menu

Film / Genres en landen / Nederland filmland

zoeken in:
Beste filmliefhebbers,

Nederland Filmland .. ik ben er op dit moment niet trots op .. dit merk ik zowel op bij de nationale producties als bij de producties die het land in komen .. en eigenlijk helemaal bij het beleid (alhoewel het geprobeerd wordt)

Voor mijn afstudeerscriptie ben ik aan het onderzoeken hoe dit beter kan en welke weg ingeslagen moet worden ..

Aan jullie wil ik dus eigenlijk vragen:

wat vind jij van Nederland Filmland, moet de politiek hier zich meer mee bemoeien? zou je dingen graag anders gezien hebben? vind je het prima zo en ben je het helemaal met me oneens ?

graag jullie visies, meningen etc etc etc .. alles is zeeer welkom

Benieuwd of je ook echt onderzoekt hoe het beleid nu echt is.

George82 schreef:
zou je dingen graag anders gezien hebben?

Ik zou graag leven in een land dat een normaal percentage van de rijksbegroting in cultuur steekt, en niet structureel minder dan in andere welvarende landen, zoals nu het geval is.
Dan zou ik ook graag willen dat Nederland niet langer hoort tot de top-4 van Europese landen (samen met landen als bijv. Portugal(!) en Griekenland) waar de subsidiebedragen voor film het laagst zijn, ongeveer 5 maal zo laag als in Duitsland bijvoorbeeld.
Dan zou het ook prettig zijn als er nu eens een langetermijnbeleid komt dat niet binnen anderhalf jaar wordt aangepast of onderuitgehaald.

vind je het prima zo en ben je het helemaal met me oneens ?

Ik vind het niet prima, maar hoop dat je je degelijk inleest in de materie, en dat het niet blijft bij deze kroegpraat over trots, die je lijkt te willen staven met de mening van filmliefhebbers op een website. Een afstudeerscriptie mag van mij een stuk serieuzer. Er bestaat recent representatief onderzoek naar de publieksperceptie van de NL film, bijvoorbeeld.
Zoek contact met OC&W, Filmfonds, NVS, Federatie Filmbelangen, Holland Film, etc.

starbright boy (moderator)
George82 schreef:
Beste filmliefhebbers,

Nederland Filmland .. ik ben er op dit moment niet trots op .. dit merk ik zowel op bij de nationale producties als bij de producties die het land in komen .. en eigenlijk helemaal bij het beleid (alhoewel het geprobeerd wordt)

Voor mijn afstudeerscriptie ben ik aan het onderzoeken hoe dit beter kan en welke weg ingeslagen moet worden ..

wat vind jij van Nederland Filmland, moet de politiek hier zich meer mee bemoeien? zou je dingen graag anders gezien hebben? vind je het prima zo en ben je het helemaal met me oneens ?

Zou je eerst je eigen visie eens uitgebreid willen toelichten? Ik vind je stukje nu nogal vaag en weinigzeggend, ik weet niet eens waar ik het wel of niet eens mee zou kunnen zijn. Wat is er volgens jou mis? Wat moet er beter? Waar wil je het over hebben? Over de kwaliteit van de Nederlandse films, over het aankoopbeleid van distributeurs, over de subsidie- en financieringsregelingen van de overheid of over al die dingen (en nog meer)? Geef eens een serieuze aanzet tot een discussie. Hiemee bereik je niet veel. En als het al tot een discussie komt: Hoe ga je dat dan verwerken in een afstudeerscriptie?

Beste heren .. allereerst mijn excuses voor het late reageren ..

Ik had een spoedklus .. en nu heb ik eindelijk internet ..

@ Cornelis ..

Na jouw reactie heb ik meteen gezocht naar de perceptie van de NL film .. maar heb deze helaas niet kunnen vinden .. wellicht dat je een link voor me hebt .. dit onderzoek kan ik zeker goed gebruiken ..

@ both ..

Ik ben misschien iets te kort geweest over mijn eerste zin waarin ik geen achtergrondinfo heb gegeven over mijn visie .. Deze is als volgt gevormd: Eerst heb ik het jaarrapport gelezen van de NFC (2005) en het eerste wat me opviel was dat ik de stof erg saai vond ..in mijn ogen het belangrijkste wat me opviel was dat de aantal producties van de NL film op dit moment aan het stabiliseren is (sinds 2003) .. terwijl hier voorafgaand een superstijgende lijn was (CV-regeling) ..

die stabilisatie zegt mij twee dingen: de nederlandse publiek vind het prima zo .. en de eerste successtappen worden niet voortgezet (beleidsplannen, overheidsmaatregelen) ..

dit zijn dingen waar ik zelf geen vrede mee kan hebben, puur omdat ik denk te weten dat er veel meer uit valt te halen ..

en wat mij ook erg intigreerde was het artikel over Kasander .. over de (co)productie van Kruistocht in Spijkerbroek, dat slechts 14% van de financien uit Nederland kwam, waarvan een deel van het FilmFonds, de rest uit verschillende landen in Europa .. het wordt dan erg lastig de film te produceren, wat in mijn ogen .. verloren gaat aan visie en creativiteit ..

.. en sowieso het feit dat het FilmFonds of het Cobo of een omroep er altijd bij moet zitten wil een film een keer gedraaid worden ..

de vele tussenschakels .. daar ben ik niet trots op ..

Ik wilde eigenlijk geen discussie starten .. maar ik wil het 'gevoel' onder NL filmliefhebbers in kaart brengen .. puur de vraag: wat leeft er in Nederland- Filmland ????

Ikzelf ben actief in diverse filmproducties (commercials) en kom veel mensen tegen uit de branche .. maar de mening van 'common men' (om het zo maar even te noemen) vind ik niet minder belangrijk ..

Ik hoop dat ik hiermee een beter beeld gecreeerd heb ..

vragen, opmerkingen .. anything will do ..

in ieder geval nogmaals bedankt voor de reply .. ik ben een onervaren forumspitter .. ik merk nu gelijk dat ik duidelijk moet zijn .. ...

Je conclusie "de nederlandse publiek vind het prima zo" is, behalve taalkundig incorrect, uit de lucht gegrepen, ongerelateerd en daarmee vooralsnog volstrekt onlogisch; het veronderstelt bijvoorbeeld dat het aantal gerealiseerde producties en de markt direct aan elkaar gerelateerd zijn en dat is in een non-rendabele, subsidieafhankelijke industrie natuurlijk niet zonder meer een logische aanname.
Ook je opmerking over de financiering van Crusade In Jeans mist alle noodzakelijke perspectief. In welk opzicht meen je objectief vast te kunnen stellen dat die film aan visie en creativiteit heeft ingeboet ten gevolge van de wijze van financiering? En hoe zit dan met Zwartboek, waarvan een nog kleiner deel van de financiering uit Nederland kwam?

George82 schreef:
het feit dat het FilmFonds of het Cobo of een omroep er altijd bij moet zitten wil een film een keer gedraaid worden

Ook hier blijkt hoe slecht je op de hoogte bent van de situatie.
Niets moet, je mag je geld ook elders vandaan halen. Maar om tot een enigszins haalbaar budget te komen, heb je zowel Filmfonds als omroep nodig. Overigens is dat onlangs juist veranderd (Filmfonds mag een groter bedrag toekennen aan projecten zonder omroep), en is het binnenkort (onder voorbehoud van goedkeuring door "Brussel") mogelijk om de basisfinanciering uit subsidies en/of marktgelden te halen, waarna je als filmproducent een groot deel van je budget door middel van de suppletieregeling rond kunt krijgen. Meer informatie bij het Filmfonds.

dit onderzoek kan ik zeker goed gebruiken

Ik schreef al eerder:
Ik schreef:
Zoek contact met OC&W, Filmfonds, NVS, Federatie Filmbelangen, Holland Film, etc.

Die instanties kunnen je behalve cijfers ook een perspectief bieden. Als je werkelijk een deugdelijke scriptie wil schrijven heb je daar meer aan dan aan een gegoogled NFC-rapport, borrelpraat van commercialcrews en internetfora. Zonder representativiteit betekent het natuurlijk niets.

E.e.a. zal ongetwijfeld nogal bot klinken, maar schreef al eerder dat ik een afstudeerscriptie een serieuze zaak vind, en dat een scriptie over de Nederlandse film IMO dus wel ergens over moet gaan.

dat HET nederlandse publiek het zo prima vind .. geef ik eerlijk toe is ook volstrekt onlogisch .. ik hield verbanden door elkaar ..

Het woord visie (KIS/CIJ) is misplaatst .. dit bedoelde ik meer als creativiteit ..

Mijn (hoofd)onderzoeksvraag is: In hoeverre is het mogelijk een filmcommunity op te zetten met een goede balans tussen kwaliteit en commercie .. ?

misschien dat ik hier de fout inga .. en deze twee dingen niet in verband moet brengen .. maar je moet het met me eens zijn dat kwaliteit inboet voor de commercie .. daar waar het Filmfonds een belangrijke schakel is voor de totstandkoming voor producties is financien meer dan belangrijk ..

Ik ga zeker contact opnemen met de genoemde instanties ..

maar een onderdeel van mijn onderzoek is heel simpel .. wat speelt er onder de nederlandse filmliefhebber? .. dat wilde ik ook 1op1 onderzoeken ..

en over de borrelpraat van commercialcrews .. dit zijn mensen die moeten leven .. de speelfilm betaalt geen rekeningen .. maar zijn degelijk wel mensen die weten waar ze het over hebben ..

Ik geef het op.

George82 schreef:

Ik ben misschien iets te kort geweest over mijn eerste zin waarin ik geen achtergrondinfo heb gegeven over mijn visie .. Deze is als volgt gevormd: Eerst heb ik het jaarrapport gelezen van de NFC (2005) en het eerste wat me opviel was dat ik de stof erg saai vond ..in mijn ogen het belangrijkste wat me opviel was dat de aantal producties van de NL film op dit moment aan het stabiliseren is (sinds 2003) .. terwijl hier voorafgaand een superstijgende lijn was (CV-regeling) ..

die stabilisatie zegt mij twee dingen: de nederlandse publiek vind het prima zo .. en de eerste successtappen worden niet voortgezet (beleidsplannen, overheidsmaatregelen) ..

Eh... Dit klinkt allemaal niet erg wetenschappelijk. gaat dit echt een afstudeerscriptie worden...?

dit zijn dingen waar ik zelf geen vrede mee kan hebben, puur omdat ik denk te weten dat er veel meer uit valt te halen ..

Waaruit?
Ben sowieso benieuwd.

en wat mij ook erg intigreerde was het artikel over Kasander .. over de (co)productie van Kruistocht in Spijkerbroek, dat slechts 14% van de financien uit Nederland kwam, waarvan een deel van het FilmFonds, de rest uit verschillende landen in Europa .. het wordt dan erg lastig de film te produceren, wat in mijn ogen .. verloren gaat aan visie en creativiteit ..

Leg eens uit.

Ikzelf ben actief in diverse filmproducties (commercials) en kom veel mensen tegen uit de branche .. maar de mening van 'common men' (om het zo maar even te noemen) vind ik niet minder belangrijk ..

Zo common zijn we hier niet, hoor.

George82 schreef:

en over de borrelpraat van commercialcrews .. dit zijn mensen die moeten leven .. de speelfilm betaalt geen rekeningen .. maar zijn degelijk wel mensen die weten waar ze het over hebben ..

Ze weten iets over datgene wat ze bij commercials doen....
Commercials zijn toch echt heel iets anders dan speelfilms.
Verder schrik ik van je slordige spelling en taalgebruik, maar dat is nog niets vergeleken bij de vooringenomen houding die je lijkt te hebben. Neem contact op met de genoemde organisaties en ga eens wat beter je best doen.

Wat mij een beetje opvalt bij de Nederlandse filmindustrie dat het meest populaire wat er uitkomt of over de Tweede Wereldoorlog gaat, of over neukende twintigers.Het liefst natuurlijk over neukende twintigers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Of ligt dat gewoon aan mij? Heeft Nederland gewoon echt niets anders? Of is dit juist wat het publiek wil zien. Of wat de filmindustrie denkt dat het publiek wil zien?

Je vergeet over de films over de scheldende, neukende twintigers in de tweede wereldoorlog.

En de films over kotsende, scheldende, neukende, naakt rondhuppelende twintigers in de Tweede Wereldoorlog.

Vergeet ook niet de obligate stront!

George82 schreef:
Beste filmliefhebbers,

Voor het college filmsociologie heb ik net een kort essay over het filmbeleid in Nederland geschreven. Wellicht heb je daar wat aan? De beoordeling was een negen.

Ik ben ook wel geïnteresseerd het te lezen. Kun je het hier posten ofzo?

Denk dat zo'n onderzoek pas echt interessant wordt wanneer je mensen met enig verstand van zaken gaat interviewen dan een stel filmnerds op Moviemeter...

Gast
geplaatst: vandaag om 21:25 uur

geplaatst: vandaag om 21:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.