Grace (2014)

Alternatieve titel: Grace: The Possession

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door Jeff Chan (II)
met Alexia Fast, Alexis Knapp en Joel David Moore

Grace, een naïeve, knappe, maagdelijke eerstejaarsstudent, probeert zich aan te passen aan de campuscultuur en haar losbandige kamergenote. Maar wanneer een kwaad haar lichaam overneemt ontketent dit een chaos. Grace besluit terug te keren naar haar strenge grootmoeder en de strikte regels van de kerk. Achtervolgd door de gruwelijke dood van haar moeder en diepgewortelde, destructieve neigingen moet ze haar innerlijke demonen zien te overwinnen voor het te laat is.

avatar van tattoobob
Ben bemieuwd ik verwacht er niet te veel van dan kan het altijd nog meevallen.

avatar van Lefgozer
Net als tattoobob verwachtte ik er niet veel van. Ik dacht dit is de zoveelste 'possession' film, maar gelukkig wordt de film verfrissend uitgewerkt. Mede dankzij het camerawerk, je ziet namelijk alles door de ogen van de hoofdpersoon.

Lefgozer schreef:

Mooi dus toch nog het kijken waard?

avatar van Daan258
Ben ook wel benieuwd naar dit filmpje.
Zal hem zeker kijken.

avatar van Lefgozer
tattoobob schreef:

Mooi dus toch nog het kijken waard?

Jazeker, wat mij betreft wel.

avatar van FillumGek
Een alledaags horrorthema gegoten in een bijzonder jasje. De film wordt namelijk voor 99% geschoten in het eerstepersoons aanzicht van de demon. Het geheel voelt net even wat anders dan wanneer er met een handycam wordt gefilmd, wat in vele found footage films gebeurd. Doordat Grace af en toe met haar ogen knippert of met haar hoofd schudt voel je je bij vlagen met haar verbonden.

De film begint a la Project X op een schoolcampus vol party's, drank en seks. Vermakelijk, en Grace leert stukje bij beetje dat er iets met haar aan de hand is. Goed vertolkt door de mooie Fast, prettige stem ook om naar te luisteren. Hier en daar een cliché jumpscare die niet werkt, maar het blijft best boeiend. Al is het maar vanwege Lin Shaye, altijd leuk om haar te zien.

Toch is het middenstuk een beetje saai met religieus geneuzel. Omdat je alsware het kwaad zelf bent is het geheel niet echt spannend of eng. Filmtechnisch zitten er wel leuke dingen tussen zoals wazige views wanneer de demon zijn intrede doet.

In de laatste twintig minuten tijdens de onvermijdelijke exorcist bereikt de film zijn hoogtepunt. Best spectaculair, en je voelt je door de ogen van het kwaad even een kwaadaardige supervillain, maar eng is het allemaal niet. Toch een voldoende, voor het camerastandpunt.

avatar van knusse stoel
Opvallend is de 'hoge' score op MovieMeter en de 'lage' bij IMDb.
Omdat wij graag naar een griezelfilm (horror) kijken, gaat deze ons beeld vullen vanmiddag en wij zijn nieuwsgierig of de 3,22* gerechtvaardigd is.

avatar van 606
Lin Shaye heeft vaker van die geschifte rollen gespeeld en is dan ook zeer geschikt ervoor

avatar van knusse stoel
Een redelijke horror die vanuit de hoofdpersoon gefilmd is en daar moet je wel van houden. Wij niet en dat levert de film dan ook een halve punt minder op. Verhaal is afwisselend que locaties en viel niet tegen. Ze worden veel slechter gemaakt.

avatar van Shinobi
"You're just like your mother!"

Bekend gegeven, maar verfrissende uitwerking.

Dat komt deels door het P.O.V. perspectief; als kijker bevind je je als het ware in het lichaam van de protagonist, wat versterkt wordt door een paar subtiele effecten. Hierbij helpt de prettige stem van Alexia Fast die je door haar handelingen leidt.

De introductie met het studentenleven en het gefeest dat daarbij hoort is aardig, al lijkt het meer alsof je in een andere film beland bent. Desondanks wordt langzaamaan duidelijk dat er iets niet helemaal in de haak is. De intrede van Lin Shaye's personage klaart het één en ander op, hoewel het gepaard gaat met een ietwat traag middenstuk.

De duistere sfeer zit er op zich goed in, maar echt eng wil het helaas nergens worden. Toch wordt er een leuke poging gedaan met een - clichématige - exorcisme en een aantal hallucinerende scènes. Alleen zonde dat het verhaal vrij simpel blijft, ondanks een prima gevonden plotwending.

Al met al een onderhoudende horror die zeker de moeite waard is, met name vanwege het onorthodoxe camerastandpunt.

3,0 Sterren.

avatar van brave71
Saaie film waar weinig in gebeurd en op het camerastandpunt na niets nieuws brengt.
Acteerwerk is oke, maar er is niets engs of spannends aan.

Kostte me veel moeite om hem uit te kijken en zal hem cker niet weer kijken.

avatar van Brabants
Dat er vanuit de hoofdpersoon gefilmd wordt is op zich een aardige manier om beelden te creëren. Helaas is dit dan ook het enige positieve, want wat is dit een wanstaltige film binnen het genre van de demonie. Het hele campus gebeuren is nogal lachwekkend, aangezien Grace een behoorlijk stupide verschijning is met een soort van timide babystemmetje en gekleed gaat in grootmoeders kledij. De uiteindelijke exorcisme is zo ongeloofwaardig en slecht uitgebeeld, dat dit dan de anticlimax is van een zeer matige film. Normaal gesproken zouden dit soort producties spannend moeten zijn of schrikmomenten moeten genereren. Heb er helemaal niets van gemerkt en dat is toch zeker wel bijzonder voor een film binnen dit genre.

avatar van snarfje5508
Zwakke film, acteerwerk was voldoende maar het script geeft te weinig houvast om een film te maken die vernieuwend zou kunnen werken. Platgetreden paden. Camerapositie is dan niet gebruikelijk maar voor mij eerder irritant dan vernieuwend. Gezien en vergeten lijkt me zo.

Slechte en saaie film wat nog eens wordt versterkt door het camerawerk. De laatste 15 minuten worden iets interessanter maar daar blijft het bij. Zonde van de tijd om deze te bekijken. 1 Ster omdat ik hem heb uitgekeken.

knusse stoel schreef:

Klopt je rating wel bij deze film?
Aangezien je bericht vond je dit niet een super film maar toch geef je 5,0*

Weer zo een film die helemaal naar klootte gaat door het vreselijke einde en de film was toch al niet zo goed een dikke onvoldoende.

avatar van Rickyman
Best een vermakelijk gernefilmpje, behoorlijk cliché allemaal maar leuk gefilmd en de sfeer zat er wel in. Verhaal is verder niet bijzonder maar wel het kijken waard.
Gewoon weer een aardig filmpje van "From the makers/producers/directors/actors etc of Sinister, Insidious, Paranormal activity, Deliver us... enzovoorts, enzovoorts"..

avatar van joey1973
Onverwachte meevaller, Vooral vanwege het feit dat de kerk hier de smeerlappen zijn en de demon min of meer de goede, door haar wraak te laten nemen, krijgt de film van mij een half puntje extra.

Daan258 schreef:

Klopt je rating wel bij deze film?
Aangezien je bericht vond je dit niet een super film maar toch geef je 5,0*

Heel goed dat je dat aanhaalt, de 5 is inderdaad niet correct want wij wilden hem 3.5* geven maar v.w. het vanuit de hoofdpersoon gefilmd een 1/2 punt minder, dus een 3*! Valt te corrigeren (heb het nu wel gedaan en film daalt met 8/100) maar er zijn ergere dingen in het leven.

Toch?

Komende 2 weken heerlijk VAKANTIE en even uit de "sleur" naar het Belgische. En nu ook tijd genoeg om daarna een weekje de stapel films door te nemen.

Toch?

Haha, zo is dat. helemaal mee eens.
Dat is ook mijn plan voor de vakantie. gewoon s avonds lekker op de bank hangen en tot in de ochtend films kijken. Heerlijk.

Aardig exorcism filmpje.
Sfeer is dik in orde, acteerwerk oke en een paar creepy scene's. Alleen jammer dat met name bij de 30 min van de film de spanning en sfeer flink daalt.
De First Person View vond ik wel wat nieuws geven aan het exorcism genre. in mijn ogen een pluspunt bij deze film.

Gewoon een aardig filmpje voor een saaie maandagavond.

avatar van cantforgetyou
Wat een slappe horror film zeg. In het begin op de campus is het nog best te doen. Maar naarmate de film vordert wordt het verhaal steeds slechter en saaier. Jammer van mijn tijd.

avatar van tattoobob
Weinig aan dit filmpje.....het first person camerawerk is best origineel,maar verveeld al weer snel.
Buiten het camerawerk is er niets vernieuwend aan dit filmpje......schrikeffecten/sfeer =0,0
1,5 voor het first person idee en Lin Shaye.

Snel weer vergeten dezr film.

avatar van DonOswaldo
Aardig filmpje. Grotendeels door de pov-stijl waarin het gefilmd is, is weer even verfrissend en gaf me wat meer feeling met de film. Daardoor heb ik me wel stabiel vermaakt zonder verveling maar het mist uiteindelijk wel wat aan memorabele momenten, met name op horror/thriller vlak. De pov-stijl werkt in dat opzicht misschien wel nadelig. Overigens wel een leuke hoofdrol.

3* Ruim.

avatar van Noodless
Mee eens met mijn voorganger. De first person view werkt hier uitstekend en is gezien het genre een originele invalshoek die ik kan smaken. De sfeer is prima met een paar creepy scènes. Echt spannend of griezelig wordt het wel niet, maar gezien het concept is dit best aanvaardbaar. Opvallende, leuke hoofdrol van een mooie actrice met een warme uitstraling. 7/10

avatar van Boeikens
De first person view is dan in een game wel leuk, in een film vind ik het persoonlijk niet werken.
Verder is het een ripp off van Exorcist en konsoorten zonder ook maar ergens die genregenoten te evenaren.
Veel te traag, nooit eng en vooral nergens vernieuwend.

avatar van joolstein
Dit is gewoon slecht! In veel B-films kan ik nog iets ontdekken waardoor het leuk/interessant is! Deze film is nergens spannend of eng. Een paar keer wat zwarte lenzen en een tand die de hoofdrolspeelster eruit haalt?? Zijn absoluut niet vernieuwend! De first- person camera is gewoon een slechte keus! Deze wordt waarschijnlijk bewust niet door regisseurs gekozen aangezien dit de spanning te niet doet gaan. Daarom is de exorcisme aan het eind ook ronduit zielig! 1 ster omdat ze een Horror- film hebben gemaakt die zo braaf is, dat zelfs waargebeurde bouquet reeks films nog spannender zijn!!