Contagion (2011)

Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Matt Damon, Marion Cotillard en Kate Winslet

In deze film volgen we de razendsnelle verspreiding van een dodelijk virus. Een paar dagen na de besmetting volgt de dood. Terwijl deze pandemie groeit, is de hele medische wereld in rep en roer om een geneesmiddel te vinden en om de paniek onder de mensen te bedwingen. Aan de andere kant zien we de mensen die voor hun overleving vechten en voor hun geliefden zorgen. Een totaalbeeld van een gemeenschap die totaal ineenklapt door dit luchtgedragen virus.

avatar van Gish
Laat u niet afleiden door de zeer slechte score voor deze film.
Gewoon kijken vanavond ! Belangrijke film.
Zakelijk, emotieloos, gruwelijk, urgent en gewoon erg goed gemaakt.
Na afloop hopen dat ons dit niet gaat overkomen.

Ik was al een beetje getriggerd. Maar met het lezen van jouw bericht, Gish, weet ik één ding zeker: dit wordt mijn film vanavond!

avatar van FlorisV
Gaat wel. Begint wat saai, wordt beklemmend naarmate de crisis zijn hoogtepunt bereikt en mensen hun niet al te fraaie ware aard gaan tonen. Helaas zakt het daarna weer in als een drilpudding. Het antivirus komt ook uit de de lucht vallen. Je zou het een soort Outbreak, maar zonder de spanning kunnen noemen. Maar hier had veel meer ingezeten, door veel meer aandacht te schenken aan de periode dat de pleuris echt uitbreekt en men aan het plunderen slaat. Er wordt ook geen afwikkeling gedaan van de verhaallijn van Jude Law, wordt hij nu wel of niet vervolgd/veroordeeld? En de ambient soundtrack is wel erg kaal. Deze kun je gerust overslaan.

avatar van Shadowed
Ok.

Toch inderdaad een film met een uiterst boeiend onderwerp maar toch wat aan de saaie kant is. Vooral het eerste uur is niet al te interessant, de vaart begint pas wanneer de chaos er een beetje begint bij te komen. Ben niet erg bekend met Soderbergh, dus het zal wel zijn stijl zijn.

Er zijn heel veel bekende sterren gecast voor de film en allemaal weten ze niet te boeien. Wel vreemd, met mensen zoals Fishburne, Damon en Cotillard was ik wel benieuwd, maar geen enkel karakter heeft iets wat boeiend is, behalve dat vele weer een beetje de held moeten uithangen.

Begin is niet al te makkelijk door te komen, al zet de opening wel behoorlijk de toon. Paltrow speelt kort, maar speelt eigenlijk ver ondermaats. Damon is vrij saai, maar doet zijn best. Cotillard had meer speeltijd moeten hebben, nu lijkt haar karakter niets toe te voegen. Winslet is ook niet al te interessant. Fishburne & Law zaten lekker in de rol, misschien wel de beste prestaties in de film.

Zodra de chaos eindelijk begint in te slaan trapt de film in zijn pedalen. Dan is de film op z'n leukst, spannend en met wat meer tempo gebracht. Er is dreiging, er is paranoia voelbaar. Meer interessant camerawerk. Alles daarvoor heeft snelle montage maar onopvallend camerawerk.

De film kent dus maar welgeteld 1 uur die simpelweg uitstekend in beeld gebracht zijn. Mistroostig, somber en grauw. Dat zijn de stukken waar de film goed scoort bij mij. Alles is wel realistisch in beeld gebracht en alle beelden van de besmette mensen hebben wel een sfeertje.

Voor de rest weet de film te weinig met het interessante onderwerp te doen waardoor het niet allemaal weet te boeien. Als je zo'n sterrencast weet te krijgen, moet je er iets mee doen, maar Soderbergh lijkt er maar weinig mee te doen.

2,5* voor het eerste uur, 4,0* voor het tweede deel. Dan nog een beetje aftrek omdat de chaos zelf langer had moeten duren voor extra sfeer. Voldoende, maar geen hoge voldoende.