The Happening (2008)

Verenigde Staten / India / Frankrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Mark Wahlberg, Zooey Deschanel en John Leguizamo

Het getrouwde stel Elliot (Mark Wahlberg) en Alma (Zooey Deschanel) moet samen met een groep vreemden vluchten voor een apocalyptische crisis die de wereld dreigt op te slokken. Deze vreselijke gebeurtenis zorgt ervoor dat mensen helemaal doordraaien en zichzelf doden. Veel mensen denken dat het een virus, of zelfs een terroristische aanslag is, maar niemand kan het met zekerheid zeggen. Tot een ietwat excentrieke bioloog met een mogelijke uitleg komt.

Driello
Slecht. De hele strekking van het verhaal is nog wel ok: planten die wraak nemen voor de schade die ze wordt aangedaan. Maar de manier waarop dat wordt uitgewerkt en de vele plotholes die door nonsense-theorietjes worden opgevult begonnen me al snel erg tegen te staan. Kinderfilm met volwassen uitstraling.

avatar van Crook
Deze review slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop: http://www.fuckthatfilm.com...

avatar van stijngeraats
Spanning is ver te zoeken in deze film !

avatar van RuudC
Nu zal ik nooit een groot bewonderaar worden van M. Night Shyamalan. Zijn laatste films vond ik stuk voor stuk rampzalig. The Last Airbender heb ik nog niet gezien en de verwachtingen voor The Happening waren niet bepaald hoog. Ik had nooit durven denken dat ik deze film nog wel zou waarderen. Vooruit, het verhaal is vaag en dat is bij Shyamalan vaak al een reden om een lage beoordeling te geven.

Hier kreeg ik alleen het idee dat dit zo een remake had kunnen zijn van een jaren vijftig SF/horrorfilm. Met onverklaarbare sterfgevallen en een mysterieuze kracht die erachter zit, had het dat zomaar kunnen zijn. Tijdens het begin had ik nog wel mijn twijfels. Het acteerwerk is over het algemeen niet erg best (uitzonderingen daargelaten), maar de spanning is prima. Met weinig middelen is het knap dat er toch een mooie sfeer neergezet wordt. Die doet overigens denken aan een betere zombiefilm. De zelfmoorden zijn wel wat bizar, evenals de uiteindelijke verklaring ervoor. Het duurde wel wat te lang en ik moet zeggen dat ik helemaal niks heb met dergelijke ecologische boodschappen, maar al met al worden er best leuke ideëen op los gelaten. Het is wat vroeg om mijn mening over M. Night Shyamalan bij te stellen, maar hier heeft hij me toch positief verrast. Het is een kleine voldoende, maar nog altijd zeker een ster meer als ik verwacht had te geven.

avatar van Montorsi
Nee dit was inderdaad wel heel erg. Onvoorstelbaar...

Belabberd uitgewerkt verhaaltje, waar alle potentie resoluut de nek wordt omgedraaid. Het eerst voorteken is eigenlijk al in dat klasje van Wahlberg. 'It's just an act of nature', belachelijk getelefoneerde 'relevante' informatie wat altijd weer terugkomt op het einde.
Dit wordt doorgezet tijdens de vlucht van de groepjes, waar de personages (en die van Wahlberg in het bijzonder) allerlei vergezochte theorietjes aannemen. Ik bedoel, de eerste persoon die tegen je zegt 'tabaksplanten geven een stof af waardoor wespen de insecten komen opeten, dus dit zal ook wel door de planten kopen' zou normaal gesproken collectief voor gek verklaard zijn. In plaats daarvan geloven ze alles wat hij zegt, en stappen ze bij de beste man in de auto! En het ergste is natuurlijk nog wel dat het ook nog allemaal blijkt te kloppen wat Wahlberg in zijn hoofd haalt. Te onnozel voor woorden ook dat hij bij elke ingeving even stilstaat en om zich heenkijkt, en dan hardop gaat zeggen wat hij zojuist heeft bedacht. Normaal denk je dan toch ook dat hij te pakken is genomen door het virus als iemand zulk soort dingen uitslaat.

Helemaal dat gedoe met kleine en grote grojepjes, dicht- en dunbevolkte gebieden ging echt he-le-maal nergens over. Dat is toch wel het laatste waar een bioloog (!) aan denkt, terwijl er nog zo'n 100 andere theorieën mogelijk zijn. Een stofje wat i.c.m. de planten kan beoordelen waar de meeste/minste mensen zijn, en dat principe even later toch weer overboord gooit. Kan me zelfs herinneren dat er gezegd werd dat het 'virus' zich steeds verder verspreide naar dunner bevolkt gebied. Dus wat doen we, we gaan naar dunner bevolkt gebied. Ik weet het niet hoor, maar met al die auto's die daar staan, heeft niemand dan een beter idee? Ik had op een gegeven moment echt het idee dat Shyamalan bedacht had dat het wel spannend zou zijn als er steeds minder lui overbleven, en met die visie terug is gaan schrijven aan het script, met allerlei geforceerde scenes en idiote aannames van dien.

En dan dat einde in het huisje. Belachelijke poging tot spanning met die oude vrouw al om te beginnen, en vervolgens de climax waar ze er maar voor kiezen 'samen te sterven', ipv even te wachten tot de wind gaat liggen aangezien ze toch alledrie binnen zitten. Dan ben je al die tijd bezig met overleven, en dan kan het, en dan doen ze wat anders. Heeft niemand dit script een keertje nagelezen of heeft Shyamalan gewoon een zak geld gekregen en zoek het verder maar uit wat je ermee doet?

Ook hilarisch waren de vertolkingen van Marky Mark en Deschanel, ze hebben allebei toch wel eens laten zien tot aardige dingen in staat te zijn, mits goed gecast. Wahlberg is echter gecast als sullige brave burger met een erg hoog blije-eikel gehalte, een rol waar hij zelf overduidelijk ook geen houding aan weet te geven. Hij staart af en toe te onnozel voor woorden uit zijn ogen, zag er echt niet uit. Deschanel is eigenlijk voornamelijk erg irritant en lijkt wel anderhalf uur lang onder invloed. Helpt ook zeker niet dat ze hun houterige dialogen scriptmatig oplezen, en hun chemie inspiratielozer dan inspiratieloos is. De bijpersonages doen het al niet veel beter. Zo'n cliché wiskunde-leraar kan toch niet meer in de 21e eeuw, en dat meisje was helemaal bedroevend. Kan ze zelf misschien nog wel het minste aan doen, maar ook haar rol zelf was niets meer dan een slap excuus om Wahlberg en Deschanel dichter bij elkaar te brengen.

Van alles in de film was denk ik de muziek nog het meest aardige. Openingsmuziek was niet verkeerd, en ook tussendoor zaten wat aardige stukjes. Visueel was het echter niet veel, zeker de montage leek helemaal nergens op (die fade-outs, pffff).

Als een film zo slecht is als deze kun je ineens een hele hoop schrijven, en dan nog mis ik wat kleine dingetjes. Bijvoorbeeld hoe niet-spannend een thriller blijkbaar kan zijn. Het was dan ook echt een van de slechtste films die ik in tijden heb gezien, onbegrijpelijk dat hier niet al in een veel eerder stadium een stokje voor is gestoken.

avatar van moviemafketel
Goed stuk Montorsi, ben het helemaal met je eens.

avatar van Decec
Een redelijk SF/Thriller film...
Prima verhaal, maar niet echt spannend...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mark Wahlberg...
Prima achtergrond geluid (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
Niet slecht, maar geen moeite waard...

avatar van Crook
Dat iemand nog de moeite neemt om zoveel woorden achter elkaar te zetten voor dit prul vind ik bijna net zo verbazend als de slechtheid van de film zelf

avatar van TragieStar.*
Ik heb deze film vroeger een keer bekeken, toen ik nog wat jonger was en toen vond ik het een bar slechte film. Heb het daarom ook nooit helemaal afgekeken. Vandaar dat ik nu dus de film opnieuw ben gaan kijken. Misschien denk ik er nu anders over?

De eerste 5 minuten waren nog oke, lekker spannend en mysterieus, maar later zakt het steeds dieper weg in clichés en andere overdreven gebeurtenissen.

Eigenlijk slaat de film gewoon helemaal nergens op. Het is eerder komisch dan echt begrijpelijk. De mensen brengen zichzelf om door een natuurverschijnsel, hoe heb je dit kunnen verzinnen? Ik heb gelachen om dit lachwekkende verzinsel. Achja, je moet iets verzinnen tegenwoordig he.

Mark Wahlberg was in die tijd nog niet echt bekend, vandaar dat ik hem toen ook nog niet kende. Maar nu wel. Hij is en blijft een vrij knappe/lekkere man en kan ook nog vrij aardig acteren. Alleen stoort hij wel in deze film. Vrij irritant op sommige momenten, terwijl hij op het begin juist goed van start ging. Zijn vrouw daarintegen was nog veel erger, heb me alleen maar geirriteert aan haar.

En dan het einde, de ramp stopt opeens, er is niks gebeurd om het te voorkomen. Ja, Wahlberg en zijn vrouw zijn weer nader tot elkaar gekomen, wat een onzin. Ze moeten ook altijd een relatie crisis hebben in dit soort films. En dan komen ze met een slecht excuus, ja het komt door de milieu vervuiling en beschadiging. Jahoor, gewoon weer een milieu boodschap om ons in te laten zien hoe slecht het eraan toe gaat. Om ons bang te maken, dat er echt iets ergs gaat gebeuren. Tuurlijk. 1 ding is zeker, dit belachelijke verhaal zal alleen in je dromen gebeuren. En dan op het einde ons nog even bang maken, omdat het weer terug komt, maar dan op een andere plaats.

Om even terug te komen op de vraag: Misschien denk ik er nu anders over? Het antwoord is: nee. Het enige verschil is dat ik nu wel de moeite heb genomen om deze film af te kijken, wat al een hele inspanning met zich mee brengt.

avatar van AjaxRulezzz
Mooie film, lekker spannend. De spanning werd goed opgebouwd en ik vond het verhaal ook goed. Daarnaast natuurlijk goed geacteerd van Wahlberg.

Een zogenaamde apocalyptische thriller die sterk en met veel potentie begint, maar al na tien minuten als een kaartenhuis in elkaar stort een vervelende, saaie, slaapverwekkende film wordt. Er gebeurt echt helemaal niets en enige spanning is niet voorhanden. Af en toe zorgen de beelden van dode mensen nog voor wat opleving. Het plot is minimaal en de cast ondermaats: Mark Wahlberg komt niet verder dan wezenloos in de camera te staren en het voorhoofd te fronzen. Jammer, een gemiste kans.

avatar van galaxydriver32
ik weet nog wel dat toen ik ongeveer 8 was dat ik deze met mijn broer had gezien en toen vond ik hem heel leuk dus ga hem zeker nog een keer zien

voor wat ik me herinner 3.5*

avatar van miss_efron
Niet zo'n goede reacties over deze film.Lees altijd wel reacties en bekijk ratings voor ik aan een film begin.ik dacht:Laat ik voor een keer eens niet geloven wat iedereen over deze film verteld en geniet er gewoon van!

De film hield me in de ban van aan het begin tot aan het einde.Ik wou zeker weten wat er nu voor zorgde dat die mensen allemaal zeelfmoord pleegde.

verassende film die me in de ban hield.Heb er weinig van dit genre al ooit gezien.Geen enkel zelf!

****9

avatar van SPT
SPT
Film begind nog aardig, maar zakt al vrij snel in tot een saai gebeuren waar vrijwel niets gebeurd dat mij als kijker wist te boeien.

avatar van Timothyvdmeer
TragieStar.* schreef:

nou in 2008 had ie al aardig wat hits op zijn naam staan.

avatar van Daan258
Wat was dit een bagger film zeg, echt vreselijk.
Het verhaal is echt zo dom als het maar kan, er gebeurt ook de hele film echt helemaal niks.
En dan nog het acteren zeg, pfffff dat was echt onwijs maar dan ook echt onwijs slecht.
vooral Zooey Deschanel oow wat was zij vreselijk zeg.
en zelfs Mark Wahlberg was echt slecht in deze film.
heb hem echt met moeite af moeten kijken.

avatar van LostCauze
De vaagheid van het verhaal kon ik enigszins waarderen, de uitwerking van de details en het acteerwerk niet. 1 van de weinige films op moviemeter waar ik het volkomen eens ben met het gemiddelde.

avatar van witboek
Voor de tweede keer gezien en ik vond hem goed. Niet dat er goed geacteerd werd, want dat viel soms in het duigen, maar het verhaal vond ik wel interessant of beter gezegd het onderwerp.

avatar van misterdhdh
saaie film, het onderwerp op zich vindt ik nog wel goed gevonden en interessant, maar de uitwerking kon zoveel beter. de hele film gebeurd er niet veel, en vaak ook onlogische zaken. het idee dat je alleen in een kleine groep niet vermoord kan worden vind ik maar dom. heb me niet vermaakt tijdens de film, het acteren was niet super maar vond ik zeker niet slecht. na een halfuur heb je het allemaal al gezien, het blijft je niet boeien. veel domme scenes zoals die auto's die allemaal op 10 seconden uitkomen op één kruispunt. einde is ook raar, opeens is de epidemie opgelost. beste scene vond ik misschien die mensen die zich ophangen in de boom, je ziet ze allemaal hangen.

2/5

Begin is goed en spannend maar na 10 minuten val je van de ene verbazing in de andere en wordt de film saaier en saaier tot ie in 't niets verdwijnt...

avatar van Fueledable
Met vlagen toch wel spannend. Het hele idee vond ik wel origineel.

avatar van DMF
DMF
Niet best. De film start wel lekker mysterieus en je zit er direct middenin, waardoor het best een tijdje boeiend blijft. Na verloop van tijd komt de mogelijke verklaring van de uitbraak en vanaf dan daalt de film naar een wel heel bedenkelijk niveau. Shyamalan is wat te ambitieus, want het idee is wel aardig, maar het is niet eenvoudig in beeld te brengen en werkt daarom ook niet. En als het al werkt, is het vooral op de lachspieren, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Hetzelfde geldt voor de acteerprestaties. Mark Wahlberg loopt de hele film met één gezichtsuitdrukking rond en Zooey Deschanel huppelt wat mee met een kind aan haar hand zonder ook maar iets toe te voegen. De bijrollen zijn zo mogelijk nog erger, vooral de bioloog met zijn vreemde hoofd en rare ogen. Nee, leuk uitgangspunt, belabberde uitvoering.

* ½

avatar van jipt
Futloze film, baggerslecht geacteerd. 1, 5*

avatar van xxERWINxx
Niet echt een geslaagde film! Dit soort films heb ik nog niet eerder gezien, maar het verhaal is ook heel erg vaag! mensen die opeens dood gaan enz.
Nee niet mijn soort film, hij begon nog wel aardig, maar verder niet spannend!

avatar van Arnforpresident
Decec schreef:

Prima acteerwerk...

Je maakt een grapje, hoop ik?

avatar van Decec
Arnforpresident schreef:

Je maakt een grapje, hoop ik?

Nee helaas..

avatar van nadrin
Een goed verhaal waar ooit al heel goede sf ideeën waren op gebaseerd. Maar dit is hier zo slecht verfilmd dat het een totaal verspilde moeite was om het ooit te verfilmen. Als kijker geloof je geen seconde in de personages. Moeilijk te verstaan dat dit iemand als een afgewerkt product heeft beschouwde.

avatar van Filmfan74
Flinterdun verhaal en ontzettend platte karakters ( en die moodring slaat nergens op).
Ergens halverwege komt er een interessant Hitchcock-achtig sfeertje opzetten, als ze in het huis van die vreemde vrouw terecht komen. Maar dat kan deze film niet redden.

Confusie
Mm Zooey.

Kan deze film ook niet redden.

Confusie
Ok een beetje dan.

Met eigen muziek kom je een heel eind.