de film zo laag gewaardeerd wordt.

avatar van sofripa
Hmmmm, ja. Best een onderhoudende film. Het milieu is boos en dat zullen we weten ook. Best wel spooky gedaan. Shyamalan heeft beduidend betere films gemaakt maar dit past wel prima in zijn straatje. Ik zeg 3 sterren. Ik zal het grasmaaien trouwens voortaan met meer eerbied doen...

avatar van Banjo
Geloofwaardig of niet..
Ik heb me echt vermaakt met deze film, het straalde rust uit en de spanning en de dreiging was er continu. Het is een originele film die meer verdient.
het heeft trouwens wel iets weg van Sign's maar dan zonder de biologische toestanden.
4 sterren

avatar van Drifter
Het enige goede van deze film is het basisgegeven waarom de mensen zelfmoord plegen.
Verder is het slecht uitgewerkt, onlogisch, zeer slecht geacteerd en helaas gevoelloos gemaakt.

avatar van Erick1985
Wat een slappe hap zeg... heel erg jammer en wat een gemiste kans. Want de kern vind ik ontzettend origineel; dat planten en bomen zich tegen de mensheid keren. Erg goed bedacht, alleen barslecht uitgewerkt en om te huilen zo slecht geacteerd... 2 sterren; maar dan alleen voor het, in principe, origineel bedachte (maar helaas mislukte) concept

avatar van Ditchthejunk
Verschrikkelijk. Ik had al een paar reacties gelezen maar koppig als ik ben, moest en zou ik een film met mijn lievelingsthema bekijken.

De opbouw gaat prima, wat een idee, de natuur keert zich tegen de mensheid. Het stukje waarin de hoofdpersonen vluchten en met de wind mee rennen in het weiland vond ik best spannend. Alleen de acteerprestaties van Wahlberg, Deschanel en dat meiske waren onder de maat. Zowel Wahlberg als Deschanel horen niet thuis in zo'n film. Doe dan een Eva Mendez of Nicholas Cage of Bruce Willis ofzo! En dat kleine meisje voegde werkelijk waar niks toe.

De muziek vond ik mooi, maar dat kan ook niet anders met James Newton Howard.

2 sterren voor de opbouw, de scene met dat oude vrouwtje, de muziek, een paar mooie beelden en interessante kills. Meer pers ik er niet uit vandaag.

avatar van Kondoro0614
The Happening

The Happening was wel een leuke film.. Het concept was een beetje raar, Gif chemicaliën die afgestoten word door bomen / planten en die er voor zorgt dat mensen zelfmoord gaan plegen.. Ik weet niet of die chemicaliën echt afgestoten kan worden door bomen? Lijkt me niet... Maar goed, iets in mijn ogen vernieuwend dus het wekt wel je aandacht!

Leuk om Mark Wahlberg te zien in de film! Ik vind hem altijd wel een goeie acteur! Zooey Deschanel komt me echter niet bekend voor.. Maar goed, ze deed het ook wel leuk.... Beetje vreemdgaan met een ander ... Ashlyn Sanchez... Mwah, standaard kind rolletje en ken haar voor de rest ook niet..

The Happening is een leuk tussendoor filmpje die met zijn 91 minuten er opzich wel doorheen jaagt, afgezonderd van de soms wat saaie, sloom opbouwende momenten die de film ook kan hebben... In het begin moest ik erg wennen aan het concept maar later begin je het wel "leuk" te vinden... Om zo maar even te voorwoorden.. De stukjes dat de mensen zichzelf gingen vermoorden zijn echt wel "WTF" waard... De tuinmannen hangen zich zelf op met tuinslangen, de bouwvakkers springen van het gebouw af en een man zet een grasmaaier aan en gaat er dan onder liggen.. Het camerawerk vond ik daar in tegen erg slecht! Te veel overbodige close-ups...

avatar van Fonzzz002
Een heerlijke slechte film. Shyamalan films leven in hun eigen gekke wereld, of iig zijn laatste paar films. The Happening is een film die zichzelf serieus neemt maar door een lachwekkend slecht script & meerdere absurde, haast cartooneske scenario’s veranderd het in een komedie. Mark Wahlberg kan ik normaal gesproken waarderen maar hij levert een hilarisch slechte performance in The Happening, evenals de andere acteurs.

Het is een film die afhangt van de bui waarin je bent, een film waar je van tevoren moet weten wat het gaat bieden & het accepteren, daarom is het niet voor ieder weggelegd. Maar voor wat het is heb ik genoten.

avatar van tattoobob
Een leuke tussendoor film die nergens verrast maar wel boeiend blijft om de gehele film uit te willen zien.
Plus wat freaky scenes doet deze film wel naar een voldoende stijgen.
Acteerwerk was wel oke en visueel ook wel oke,verder een aardige wegkijkert.

avatar van FilmMuziekFanaat
Hoe krijgt deze kerel, die zichzelf regisseur durft te noemen, het iedere keer weer voor elkaar om te komen aanzetten met het grootste prutwerk wat maar denkbaar is. Het is toch werkelijk niet te geloven. Alles was bedroevend slecht aan deze film, maar dan ook werkelijk alles! Mijn eerste 0,5 is dan ook voor dit gedrocht.

avatar van Donkerwoud
Nooit zo begrepen waar de haat jegens M. Night Shyamalan toch vandaan komt. Zijn eerste bekende films waren bovengemiddeld, maar nergens meer dan een leuk spel met genre-conventies en kijkersverwachtingen. Een vijftal films verder blijkt dan inderdaad dat de beste man zijn befaamde/beruchte trademarks niet meer tot bevredigende films kan uitwerken. Gelukkig heeft hij met zijn recente 'The Visit' (2015) zichzelf enigszins gerevancheerd op criticasters, ook al zijn de meningen over die film nog steeds verdeeld.

Voor mij is The Happening vooral een wat oeverloze poging om sfeer en thematiek van zijn vorige twee films nogmaals over te doen. De mannelijke hoofdfiguur die zijn vertrouwen heeft verloren in de mensheid en het geloof. De apocalyptische gebeurtenis die de blik terug op onszelf werpt en tot introspectie noopt over onze normen en waarden. De vreemde bijfiguren die voor een komische noot moeten zorgen. De poging om een soort diepere 'allegorie' neer te zetten, maar die tegelijkertijd alsnog in te passen valt in de wetten en regels van een blockbuster. We hebben het allemaal eerder gezien, en, geloof het of niet, óók nog beter uitgewerkt dan hier het geval is.

Toch blijf ik een zwak hebben voor het surreële dat de man in zijn films legt. Het zit vol met visuele vondsten die bij lange na niet zo slecht zijn als soms gesuggereerd wordt. Neem het fragment met het pistool dat steeds opgepakt wordt door nieuwe zelfmoordenaars óf mensen die zichzelf opgehangen hebben in de bomen. Het is alleen jammer als juist zulke krachtige associaties niet gesteund worden door een consistent en bevredigend plot. Karakters reageren lachwekkend onlogisch, met vreemde taalspelletjes of onnatuurlijke reacties op wat er om hen heen gebeurt.

avatar van DarlingDionne
Zonde, als het wat beter uitgewerkt zou zijn... Zou het nog wat potentie kunnen hebben gehad. Mark Wahlberg was echt een verschrikking. Maar dat is ie helaas in veel andere films ook. Snap werkelijk zijn a-list status niet. (Dat eeuwige Boston accent ook, handig als een verhaal zich in die streek afspeelt maar verder behoorlijk storend.) Ik vind verder dat er ook zwaar onlogische keuzes gemaakt worden. Als je bedenkt dat de ramp maar een dag duurt... Geven ze wel erg snel op. Er wordt niet eens een poging gedaan om het gezicht te bedekken. Zo ook tegen het einde aan. Nee helaas, ik wilde heel graag juist het tegenovergestelde vinden. Want soms vind ik ook dat mensen elkaar gewoon erg napraten en zo een redelijke film helemaal kapot maken. In dit geval was het toch wel een beetje terecht. Maar voor mij ligt dat nóg meer aan de acteurs en de slordigheden dan aan het verhaal zelf. Tenminste, dat had ook wel iets anders gemogen maar nogmaals op zich had dat potentie. Het beste van de film waren voor mij de vallende mensen in het begin. Dat vond ik best luguber. Als Wahlberg geen hoofdrol had gespeeld had ik misschien een 2,5 gegeven.

"Mislukte poging."
- Pico

Tja, wat moet je hier nou mee. Idee is top, leuke twist dat de boompjes en bloempjes boos zijn op ons en ons massaal willen uitmoorden. Grappig. Maar wat een hoop crap wordt er toegevoegd aan de shit die ze al bedacht hadden. Allemaal karakters en personages en gebeurtenissen die weggelaten hadden kunnen worden uit de film.

Zo'n hippiestel dat vijf minuten praat over hoe ze met hun plantjes omgaan. Of een meisje dat haar ouders mist. Of een militair die totaal onzeker en vreemd is en waarvan je al een half uur ziet aankomen dat hij doodgaat. Of de hele scene dat die vader van het irritante meisje doodgaat. Allemaal verspilling van minuten die je beter had kunnen gebruiken om goede acteurs te zoeken.

Daarbij maken de personages keuzes die niemand begrijpt. Hoezo doet een bioloog er een halve film over voordat hij de link tussen parken en gif legt? In het journaal was nota bene al een man die braaf had verteld dat het door natuurlijk gas kwam, en dat was tien minuten in de film! Waarom had kneusje Wahlberg zo lang de tijd nodig? En waarom doen ze nooit (echt nooit!) een doekje voor hun neus? Of rijd even langs de Praxis en koop een bouwmasker. Je kunt dit makkelijk overleven en toch wordt er anderhalf uur van mijn kostbare tijd gebruikt om te doen alsof dit niet zo is.

Kortom, niet kijken. Wat een gejank. Ik heb anderhalf uur gehoopt dat ze doodgingen, gewoon om verlost te zijn van dit alles, maar zelfs daarin ben ik teleurgesteld. Kijk dit alleen als je angstig bent voor hooikoorts of als je zo'n persoon bent die altijd met een masker rondloopt omdat je bang bent voor een niesje. Misschien is dit jouw film.

Ben er mee bezig,maar zet hem uit. Film voor teeners. Nog nooit een goed film gezien van Wahlberg.

DrJ
Ik vermaak mij meestal wel met een filmpje en heb eigenlijk niet vaak kritiek op acteerprestaties, want meestal kijk ik er doorheen, als het verhaal een beetje te pruimen is, maar ik heb deze film na 3 kwartier uitgezet, want wat een erbarmelijk acteerwerk. Dit is echt het slechtste wat ik ooit heb gezien qua acteren.

avatar van AC1
AC1
DrJ schreef:

Dat was dan ook de bedoeling maar dat had ik eerst ook niet begrepen.

avatar van Collins
Het leukste uit de film zijn de personages. En dan doel ik niet op de personages van Wahlberg en Deschanel, maar op een paar uitgelichte passanten die even mogen meeacteren en vervolgens snel de dood vinden. Ze bivakkeren hier heerlijk buiten de veilige kaders die meestal worden gehanteerd bij personages die rampenfilms als deze bevolken. Je weet wel, van die stomme panikerende figuren die even kort in beeld zijn en waarvan de aanwezigheid een tweeledig doel dient. Allereerst is dat om de kijker te ergeren door dom gedrag te vertonen en ten tweede om daarna als gerechtvaardigd aas te dienen voor een bepaalde dreiging.
In deze film gaat het iets anders. Hun aanwezigheid duurt alvast langer en in die langere tijd spelen ze bovendien een aangenamere en memorabelere rol dan we gewend zijn van levend aas.
In een matige film als deze zijn het deze lichtpuntjes die je op de been houden. Verder houdt het allemaal niet over.
De aanzet tot van de film is trouwens nog wel beloftevol. Een nieuwsgierig makend en bloed belovend mysterie en een stel hoofdpersonages dat niet lekker in hun vel zit. Dat kan wat worden, toch? Kan ja, maar dat gebeurt dus niet. De psychologische aspecten blijven lekker simplistisch aan de oppervlakte hangen en worden er na enig oninteressant sudderen met behulp van een hoop platitudes snel en vaardig doorheen gejast. Tot zover de psychologische aspecten.
Het mysterie vergaat het evenzo. Zonder dat het ooit interessant is geworden, is het mysterie ook al weer snel en vaardig geëindigd. Aan het eind van de film is het bijkans ondoenlijk om een facet van het mysterie te benoemen dat intrigeert, dat angst aanjaagt, dat spannend is of dat de kijker nog helder voor ogen staat.
Geen goeie van M. Night Shyamalan.

avatar van Fisico
Lang geleden dat ik The happening nog eens zag. De film moet in mijn geheugen gegrift gestaan hebben, want zowat elke scène was herkenbaar. Vroeger vond ik die blijkbaar nog redelijk ok, maar ik moet mijn mening toch bijstellen. Het begin is best aardig en mysterieus. Qua verhaal of concept zit er heus wel wat in. Een uitgangspunt dat aanspreekt en triggert om verder te kijken naar de film.

De uitwerking daarentegen is matig tot zelfs belabberd. Heel veel onlogische zaken en vreemde situaties. Vele gebeurtenissen sloegen op niets en berustten op toeval of waren te geforceerd (bvb de snelle conclusies over de planten en de verplaatsingen in kleine groep naar dunbevolkte gebieden). Ook de dialogen of acteerprestaties zijn werkelijk tenenkrullend. Zooey heeft een erg leuk snoetje, maar dat is het dan ook. Weinig chemie of karakter met haar wederhelft Wahlberg. Maar het gaat verder: de "massahysterie" werd slecht uitgevoerd, chaos en verdriet zijn lachwekkend en ga zo maar door.

Nogmaals: als concept best wat potentieel. Ook sommige zelfmoorden zaten goed (vooral de beginscène springt hier in het oog), maar Shyamalan slaat toch dikwijls de bal mis. Jammer, want met The sixt sense en Unbreakable bombardeerde hij zichzelf tot een promising director...

avatar van Antonev
Op papier een boeiend verhaal, maar qua uitwerking laat het teveel steken vallen. Zo nu en dan worden we getrakteerd op een aardige passage, maar dit is helaas niet voldoende om de film te redden. Elke keer als ik dacht dat het nog wat kon worden, dan kregen we weer een tenenkrommend slechte scene voorgeschoteld. Het camerawerk is niet best, maar de cast geeft hier ook niet thuis. Teleurstellend als je naar de namen kijkt.

avatar van TornadoEF5
Met de beste wil van de wereld, maar dit was toch echt wel tenenkrommend slecht. Heel vaag concept dat slecht werd uitgewerkt. Uiteraard klonk het plot al ongeloofwaardig, maar er wordt nooit een duidelijke uitleg gegeven. De wetenschappers geven aan dat ze nooit de natuur voldoende zullen kunnen begrijpen, en dat wordt vaak geïnsinueerd in de film via verschillende dingen. Maar we weten wel dat het om 8u33 op een dinsdagmorgen startte en de morgen nadien om 9u27 eindigde. Verder heel veel fouten zoals ramen en deuren die gesloten moeten blijven, maar men vergeet bvb. het sleutelgat af te dekken. Of op een gegeven moment ontdekte men dat men in kleinere groepen moest blijven, terwijl een half uur daarvoor men in een veel grotere groep aan het overleggen was wat te doen, en auto's tegenhield. Dat soort fouten zijn uiteindelijk onvermijdelijk maar soit. Waar ik me ook aan stoorde was dat er een heleboel zaken bij betrokken werden die er niets mee te maken hadden, zoals de vijandige personen waar men bij aanbelden. Een groep mensen schoot twee kinderen dood, elders kwam men een heel defensieve vrouw tegen. Eerder in de film dacht ook iedereen aan zichzelf wanneer men probeerde te vluchten, en liet men de hoofdpersonages in de film maar staan, op twee auto's na. Ik vind dat belachelijk. Op die manier maak je de film wat "enger" of meer paranoïde, maar het maakt er niet beter op. Verder vind ik de hoofdpersonages niet echt goed uitgewerkt. Dat heeft er wellicht mee te maken dat de film zo plots begint, en dat de vader van dat meisje zo abrupt vertrekt, en dus weinig screentime krijgt. De film had misschien wat langer moeten duren. Nee, M.Night Shyamalan is geen regisseur die een verhaal goed kan uitwerken, maar eerder een regisseur die het van kunstmatige opgebouwde sfeer moet hebben. Drie films gezien van de man, en het rapport is tot nu toe slecht. Een 2,0* voor The Sixth Sense en Unbreakable en nu dus een 1.0* voor The Happening. Nu konden de acteurs en actrices de film ook niet dragen, maar dat is eigen aan elke clichè rampenfilm. En ik heb niets tegen Wahlberg.

Een bepaald moment uit de film deed me ook aan dit denken...

A plant - YouTube

avatar van arno74
Half puntje eraf in de herziening. Destijds in de bioscoop gezien. Het verhaal is weinig bijzonder maar op zich wel aardig, alleen heeft de film last van de toch wel ontzettend slechte en lege dialogen. Dit kon beter, sommige scenes hadden overgeschoten of anders geschrapt kunnen worden. Lady in the Water heb ik nog niet gezien, maar The Happening was eentje uit de tijd dat Shyamalan minder presteerde, duidelijk een voorloper op zijn dieptepunt After Earth (1*) die hij via The Last Airbender (1,5*) wist te bereiken. Daarna kwam het gelukkig wel weer goed. 2*.

avatar van IH88
“Plastic. I'm talking to a plastic plant. I'm still doing it.”

Volgens mij wilde Shyamalan heimelijk een komedie maken, want dat is de enige verklaring die ik kan bedenken voor wat de regisseur met The Happening laat zien. De dialogen en het acteerwerk alleen al verdienen een Oscar voor Beste Komedie. Het verhaal is zo vreemd en wazig dat ik op een gegeven moment meer ging letten op het actweerwerk en de blauwe ogen van Deschanel. Het is voor mij een raadsel waar Shyamalan met The Happening heen wilde, en gezien het einde wist hij dat zelf op een gegeven moment ook niet meer.