Langer Licht (2006)

Alternatieve titel: Northern Light

Nederland

geregisseerd door David Lammers
met Raymond Thiry, Dai Carter en Melody Klaver

De boksschoolhouder Lucien (Raymond Thiry) leeft voor het trainen van zijn jonge leerlingen. Na een tragisch ongeluk is hij mentaal niet meer in staat om voor zijn vijtienjarige zoon Mitchel (Dai Carter) te zorgen. Hij laat de jongen alleen achter en trekt zich terug. Voor hij zijn leven weer kan oppakken, moet hij eerst zijn eigen verdriet onder ogen zien.

avatar van jadolino
Robi schreef:
Film over de problemen tussen vader en zoon. Of eigenlijk vooral de problemen van vader. Het is op zich een mooi thema, maar de film komt niet echt van de grond, en je gaat je er als kijker niet echt in mee voelen. Alleen tegen het einde komen er een paar mooie scenes, maar dat is te weinig en te laat.

helemaal mee eens.

avatar van moviemafketel
Toch wel aardig voor Nederlandse begrippen. Er wordt geprobeerd om een bepaald sfeertje neer te zetten en dat lukt soms wel en soms niet. De sportschool vind ik bijvoorbeeld wel goed gekozen. Vooral 's nachts met die bokszakken en zo ziet het er gewoon goed uit. Het verhaal kon mij verder niet helemaal opslokken. Soms zelfs ietwat saai. Je hoopt op iets dat het geheel naar grotere hoogtes brengt, maar dit komt helaas niet. Het kabbelt verder en is dan afgelopen. Het idee is goed, maar de uitvoering had wat mij betreft nog wel wat meer drama mogen bevatten. Thiry speelt overigens uitstekend. De zoon zwak( ik verstond hem zelfs heel vaak niet). Leuk om een keer gezien te hebben.

Lekker plat Amsterdams (... deed me een beetje aan een show van Najib denken).
Een van de betere Nederlandse films voor mij. Een goed verhaal over de relatie vader-zoon en het verwerken van het verlies van hun vrouw/dochter en moeder/zus, ook over het aangaan van nieuwe relaties.

Overtuigend geacteerd, passende sound/muziek en heel aardige beelden met wat aparte close-ups.
Dai Carter was mij nog bekend. Hij speelde ook in De Passievrucht.

avatar van BlueJudaskiss
Veel van verwacht, maar Langer Licht is verschrikkelijk irritant degelijk.

Het is zorgvuldig gefilmd en geregisseerd met veel aandacht voor details, maar het hele sfeertje van 'ik-kijk-star-voor-me-uit-want-ik-ben-ontzettend-verdrietig' stoorde me als een gek, inclusief dat clichématige gitaarriedeltje dat ik al heel vaak heb gehoord in NTR-Kort!films. Sociaal drama is leuk, maar je kan ook overdrijven. Thiry vind ik leuker als komische acteur in Black Out.

Aardige film over een boksschoolhouder wiens relatie met zijn zonder onder spanning staat na een trieste gebeurtenis. Er wordt weinig 'uitgelegd', en de film ontvouwt zich langzaam. Hierdoor zijn sommige handelingen van de personages niet altijd even duidelijk. Door de manier van filmen met veel close-ups, wordt het wel wat indringender. Het acteerwerk van Raymond Thiry draagt hier ook aan bij.

avatar van Decec
Ik wou deze film graag kijken, helaas geen Nederlandse ondertiteld.
Jammer

avatar van niethie
Waar heb je die voor nodig dan, hij is toch gewoon Nederlands gesproken?

avatar van nadrin
Volgens mij is hier heel hard geprobeerd om de personages en hun gevoelens heel indringend aan de kijker op te dringen,
Dat kan werken maar hier blijft het maar doorgedrukt worden,
Zodat je na een tijd gewoon een hekel krijgt aan de film en de personages,
Intens proberen om de kijker mee te laten voelen en tot vervelens toe de triestesse inpeperen,
Het werd me na een uur echt teveel en ik vermoed dat dit een gebrek aan verhaal moest vegmoffelen,

avatar van cantforgetyou
De film begint ijzersterk. Goede natuurlijke acteurs, maar na het midden van de film wordt de film langdradig en saai. Er wordt minder gepraat. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar de stille beelden zijn niet boeiend. Toch geef ik geen onvoldoende.

niethie schreef:
Waar heb je die voor nodig dan, hij is toch gewoon Nederlands gesproken?

Ben slechthorend en kan niet goed verstaan...

avatar van jadolino
Hallo Decec , je kan op internet allerlei ondertiteling vinden zoals op ondertitel.com .Daar vind je ook de ondertiteling van deze film . Als je handig bent kan je dit synchroon laten lopen met de dvd .

avatar van ILDIB
Apart dat een film waarin werkelijk niks gebeurt toch nog behoorlijk boeiend kan zijn. Acteertechnisch kon t wel wat natuurlijker..

Geluid was inderdaad matig met momenten..

Op zich was de film matig tot goed en niet veel boeiends over te vertellen. Maar de acteur die de marokkaanse vriend speelt van de zoont. Younes heette hij. NOU NOU NOU wat een TOPACTEUR. Hij was sterk in zijn rol en de weinige momenten dat hij in de film voorkwam. Ik genoot er echt van. Jammer dat het daarna stil is geworden, want deze acteur had de competenties, charisma, en de looks om de nederlandse Johny Depp te worden. Melody klaver????? Nee younes!!!!

avatar van Darbie
Dat de VPRO op zoek is naar nieuwe leden moge bekend zijn ( ben er zelf lid om hun TV-gids).

Dat de VPRO in dat streven zover gaat dat ze 'Voetbalsoaps' en 'namaak Vechtsportdrama's' gaan produceren en uitzenden...........getverdemme...

Is er iemand op Moviemeter die een goede tip heeft voor een gelijkwaardig (of beter) alternatief voor de VPROgids ??

Bij voorbaat hartelijk dank.

avatar van chiel
Wat een typische reactie, Darbie, deze film stamt al uit 2006, dus er is geen enkele link met een ledenwerfactie. En "namaak vechtsportdrama"? Verklaar je nader?

avatar van Darbie
chiel, deze film werd 2 dagen geleden uitgezonden door de VPRO.
En Bokssport is een vechtsport, film is drama & onecht is namaak

Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Raymond Thiry...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Te snel camerabeweging...
Redelijk kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...

masterton
Begon wel goed, maar daarna was het alleen maar kommer en kwel, vooral die boksschool houder die wegkwijnde in zelfmedelijden,en altijd chagrijnig was, waar ik een grote hekel aan heb!!