Contagion (2011)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Thriller / Drama

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Marion Cotillard en Kate Winslet

In deze film volgen we de razendsnelle verspreiding van een dodelijk virus. Een paar dagen na de besmetting volgt de dood. Terwijl deze pandemie groeit, is de hele medische wereld in rep en roer om een geneesmiddel te vinden en om de paniek onder de mensen te bedwingen. Aan de andere kant zien we de mensen die voor hun overleving vechten en voor hun geliefden zorgen. Een totaalbeeld van een gemeenschap die totaal ineenklapt door dit luchtgedragen virus.

avatar van Gish
Laat u niet afleiden door de zeer slechte score voor deze film.
Gewoon kijken vanavond ! Belangrijke film.
Zakelijk, emotieloos, gruwelijk, urgent en gewoon erg goed gemaakt.
Na afloop hopen dat ons dit niet gaat overkomen.

Ik was al een beetje getriggerd. Maar met het lezen van jouw bericht, Gish, weet ik één ding zeker: dit wordt mijn film vanavond!

avatar van FlorisV
Gaat wel. Begint wat saai, wordt beklemmend naarmate de crisis zijn hoogtepunt bereikt en mensen hun niet al te fraaie ware aard gaan tonen. Helaas zakt het daarna weer in als een drilpudding. Het antivirus komt ook uit de de lucht vallen. Je zou het een soort Outbreak, maar zonder de spanning kunnen noemen. Maar hier had veel meer ingezeten, door veel meer aandacht te schenken aan de periode dat de pleuris echt uitbreekt en men aan het plunderen slaat. Er wordt ook geen afwikkeling gedaan van de verhaallijn van Jude Law, wordt hij nu wel of niet vervolgd/veroordeeld? En de ambient soundtrack is wel erg kaal. Deze kun je gerust overslaan.

avatar van Shadowed
Ok.

Toch inderdaad een film met een uiterst boeiend onderwerp maar toch wat aan de saaie kant is. Vooral het eerste uur is niet al te interessant, de vaart begint pas wanneer de chaos er een beetje begint bij te komen. Ben niet erg bekend met Soderbergh, dus het zal wel zijn stijl zijn.

Er zijn heel veel bekende sterren gecast voor de film en allemaal weten ze niet te boeien. Wel vreemd, met mensen zoals Fishburne, Damon en Cotillard was ik wel benieuwd, maar geen enkel karakter heeft iets wat boeiend is, behalve dat vele weer een beetje de held moeten uithangen.

Begin is niet al te makkelijk door te komen, al zet de opening wel behoorlijk de toon. Paltrow speelt kort, maar speelt eigenlijk ver ondermaats. Damon is vrij saai, maar doet zijn best. Cotillard had meer speeltijd moeten hebben, nu lijkt haar karakter niets toe te voegen. Winslet is ook niet al te interessant. Fishburne & Law zaten lekker in de rol, misschien wel de beste prestaties in de film.

Zodra de chaos eindelijk begint in te slaan trapt de film in zijn pedalen. Dan is de film op z'n leukst, spannend en met wat meer tempo gebracht. Er is dreiging, er is paranoia voelbaar. Meer interessant camerawerk. Alles daarvoor heeft snelle montage maar onopvallend camerawerk.

De film kent dus maar welgeteld 1 uur die simpelweg uitstekend in beeld gebracht zijn. Mistroostig, somber en grauw. Dat zijn de stukken waar de film goed scoort bij mij. Alles is wel realistisch in beeld gebracht en alle beelden van de besmette mensen hebben wel een sfeertje.

Voor de rest weet de film te weinig met het interessante onderwerp te doen waardoor het niet allemaal weet te boeien. Als je zo'n sterrencast weet te krijgen, moet je er iets mee doen, maar Soderbergh lijkt er maar weinig mee te doen.

2,5* voor het eerste uur, 4,0* voor het tweede deel. Dan nog een beetje aftrek omdat de chaos zelf langer had moeten duren voor extra sfeer. Voldoende, maar geen hoge voldoende.

avatar van LostCauze
De realistische inslag van een globale epidemie was het sterkste punt van deze film. Helaas was dat ook het enige punt dat deze film overeind hield.

Met beter geschreven subplots had deze film een absolute topper kunnen zijn.

Met de huidige realiteit van het virus nieuws is dit een film die je mag zien, Uiteraard zal er altijd een gevaar op de loer liggen dat een virus zorgt voor een wereldwijde uitbraak.

De film is helaas niet te informatief over het onderwerp.
Het onderzoek en het zoeken van een oplossing is verwarrend in beeld gebracht, De journalist in de film volgt naar mijn mening niet veel toe, al snap ik deze zet in het verhaal echter het is te vanzelfsprekend.

Stel Je voor dat je wordt geconfronteerd met een sluipmoordenaar die aanwezig is in de vorm van een virus dat moet toch voor veel angst zorgen ik mist dat aspect.Ook de twee vrouwelijke onderzoekster en hun verhaal worden niet verder uitgediept terwijl dit eerst wel zorgt voor een verdieping , jammer een gemiste kans

Mijn mening is wellicht een beetje gevormd of vervormd na het zien van de de serie The Hot Zone waar wel een verdieping plaatsvind naar een ramp als deze.

Heb begin februari deze film nog eens bekeken vlak voor het COVID-19 virus Europa grootschalig bereikte. Reis veel voor mijn werk en zag in mijn laatste reizen talloze mensen met mondkapjes rondlopen. Naast Outbreak uit 1995 is dit een van de betere films op dit vlak.

Inmiddels wel begrepen dat het virus uit deze film een stuk agressiever is dan het COVID-19-virus in de werkelijkheid en je hersenen als het ware opvreet. In de huidige Corona realiteit zijn 60% van alle getroffen zieken zijn alweer hersteld, het dodental ligt niet veel hoger dan een ernstige griepepidemie. De enige frappante overeenkomst met de huidige uitbraak is dat de vleermuis ook in deze film als ziektebron werd genoemd.

Aanrader voor mensen die zich niet teveel laten opnaaien door de, in mijn optiek, wat overdreven paniekreacties in de wereld en media. Los van de terechte draaiboeken door overheden.

Nu maar hopen dat dit soort films niet in de ban gaan zoals Islamitische terreurfilms na 911.

Ondanks dat de acteurs prima hun werk doen kon Contagion me niet echt boeien. Fijn dat alles redelijk realistisch wordt weergegeven en de film wars is van overdreven sensatie en spektakel. De grimmige sfeer wordt door zowel het camerawerk als de montage en de soundtrack goed weergegeven. Maar zowel de karakters als hun verhaallijnen zijn zo oppervlakkig en vluchtig dat het geheel een beetje aan je voorbij waait. Echt spannend wordt het ook nergens en structuur is ver te zoeken. Contagion is niet veel meer dan een tijdspanne met flinke, plotselinge sprongen.
Het geheel voelde mij eerder aan als een docu (al is het natuurlijk wel degelijk fictie) dan een film.

avatar van jipt
PCTERN schreef:
Nog nooit iets over gehoord. Welke films zijn dit?

avatar van WelvE
Opvallend hoe zeer deze 9-jaar oude film een situatie beschrijft die erg veel weg heeft van de corona-virus situatie die nu aan de gang is. Sterk overdreven, dat wel.

avatar van notoirefilmhater
Een film die wederom eigenlijk een 2,5* verdient, maar door de huidige gebeurtenissen iets interessanter en relevanter is geworden: 3,0* (net zoals Outbreak uit 1995). Het is verder een tamelijk saai gebeuren. Wel professioneel en gelukkig wars van CGI.

avatar van john mcclane 2
Ik heb hier ook soms met lichte verbazing overnieuw naar gekeken door de voorspellingen.
Ze lieten geen wc rollen hamsteraars zien maar verder een hoop : oja dat gaat hier nu ook zo een beetje.
Denk dat onze patiënt zero wat smerigers heeft gegeten dan hier te zien was.

avatar van Joyce41
Ik dacht laat ik deze maar aanzetten zeker zoals het nu hier is.
Verhaallijn op zich goed maar er is zo veel meer uit te halen, ik vond de film erg vluchtig in elkaar zitten het gaat het snel van het een naar het ander,maak de film dan wat langer maar spel een scène wat langer en spannender uit.
Vrij saai dus zoals die is, helaas!

Hmm, vanwege de recente gebeurtenissen maar eens aangezet. Maar had er toch meer van verwacht. Vind dat het allemaal wat te vluchtig is uitgewerkt. Miss als er 20 a 25 minuten bijgetrokken was dat het verhaal iets beter uit de verf kwam. Ook het einde vond ik wat afgeraffeld. Had ook gaag gezien hoe ze nou uiteindelijk het vaccin ontwikkeld hadden. Maar overall zeker niet slecht. Net aan 3*

avatar van Marbles
Gish schreef:

Poeh, and here we are.

avatar van BobbyShmurda
Erg realistisch, vooral de terminologie, apparatuur en decor geeft een koelen realistische vibe. Film is goed maar ineens is er een vaccin zonder dat er naartoe gewerkt wordt met een plot terwijl er wel allemaal andere droge scenes zijn

Hoe zeggen ze dat ook alweer: de werkelijkheid is vaak gruwelijker dan de fantasie. Dan staat ons dus nog wat te wachten. Vond deze film akelig realistisch en daardoor dichtbij komen. Ben het deels wel eens met de kritiek hierboven en niet alles is even sterk. Maar roep niet over van alles dat het onwaarschijnlijk is. We weten namelijk nog niet hoe het afloopt waar we nu inzitten. Wat was daar het dwingende advies? Inderdaad: geen handen schudden, handen wassen, afstand houden en binnen blijven. En dit soort films bekijken.

avatar van Boneka
Uitstekende film die met het huidige Corona virus heel erg veel parallellen heeft. De film heeft/had de wetenschap van de Spaanse griep 1918 (waarschijnlijk was dat ook al een Chinees virus) SARS en de vogelgriep. Ik had Contagion al twee keer gezien, maar moest hem juist nu weer eens bekijken. En ook in de extra's is pijnlijk duidelijk dat de wetenschappers ruim van te voren bekend waren wat als het een pandemie zou gaan worden. Mens en dier daar ligt de sleutel. Als je dan bedenkt hoeveel veeboeren we hier hebben, dan is dat ook best beangstigend. Afgezien van het stikstof, maar dat is een andere discussie.

Ik vind de film "prettig" om naar te kijken. Goed te volgen ondanks de flitsende beelden, maar zo wordt alles wel heel goed in kaart gebracht. Ook het zenuwachtig geluidje erom heen doet het goed. Te beginnen met DAY 2 vond ik ook een goede om met DAY 1 af te sluiten. Of we de oorsprong van het Corona virus gaan ontdekken, is maar de vraag. Vleermuizen zijn vaak wel grote ziektebronnen. Contagion kijkt verder prettig weg en we zien gelukkig niet steeds hoestende mensen. Social distancing horen we hier ook, maar dan met minstens 2 meter of meer afstand. Vind onze huidige 1.5 ook te kort. Wie flink hoest kan ver spreiden en dat is verder dan 1.5 meter. Handen wassen afijn het hele lijstje komt ook terug in een film van 9 jaar oud. Inderdaad fictie? zit soms heel dicht bij de waarheid.

avatar van john mcclane 2
Contagion – Anatomy of a Global Pandemic - YouTube

Wat je hier aan aanspreekt / raakte , is dat we nu nummers zien .
De meerderheid dan , terwijl het mensen zijn . Geen nummers .
En dat is beangstigend .

avatar van Basto
Ik ben nu halverwege mijn praktijkopleiding tot amateur viroloog. Een mooi moment om deze film te kijken. Mooi om te zien dat Soderbergs weergave grotendeels perfect de realiteit toont. Voornaamste verschil is dat de rellen (vooralsnog) uitblijven.

Prima filmpje. 3,5

avatar van Alathir
Contagion is misschien één van de hipste films van het moment. Qua scenario lijkt het wat op de huidige omstandigheden. Het ongenoemde virus in deze film is goed vergelijkbaar qua overdracht, afkomst en symptomen met het coronavirus. Wat jammer is, is de hele resem aan gebeurtenissen zonder dat je ergens voeling krijgt met een personage. Dit is te fragmentarisch gebracht. Er is teveel in 2u gepropt en dat werkt gewoon niet op die manier. Ik denk dat er mooie persoonlijke verhalen zullen verfilmd worden eenmaal als corona voorbij is dan kunnen we deze Contagion gewoon vergeten.

Alathir schreef:

Ik vind dat je hier geen punt hebt. Alsof de persoonlijke verhalen mooier zijn. Dat denk ik zeker niet. Dit is gewoon de realiteit fragmentarisch of niet. Een variant op de Sars. En na het Covid-19 een nog veel dodelijker virus. Tenzij landen als China drastisch hun leven aanpassen. Verbied bijvoorbeeld die wild markten. Open your eyes mate.

Boneka schreef:

Mijn ogen zijn al lang geopend hoor. Ik weet dat dit min of meer de realiteit is. Dat zien we nu ook gebeuren. Contact tracing, social distancing, enz. Daarom vind ik het verloop van de film nog niet goed. Ik wil binding krijgen met de personages. Geen naslagwerk over wat het WHO en de CDC doen bij een uitbraak. Ik heb dit virus al heel vroeg serieus genomen. Door opzoekingswerk. Mijn vrienden namen me niet serieus op 7 maart, maar ik was al eerder zeker dat dit zou uitbreken. En nu zal het een seizoensziekte worden waar we jaren en jaren veel last van zullen ondervinden.

Dat er nog gevaarlijkere virussen aankomen dat kan maar dat is een willekeurig proces. Het is mogelijk dat het van de wet markets komt, maar het kan evenzeer toch overgedragen zijn door onveilig te werken in het virologisch lab in Wuhan. Zoek maar eens op de simulatie Event 201 die is uitgevoerd net voor de uitbraak. Komt zo nauw overeen met wat we nu zien.
De wereld gaat enorm veranderen en niet ten goede van privacy en welvaart.

Alathir schreef:

De wereld gaat enorm veranderen en niet ten goede van privacy en welvaart.

We gaan het zien de komende maanden. Overigens de Spaanse griep is zeer waarschijnlijk ook gerelateerd aan China. Dat kan ook van Sars en Mers gezegd worden. Wel een dingetje vind ik. Men leeft in China weer heel anders dan bijvoorbeeld in Indonesie. Hoe dan ook de knop moet daar om!

Boneka schreef:

Het kwaad is helaas al geschied, dit virus gaat de volgende jaren nog veel doden veroorzaken. Hoe of waar het virus is ontstaan maakt an sich nog weinig uit. Het is er en we moeten er mee leren samenleven. Hopelijk kunnen ze de nieuwe ebola-uitbraak onder controle houden in Congo.

avatar van tbouwh
(Leven in) het script van Contagion. Voor uw eigen overdenking.

[blogartikel uit Maart 2012] - [blogartikel uit Maart 2020]

In deze in samenspraak met de WHO & het CDC geproduceerde film van Sodenbergh & Burns speelt Sanjay Gupta zichzelf. Momenteel is dhr. Gupta één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste medische crisiscorrespondent(en) voor de CNN. Hier laat dhr. Gupta zien hoe je zelf een Coronamasker kunt maken. De hoofdrolspelers hielden onlangs een gezellige reünie om terug te kijken op hun optreden en wat publieke spotjes op te nemen.

We leven in hyperrealiteit.

Ik had de film in 2011 al gezien, vandaag weer gekeken, Ik was alles vergeten.
Maar nu zullen er wel meer mensen met meer interesse deze film gaan bekijken en zal de score hoger uit gaan vallen.

Persoonlijk vond ik deze film top,
In 2011 kwam deze film minder tot zijn recht, maar nu met het corona virus is er veel vergelijking.
Jammer dat deze film niet langer duurde. Denk met een half uur langere speelduur had er nog meer in gezeten.
Een goede Cast.

En zullen zeker veel corona films gaan komen. Dat weet ik wel zeker.

Gish schreef:
Laat u niet afleiden door de zeer slechte score voor deze film.
Gewoon kijken vanavond ! Belangrijke film.
Zakelijk, emotieloos, gruwelijk, urgent en gewoon erg goed gemaakt.
Na afloop hopen dat ons dit niet gaat overkomen.

En toch is het wel zo helaas.

avatar van jipt
Profetisch film die vooral in de opbouw erg accuraat is wat betreft de huidige situatie. Verder prima productie met een goede soundtrack. 3,5*

avatar van macrobody
Wat een bagger. Een soort van conditionering om allemaal in de rij te gaan staan voor je vaccinatie. Er is geen vaccinatie mogelijk. Het virus muteert te snel. Er is op heden geen vaccinatie voor SARS of HIV en vele andere virussen. In de film willen ze je dit overigens wel laten geloven. Wat wel de waarheid benaderd is dat men eerst voor zichzelf zorgt en de vriendjes. Ook wordt een blogger zwart gemaakt want wat weet die er nou van? De enige die B.S. mag verkopen is de overheid uiteraard. Ik heb een 10 keer beter script en nog gebaseerd ook op ware feiten. Google maar op de site van het CDC en de Zweedse wetenschapper Hultin plus Spaanse Griep virus.

avatar van barcam
Zeer profetische film vergelijkbaar met de huidige pandemie waar we nu inzitten maar dan wel met veel meer doden.
Zelfs grafieken met curves, lockdowns, wetenschappers en complotdenkers komen aan bod.
De zoektocht naar het vaccin verloopt zeer hobbelig.
De zeer spectaculaire beelden van de uitbraak en het ontdekken met allerlei snufjes van patiënt zero is heerlijke pulp.
Toch straf dat men 9 jaar geleden zo'n promofilm voor de farmaceutische industrie gemaakt heeft met een monster budget. ($60 miljoen)

avatar van Chainsaw
Geestig hoe een niet al te opvallende film ineens volledig in de spotlights komt te staan vanwege hedendaagse gebeurtenissen. Contagion is zeker geen slechte film, maar de film is vooral bijzonder om te zien tijdens het hele COVID-19 gebeuren. De overeenkomsten met het echte leven anno 2020 zijn indrukwekkend; schijnbaar hebben scenarist Scott Z. Burns en regisseur Soderbergh goed hun huiswerk gedaan destijds. Soderbergh doet wat hij veelal doet; een grote cast verzamelen en iedereen mag even zijn of haar ding doen. Contagion is niet enorm spannend, het is vooral een interessante schets van een situatie en een aaneenschakeling van scènes. Het is allemaal prima gemaakt, dat zeker. Soms iets te simplistisch - ik pikte dat hele gedoe rondom Jude Law niet altijd helemaal - en iets te fragmentarisch naar mijn smaak, maar een interessant product is het wel. Maar dat interessante komt waarschijnlijk vooral omdat we er op dit moment middenin zitten. Vraag me af hoe het was om deze film anno 2011 te zien; ongetwijfeld was de impact dan minder groot.

3 sterren.