Contagion (2011)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Thriller / Drama

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Marion Cotillard en Kate Winslet

In deze film volgen we de razendsnelle verspreiding van een dodelijk virus. Een paar dagen na de besmetting volgt de dood. Terwijl deze pandemie groeit, is de hele medische wereld in rep en roer om een geneesmiddel te vinden en om de paniek onder de mensen te bedwingen. Aan de andere kant zien we de mensen die voor hun overleving vechten en voor hun geliefden zorgen. Een totaalbeeld van een gemeenschap die totaal ineenklapt door dit luchtgedragen virus.

avatar van macrobody
Wat een bagger. Een soort van conditionering om allemaal in de rij te gaan staan voor je vaccinatie. Er is geen vaccinatie mogelijk. Het virus muteert te snel. Er is op heden geen vaccinatie voor SARS of HIV en vele andere virussen. In de film willen ze je dit overigens wel laten geloven. Wat wel de waarheid benaderd is dat men eerst voor zichzelf zorgt en de vriendjes. Ook wordt een blogger zwart gemaakt want wat weet die er nou van? De enige die B.S. mag verkopen is de overheid uiteraard. Ik heb een 10 keer beter script en nog gebaseerd ook op ware feiten. Google maar op de site van het CDC en de Zweedse wetenschapper Hultin plus Spaanse Griep virus.

avatar van barcam
Zeer profetische film vergelijkbaar met de huidige pandemie waar we nu inzitten maar dan wel met veel meer doden.
Zelfs grafieken met curves, lockdowns, wetenschappers en complotdenkers komen aan bod.
De zoektocht naar het vaccin verloopt zeer hobbelig.
De zeer spectaculaire beelden van de uitbraak en het ontdekken met allerlei snufjes van patiënt zero is heerlijke pulp.
Toch straf dat men 9 jaar geleden zo'n promofilm voor de farmaceutische industrie gemaakt heeft met een monster budget. ($60 miljoen)

avatar van Chainsaw
Geestig hoe een niet al te opvallende film ineens volledig in de spotlights komt te staan vanwege hedendaagse gebeurtenissen. Contagion is zeker geen slechte film, maar de film is vooral bijzonder om te zien tijdens het hele COVID-19 gebeuren. De overeenkomsten met het echte leven anno 2020 zijn indrukwekkend; schijnbaar hebben scenarist Scott Z. Burns en regisseur Soderbergh goed hun huiswerk gedaan destijds. Soderbergh doet wat hij veelal doet; een grote cast verzamelen en iedereen mag even zijn of haar ding doen. Contagion is niet enorm spannend, het is vooral een interessante schets van een situatie en een aaneenschakeling van scènes. Het is allemaal prima gemaakt, dat zeker. Soms iets te simplistisch - ik pikte dat hele gedoe rondom Jude Law niet altijd helemaal - en iets te fragmentarisch naar mijn smaak, maar een interessant product is het wel. Maar dat interessante komt waarschijnlijk vooral omdat we er op dit moment middenin zitten. Vraag me af hoe het was om deze film anno 2011 te zien; ongetwijfeld was de impact dan minder groot.

3 sterren.

Weinig bijzonder filmpje over wat er gebeurt bij een virusuitbraak. Het helpt niet dat we inmiddels zelf een maatschappij-ontwrichtende pandemie hebben die niet alleen sowieso echter maar mogelijk nog gekker is met z’n economische effecten, virusontkenners en discussies over schoonmoederknuffelende ministers…

Heb deze recente film (2020) gisteravond bekeken. Laat ik het maar ronduit zeggen: het lijkt wel een slappe remake van Contagion (2011), jullie wellicht bekend. Veel elementen zijn letterlijk gekopieerd uit die prima film van Steven Soderbergh, zoals bijv. de zoektocht naar patiënt nummer 1, de wereldwijde wedloop naar een vaccin, landen die elkaar willen aftroeven, enfin zo kan ik nog wel doorgaan want er zijn talloze (te veel) overeenkomsten.

Een zwak punt vind ik dat de makers nog verder focussen op het onverklaarbare wantrouwen onder het grote publiek (mondkapjes, samenzweringstheorieën) terwijl ondertussen de sterftecijfers oplopen. Dat je die "live" kunt volgen op de website worldometers.info is trouwens wel geniale marketing, en was voor mij een belangrijke reden om deze film te willen zien. Het hamsteren van wc-papier was hilarisch, maar past eigenlijk niet in een serieuze film.

Helaas ontbreken in deze remake bekende acteurs, we moeten het vooral doen met B-sterren en amateurs. Het subplotje met de narcistische Amerikaanse president vond ik nogal vergezocht. Zeer onwaarschijnlijk dat ze de WHO terzijde zouden schuiven!

O ja, een grote misser is de incubatietijd van 2 weken, zo'n spanningsboog werkt echt niet in een blockbuster, dat zag Soderbergh toch beter want daar hoefden we niet zo lang te wachten tot men de pijp uitging. Verder is het eeuwig zonde dat ze in deze films steeds weer aankomen met vleermuizen. Bedenk eens wat anders, gebruik je fantasie, zou ik zeggen!

Toen deze film in 2011 uitkwam en daarna tot 2020 dachten we bij het bekijken van deze film: "Jaja, zal wel".

Nu eind 2020 zien we in deze film toch heel veel zaken terug die nu met covid-19 in 2020 ook hebben gezien, zoals hamsteren, mensen die elkaar niet meer vertrouwen, social distancing, mondkapjes, vloggers en mensen op zoek naar alternatieven die kalt-gestellt worden, bobo's die wel goed voor zichzelf zorgen, farmaceuten die stinkend rijk worden, artsen die zelf ook overlijden aan het virus, china/hong kong als bron, een vaccin dat snel ontwikkeld is en problemen die spelen met uitrollen van vaccin.