De Uitverkorene (2006)

Nederland

geregisseerd door Theu Boermans
met Kees Prins, Pierre Bokma en Tijn Docter

Op het moment dat het softwarebedrijf van de diepgelovige broers Johan en Peter van der Laan naar de beurs in Amerika gaat, blijkt dat het miljardenconcern op drijfzand is gebouwd. Als een jonge financiele directeur het aanlegt met de dochter van Johan, ontstaat er een onontwarbare knot van zakenbelangen, privé-zaken en het geloof en stort het imperium als een kaartenhuis ineen.

Door zich van die zwijgplicht niets aan te trekken?
Ik zie je probleem niet.

avatar van shockdog
Als Steven naar de pers was gegaan, had Van der Laan hem toch kunnen aanklagen?

Ongetwijfeld.
Punt is dat tegen die tijd alle misstanden publiekelijk bekend zouden zijn. Vraag is dus wie het grootste probleem zou hebben.

Raffael77
Schitterende film met heel goed acteer werk.
Prima gefilmd en leuk verhaal.

speranza
Dustyfan schreef:
Een echte 5-sterren film, zo wil ik er meer!

Een acteursgeweld om je vingers bij af te likken, beeld na beeld zo mooi, dat ze in een lijst aan de muur niet zullen misstaan als kunstwerken. Wat een prachtige kleuren en composities. En een verhaal dat me van de eerste tot de laatste seconde in de greep houdt.
Helemaal mee eens. Deze parel van eigen bodem blijft helaas sterk ondergewaardeerd.

speranza
LittleBox schreef:
Pierre Bokma heeft vannacht een International Emmy gewonnen voor zijn rol in deze film. Grote klasse!
Die prijs had naar Kees Prins moeten gaan. Mijn hemel. Wat kan die man acteren. Daar krijg ik kippenvel van.

avatar van rokkenjager
Mooi drama. Al vind ik best jammer dat je bijna elke gebeurtenis (inclusief het einde) wel ruim van tevoren aan ziet komen. De film kent geen verrassingen of harde confrontaties, en eerlijk gezegd ben ik het zoveelste baby-maakt-een-hoop-kapot plot inmiddels wel beu. Sterk acteerwerk trouwens.

prima film, een topper voor mij, mede door de geweldig goede acteurs.

avatar van mcdaktari
Idd een hele goeie film en ik kende hem niet eens. En het acteren was van hoogniveau. Kees Prins bewijst hier dat ie wel degenlijk goed kan acteren.
Normaal gesproken zou ik dit soort films niet snel kijken maar ik zag dat Kees Prins erin mee deed en dat was eigenlijk de rede dat ik de film toch maar keek, zo zie je maar dat ondanks het je genre niet is , een film toch goed kan bevallen.

avatar van Movie-Addicted
Zeer vermakelijke film. Ik was erg onder de indruk van het Nederlandse acteerwerk.Kees Prins waarvan ik al wist dat hij heel goed typetjes na kon doen (Jiskefet), is ook een prima filmacteur. Hij past heel goed in bescheiden rolletjes.

Jammer van het abrupte einde, had liever gehoopt dat het een andere kant op zou gaan.

een welverdiende 4 voor deze goede film van eigen bodem.

avatar van Jessen0wnt
Goed.

Bestaan van de film is me een beetje ontgaan, maar dat is wel vaker bij mij voorgekomen. Ik ben langzaam de NL top 100 aan het afgaan en daar stond deze Boermans tussen, niet veel verwachtingen van te voren gehad, maar Pierre doet het altijd wel goed. Zo hier ook.

De film moet het ook hebben van de cast. Het ''viertal'' van de hoofdpersonages doen het ook gelijk het best. Zowel de neutrale dialogen als de wat meer emotionele scenes worden onderhoudend vertolkt, want dat is de hele film: onderhoudend. Het wordt nergens echt heel intens of extreem sterk neer gezet. Het verhaaltje is op zich wel interessant, verre weg van origineel maar weet zich een beetje te verslappen door het laatste kwartiertje. Ik had veel liever een ''andere'' oplossing gezien, dit vond ik een beetje komisch over komen eerlijk gezegd. Geen fout van Pierre, gewoon een fout van het script.

Qua sfeer zit de film goed in elkaar, doordat de film eigenlijk overal er een beetje hetzelfde uitziet, maar toch heel licht speelt met belichtingen wordt er een rustige maar snijdende sfeer gecreeerd die dan weer past bij het verhaal.

Al met al een sterke Nederlandse film die het moet hebben van de cast en de rustige onderhoudende sfeer. Gewoon goed voor een keer, en het kijkt ook lekker snel weg. Af en toe alleen wat moeite met wat woorden, maar dat maakt het wel ''echt'' en geeft eigenlijk ook niets. Hierarchie moet er wezen, haha. 3,5 ster

Uitstekende film waarin een net afgestudeerde accountant gaat werken voor een rijk, maar ook streng gereformeerd familiebedrijf. Een onderhoudend en gelaagd verhaal dat naar het einde toe steeds spannender wordt. Geloofwaardige en boeiende personages dat alleen maar versterkt wordt door het meer dan uitstekende acteerwerk.

Dit is een erg goede film. Het verhaal van een heel groot bedrijf waar het financieel niet zo goed mee gaat en een jonge boekhouder die de rotzooi mag opknappen, is op zich nog niet zo heel bijzonder. Maar wat de film wel heel bijzonder maakt is de achtergrond waartegen dit zich allemaal afspeelt. Een achtergrond van enorme hypocrisie. Liegen en bedriegen en zelfs erger. Alles verborgen achter de dekmantel van de heer. En dat maakt de film heel beklemmend en uiterst fascinerend van het begin tot aan het einde. En daarnaast wordt er ook nog eens uitstekend en heel geloofwaardig geacteerd door een groot aantal erg goede acteurs. Een topfilm van Nederlandse bodem.

avatar van missl
Prima film over een jongen die bij een familiebedrijf gaat werken waar het net allemaal een beetje anders gaat. De acteurs spelen goed en er gebeurt genoeg, daardoor is er geen moment verveling.

sterk staaltje acteerwerk van prins en bokma! 1 vd beste nl films ooit wat mij betreft

1 van de betere films van Neerlandse bodem. Goed en oorspronkelijke verhaal met 2 geweldige acteurs, Bokma en Prins, in de hoofdrol. Must see.

avatar van de grunt
Met name vuurwerk van Bokma

zeldzaam pareltje uit de lage landen

avatar van wimaroca
Een zeer goede film inderdaad maar er word maar weinig over Tijn Docter gesproken , die deed toch niets onder Prins en Bokma , vind ik

zo zie je toch dat het geloof toch ook veel kapot kan maken

Dit is werkelijk een zeer mooie en ontroerende film, waarbij zeer goed geacteerd is!!
Grappig dat die stem van Tijn Docter sprekend lijkt op die van Victor Reinier, en uiterlijk leek Victor ook wel 30 jaar geleden op hem, dus dat is wel zeer bizar!!

titan schreef:
Interessante film over Neerlands eigen Enronaffaire, al is het wel duidelijk dat dat niet het hoofdthema is en hebben de scenarioschrijvers zich niet altijd aan de ware feiten uit het Baandebacle gehouden. Maar goed, misschien kijk ik er nu wel teveel met een accountantsbril tegenaan

Het is een mooie schets van een milieu, waarbij ook goed de dubbele moraal binnen de fundamentalistische christelijke wereld wordt geschets (normen en waarden prediken, maar ondertussen de 10 geboden aan je laars lappen, de boel belazeren en vervolgens vooral heel veel bidden om je geweten te sussen).Van de acteurs wil ik vooral Kees Prins op een voetstuk zetten. Pierre Bokma speelt zoals altijd wel goed, maar Kees Prins speelt hem van het doek (oh sorry, het televisisescherm). Tijn Docter vond ik tegenvallen, al was hij niet zo slechts als in Ik omhels je met 1.000 armen. Verder is het natuurlijk ook wel een beetje zot dat Martha van een halve minuut sex meteen zwanger is. 3,5*

Nee hoor, het is niet zot dat Marthe zwanger is geworden, van een halve minuut sex, want daar heeft tijd niks mee te maken,wanneer hij klaarkomt in 30 seconden.
Er zijn genoeg vrouwen die vanaf de eerste keer sex zwanger zijn geworden, daar heeft eerder de eisprong iets mee te maken.
Het is raar dat Steven geen condoom gebruikte, en dat Marthe zich als streng gelovige zich liet neuken door een ongelovige zonder condoom, dat is pas raar en ontzettend dom!!

avatar van de grunt
Ok dan.

avatar van mjk87
Lange tijd een hele goede film. Spannend, sterke sfeer, inhoudelijk en thematisch prima en dat gevuld met mooie personages die allen stuk voor stuk uitstekend worden weergegeven door de acteurs. Als één punt wel als beste genoemd mag worden, dan is het het acteerwerk. Alles zee naturel en natuurgetrouw, maar toch heeft elk van de vier hoofdpersonen een eigen karakter. Zo vliegt de film voorbij als de pionnen langzaamaan worden klaargezet voor een grootse finale.
Maar dan de laatste tien minuten. Als je verwacht dat men langzaam meegaat in de maalstroom naar beneden en alles steeds ellendiger (maar als film spannender en beter) wordt, eindigt de film ineens. Werkelijk een anticlimax. Met de luttele huidige 90 minuten had er makkelijk een kwartier bij gekund. Zonde. 3,5*.

avatar van pierre18
mjk87 schreef:

Juist! Geen woord van gelogen. (Heerlijk jouw laatste woord. Zonde en niet jammer.)