- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Het nieuws dat ik hier op 18 juni al postte heeft een vervolg:
Romcom Casanova's heeft releasedatum | Superguide
Helaas heeft dit pareltje nog geen eigen topic, dus ik moet mijn lofuiting in het algemene topic over de Nederlandse film plaatsen.
Maar hoe kunnen we zeggen dat filmjaar 2020 slecht is als je kort na Tenet ook nog eens de ongetwijfeld fenomenale, originele en hoogwaardige romantische komedie (daar mogen er best meer van gemaakt worden, er komt er zelden eentje uit eigen land) met Jim Bakkum en Lieke van Lexmond, twee acteerkanonnen die iedereen weg vagen, in de bioscoop mag aanschouwen? Voor iedereen die dacht z'n bioscoop-pas in te leveren, think again. Dank! Het zal een titel worden die we ons over 50 jaar nog herinneren. De poster hang ik ieder geval in mijn woonkamer op. 8 oktober, was je al maar vast hier...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen

Jim Bakkum is de nieuwe Barry Atsma...
Inmiddels ook toegevoegd op MM: Casanova's (2020)
Zulke films zouden eigenlijk gewoon verboden moeten worden.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Niet mee eens. Verbieden van films komt gevaarlijk dicht in de buurt van boekverbranding.
Ook als het grappig wordt gesuggereerd leidt het mogelijk tot foute gedachten bij anderen.
Geen enkele film zou verboden moeten worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ok ok.
Dan minder subsidie naar rommelkomedie Nijenhuis school en films met GTST acteurs en BN-ers.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Subsidie voor films zou ik sowieso willen afschaffen. Hooguit eenmalige bijdragen voor beginnende cineasten. Wie niet kan leven van het maken van speelfilms heeft een verkeerd beroep, of een verkeerd publiek.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Subsidie is prima, we moeten het tenslotte hebben van kunst om er wat van te maken, maar ik mag toch hopen dat er naar dit soort insipratieloze en puur commerciele rommel geen subsidie gaat. Die titel. Die poster. Die acteurs. Iedereen die bij dit project betrokken is geeft er blijk van artistiek bankroet te zijn.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Subsidie is prima, we moeten het tenslotte hebben van kunst om er wat van te maken, maar ik mag toch hopen dat er naar dit soort insipratieloze en puur commerciele rommel geen subsidie gaat. Die titel. Die poster. Die acteurs. Iedereen die bij dit project betrokken is, is artistiek failliet, dat kan niet anders.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dat is geen realistische kijk op filmfinanciering.
Koolhoven, Verhoeven, Van Warmerdam etc. niemand kan een film maken zonder (gedeeltelijke) subsidie.
Of het moet een no budget / crowdfunding vehikel zijn maar dan kom je niet ver...
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Ja, maar voor een realistische kijk moet je niet bij mij zijn natuurlijk. Ik heb geen inzicht in dergelijke zaken. Ik geef enkel mijn idealistische kijk.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Overigens zouden juist die grote namen, Verhoeven, Koolhoven en Warmerdam, toch zelf genoeg fondsen moeten kunnen werven. Kunnen zij dat niet juist omdat er subsidies zijn,?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dit is de cast van de nieuwe Nederlandse romcom 'Zwanger & co' | Filmtotaal filmnieuws
Smullen, nog meer rom-kom magie met Lieke van Lexmond!
Even hoopte ik dat Johan Nijenhuis zijn werk van het niveau Beentjes van st Hildegard door zou zetten, maar hij gaat dus meteen weer terug naar mislukte pulpfilmpjes met c niveau acteurs.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Overigens zouden juist die grote namen, Verhoeven, Koolhoven en Warmerdam, toch zelf genoeg fondsen moeten kunnen werven. Kunnen zij dat niet juist omdat er subsidies zijn,?
Huh?
En het antwoord is nee. Films over de hele wereld worden gesubsidiëerd, in enigwelke vorm. Hollywood draait al jaren op de tax incentives in diverse Amerikaanse staten, in het VK, in Duitsland, en in Hongarije (en vast nog meer). De Franse en Deense film zijn zo invloedrijk omdat de staat erin wil investeren. En het levert ook echt wel iets op, namelijk economische bedrijvigheid. Iemand rekende ooit uit dat voor elke euro die de staat in film investeert ruim 6 euro economische activiteit wordt gegenereerd.
Is ook niet heel anders dan theater, of dan een stuk snelweg trouwens. Financieren we ook niet privaat.
En dan hebben we het nog niet over de subsidiëring van vastgoed, auto's, landbouw, etc.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Hoe staan we er wat belastingvoordeelregelingen in Nederland voor anno 2020?
Ik meen dat men naar een model wil net als in Frankrijk, dat er per bioscoopkaartje een deel naar een nationaal filmfonds gaat.
De Belgen zijn ons voorbij gestreefd als het gaat om tax shelter regeling. In hoeverre is de wetgeving na dat succesverhaal van de zuiderburen gekopieerd en nu ook geldig in Nederland?
Hoe kan de Nederlandse film (beter) profiteren van de groei van de filmhuizen (aantal stoelen / vertoningen). Ik meen dat het de laatste decennia lastig geweest is filmhuisbezoekers naar een Nederlandse film te krijgen, uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat als Elle een Nederlandstalige film van Paul Verhoeven was geweest met NL acteurs de film mogelijk de helft minder bezoekers had gehad, al blijft dat speculatie.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Hoe staan we er wat belastingvoordeelregelingen in Nederland voor anno 2020?
In NL hebben we geen belastingmaatregel. Wel een economische maatregel, een zogenaamde cash rebate, waarbij een productie 30-35% van het in NL uitgegeven geld terugkrijgt.
In feite hebben die de oude NL taxshelter nagemaakt (niet dat die in NL verzonnen was, maar goed). Ze hebben wel wat gaten in die regeling gedicht die bij ons voor excessen zorgden. Maar het is niet zo dat die excessen er in België niet zijn.
Het is eigenlijk andersom. In België was men lang jaloers op wat wij sinds midden jaren '90 waren gaan doen. Lowbudgetfilms, televisiefilms, en een taxshelter gericht op nationale en internationale producties.
Dat is 'above my pay-grade', ben ik bang.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord en de nuancering! 
Het is dus appels met peren vergelijken. 
Ja het succes en de kwaliteit van Elle is wel voor groot deel op het conto van Isabelle Huppert toe te schrijven.
Je zou eigenlijk willen dat er nog meer wordt samengewerkt tussen landen.
Maar we hebben ook wel eens een tijd gehad waarin Europese co-producties nogal eens leidden tot 'europudding'.
Vlamingen remaken Nederlandse films, terwijl we 'dezelfde' taal spreken. (en vice versa).
De huidige VOD-tijd geeft ook weer nieuwe kansen.
Deze film (/miniserie) is vrij geruisloos uitgekomen en niet echt opgepikt door de media:
Ik ben wel heel benieuwd naar:
Goed voorbeeld van waartoe 'tax shelter' kan leiden, in positieve zin: Mandy (2018)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In feite hebben die de oude NL taxshelter nagemaakt (niet dat die in NL verzonnen was, maar goed). Ze hebben wel wat gaten in die regeling gedicht die bij ons voor excessen zorgden. Maar het is niet zo dat die excessen er in België niet zijn.
Is dit een goed voorbeeld van zo'n grotendeels buitenlandse productie die kon profiteren van de oude NL taxshelter?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Is dit een goed voorbeeld van zo'n grotendeels buitenlandse productie die kon profiteren van de oude NL taxshelter?
Lijkt me niet, want die CV-regeling (zo heette deze bij ons) werd pas in 1998 actief.
Zie ook R.I.P. CV - de Filmkrant net-versie van oktober 2004, nr 259
neo
-
- 15435 berichten
- 10035 stemmen
Volgens mij begon men pas met die CV-regeling in begin 1999. Kan ik mij niet meer herinneren welke film de eerste was.
Zie ook
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
"En zo kon hetgebeuren dat tijdens het Nederlands Film Festival van 1997 staatssecretaris Ver-meend aankondigde dat in 1998 belastingsubsidies voor de filmsector zouden wor-den ingevoerd. Dit gebeurde uiteindelijk op 7 december 1998 met terugwerkende kracht tot 1 januari 1998."
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
NPO-fonds gooit talentontwikkeling over andere boeg - Filmkrant
Vanaf 2021 stopt de NPO met talentontwikkelingstrajecten KORT! en De Straat, en vanaf 2022 met De Oversteek. De Oversteek leverde eerder films op als Langer Licht (2006), en Shocking Blue (2010). Het besluit van de NPO maakt voor het NPO-fonds de weg vrij om met regelingen te komen die meer zijn toegespitst op deze tijd.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
Iemand rekende ooit uit dat voor elke euro die de staat in film investeert ruim 6 euro economische activiteit wordt gegenereerd.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Da's best even geleden, kan het nu niet zo snel terugvinden, maar ik ga een poging doen.
Arri
-
- 913 berichten
- 347 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De Veroordeling (2021) - vanaf 14 januari 2021 in de bioscoop
Regisseur Sander Burger en Bert Bouma schreven het scenario, dat gebaseerd is op het boek ‘De Deventer moordzaak, het complot ontrafeld’ van onderzoeksjournalist Bas Haan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Bioscoop heeft het moeilijk, maar de Nederlandse film bloeit - fd.nl
Hoe zwaar de bioscopen het ook hebben, de Nederlandse film beleeft hoogtijdagen. 'In de zomer hadden wij een marktaandeel van 30%', zegt Willem Pruijssers van Dutch FilmWorks. 'Dat is zeker drie keer meer dan normaal.' Pruijssers profiteert niet alleen van het uitstel van de blockbusters, maar ook van de dalende advertentietarieven. 'Met een marketingbudget van zeg €100.000 kan ik nu veel meer doen.'
Dutch FilmWorks besloot in maart films als Alles is zoals het zou moeten zijn en De Piraten van Hiernaast eerder dan oorspronkelijk de bedoeling was in de bioscoop te brengen. Daar bereikten deze romantische komedie en kinderfilm de hoogste regionen van de top 20. 'Wij hebben snel ingespeeld op corona en draaien een topjaar', zegt Pruijssers. 'Daar ben ik best trots op.'
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11900 berichten
- 5306 stemmen
Hoe heeft de film van Rundfunk het trouwens uiteindelijk gedaan? Ging toch best aardig, ondanks Corona?
Fillumfanaat
-
- 7 berichten
- 1 stemmen
nee de nederlandse film heeft voor bij al lang zijn beste tijd gehad laatste film wat ik nog echtleuk vond was; de dominee en wilde mossels uit 2000...
er zijn zeker nederlandse talenten zoals angela schijf, paul peter muller, maar alles is allang " gtst-gehalte" tegenwoordig ...jammer
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
nee de nederlandse film heeft voor bij al lang zijn beste tijd gehad laatste film wat ik nog echtleuk vond was; de dominee en wilde mossels uit 2000...
er zijn zeker nederlandse talenten zoals angela schijf, paul peter muller, maar alles is allang " gtst-gehalte" tegenwoordig ...jammer
Dat valt ook wel wat mee denk ik, dat betreft vooral de romcoms.
Heb je deze al gezien:
?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In filmtheaters door het land presenteert Kijk Ons speciale voorpremières inclusief interviews met de makers. Volgende week maken we de eerste film bekend!