ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Theu Boermans

Met onder meer: Kees Prins, Pierre Bokma en Tijn Docter

IMDb beoordeling: 7,4 (453)

Over De Uitverkorene

Op het moment dat het softwarebedrijf van de diepgelovige broers Johan en Peter van der Laan naar de beurs in Amerika gaat, blijkt dat het miljardenconcern op drijfzand is gebouwd. Als een jonge financiele directeur het aanlegt met de dochter van Johan, ontstaat er een onontwarbare knot van zakenbelangen, privé-zaken en het geloof en stort het imperium als een kaartenhuis ineen.

image

Peter van der Laan

Steven Kuipers

Marthe van der Laan

Aleid van der Laan

Klinkt interessant! Het lijkt me dat dit gebaseerd is op het Baan debacle.

Dit is een van de telefilms van het nieuwe seizoen die dit jaar op tv uitgezonden worden.

Idee : Kees Prins en Frank Ketelaar

Scenario : Frank Ketelaar

kappeuter schreef:

Het lijkt me dat dit gebaseerd is op het Baan debacle.

Dat kan niet anders idd.

Wel een leuk idee.

avatar van cornelis

cornelis

Dat fragment op telefilm.nl is een regelrechte spoiler.

avatar van Quido

Quido

Vanaf 6 juli ook op dvd verkrijgbaar (A-Film).

mdj

Nu al op dvd verkrijgbaar via de VPRO.

avatar van neo

neo (crew)

Ook voor rond de 30 euro?

avatar van gotti

gotti

15, volgens de VPRO gids...

avatar van twin

twin

Heel mooi en integer geacteerd door de 2 hoofdpersonen, waar geld en macht op uit kunnen draaien, word hier erg goed neergezet 4 *

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Een echte 5-sterren film, zo wil ik er meer!

Een acteursgeweld om je vingers bij af te likken, beeld na beeld zo mooi, dat ze in een lijst aan de muur niet zullen misstaan als kunstwerken. Wat een prachtige kleuren en composities. En een verhaal dat me van de eerste tot de laatste seconde in de greep houdt.

FisherKing

Fantastische film, Perfect acteursgeweld en dito muziek van M. ter Brugge en montage van J. ter Burg.

Briljant acteersgeweld van Kees Prins, Tijn Docter, Pierre Bokma.

Zelden zo'n briljant inkijkje gehad van de calvinistische familie's. pff wat een losers.... 4.5*

Ik vroeg me vooral af waarom die kerel in godsnaam bij dat bedrijf ging werken.

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Als ik dit zo lees is deze film gebaseerd op de gebroeders Baan en hun gelijknamige (oud-)bedrijf (waar ik overigens geld aan verloren heb in aandelenhandel, maar dit terzijde ) (?)

Speeltijd ontbreekt overigens

mdj

Prachtig gespeeld. Enige minpunt vond ik dat het wel voor een heel groot deel draait om de relatie van de 'heiden' met de reformatorische dochter. Had toch liever meer nog een inkijk gehad in het bevindelijke bedrijf. Maar dat kan ook komen omdat ik er een paar weken stage heb gelopen bij Baan en met eigen ogen gezien heb hoe getracht (en omzeild) wordt geloof en bedrijf samen te laten gaan. Mooi de geloofsstrijd weergegeven.

FisherKing schreef:

Nou losers, ben zelf atheïst in hart en nieren, maar als ik zie hoe sommigen (zoals hier broer Johan) trachten consequent te zijn in hun geloof, dan vind ik dat wel bijzonder fascinerend en geen geringe prestatie om dat onder zo'n grote druk van de buitenwereld vol te houden. Sta er geenszins achter, maar er zijn er genoeg die bij veel minder al door de 'knieën' gaan.

kos schreef:

Ik vroeg me vooral af waarom die kerel in godsnaam bij dat bedrijf ging werken.

Vrij duidelijk. Ge-imponeerd. Ik zie er geen enkele onlogica in. Toen de de oude financier opstapte had ie een probleem.

Mmmh, ik zou ook toegehapt hebben met zo'n aanbieding. Erg logisch.

Nou, als beste ooit summa cum laude afgestudeerde heb je de topbedrijven voor het uitkiezen, dus ik zou liever ergens gaan werken dat bij me paste. Maar goed, was verder niet echt storend in het verhaal hoor.

mdj schreef:

Ja, zo bedoel ik dat niet, ik vind het erg overtuigend gebracht. Ja, idd. Het opende bij mij ook weer nieuwe zienswijzes.

kos schreef:

Je ne sais pas, ben jij ooit cum laude afgestudeerd ? Rijke mensen imponeren, denk ik.

En bij andere topbedrijven lopen alleen maar sloebers rond zeker .

mdj

Vond het zelf iets minder geloofwaardig waarom hij voor dat meisje valt. Ze zal iets exotisch voor hem hebben, maar hij meent het gelijk serieus.

kos schreef:

En bij andere topbedrijven lopen alleen maar sloebers rond zeker .

Nee, hoe kom je tot die conclusie ? Uit alle vak-literatuur werd hij gekozen. Ik zie het probleem niet.

mdj schreef:

Maar zelfs als pas afgestudeerd genie krijg je over het algemeen nog niet direct een directeursfunctie op 26-jarige leeftijd ....

Heb je wel opgelet.? Er wou geen ENKELE financiele man meer in van der Laan stappen. Er was dus geen keus.

FisherKing schreef:

Nee, voor Van der Laan niet, maar wel voor Peter en bij een ander bedrijf was hij, hoe briljant ook, waarschijnlijk niet gelijk in de allerhoogste functie terecht gekomen zonder enige aanloop. Dit ter verklaring van het feit waarom hij met Van der Laan in zee gaat.

Misschien niet starten in de allerhoogste functie, maar wel met minstens zo goede carriere-perspectieven. In plaats van zwaar te balen van je dagelijkse werkomgeving.

FisherKing

Hij ging ook pas echt overstag na het zien van een mooie vrouw. En nu was die show van Pierre Bokma ook wel ontzettend overtuigend. Zou geen enkele reden hebben kunnen bedenken om die te weigeren.

Volgens mij niet hoor.

avatar van Hannibal

Hannibal

Nee, hij ging vrijwel meteen overstag, dat meisje zag hij voor het eerst toen hij bij Johan op visite was.

Of zijn keuze nou begrijpelijk is of niet, ik vond het een fantastische film, mensen maken wel vaker verkeerde keuzes. Pierre Bokma was inderdaad zeer overtuigend, en je zou sterk in je schoenen moeten staan om dit aanbod af te slaan.

Overigens denk je er op zo'n moment niet bij na wat de gevolgen zullen zijn.

Pierre Bokma en Kees Prins acteerden fantastisch. De woorden: 'Jezus, wat is dit goed!' gingen vaak door mijn gedachten.

Dat meisje, Marthe, vond ik iets minder, die kwam een beetje knullig over, hoewel dat waarschijnlijk ook de bedoeling was, maar ik vond dat niet zo goed.

De 'grappen' vond ik ook zeer geslaagd: Johan die de namen van zijn kinderen opnoemt, en de uitspraak: 'Nou, dan eten we vandaag toch allemaal een gebakje', waarop de kinderen juichend aan tafel gaan zitten. De LCD televisie bij het vuilnis....

Al met al een zeer boeiende film. 4.5*

Bokma stelt de laatste jaren nooit teleur en dit is een van z'n beste rollen. Hij is niet te beroerd om lelijke koppen te spelen. Kees Prins in een puur serieuze rol dat is vrij nieuw maar zeer overtuigend. Bij ons in de Jordaan was de eerste stap, dit is de volgende stap en hij bewijst dat hij het kan. Ik hoop hem nog vaker in zulke rollen te zien.

Ik vind dat de grimeur ook een pluim verdient. Bokma en Prins zien er precies zo uit zoals je verwacht bij dat milieu. Die kapsels. Geweldig. Ze hebben wel wat al te modieuze pakken aan. Gereformeerde pakken zien er meestal net iets anders en saaier uit. Maar misschien heb ik het wel mis en is die tijd voorbij.

Katja Herbers als Marthe vind ik ook erg goed. En Tijn Docter, die ik nog helemaal niet kende. Niets dan lof.

Het scenario is niet helemaal naar mijn wens. Waar 'm dat precies in zit vind ik moeilijk te zeggen. Het speelt me net iets te veel in de avonduren in het kantoor. Alleen in het begin van de film zie je een vergadering van het bestuur, daarna zie je voornamelijk nog Docter en Bokma.

avatar van ADHD

ADHD

Ik werd gisterenavond aangenaam verrast door deze film. Echt prachige acteerwerk en sfeerimpressies. Tijn laat in deze film zien dat hij meer in zijn mars heeft (dan in Ik omhels je met duizend armen, wat mij betreft een tegenvaller).

4 sterren.

avatar van titan

titan

Interessante film over Neerlands eigen Enronaffaire, al is het wel duidelijk dat dat niet het hoofdthema is en hebben de scenarioschrijvers zich niet altijd aan de ware feiten uit het Baandebacle gehouden. Maar goed, misschien kijk ik er nu wel teveel met een accountantsbril tegenaan

Het is een mooie schets van een milieu, waarbij ook goed de dubbele moraal binnen de fundamentalistische christelijke wereld wordt geschets (normen en waarden prediken, maar ondertussen de 10 geboden aan je laars lappen, de boel belazeren en vervolgens vooral heel veel bidden om je geweten te sussen).Van de acteurs wil ik vooral Kees Prins op een voetstuk zetten. Pierre Bokma speelt zoals altijd wel goed, maar Kees Prins speelt hem van het doek (oh sorry, het televisisescherm). Tijn Docter vond ik tegenvallen, al was hij niet zo slechts als in Ik omhels je met 1.000 armen. Verder is het natuurlijk ook wel een beetje zot dat Martha van een halve minuut sex meteen zwanger is. 3,5*