Contagion (2011)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Marion Cotillard en Kate Winslet

In deze film volgen we de razendsnelle verspreiding van een dodelijk virus. Een paar dagen na de besmetting volgt de dood. Terwijl deze pandemie groeit, is de hele medische wereld in rep en roer om een geneesmiddel te vinden en om de paniek onder de mensen te bedwingen. Aan de andere kant zien we de mensen die voor hun overleving vechten en voor hun geliefden zorgen. Een totaalbeeld van een gemeenschap die totaal ineenklapt door dit luchtgedragen virus.

avatar van Decec
Een goede thriller/drama/sf film...
Goed verhaal...
Wat een virus...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Matt Damon en
Laurence Fishburne...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van The One Ring
Contagion is eigenlijk een typische Soderbergh-film: koel, enigszins afstandelijk, maar ook vrij stijlvol en met zichtbare controle een script verfilmen. Die laatste opmerking, dat Soderbergh een script zou verfilmen, klinkt wat overbodig, maar Soderbergh lijkt me, zeker in de laatste jaren, iemand die zich vrij strak aan het script houdt. Hij heeft zich ontwikkeld tot een vakman, wat misschien een deel van de reden is dat hij er genoeg van heeft gekregen. Soderbergh weet iets te goed hoe hij zoiets als Contagion effectief kan maken. Niettemin is het toch jammer, want zelfs zijn mindere films kijken doorgaans vlot weg. Aan de andere kant, een echte uitschieter heb ik in zijn oeuvre nog niet gezien, maar ik heb nog steeds aardig wat te gaan.

Contagion is eigenlijk een beetje een typische virusfilm op papier. Het verloop is redelijk voorspelbaar, maar wel erg goed uitgewerkt en als een echte Hitchcock wordt er ingespeeld op een gevoel van smetvrees op continentale schaal. Al zou Hitchcock het met meer filmplezier doen wellicht. Niettemin, Soderberghs koele stijl past wel goed bij dit verhaal, dat het toch vooral van een zekere geloofwaardigheid moet hebben. Die geloofwaardigheid zorgt dan voor de spanning, waarmee het wel goed zit hier.

Wel leuk dat er zoveel bekende acteurs meespelen in mini-rollen, al had ik verwacht dat dit zo zijn om er zoveel mogelijk te laten sterven in cameo's. Dat viel mee; alleen Paltrow en Winslet leggen van de herkenbare acteurs het loodje. Erg nodig waren die grote namen dan wellicht ook niet, al is het wel leuk om Fishburne weer eens in een wat grotere rol te zien. Hij heeft volgens mij de meeste schermtijd van allemaal.

Aardige film die vrij realistisch overkomt en een goede balans kent tussen drama en spanning. De karakters zijn echter niet echt interessant en hun lot is daardoor ook nauwelijks boeiend.

avatar van Ste*
Ik heb een zwak voor dit soort films, hoewel ze zelden echt goed worden gevonden. Zelf maakt me dat nooit zoveel uit eigenlijk, als ze maar vermakelijk zijn.

Op zich was dat het wel, maar dan alleen de eerste helft. Zoals wel vaker in dit soort films zijn er veel locaties, veel personen, veel geswitch en dat was niet per se geweldig uitgewerkt. Het is vrij all over the place, met een vrouw die gegijzeld wordt, een blogger die een slaatje probeert te slaan uit de gebeurtenissen, wat onderzoekers, de huisvader.

En afgezien van wat riots en een massagrafje hier en daar krijg je nergens de ernst van de situatie echt mee. Er wordt slecht gezegd dat er miljoenen doden zijn, en de ellende moeten we er blijkbaar grotendeels zelf bij verzinnen.

Verder is het wel oke, het straalt geen B-film of amateurisme uit (waarschijnlijk ook door de cast), alleen jammer dat het laatste half uur echt totaal verslapt en in plaats van dat je op het puntje van je stoel zit dooft het allemaal ontzettend traag uit.

Heel magere 3*

Uitstekende film over een nieuw, dodelijk virus dat zich snel over de wereld verspreid. Realistisch en geloofwaardig in beeld gebracht. De gevolgen worden op micro en macro niveau getoond. Spannend en onderhoudend. Er zijn wel wat teveel verhaallijnen en personages, die vanwege de tijdsduur niet allemaal even goed uitgewerkt zijn. Verder een prima cast met aardig wat bekende namen.

avatar van DragQueen
Prima uitgevoerde film over de uitbraak van een dodelijk virus. Het verhaal steekt realistisch in elkaar, en er wordt overtuigend geacteerd door de aanwezige sterrencast. 3 Sterren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Goede film, zonder opsmuk in beeld gebracht door droogkloot Soderbergh, over de gevolgen van een wereldwijde epidemie. Ook erg actueel natuurlijk nu met ebola. Dat het zomaar zou kunnen gebeuren maakt het ook minder science fiction.

avatar van Brabants
Hele geduchte pandemie film van Steven Soderbergh die zonder een overdadige hoeveelheid aan beelden als verhaal prima uiteengezet wordt. Het is een soort verhaal waarbij het sociale en gedragsmatige aspect bij een wereldwijde uitbraak wordt uitgebeeld en hoe er op gereageerd wordt. De kwetsbaarheid en hulpeloosheid is groot en men ziet een goed georganiseerde samenleving veranderen in totale chaos. Individuele personen met ieder een eigen inbreng binnen het geheel vormt de basis van het verhaal. Knap is de manier waarop de regisseur bij het verhaal blijft, zonder uitzinnige karakterontwikkeling en hiermee dus zonder gebruik van clichés een sterk verhaal overeind kan houden. Hierbij staat een gerenommeerde cast aan de basis, die met volle overtuiging een sterk beeld weet te schetsen.

avatar van bass-9
Decec schreef:
Een goede thriller/drama/sf film...
Goed verhaal...
Wat een virus...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Matt Damon en
Laurence Fishburne...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Ik meen nagenoeg exact dezelfde reactie al van jou gelezen te hebben. Weinig inspiratie?

avatar van Gruffalo
Wat ik het meest jammer vond was dat je bijna niemand uit de film echt goed leerde kennen. Het bleef allemaal behoorlijk afstandelijk hier en daar wat niet altijd een probleem hoeft te zijn, maar het had de film denk ik goed gedaan om meer in te gaan op de personages en hun leven. Dat had het geheel wat meeslepender gemaakt.

Realistisch verhaal (bijna documentairefilm) over wat er zou kunnen gebeuren als er een dodelijk virus uitbreekt op wereldschaal. En toch, ondanks Soderbergh en een sterke cast met Damon, Winslet, Law en Cotillard blijf ik bij deze film toch wat op mijn hongervirus zitten. Nooit krijg je een band met de personages omdat ze net niet voldoende uitgewerkt zijn. Gemiste kans. 2*

Ondanks een indrukwekkende cast en een rampscenario, die in werkelijkheid ten alle tijde kan opduiken, met een onoverzichtelijke inpact op het leven op onze aardbol, is dit toch een matig uitgewerkte film. Niet zozeer omwille van de ongeordenende start van de film ( tot daar toe de zeer vele - en uiteindelijk vervelende - wetenschapsterminologie) maar de personages dwarrelen dooreen en het is moeilijk uit te maken wie uiteindelijk belangrijk is in het verhaal. Bovendien haalt de film de spanning er uit door het informatie- en paniekgebeuren niet zo net achtereen te plaatsen en wat nog het meest stoorde was de oppervlakkigheid van de personages.
Er was veel, veel meer mee te doen.

avatar van Boneka
Vandaag opnieuw bekeken en dan gaat er toch een half sterretje vanaf. Niet dat hij slecht is in tegendeel, maar ik mis de jus op de stamppot. Zoals hier ook al wordt gezegd je mist binding met bepaalde personen. Men wil gewoon iets teveel laten zien. Beter was om bepaalde personen toch een soort hoofdrol te geven. Zo zien we Mat Damon vooral in het begin en op het eind. Daar tussen heel weinig. Ook het zoeken naar het juiste medicijn is wat warrig. Doordat we willicht teveel zien krijgt het verder soms geen vervolg. Zoals na de placebo's. Je ziet haar vertrekken bij de vertrekhal om vervolgens niet meer terug te zien. Telkens als je denkt dat er ergens binding wordt gemaakt wordt dit weer afgekapt. Jammer want dit komt het verhaal niet ten goede.

Overigens is dit absoluut geen thriller en ook geen science ficion. Meer een drama. Feiten zijn namelijk overgenomen uit eerdere epidemieën. Ook de pakken waren exact nagemaakt. Pakken waar geen lucht in kwam, maar alleen uit. Dus zo fiction was deze film niet al waren de paniekaanvallen wat geforceerd. Het was juist mooi in beeld gebracht hoe het tot stand kwam en juist dit punt vond ik weer wel heel erg sterk. Muziek was soms iets te nadrukkelijk aanwezig, maar niet vervelend. Het eind terug na dag 1 vond ik geniaal. Zo zit ik toch met wat mixed feelings. Een beetje meer plot met bepaalde personen had dit een dikke vier kunnen opleveren.

avatar van the new guy
Dit is absoluut geen sciencefiction, science wel, fiction niet. Natuurlijk is het verhaal fictief maar de science in het verhaal is actueel en waar. Zelfs de onzin uit de film (blogger) is actueel en waar.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film doet me vooral denken aan de Vlaamse serie Cordon niet zo lang geleden over een virus dat uitbreekt in Antwerpen waarop men een deel van de stad hermetisch afsluit. Met dokters die zoeken naar een vaccin, hysterie als er info naar buiten komt, een blogger die mensen opjut met complottheorieën, ... Zeer herkenbaar.

Voor deze film had ik wat gemengde gevoelens. Films rond dit onderwerp zijn meestal nogal sensationeel. Soms wel leuk, maar uiteindelijk ook niet meer dan dat. Contagion pakt het in elk geval geloofwaardig over. Los van de oorzaak kan je je wel afvragen wat het zou geven als een virus zoals in 1918 miljoenen slachtoffers zou maken. Maar dan in deze tijd, waarin wetenschap veel verder staat. De film wordt opgebouwd met enkele sterke acteurs die het soms wel goed doen. Kate Winslet was toch anders dan we gewoon waren en ook Laurence Fischburne en Marion Cotillard deden hun best. Gaandeweg gaat de aandacht vooral naar het virus en wordt toch wel vergeten dat er in het begin werd gekozen om enkele personages te volgen. Zo doende lopen veel van de verhaallijnen rond die figuren uit op een sisser.

Meteen het probleem van deze film die vooral goed is in het uitbreken van het virus en de gevolgen er van, maar dan niet echt weet waar dat allemaal naar toe leidt. Op zich niet onlogisch, maar daar heb ik als filmkijker niet veel aan. Niets mis met een open einde, maar dit is gewoon fade out...

Best wel te genieten en hier een score die toch wel wat te laag is dan het verdient. Maar geen topper, hoogstens in het genre van virusfilms.

avatar van Glennekeeeee
Met Soderbergh achter het stuur. Cotillard, Damon, Law, Fishburne, Cranston, Paltrow en ga zo maar door in de cast zou je een topfilm mogen verwachten. Een uitstekend en als het goed uitgewerkt is nog steeds een excellent werkend concept dat elke keer weer voor spanning kan zorgen had deze film dan ook alles om een sterk product te worden. Achteraf was ik toch licht teleurgesteld.

De film start nochtans mooi, de start van de epidemie op sterke muziek zonder dialoog brengt een soort van nauwheid teweeg waarvan je hoopt dat deze je de hele film kan beklemmen. Alleen is dit niet het geval. We volgen verschillende mensen in het verhaal uit de epidemie en dat die nogal voorspelbaar zijn gekozen zou geen probleem mogen zijn als je kijkt wie dat personage speelt. Jammer genoeg heeft uiteindelijk geen enkel personage een echte uitwerking en hadden deze personages door eender wie kunnen gespeeld worden. Elke dialoog is in functie van het oprakelen van het virus. Alleen bij Damon's personage valt dat wat achterwege maar word steeds dezelfde scène herhaald in een variatie waardoor dat ook nogal saai blijkt te zijn. Je zou denken: als dan alles in functie van de epidemie staat dan kan je een soort 'Bourne' thriller kunnen krijgen met enig verschil dat hier naar een vaccin moet gezocht worden en niet naar een identiteit. Maar verschillende mensen/organisaties die hun eigen winst kunnen behalen bij deze situatie etc kunnen voor venijnige spelletjes zorgen. Deze piste komt nergens tot leven en wat we in de plaats krijgen is eerder een soort drama dat tergend traag vooruitgaat en waar enkel de uitkomst/oorzaak nog een reden is om de film uit te zitten. Het blijft tot het einde wel best onderhoudend maar de finale is dan weer een anticlimax. Het is eigenlijk zelfs wachten tot de film 'gedaan' is waar je in een kort fragment de oorzaak te weten komt.

Contagion is een matig drama waarin deze sterk bezette cast personages voorgeschoteld krijgen die niets voorstellen en enkel als dialoogvoer dienen om de zoektocht in de epidemie voort te kunnen zetten. De film haalt nergens spanning en ook het einde is eerder een anticlimax. Het doet je vooral nadenken dat een meer realistisch zijn willende film als Contagion eigenlijk saaier is dan een ongeloofbare film in dit genre

2,25/5

avatar van Kondoro0614
Contagion

Een film wat toch wel de waarheid verteld. Misschien dat de film niet helemaal fantastisch is word er wel een mooie epidemische waanzin getoond waarin we laatst toch met het Ebola virus erg dichtbij waren geweest en misschien gelukkig maar dat, dat niet zo heeft uitgegroeid zoals in deze film het virus zich verspreid.

Contagion verteld het verhaal over een bepaald virus wat de wereld in de ban legt. Miljoenen mensen worden en ziek en overlijden eraan en er blijkt maar geen houden aan. We volgen eigenlijk een aantal levens , samengeperst in een verhaal. Matt Damon die met zijn dochter het virus probeert te overleven nadat zijn vrouw en zoontje eraan te komen overlijden en, een groepje doctoren die het virus proberen te bestrijden.

De film brengt een prima beeld hoe het eventueel zal zijn als er een epidemie uitbreekt in de wereld en dat zou complete chaos wezen. Ook word hier deels het Doomsday Prepping getoond waar de winkels vooral geplunderd worden. Nu is dit niet echt HET Doomsday Preppen, want dan ben je in mijn ogen meer iemand zoals in 10 Cloverfield Lane (2016). Dat was in deze film niet helemaal aan de orde.

Toch blijven film als Contagion leuk om te kijken. Wetend dat het ooit echt zou gebeuren (of niet want je weet niets uiteraard), misschien dan wel niet zo heftig maar, misschien ook wel ze blijven soms verrassend. Je moet het goed in je achterhoofd houden. Toch vond ik Contagion ietwat tegenvallen en loopt soms traag verder. Vervelen doe je, je niet zo snel maar er had wel wat meer pit en Thriller gerelateerde scenes mogen hebben. Prima om de middag mee door te komen! Matt Damon is zeker geen verkeerde acteur!

avatar van Graaf Machine
Tja, dit is weliswaar geen rampenfilm zoals zovele van die virus-films, maar dit droge verhaal maakt het er niet leuker op. Het gegeven van een virus dat een pandemie veroorzaakt en honderden miljoenen doden of zo tot gevolg heeft is op zich wel aardig als het wat spanning en sensatie met zich mee brengt, maar enkel het tonen van de aanpak door wetenschappers, het volgen van wat oninteressante mensen en een vleugje paranoide van een blogger, dat doet me niet veel. Dan ook nog redelijk van de hak op de tak de verhaallijntjes weergeven en half afgeraffeld laten maakt het niet beter. Een cast met een flink aantal supersterren heeft ook niet veel zin, als ze allemaal een redelijk kleine rol toebedeelt krijgen en geen van de steracteurs een echte dragende rol heeft. Dat kan net zo goed door minder bekende acteurs worden gedaan, dan valt de acteur achter de rol ook minder op. Goed genoeg om af te kijken, maar eens de film beëindigd is, was ik ook direct met mijn gedachten elders. Typisch zo'n film om na afloop je schouders op te halen en door te gaan met waar je mee bezig was.

avatar van Rujar
Wat echt ontbreekt aan de film is de spanning de paniek en de ernst van het virus. Wat jammer is want het virus is toch echt de rode draad in het verhaal.

avatar van joolstein
Klinische en vakkundig verhalende film met een grote sterrencast. Het SF-gedeelte van deze film zit hem meer in 'het wat als' En in dit geval dus wat als er een epidemie uitbreekt die de gehele wereldpopulatie bedreigt. Doordat de gebeurtenissen meer aangestipt worden, was het lastig om een band te krijgen met de personages. Soms kan het een voordeel zijn als je een sterrencast heb maar bij deze film lijkt het juist tegen zich te werken. Er zijn zoveel verschillende lijntjes van personages dat het minder overzichtelijk is. Ook laat de film nogal wat liggen op het gebied van spanning. Zo is er de paniek die wel aangehaald wordt maar die niet echt zichtbaar of voelbaar is. En al gooien ze met cijfers van miljoenen doden en proberen ze met R0, het basis-reproductiegetal de ernst van het virus uit te leggen. Het blijft allemaal oppervlakkig. Echter weet Steven Soderbergh wel hoe je moet filmen en is de film alles behalve slecht. Ik denk alleen dat het beter tot zijn recht had gekomen als dit een mini-series was geworden.

nee,ik typ geen bericht.....................................

avatar van dvdfreak123
Film waar veel meer in gezeten kon hebben. Gebeurt eigenlijk niet heel veel in deze Contagion. Geeft wel een zeer goede cast gekregen deze, maar dit brengt niet echt veel meerwaarde in de film. Hadden de personages misschien wat beter moeten uitdiepen. Zodat je als kijker wat beter zou kunnen meeleven, want nu gebeurt dit niet echt. Had ook weer meer spanning en actie in gemogen vind ik. Goed voor 1 maal te zien. Zou hem wel nooit meer herzien. 6/10

avatar van DjFrankie
Redelijke film, maar had wat meer spanning in gemogen.

avatar van des1
Gut, wat een oninteressante film. De tweede shoddy routineklus na Side Effects van Soderberg. De zoveelste film over een epidemie die mensen klaarblijkelijk aan het griezelen moet maken. Gebrek aan inspiratie? De cliché's dropen er van af. Heb het na een half uur opgegeven. Geen rating dus ook.

avatar van nathaniel177
Goed geacteerd. Er zitten veel gaten in het verhaal. Was niet doorheen te komen voor mij. De rol van Jude law vind ik ook compleet overbodig

Fantastische film, juist doordat het zo zakelijk is en zonder emoties. Want zo gaat zoiets, geen Hollywood gewauwel, maar ieder voor zich en nepnieuws, wat ten tijde van de filmopnamen nog ongeloofwaardig was.
Geen diepgang over de personen, maar wat gebeurt er als er een epidemie uitbreekt. hoe voorkom je paniek en hoe hou je een maatschappij draaiend. Mensen verwachten onmiddellijk een geneesmiddel, maar dat kan nooit in de praktijk.
De film is een lesje in bescheidenheid. Denk niet, dat je als mens alles kunt oplossen. En hoe simpel een virus kan ontstaan zie je aan het eind.

avatar van Angel9999
Te emotieloos en bij een film verwacht ik altijd enigszins een emotie. Het lijkt bijna op een documentaire over het betreffende onderwerp. De bekende acteurs maken het de moeite waard om naar te kijken. Sorry Matt, ik ben een fan van je.

avatar van xgogax
Kooiker schreef:

Vlot tempo ( hyper editing ) overweldigt mij het meest . De film duurt relatief kort , maar belicht wel alle belangrijke punten . In handen van een slechte filmmaker was de film misschien wel meer dan een 2,5 uur durende soap geworden .

avatar van IH88
“Godzilla, King Kong, Frankenstein all in one.”

Je krijgt alleen al smetvrees door naar Contagion te kijken. Zo wordt de film ook in beeld gebracht door Soderbergh, met veel gerichte shots van schuddende handen, deurknoppen die worden aanraakt, kuchende mensen, en drinkglazen of casinochips die door verschillende mensen worden aangeraakt. Je wordt er vanzelf paranoia van, wat ook de bedoeling van Soderbergh is.

Het indrukwekkend rijtje acteurs fungeert hier eigenlijk alleen als veroorzaker, aangever of duider van alle gekte die losbarst na een epidemieaanval die aan miljoenen mensen het leven kost. Alleen Damon en Winslet krijgen iets meer te doen. Contagion is al met al een beklemmende film die door het vlotte tempo en de effectieve manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht geen moment verveeld. Laat dat maar aan Soderbergh over.

avatar van ILDIB
gewoonweg saai. totaal oninteressante personages. law is zelfs bloedirritant. het zal allemaal wel film..

avatar van Gish
Laat u niet afleiden door de zeer slechte score voor deze film.
Gewoon kijken vanavond ! Belangrijke film.
Zakelijk, emotieloos, gruwelijk, urgent en gewoon erg goed gemaakt.
Na afloop hopen dat ons dit niet gaat overkomen.

Ik was al een beetje getriggerd. Maar met het lezen van jouw bericht, Gish, weet ik één ding zeker: dit wordt mijn film vanavond!

avatar van FlorisV
Gaat wel. Begint wat saai, wordt beklemmend naarmate de crisis zijn hoogtepunt bereikt en mensen hun niet al te fraaie ware aard gaan tonen. Helaas zakt het daarna weer in als een drilpudding. Het antivirus komt ook uit de de lucht vallen. Je zou het een soort Outbreak, maar zonder de spanning kunnen noemen. Maar hier had veel meer ingezeten, door veel meer aandacht te schenken aan de periode dat de pleuris echt uitbreekt en men aan het plunderen slaat. Er wordt ook geen afwikkeling gedaan van de verhaallijn van Jude Law, wordt hij nu wel of niet vervolgd/veroordeeld? En de ambient soundtrack is wel erg kaal. Deze kun je gerust overslaan.