menu

Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:

Genoeg mooie jeugdfilms, maar geen kind kijkt ze (AD.nl)

Premium artikel. Even een incognito pagina in je browser openen en de link erin plakken, dan kan je het lezen.

Volgens mij heeft het gewoon te maken met kwaliteit en een groot extern (en beter) aanbod. Waarom zou je naar Kruimeltje gaan. De oubolligheid spat er weer vanaf. Ik kon vroeger als kind al weinig met de jeugdfilms van destijds.

neo (crew)
De nieuwe Kruimeltje film is, in deze tijd, een slecht voorbeeld om te verwijzen naar teruglopende bezoekersaantallen te verklaren. Kwaliteit heeft het mijn inziens weinig mee te maken .Ik vermoed dat je er te weinig hebt gezien , vooral van meer recente tijden. Een groter aanbod zeker, maar niet perse een beter aanbod.

Vooral de films die een meer 'verantwoordelijke' aanpak hebben, met serieuze, maar eveneens lichtere thema's zijn vrijwel altijd slachtoffer in het aantal bezoekers in de bioscoop.Mijn Bijzonder Rare Week met Tess, Knetter, Kauwboy, Kapsalon Romy zijn van die films. Films waarin thema's van kinderen serieus worden behandeld.

Rondom het jaar 2000 kon een film als de originele Kruimeltje, ja oubollig, nog zo'n 600.000 mensen trekken. Ondertussen zijn er vele vakkundig gemaakte jeugdfilms waarbij fantasie, avonturen en adhd de boventoon voeren, maar soms zelfs gemixt met serieuze thema's. Deze meer commerciële films hebben echt een evolutie doorgemaakt en doen zelfs met een relatief klein budget sterk overtuigen ten op zichtte van buitenlandse concurrentie. Een Familie Slim uit 2017 is een treffend voorbeeld. Er is echter, zoals het artikel al zegt, een verminderd marktaandeel voor Nederlands jeugdfilms, maar ook Nederlandse films in het algemeen en vooral een dominantie van bepaalde partijen in het filmlandschap.

Waar de Nederlandse industrie zich niet mee kan meten zijn vooral grote animatie en avonturen flms films uit andere landen, vaak van ongekend hoge budgetten.Daar zit een groot deel van de ''pijn''. En dat was zelfs rondom 2000 al een 'probleem'.

Ondertussen heb ik zo'n 20 jaar ervaring met bezoekers van jeugdfilms, bij reguliere voorstellingen, maar ook educatieve schoolprojecten. Een Disney film zit vaak vrij vol, maar Nederlandse of Scandinavische film met (deels) verantwoordelijke thema's, of zelfs volledig commercieel konden op veel minder rekenen. Bij een scholingsproject merk je echter dat kinderen, waar het om draait, haast zonder uitzondering meer geraakt waren door films met inhoud en serieuze thema's.

neo (crew)
Correctie, de originele Kruimeltje film trok maar liefst ruim een miljoen bezoekers, een behoorlijk verschil.

kappeuter (crew)
Ben Sombogaart regisseert speelfilm over vriendin Anne Frank | AD.nl

AD schreef:
Ben Sombogaart gaat de speelfilm regisseren over Hannah Goslar die een bijzondere vriendschap had met Anne Frank. De productie, Mijn Beste Vriendin Anne Frank, verschijnt in het najaar in de bioscoop.
Het wordt, volgens distributeur Dutch FilmWorks, de eerste bioscoopfilm over Anne Frank van Nederlandse bodem.
De opnames beginnen in maart 2020 - 75 jaar na het overlijden van Anne - en vinden plaats in Hongarije en Nederland. Het zoeken naar de hoofdrolspelers is in volle gang.

Dit is eigenlijk oud nieuws.
Nu wel duidelijkheid over opnames en release.

kappeuter (crew)
Ja ik zei toch 'oud nieuws'.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Vier verenigingen voor producenten fuseren tot één - Filmkrant

Filmkrant schreef:
Tot vorige week telde ons land vier verschillende verenigingen voor filmproducenten. Die gaan nu samen verder onder de naam Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA). De beroepsvereniging vertegenwoordigt zo’n zeventig leden die actief zijn in speelfilm, dramaseries, documentaire, animatie, interactieve producties en games.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.