The Happening (2008)

Verenigde Staten / India / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo

Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.

Zwolle84
Toch niet zo slecht als ik dacht. Shyamalan heeft hier wel weer een fijn sfeertje te pakken rond een belangrijk, nog steeds enorm actueel thema. Wat dat betreft is het einde ook erg mooi; we leren het nooit. Erg donker voor zijn doen. Het is alleen geen eenvoudige film omdat hij weer allerlei genres in de blender gooit zonder daarbij een duidelijke richting op te dringen.

Dat is positief, maar zorgt er ook wel voor dat het elkaar soms wat in de weg zit. Een iets serieuzere toon had de film beklemmender gemaakt. Nu wordt het hier en daar net iets te jolig. Net als dat Zooey Deschanel een fijne actrice is voor de lichtere rollen, maar hier flink wat gewicht tekort komt.

Maar een voldoende is het bij nader inzien toch zeker wel waard. Die Shyamalans worden sowieso erg fijn ouder.

schitterende road movie met een sublieme sfeer.

Matige film waarin mensen van de oost-kust van Amerika zich plotseling zelf van het leven beroven. Op zich een intrigerend uitgangspunt, maar een stuk minder boeiend uitgewerkt. De personages zijn nogal vlak en het helpt ook niet dat zowel Mark Whalberg als Zooey Deschanel niet op hun plek zijn hier. Je ziet tijdens sommige scenes duidelijk de hand van M. Night Shyamalan, maar dit is verre van zijn beste film.