• 10.494 nieuwsartikelen

Met onder meer: Fedja van Huêt, Yorick van Wageningen en Lies Visschedijk

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 2 september 2021

Plot De Veroordeling

"What If Fake News Becomes Your Reality"

Televisiejournalist Bas Haan (Fedja van Huêt) creëert zijn eigen monster wanneer hij in zijn onderzoek naar de Deventer-moordzaak steeds meer in het kamp wordt gezogen van degenen die ‘de klusjesman’ van moord beschuldigen. Een media-hetze is het gevolg, waardoor het leven van de klusjesman en zijn vrouw verandert in een ware nachtmerrie. Onthutst door deze 'trial by media' besluit Bas de complotten te bestrijden met de feiten, maar tot zijn frustratie blijkt de beeldvorming sterker dan de werkelijkheid. Is er iemand ten onrechte veroordeeld door de rechter of is er juist sprake van een onschuldig slachtoffer?

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

avatar van StanStan

StanStan

Goed gedaan. Boeiende film. Treurig om te zien hoe makkelijk zo'n Maurice de Hond een podium krijgt van de geile media.

avatar van Ste*

Ste*

• 1952 berichten

Op zich prima film, al vond ik het zelf meer wegkijken als een soort docuserie. Daarnaast is het ook wel handig en leuker als je al een klein beetje voorkennis hebt (ik heb de Deventer Mediazaak Podcast ook geluisterd) want je wordt qua zaak niet echt van A tot Z aan het handje meegenomen.

Yorick van Wageningen is wat mij betreft terecht in de prijzen gevallen, maakt echt iets leuks en niet-standaards van zijn rol, zonder in een raar typetje te vervallen.

avatar van TMP

TMP

Prima film van eigen bodem over de nog steeds zeer intrigerende Deventer moordzaak. Ik was al bekend met de achtergronden van de zaak, dat helpt wellicht wel een beetje om in het verhaal te komen. De focus ligt hier niet per se op de vraag wie het gedaan heeft, dat wordt op het einde ook open gelaten, maar meer op de jacht die onder aanvoering van Maurice de Hond via de media is gevoerd tegen iemand waartegen geen enkel bewijs bestaat en de impact die dat op diens leven heeft (gehad). Het acteerwerk is prima, met name Fedja van Huêt speelt erg goed. Ook is een en ander prima in beeld gebracht en het is wel aardig om het tijdsbeeld van toen terug te zien. Zeker een kijkbeurt waard.

avatar van ZAP!

ZAP!

TMP schreef:
...Ik was al bekend met de achtergronden van de zaak... De focus ligt hier niet per se op de vraag wie het gedaan heeft, dat wordt op het einde ook open gelaten, maar...
Er wordt wel degelijk een dader aangewezen op het einde, in de uitleidende tekst. Weet je zeker dat je weet hoe de zaak in elkaar zit / zat?

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

ZAP! schreef:

Zo zie ik het ook en zo gaat het einde, inderdaad.

Het juridische probleem is altijd: welke bewijzen heb je en voldoen die allemaal aan de eisen daarvoor?

Deze film gaat juist over de weg ernaar toe, voordat eindelijk de dader bekend is: de gekte van de media, de hersenspoeling van het publiek, de blinde vlekken en eigenbelangen van talkshows en dat vele jaren lang.

De slimme technicus die zó vaak arrogant wordt gepresenteerd als een gemankeerde klusjesman, waardoor ik het ook klassenjustitie vond en hij en zijn vriendin vele jaren lang géén leven hebben gehad.

Bas Haan is ergens in dit proces ook geswitcht van de ene naar de andere vermoedelijke dader. Zijn zoektocht wordt prima vertolkt in deze film en vooral ook zijn volharding. En nog is het niet klaar: de boekhouder wil na acht jaar hechtenis de zaak weer opengooien in de toekomst, zo is het nieuws, want hij zegt nog steeds onschuldig te zijn.

avatar van TMP

TMP

ZAP! schreef:

Oh, zeker. Maar ik had bij het kijken van de film nou niet het gevoel dat de focus ligt op het aan de kijker vertellen dat Louwes het gedaan heeft en waar dat dan allemaal wel niet uit blijkt. Al komen diverse bewijsmiddelen wel voorbij. De focus ligt meer op de hetze tegen De Jong. Dat men bij een verhaal als dit dan voorafgaand aan de aftiteling vermeld wat de feitelijke stand van zaken verder is, is logisch. Maar het leek mij toch een bewuste keuze om de film zelf af te breken na de vraag aan Haan wie het volgens hem gedaan heeft. Ik doelde dan ook op die slotscène.

avatar van ZAP!

ZAP!

Rotterdam@1 schreef:
...En nog is het niet klaar: de boekhouder wil na acht jaar hechtenis de zaak weer opengooien in de toekomst, zo is het nieuws, want hij zegt nog steeds onschuldig te zijn.
Bizar. Het hele technische verhaal ben ik nooit ingedoken en kan ik dus niet echt over oordelen, maar het zal mij benieuwen hoe dat eventueel verder zou lopen...
TMP schreef:
...Maar het leek mij toch een bewuste keuze om de film zelf af te breken na de vraag aan Haan wie het volgens hem gedaan heeft. Ik doelde dan ook op die slotscène.
Op zich wel, maar echt bewust opengelaten wordt het ook niet, dan hadden ze die tekst wel weggelaten.

Heb trouwens net White House Farm (2020) afgekeken, ook zo'n zaak die de kijker tot het uiterste tergt, al was ik in het verleden meer overtuigd dan nu na bepaalde beschuldigingen aan het adres van de politie... maar tot drie keer toe kon men de zaak niet heropend krijgen.

avatar van Movsin

Movsin

Een intriest gebeuren dat netjes uit de doeken wordt gedaan en waar bedenkingen vallen over het begrip "rechtsstaat" en twijfels over de goede bedoelingen van getuigen en diegenen die via media hun mening doordrukken met - wat hen helaas onverschillig laat - nare gevolgen voor anderen..

Goede vertolkingen dacht ik zo.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Vanmorgen staat in de krant, Volkskrant, hoe veel steken politie en justitie hebben laten vallen in deze zaak, bewijzen gemanipuleerd en andere onbruikbaar gemaakt, dat ik nu snap dat de boekhouder na negen jaar nog steeds zijn onschuld wil aantonen. Een coldcaseteam is op de zaak gezet en de bevindingen zijn om te huilen.

Af en toe is Nederland écht een bananenrepubliek, onveilig en onmenselijk.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Poe, dat hakt er flink in! Naast het prima acteerwerk van Fedja moet er een heel groot compliment naar de montage van deze film. Erg knap hoe ze film en eerdere tv-beelden mixen, hierdoor lijkt het alsof de Hond aan de film heeft meegewerkt.

Wel iets dat je aan het nadenken zet hoeveel macht die Maurice heeft en dat hij op basis van onware aannames het leven van de klusjesman en zijn vrouw tot een hel heeft gemaakt.

Daarnaast vond ik het mooi even terug te gaan in de tijd, grote nieuwsfeiten als de moord op Fortuyn, opkomst van Wilders en dat soort zaken.

Twijfel, 4 of 4,5 ☆. Vooralsnog 4.

avatar van Jokes2109

Jokes2109

Interessante zaak maar, zoals meestal met Nederlandse films, slecht uitgewerkt. Ook zeker niet onder de indruk van Fedja van Huet, noch van de andere acteurs. Je krijgt er geen gevoel bij. Je valt er wel bij in slaap.

avatar van Rodger

Rodger

Een film die langzaam op gang komt .. maar tot een spannende climax komt ..

Maurice de H. Heeft er vaker naast gezeten.

3.5 ^^^

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Even meegepikt vanwege de goede beoordelingen niet wetende waar de film over ging, het is uiteraard even inkomen, hoofdzakelijk omdat ik niet echt bekend ben met de zaak, maar een sterke indruk maakte dit product zeker.

Fraai sowieso is het begin met de orgelmuziek, een element dat we daarna niet meer terug horen, desondanks blijft de muziek van een sterk en dreigend niveau. De focus komt op onderzoeksjournalist Bas Haan die het onderzoek naar de zaak incompleet vind en begint te graven in de informatie rond Louwes en de nodige onrechtmatigheden vaststelt waarop automatisch de discussie oplaait wie dan wel de dader is. Iets dat zich ontspint in verschillende kampen en partijen die zich er tegen aanbemoeien met vergaande theorieën en beschuldigingen, zeg maar gerust smaad en laster. Iets dat Haan zich ook weer aantrekt en nogmaals op onderzoek uit gaat en nog meer fouten en rare dingen vind. Ontstellend is eigenlijk de situatie rond zo'n Maurice de Hond die maar een podium krijgt en maar mag roepen en beweren, met zo blijkt later wel hele eigenaardige motieven.

Slechte punten....? Nou... eigenlijk niet echt. Of het moet het dikke accent van de Haan zijn die het geheel wel eens wat kneuterig aan laat voelen, maar als de man zo klinkt dan is dat zo. Van Huet is verder prima, maar het is Van Wageningen die de schijnwerpers trekt en in verschillende scènes geweldig is zoals tijdens het interview met Haan die best wel aangrijpend is net als het gedoe met de honden.

De Veroordeling is dan ook niet zomaar een film wat dat betreft, en zeker iets dat de interesse naar de zaak en het werk van Bas Haan aanwakkert. Tevens is het een aanklacht tegen de stemmingmakerij en verdachtmakingen die we hier zien. Met de pers er achter en de sociale media van tegenwoordig een schandvlek die in het geval onterecht nooit weer helemaal weg gaat. Afijn, het mag duidelijk zijn dat mij dit wel beviel en zeker op termijn wel weer eens onder de aandacht komt.

avatar van AniSter

AniSter

• 1934 berichten

Het is een goede film en tevens een historisch(e) document(aire). Ik ken het verhaal al vanaf de moord in 1999. Deze verfilming is een realistische weergave van het gebeuren rondom de boekhouder en de klusjesman, gezien vanuit de onderzoekende journalist. Realistisch vanwege de ingemixte oorspronkelijke beelden. Een van de betere Nederlandse films.

kappeuter (crew films)

Erg sterk. Minutieus verslag van de bekende langlopende zaak met verrassende wendingen. Ik was al weer het een en ander vergeten, interessant om alles weer eens goed op een rijtje te hebben.

Goed inkijkje op de redactie van Netwerk en de werkwijze van onderzoeksjournalist Bas Haan.

Bas Haan komt niet helemaal brandschoon uit deze film. Hij werkt namelijk aanvankelijk mee aan de hetze tegen de onschuldige klusjesman (die geen klusjesman was), opgezet door Maurice de Hond, door de Hond een podium te bieden. En andere media doen gezellig mee, met als triest dieptepunt het tenenkrommende lied van Claudia de Breij. Hoe diep kun je zinken...

Goede hoofdrol van Van Huêt, al moest ik eerst wel even wennen aan zijn accentje. Yorick van Wageningen overtuigt ook als de 'klusjesman'. Wat een vreselijk leven heeft die man al die jaren gehad. Arme man.

De titel De Veroordeling slaat niet alleen op die van Ernst Louwes, maar vooral op de veroordeling / heksenjacht door de Maurice de Hond en de media van de 'klusjesman'.

Een goede journalisten en onderzoeksjournalistiek film, fijn dat we dat in Nederland ook eens hebben en dus ook goed kunnen. Meestal zijn het de Amerikanen die hier heel goed in zijn.

avatar van Gish

Gish

Een nogal onthutsende film over een trial by media, in gang gezet door de egocentrische Maurice de Hond en omarmt door de media. Het is inmiddels geschiedenis, maar het maakt je toch kwaad hoe suggestieve onbewezen meningen een gezin finaal de grond in kunnen boren. Maurice de Hond zullen we hopelijk niet vaak meer zien, de man is volledig van zijn voetstuk gerukt. Prima film, urgent verhaal en bloemen voor een echte actieheld, Bas Haan.

avatar van Gretz

Gretz

ZAP! schreef:

Nogal dramatische film. Niet per se vanwege het acteerwerk, het decor of het budget, maar voornamelijk de treurige wijze waarop Haan (en dus Burger die zich met het script grotendeels aan de verhaallijn van het boek heeft gehouden) pretendeert dat hij al losse eindjes aan elkaar heeft kunnen knopen. Als we Haan moeten geloven is deze zaak 'case closed' en zou er geen ruimte meer moeten zijn voor twijfel. Dat is ernstig bezijden de waarheid (een ieder die zich redelijk goed in de zaak heeft verdiept weet dat Haan net als het OM extreem biased is en aan enorme tunnelvisie lijdt).

Verschillende publicisten zoals Ton Derksen en de schrijver van deemzet.nl maakten onlangs gehakt van de conclusie van Aben (advocaat-generaal) dat er geen redenen zijn voor herziening. De (indirecte) bewijzen voor de onschuld van Louwes zijn namelijk overweldigend. De voornaamste twee (de file + rijtijdargument en de DNA-sporen die alleen kunnen passen bij een onschuldscenario) worden door Derksen uitvoerig uiteengezet.

Bas Haan en consorten negeren deze geluiden al +15 jaar, omdat ze niet binnen hun scenario passen. Het gegeven dat Maurice de Hond ook al sinds jaar en dag overtuigd is van de onschuld van Louwes wordt door Haan keer op keer misbruikt op de publieke opinie in zijn voordeel te houden. Dat terwijl De Hond zich gemiddeld gezien beter bij de feiten houdt dan Haan.

Maar voor mij en vele anderen is het overduidelijk dat Louwes empirisch gezien onmogelijk deze moord gepleegd kan hebben. Dus herziening en vrijspraak is op zijn plaats.

Ik ben zeer benieuwd wat er nog van de reputatie van deze film overblijft zodra Louwes inderdaad is vrijgesproken. Dat kan gezien de traagheid van deze zaak nog wel jaren duren, maar het is uiteindelijk onvermijdelijk.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Een redelijke goeie film over de Deventer moordzaak. Dat het alweer zolang geleden is, het lijkt pas geleden. De film verteld het verhaal over Bas Haan die onderzoek doet naar de moord op de weduwe Wittenberg. Ik vond trouwens dat Fedja van Huêt de rol als Bas Haan heel goed neerzetten. De film is best wel goed ondanks er geen aktie in zit, en ook omdat het op waarheid gebaseerd is, dat maakt een film altijd wel interessant om te kijken, en zeker omdat we het destijds allemaal hebben kunnen volgen in het nieuws en de media. Ik ben er nog steeds niet echt van overtuigd of Ernest Louwes wel de terecht veroordeelde moordenaar was. Maar waarschijnlijk komen we daar nooit achter.

avatar van frans123

frans123

ik ga deze film kopen en eerst inlezen , na de reacties hier te lezen.. Ik heb altijd al een takken hekel gehad aan de drammerige egocentrische Hond ( whats in a name..) die er voortdurend met alles ( verkiezingprognoses ) naast zat..

Van de acteurs ken ik alleen Huet, de rest niet.

Dwalingen in een rechtstaat verwachten wij niet hier , de VS is er berucht om, ..maar zie . Mogelijk zijn er veel meer. ( Peter R de Vries heeft er een aantal ontdekt)

Iemand schreef hier "'beangstigend", het bekende " verkeerde tijd, verkeerde plaats"

avatar van schram101

schram101

• 2002 stemmen

Goede Nederlandse film met zowaar zelfs eens prima acteerwerk. Huet en Van Wageningen zijn sterk, zeker als je na even gewend bent aan de opgezette accentjes. Het plot intrigeert, of je nou enorm bekend met de zaak bent of niet. Visueel ook best prima eigenlijk, komen nog wat leuke camerastandpuntjes voorbij.