ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Theu Boermans

Met onder meer: Kees Prins, Pierre Bokma en Tijn Docter

IMDb beoordeling: 7,4 (453)

Over De Uitverkorene

Op het moment dat het softwarebedrijf van de diepgelovige broers Johan en Peter van der Laan naar de beurs in Amerika gaat, blijkt dat het miljardenconcern op drijfzand is gebouwd. Als een jonge financiele directeur het aanlegt met de dochter van Johan, ontstaat er een onontwarbare knot van zakenbelangen, privé-zaken en het geloof en stort het imperium als een kaartenhuis ineen.

image

Peter van der Laan

Steven Kuipers

Marthe van der Laan

Aleid van der Laan

avatar van Ghorys

Ghorys

super film, wilde hem al lang zien en vanavond was hij op tv. Boeiend verhaald. is het trouwens een boekverfilming?

avatar van cornelis

cornelis

Nee, een origineel script. Op basis van waargebeurd verhaal.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Na tien minuten afgezet. Er waren voor mijn gevoel toen al te veel clichés de revue gepasseerd. En ondanks de goede verhalen in gids, krant en hier op het forum mezelf er niet toe kunnen zetten de film verder af te kijken.

avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

De Uitverkorene is een telefilm, gebaseerd op het debacle van het softwarebedrijf van de gebroeders Baan. Het is duidelijk geen verfilming van een waargebeurd verhaal, maar in grote lijnen komt het script overeen met deze affaire.

De naam is hier niet Baan maar Van der Laan: twee bevindelijk gereformeerde broers (Prins en Bokma) die het geloof en werk trachten te conciliëren op de werkvloer. Voor de buitenwereld lijkt het erg goed te gaan; Van der Laan is al drie jaar het snelst groeiende bedrijf op de beurs. Wegens opstappen van de financieel directeur, zijn ze wanhopig op zoek naar een vervanger.

De summa cum laude afgestuurde Steven (Tijn Docter) gaat op het riante aanbod van de broers in, maar krijgt direct van Peter te horen dat broer Johan het moeilijk zal hebben met een niet-gereformeerde (en al helemaal een atheïst). Hij moet dus voorlopig de schijn ophouden, hetgeen tot genante situaties leidt ("Zie ik jou zondag in de kerk?"). Al gauw worden de karakterverschillen duidelijk: Johan is de ondernemer met nieuwe ideëen, vooruitstrevend, terwijl zijn broer vooral achter hem aanloopt en de mindere klusjes mag opknappen. Johan is vastberaden naar Amerika te gaan met het bedrijf, juist op het moment dat Steven allerlei onjuistheden en gaten in de boekhouding ontdekt. Dit moet verzwegen blijven voor Johan ("Mijn broer vertellen dat iets niet kan?").

De acteerprestaties zijn stuk voor stuk formidabel. Vooral Kees Prins is meesterlijk, terwijl Pierre Bokma als altijd uitstekend presteert. Het bevindelijk gereformeerde milieu blijft ietwat karikaturaal, maar dat is nodig voor de (een) film. Thuis wordt gezamenlijk gezongen bij de piano, moeders zijn harde werkers die thuis voor de kinderen zorgen, sobere kleding, geen televisie. Naarmate de film vordert, wordt dit milieu ietwat in een negatief daglicht geplaatst en zien we een hoge mate van hypocrisie (dubbele moraal): het is oké te frauderen met de boekhouding; als we veel bidden tijdens de vergadering en God bedanken voor het succes komt het goed.

De verzwegen liefdesaffaire tussen Steven en de mooie dochter van Johan heeft het grootste aandeel in de ondergang van het bedrijf. Dochter Marthe is nog nooit in de grote boze stad Amsterdam geweest; Steven neemt haar mee en ze bezoeken zelfs een bioscoop! De reactie als Steven vertelt dat hij helemaal niet gelovig is, is mooi; de lange stilte van Marthe is indrukwekkend ("...maar dat maakt me niets uit"). Al snel krijgen ze een relatie, en van het cliché die éne keer zonder blijkt ze zwanger te zijn. De scene waarin Steven dit hoort, is komisch: "Godverdomme! Jezus" "Zeg dat nou niet". Vanaf nu stapelen de problemen zich op. De confrontaties tussen de broers zijn emotioneel, de morele kwesties interessant. "Je eigen vrouw gehoorzaamt je niet eens!" Alles spat van het doek, helaas komen de dialogen af en toe wat knullig over. Dit wordt het duidelijkst zichtbaar in de grootste ruzie van Johan en Peter; gelukkig spreken de beelden boekdelen. De geloofwaardigheid is niet honderd procent (geen televisie, maar Marthe mag wel ongestoord internetten en e-mailen met Jan en alleman?), dit is evenwel totaal niet relevant omdat de essentie - de strijd tussen geloof en het handelen daarnaar, vooral op het werk maar ook in het gezin - overdonderend is.

De Uitverkorene heeft een goed script, dito acteerprestaties en mooie beelden. Het is te hopen dat Kees Prins meer van dit soort rollen gaat neerzetten. Hij is blijkbaar niet alleen goed in absurdistische komedie (Jiskefet) en verdient alle lof in dit uitstekende drama.

avatar van belber

belber

Van de week deze film gezien en was zeer verrast door deze telefilm. Vond het jammer dat ik er te laat achter kwam dat deze film op tv was dus moet en wil deze zeker nog een keer zien.

Sterke rol van Pierre Bokma en Cees Prins. Zoals hierboven ook vermeld, hoop ook ik op meer van dit soort rollen van Prins te zien want er zit dus veel meer in deze acteur.

Sterk verhaal met een hoog realiteitsgehalte. Had begrepen dat dit een echt gebeurd verhaal was, maar dan moet je het ook nog even op het doek brengen.

Klasse en knap.

Frapant is dat dit, althans soortgelijk, nog dagelijks om ons heen gebeurd.

avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

belber schreef:

ik schreef:

Losjes gebaseerd op, zou ik eerder zeggen.

avatar van youneedstyle

youneedstyle

prima film!

avatar van sela

sela

keizer schreef:

Makers hebben zich wel heel oppervlakkig 'verdiept' in de wereld van de bevindelijk gereformeerden. Deze grote groep boeiende Nederlanders wordt in deze film geen recht gedaan en dat is jammer.

Als voorbeeld de beide echtgenote's Van der Laan die worden neergezet als zielige slachtoffers. Er valt veel meer interessants te vertellen over reformatorische vrouwen.

Dan de niet overtuigende dominee met aardappel in de keel. En Kees Prins die nergens in de film als een overtuigt, en niet alleen vanwege zijn niet-veluwse tongval. Marthe's strijd tussen Steven en haar achtergrond is een interessant gegeven en mooi gespeeld maar in de dialoog wordt die strijd totaal niet verduidelijkt (anders dan 'ik kan het niet').

Ik kan me niet voorstellen dat de filmmakers ook maar een 'refo' hebben gesproken bij totstandkoming.

dat dacht ik ook al. anders hadden ze vast voor andere, veel massalere en goed meegezongen gemeentezang gekozen. wat men nu liet zien was toch echt te 'licht'..

desondanks boeide de film zeker wel.

avatar van Peter J

Peter J

Wat was dit intens en goed gespeeld door de acteurs. Een film die ik niet gauw meer zal vergeten.

Goodfella_90

Kees Prins is werkelijk fantastisch, alleen dat aangezicht al wanneer hij bij Bokma kwaad voor de deur staat!

avatar van LittleBox

LittleBox

Pierre Bokma heeft vannacht een International Emmy gewonnen voor zijn rol in deze film. Grote klasse!

avatar van eRCee

eRCee

eRCee schreef:

Goed, ik zal de film zeker nog proberen in z'n geheel te zien hoewel mijn verwachtingen behoorlijk zijn ingezakt.

Alsnog gelukt. Toch wel een sterke film. Grootste kritiekpunt is nog steeds de weergave van religieuze elementen (vooral de zang is inderdaad tenenkrommend) maar het drama is interessant en wordt mooi gebracht. Het blijft ook geloofwaardig; de vele klappen die Peter tegen het eind krijgt passen bij zijn passieve opstelling en het kan hem aan de andere kant tot die wanhopige moord brengen. Een van de betere telefilms zo al met al. Dikke 3*.

avatar van robertus65

robertus65

Prima film, prachtig gespeeld, mooi verfilmd. Zeker een aanrader.

avatar van Phobophile

Phobophile

Mooie film en erg goed gespeeld. De ondrukte vrouwen kwamen op mij een tikje karikaturaal over, maar op dat gebied ben ik misschien ook niet genoeg terzake kundig. Bijvoorbeeld het gegeven dat bij het 25-jarig huwelijk papa een reisje maakt met oom, omdat mama natuurlijk op de kinderen moet passen. Is dit iets dat je typisch in dergelijke kringen tegen kunt komen?

Voor wat betreft de opmerking die ik eerder las over het zingen rond het traporgel: onze (stevig gereformeerde) buren deden dat met het hele gezin op zondag. Zeker niet onrealistisch dus.

Om kort over deze film te zijn: sterk scenario, goed acteerwerk, fraai gefilmd. Na 'Karakter' misschien wel de mooiste Nederlandse film die ik ken.

avatar van gotti

gotti

Erg mooi. Tot mijn spijt was ik in z'n geheel niet bekend met het Baan-debacle, maar wat een drama, in positieve zin dan. Erg mooi gedraaid door Bierkens en schitterende rollen voor Prins, Herbers en Bokma (hebben we al eens vaker gezien, maar wat is die man goed). Wel jammer dat het zo nu en dan een beetje moeite had de 'genreclichés' te ontstijgen. Een kleine smet op een verder fascinerende film.

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Ik heb genoten van deze film.

Niet alleen het onderwerp maar ook het acteerwerk.

Puike film zeker een aanrader.

avatar van speranza

speranza

Ik begrijp niet waarom Kees Prins in tegenstelling tot Pierre Bokma geen prijs voor deze film heeft ontvangen. Dit is volgens mij de beste Nederlandse film aller tijden.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

speranza schreef:

'Beste' is wat overdreven voor een kleine productie zoals deze, maar goed is het zeker . Ook al zullen vast dingen verdraaid of extra aangezet zijn, het kijkje in de strengchristelijke wereld is erg fascinerend. Het acteerwerk van Bokma en Prins is overigens beiden puik. Die kunnen haarfijn zo'n rol op de juiste manier neerzetten.

avatar van jester

jester

Erg goede film, met prima acteerprestaties, zeker ook van Tijn Docter en Katja Herbers. De religieuze setting brengt natuurlijk valkuilen met zich mee, deze worden over het algemeen goed vermeden. Mooie details ook, zoals alle kinderfietsen voor het huis van Johan, en de auto die omrijdt als Peter Steven het bedrijf laat zien.

avatar van niethie

niethie

Zeker een van de betere telefilms die ik tot nu toe zag, vooral op het gebied van drama. Het plot stond me op de een of andere manier wat tegen en dat heeft me er eigenlijk ook van weerhouden hem eens een keer te gaan zien, gelukkig kwam ik achteraf tot de conclussie dat ik me voor de zoveelste keer had vergist, want wat een film was dit zeg! Het heeft inderdaad flink wat geforceerde genrecliche's, vooral met betrekking tot het geloof, maar dat werd voor mij weer helemaal goed gemaakt door de ijzersterke cast (wereldrollen van Prins en Bokma) het plot en de tragiek erachter, las op het eind ook pas dat het lichtjes gebaseerd was op ware feite, interessant!

4 sterren

avatar van 93.9

93.9

Eigenlijk bijna 4 sterren waard!

Vaak net iets te binnen de lijntjes (de cliches zoals hierboven al besproken).

Maar wat een fijne acteurs en actrices!

Ik ben zelf van de wat rauwere randjes, maar wat een 'zonde' dat zo iets 's middags een keer uitgezonden wordt..

Hier kan Nederland trots op zijn, dit moet maandenlang in de bioscoop te zien zijn.

Soms zou je willen dat er een speciaal propagandateam was in Nederland, die de betere film laat doordringen bij het hele volk.

avatar van maarten541

maarten541

Een hele terechte Emmy voor Pierre. Ook een redelijk sterk verhaal, heb nog weinig aan het bovengenoemde commentaar toe te voegen.

avatar van niethie

niethie

Ben je sprakeloos?

Goodfella_90

Huh vaag? Dit moest er staan:

Vinokourov schreef:

'Beste' is wat overdreven voor een kleine productie zoals deze, (...)

Ik zie de relatie niet.

avatar van Simon van collum

Simon van collum

Waanzinnig goede film!

avatar van blurp194

blurp194

Ik heb met wat verbazing naar deze film gekeken... ik wist niet dat er in nederlandse films zo geacteerd werd. Vooral Bokma maakt echt indruk op me, en ook Herbers en Prins zijn volstrekt geloofwaardig.

Nogal wat reacties hier stellen dat het bevindelijk-gereformeerd-zijn op een karikaturale manier wordt neergezet in deze film. Ik ben het daar niet mee eens, misschien dat voor iemand die zelf in dat milieu opgegroeid zijn er teveel insider details net niet kloppen, maar voor mij is alles heel erg - en inderdaad, zoals pottenbakker schrijft, tot aan rillingen over mijn rug toe - herkenbaar. Ik ben nogal eens bij gereformeerde families op bezoek geweest, en de scene bij het orgel heb ik exact zo meegemaakt; en ook de manier waarop Katja Herbers - wat een mooie meid is dat trouwens! - zich in het begin van de film gedraagt, uit haar ogen kijkt, klopt ook precies met wat ik herken. En ze speelt dat ook heel overtuigend, die opmerking mis ik in alle reacties hier ietwat.

Wat ik wat jammer vind is dat in de tweede helft van de film er wat teveel naar een simpel drama gezocht wordt. De manier waarop de crisis van het bedrijf Baan (eeuh van der Laan) wordt verteld doet de film geen goed, het was beter geweest als het wat simpeler en meer ingetogen was gehouden. Hoe dan ook nog steeds een topfilm!

avatar van shockdog

shockdog

In het begin van de film is te zien hoe de vorige financiel-directeur ontslag neemt bij Peter van der Laan. Aan het eind van het gesprek wordt hem erop gewezen dat hij volgens z'n contract zwijgplicht heeft over het bedrijf en gedane zaken. Steven heef dat niet?

avatar van cornelis

cornelis

shockdog schreef:

Steven heef dat niet?

Vast wel.

avatar van shockdog

shockdog

Bedankt voor dit goed onderbouwde, zeer nuttige antwoord Als Steven wel een zwijgplicht zou hebben, hoe kan hij Van der Laan dan 'chanteren'?