Samson and Delilah (1949)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Hedy Lamarr, Victor Mature en George Sanders

In 1000 v. Chr. regeren de Filistijnen over het Joodse volk in het Midden-Oosten. De Joodse rebel Samson wordt verliefd op de Filistijnse Semadar, maar haar zus Delilah is verliefd op Samson. Als de bruiloft uitloopt op een gevecht, wordt Semadar vermoord. Dan begint Samson een opstand tegen de Filistijnen, waarbij hij door zijn enorme kracht uitblinkt. Delilah heeft echter haar vermoedens over hoe ze deze kracht kan doorbreken.

Het op zich best aardige verhaal wordt helaas ernstig ondermijnd door het onnoemlijk slechte acteerwerk en de overdreven theatrale dialogen.

Ook met Angela 'Murder She Wrote' Lansbury!

Nomak
Ik vraag me af wanneer hier een dvd uitgave van komt. Regio 2 dan.

rick@themovies
DeMille weet tussen de vele statische dialoogscenes toch weer een paar keer flink spectaculair uit te pakken in dit bijbelse drama Hollywood-style.

Op de één of andere manier lijkt DeMille over alle ernst van het bijbelse onderwerp toch weer een ironisch kitscherig laagje te draperen. Een glitterig technicolor laagje wel te verstaan. Zoals altijd heeft DeMille weer veel aandacht voor decors en aankleding, die ook hier weer in alle kleuren van de regenboog voorbij komen.

Dat Hedy Lamarr meespeelt draagt zeker bij aan het plezier. Deze fraaie actrice wordt uiteraard in zoveel mogelijk verschillen spannende outfits gepresenteerd, En dat ziet er best prettig uit.
Dit contrasteert nogal met de topzware dialogen zie ze heeft te verstouwen, maar toch slaagt ze er in deze nog redelijk naturel te brengen.
Victor Mature overtuigt helaas een stuk minder als te papperige Samson. Hij komt meer als een vriendelijke dommekracht over dan als een godvrezende held.
Karakteracteur George Sanders heeft een ander probleem; hij is eigenlijk te goed voor de rol die hij moet spelen, en komt daardoor ook niet helemaal lekker uit de verf.

Maar goed, DeMille is voornamelijk lekker protserige kitsch, met zoals gezegd enkele spectaculaire set pieces, en als je daar zin in hebt, is dit een film die niet zal teleurstellen.

avatar van Noodless
rick@themovies schreef :

7/10

Hedy Lamarr werd door ‘kenners’ destijds aangeduid als “the most beautiful woman in films”. Acteren is nooit haar sterkste punt geweest, maar vanwege haar betoverende schoonheid is Lamarr perfect gecast in de rol van de verleidelijke, verraderlijke en wraakzuchtige Delilah. Bovendien bestaat er een wonderlijke chemie tussen haar en de robuuste Victor Mature in de andere titelrol. En tenslotte is er nog George Sanders, die vakkundig een wel erg sardonische Saran van Gaza neerzet.

Ik ben niet bijbelvast genoeg om de inhoud van het verhaal op zijn merites te kunnen veroordelen, maar los daarvan is deze film alleszins het aanzien waard, dankzij de drie hoofdrolspelers en de fraaie muziek van Victor Young; ondanks de soms hoogdravende dialogen, het matige production design en de bombastische aanpak van Cecil B. DeMille.

Hallo
ik ben hier nieuw en zou heel graag de klasieke film willen kopen dvd van Samson en Delilah van 1949 nederlands ondertiteld met in de hoofdrol Viktor Mature
Kan iemand mij helpen hartelijke dank bij voorbaat
Roosje 20

@roosje20:

Jammer maar helaas nog niet uitgebracht met Nederlandse ondertiteling.

Brix schreef:
@roosje20:

Jammer maar helaas nog niet uitgebracht met Nederlandse ondertiteling.

Hartelijke dank zo spijtig ik vind dit echt een supper mooie klasieker van vroeger

@roosje20:

Zelf keek ik ook al jaren uit naar een goede DVD release van deze film.
Die is er pas sinds kort, maar wel een Amerikaanse.

Ik hoop dat er toch nog een Nederlandse release op de markt komt, of een Britse misschien, met Nederlandse ondertiteling.
Dat lijkt mij niet uitgesloten met zo'n klassieker.

avatar van Brix
In oktober verschijnt (eindelijk) de regio2 Blu-ray, met Nederlandse ondertiteling

avatar van obiwan1958
is er nu ook al als gewone DVD bij Saturn aan 7,99 euro nederlands ondertitelt

Dat is een koopje.

avatar van anva69
Brix schreef:

Vandaag gekeken naar de Blu-ray versie en moet zeggen,de beeldkwaliteit is verbluffend goed,had dit niet verwacht van een film uit 1949,zeer goed gerestaureerd!

avatar van the hustler
Blu-ray beeldkwaliteit is goed, prima gerestaureerd. 4:3 beeldformaat.
Geen extra's. Niets. Dat had zeker beter gekund.

Ook wordt in de nederlandstalige ondertiteling de naam "Samson" steevast vertaald als "Simson".
Wat storend werkt. Volgens de bijbel is het "Simson" (of "Samson"), maar in de film wordt er duidelijk tientallen keren "Samson" gezegd. Totaal overbodig om daar dus "Simson" van te maken in de ondertiteling.

Dick2008
Enorme tijd geleden dat ik deze heb gezien. Maar het leek als de dag van gisteren. Niet erg bijzonder allemaal. Ik vind dat de Italianen dat later beter hebben gedaan, die verfilmingen van bijbelse/mytologische verhalen. Ik geloof dat ik hem vroeger ook al niet zo goed vond. Kitscherig en vaak komt het ook houterig over, dit komt onder anderen door de romantiek, die vaak langdradig is en je kan je afvragen of 2 uur wel nodig is voor zo'n verhaal. Dat zie je zelfs aan het eind en maakt dat niet erg geloofwaardig.
Hij is in kleur wat een pluspunt is en de film was destijds een succes. Wel leuke rol van Angela Lansbury en Victor Mature doet het ook best aardig. Ik vond de scène met de leeuw niet zo bijzonder, het leek wel of hij aan het vechten was met Clarence. Het laatste gedeelte, zodra Delilah het geheim heeft ontdekt blijft wel behoorlijk memorabel en de finale is ook spectaculair. 3.0

Dick2008
Voor iemand die de film nog wil zien....ik zou de trailer niet bekijken.

Dick2008 schreef:
Voor iemand die de film nog wil zien....ik zou de trailer niet bekijken.

Je moet NOOIT trailers kijken.

Dick2008
Dan moet je ze er zo ook niet opzetten.

Dick2008 schreef:
Dan moet je ze er zo ook niet opzetten.