• 8.668.073 stemmen

Releasedatum: 10 januari 2013

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Awakening

"Sometimes dead does not mean gone."

The Awakening speelt zich af in 1921, in een naoorlogse tijd van wanhoop en verlies waar de nabestaanden hun troost zoeken in spiritualiteit. Achtervolgd door de dood van haar verloofde, brengt Florence haar tijd door met het ontmaskeren van bovennatuurlijke verschijnselen. Ze gebruikt hiervoor methodische en rationele verklaringen om de stelling dat de doden ons kunnen achtervolgen te ontkrachten. Dus voelt ze zich verplicht in te gaan op een voorstel om naar Rookwood te gaan, naar een kostschool op het platteland waar een jongen onlangs dood werd teruggevonden. Er doen geruchten de ronde over een geest van een jongen die op de school rondspookt en paniek zaait bij leerlingen en ouders.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Florence Cathcart

Alexander Cathcart

Victor Parry

avatar van Vamp80

Vamp80

Ik vond t een mooie rustige film om te kijken.

Veel oog voor sfeer, die kamers waren schitterend!

Niet echt een typische horror film, wel een geloofwaardig verhaal met spanning en wat schrikmomenten.

Ik was onder de indruk van Rebecca Hall. Ze zet een mooi personage neer, een op het oog zelfverzekerde vrouw die een hoop angst en verdriet in zich draagt.

Dominic West had ik wat moeite mee, omdat ik m pas gezien heb in de Netflix serie The Affaire, waar hij een man in midlife crisis speelt die zijn vrouw bedriegt. Nu kon ik m wat minder serieus nemen als getraumatiseerd oorlogsveteraan.

Ik vond het plot juist wel goed. Ik was erdoor verrast. De gebeurtenis was tenminste geloofwaardig en tragisch genoeg.

Het gebruik van de wat vale kleuren pasten goed bij de film en gaf het een wat kunstzinnige uitstraling.

Het kreeg meer sfeer en liet het prachtige internaat met dito omgeving goed uitkomen.

Guillermo del Toro trekt altijd mijn aandacht bij een film. Ik werd gelukkig beloond met de sfeer.

Net als in Crimson Peak.

avatar van Miszmi

Miszmi

Prima film die helaas niet heel verrassend uit de hoek komt door films met eenzelfde soort verhaal, zoals The Others. Helaas had ik voor die tijd al gelezen dat het deels vergelijkbaar was. Als ik dit niet had geweten, was het mogelijk allemaal net iets verrassender geweest. Vandaar ook mijn keuze om de betreffende film in spoilertags te zetten.

Het verhaal wordt goed in beeld gebracht. Er was geen moment dat ik echt op het puntje van mijn stoel zat, maar hier en daar wordt de spanning toch wel goed opgebouwd. De beelden en de locatie is prachtig. Ik word echt meegenomen in de tijd waarin het zich afspeelde. De acteurs zetten hun rol voortreffelijk neer.

Ondanks dat het verhaal niet meer uniek is, is dit voor mij wel de beste uitwerking. Dit heeft met name te maken met alle punten die ik hiervoor aangaf. De schrikeffecten zijn zeer laag te noemen, vergelijkbaar met een kat die opeens uit de kast komt springen zeg maar. Toch vind ik dat niet zo heel erg, vind de schrikeffecten in een film toch vaak wat onnozel. In deze film worden ze sporadisch gebruikt, eigenlijk alleen wanneer het echt ‘nodig’ is. Het is dan wel weer jammer dat ze zelf al ruim van te voren incalculeert.

Al met al een goed onderhouden film, die helaas niets nieuws brengt. Het einde is wat aan de slordige kant, maar uiteindelijk wordt het wel duidelijk. Met name de uitwerking en acteerprestaties van deze film maken dat het hoog bij mij scoort. 4*.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Vermakelijke film maar echt top vind ik deze nu ook weer niet. Het verhaal op zich is niet echt origineel en dit soort geesten/paranormale films worden tegenwoordig zelfs misschien te veel gemaakt, het lijkt wel of ze geen andere horrorfilms meer maken dan over geesten. The Awakening is zeker geen slechte film maar is nooit echt origineel te noemen. Sfeervol is het allemaal wel maar toch mist te film wat spanning. Er zaten wel een paar leuke schrikmomentjes in maar echt spannend werd het nooit. De film blijft wel boeien maar zakt naar het einde toe een beetje in. Er zaten een paar leuke zaken in zoals het poppenhuis maar ook een paar overbodige zoals die seksscène . Het acteerwerk was goed, het einde degelijk. Al wist je natuurlijk al op voorhand dat er een twist zat aan te komen. Al bij al heb ik me er zeker mee vermaakt maar ook niet meer dan dat. De sfeer wordt wel goed neergezet.
3.25/5

avatar van horizons

horizons

Redelijk. Alles was redelijk. Nergens buitengewoon en aantal overbodige toevoegingen. Met momenten wordt er iets meer gedaan maar het sprankelt gewoonweg niet.

avatar van HK Senator

HK Senator

Mooi vorm gegeven maar verder maar een rommelig verhaal dat louter en alleen platgewalste paden betreed. En één ding is me toch niet duidelijk. Kan iemand me vertellen of ze het aan het eind overleefd heeft of zelf een geestverschijning is geworden? Of dat de hele tijd al was? Beetje vaag. Verder zie je een twist van verre aankomen net als het feit dat Maud de slechterik is. Zodra ze in beeld komt weet je het.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Een film die ik willekeurig had uitgekozen in de hoop op een spannend Engels spookverhaal. Een Engels spookverhaal kreeg ik, maar de spanning was helaas ver te zoeken. Ondanks dat het verhaal interessant klinkt, blijkt de uitwerking enigszins te wensen over te laten. De locatie ademt een mysterieuze sfeer uit en de algehele aankleding van de film is goed. Ook het acteerwerk van onder meer Rebecca Hall en Imelda Staunton is een pluspunt. Hetgeen waar ik tegenaan liep, is denk ik gewoon persoonlijk: de film pakte me niet. Mijn aandacht verslapte gaandeweg steeds meer, waardoor ik op een gegeven moment naar allerhande onthullingen zat te kijken zonder zelf nog actief mee te denken. Wellicht dat er voor de echte liefhebber van het genre nog wat te halen valt, maar ik vond het zelf nogal slap en uitgekauwd.

avatar van IH88

IH88

“Not seeing them, it's not the same as forgetting. Is it?”

Sfeervolle thriller/horror film. Een groot landhuis, geesten, krakende deuren en vloeren, een creepy kind, een twist in het verhaal etc. Het is allemaal niet nieuw wat The Awakening laat zien. Maar het script zit goed in elkaar en de regie is uiterst effectief.

Vanaf het begin word je de film ingezogen door een heerlijk beklemmende sfeer en sterk acteerwerk. Hall, West, Staunton en Wright (Bran Stark!) leveren allemaal puike acteerprestaties af, en ook de muziek, de schitterende production design en de cinematografie dragen bij aan een film die langzaam onder je huid gaat zitten. En dan heb je niet veel schrikmomenten of expliciete horror nodig. De persoonlijke twist op het einde maakt de film af, en regisseur Murphy laat het aan de verbeeldingskracht van de kijker over wat er verder gebeurd.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Beetje in de trent van The Woman in Black... Maar die kwam pas een jaar later.

Voor de rest degelijk geestenthrillertje. Sfeervolle beelden, mooie samenloop met de geschiedenis, goed acteerwerk... en een hele zoektocht naar wat er allemaal in dat weeshuis gebeurd.

Echter is deze niet zo gek spannend... Misschien omdat ik al dit soort films gewend ben. Maar slim is ie wel... Vele mindfucks en het feit dat je er weer eens mag achterkomen wie of wat... en hoe. Ook de schoolsfeer wordt hier grimmig neer gezet. Je voelt toch wel een beetje mee met de tijd dat de kinderen nog heel streng werden behandeld. En dan de twist... Ik denk dat ik die wel een klein beetje zag aankomen... Maar evengoed was het wel sterk genoeg.

Meer van hetzelfde bijna... Maar desalniettemin erg vermakelijk en sfeervol. Blijkbaar moest de film het vooral van het laatste hebben...

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Film die wel zijn goede momenten heeft, maar in het algemeen toch niet echt de topfilm wordt die het zou kunnen zijn. Vooral die kijkwijzer vind ik jammer, dit had een paar aardig spannende momenten kunnen hebben in het genre zelf.

Hall doet het wel goed gelukkig, en lijkt ook de enige te zijn de zich niet al te debiel gedraagt, naast West dan. De rest lijkt iets te veel zijn best te doen om een type te spelen. Daardoor komen ze vaak nogal debiel en bovennatuurlijk over. Alsof ze niet van deze wereld komen.

Film is gelukkig niet al te saai al duurt het tamelijk lang voordat de horror er ook echt aankomt. Daarvoor is er eerst wat inleiding, drama en kleine thriller momentjes. Het spookhuis komt volgens mij pas na 30 minuten langzaam om de hoek kijken.

Nu moet ik toegeven, de horror was toch wel spannend en goed, beter dan ik had verwacht. Knap en sfeervol in beeld gebracht met een nerveuze soundtrack en enkele goede ideeën die best goed in de film passen, waardoor het nog wel goed onvoorspelbaar blijft.

Het is jammer dat op een paar spannende momenten na en kleine schrikmomentjes, de film nooit doodeng is. En met een regisseur zoals deze had dit best makkelijk gekund. Richting het einde gaat het verhaal ook de goede kant op qua beelden, maar de twist zelf stelt dan ergens een beetje teleur. Alsof de tijd nog eventjes nog opgevuld moest worden.

Maar voor de rest geen verkeerde horrorfilm.

avatar van mrklm

mrklm

1921 van 1914 tot 1919 zijn meer dan 1 miljoen Britten omgekomen als gevolg van de oorlog of de griepepidemie, waardoor het ook wel ‘de tijd van de geesten’ wordt genoemd. Florence Cathcart [Rebecca Hall] onderzoekt vermeende geestverschijningen, ogenschijnlijk om charlatans te ontmaskeren, maar haar ware motieven zijn zeer persoonlijk. Robert Mallory [Dominic West] nodigt haar uit op kostschool voor jonges waar de geest rondwaart van een jongen die daar is vermoord. Eenmaal daar krijgt Florence last van waanbeelden – of zijn het herinneringen? – die haar onderzoek aanzienlijk moeilijker maken. Een sterke cast maakt het meeste van een niet bijster origineel spookverhaal dat weliswaar enkele sfeervolle momenten heeft, maar de zaak verpest met een zwakke ontknoping.