Hei Tai Yang: Nan Jing Da Tu Sha (1995)

Alternatieve titels: Men behind the Sun 4 | Black Sun: The Nanking Massacre | Hak Taai Yeung Naam Ging Daai Tiu Saai

Hongkong
Oorlog / Drama

geregisseerd door Tun Fei Mou
met Liang Zhang, Yung Pan en Shao-tien Hsiung

In 1937 overvallen Japanse troepen de Chinese stad Nanking om een gepland bloedbad uit te voeren. Voordat iedereen wordt afgeslacht ondergaan meer dan 300.000 hulpeloze burgers verschillende folteringen en wreedheden.

Wat "schokkende scenes" betreft ben ik inmiddels wel wat gewend, maar het einde van deze film gaf me toch een beetje een naar gevoel. De special effects zijn niet om over naar huis te schrijven, maar er zitten zeker een aalntal memorabele scenes in. Liefhebbers van films als Ichi the killer zouden deze film eens moeten checken.
3.0

avatar van evildead666
Helemaal eens met bovenstaand bericht.
Einde gaf even niet een makkelijk gevoel, dankzij
een paar scénes ondanks dat het er duidelijk nep uitzag.
Verder wel interresant om gezien te hebben. 3*

avatar van jordandejong
Aardig filmpje over gruweldaden van de Japanners tegen de Chinezen.
De film is af en toe wat gedateerd wat behoorlijk vreemd is voor een film die pas uit 1995 is.
Er zitten een paar aardige scene's in zoals bijvoorbeeld de ietwat primitieve abortus en de massaverbranding vond ik ook erg mooi gefilmd.

Echt schokkend wordt het echter nergens. Dat komt vooral omdat het grotendeels niet weet te overtuigen (op opnieuw de verbrandingsscene na. Die was namelijk best grootschalig en indrukwekkend.)
Onbedoeld zitten er ook wat lachwekkende stukjes tussen. Bijvoorbeeld wanneer die Japanse generaal voor de zoveelste keer in de lach schiet.

De historische foto's en filmpjes over deze daden tussen de film door waren wel interessant.
Kleine 3*