Bluebird (2004)

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong
met Elske Rotteveel, Kees Scholten en Elsie de Brauw

Bluebird gaat over Merel, een meisje van twaalf. We volgen haar op de huid en zien wat er gebeurt als ze zomaar, van de ene op de andere dag, gepest wordt. Merel zwijgt over het pesten - tegen haar ouders, en ook tegen Kasper, haar gehandicapte broertje met wie ze een hechte band heeft en veel tijd doorbrengt. Het pesten geeft haar leven een harde duw in de verkeerde richting, maar Merel blijft balanceren, net op het randje...

ramonbrenda
ik vond dit een redelijke film met een redelijk verhaal en leuk om een keertje te kijken 2 * waard

Robi schreef:
Vlak voor deze film had ik gekeken naar 32A. Die film noemde ik een opgroeidrama. Deze film echter overstijgt het niveau van de opgroeifilm zo ruimschoots, dat ik hem zo niet meer wil noemen. Ook al gaat het over een 12 jarig meisje dat gepest wordt op school. Het verhaal zit prima in elkaar, maar de film drijft toch vooral op het acteertalent van Elske Rotteveel. Die is vooral super in het acteren zonder te spreken. Ook al zegt ze niets, je weet precies wat ze voelt. Al heeft de regie en de muziekkeuze daar natuurlijk ook een flinke invloed op. Ik heb de film al een aantal keer gezien, maar hij wordt als maar mooier. Ook de manier waarop ze met haar gehandicapte broertje omging. Het leek wel of ze echt van hem hield. Superfilm !!!

Gisteren weer bekeken, en ik sta nog steeds achter mijn vorige bericht.

avatar van missl
Mooi verhaal over een meisje dat gepest wordt en hier (zoals zovelen) helemaal alleen voor staat. Kinderen kunnen heel gemeen zijn, dit zou eigenlijk voer voor iedereen op de basisschool moeten zijn.

Oprecht ogende televisiefilm met een duidelijke boodschap en een opmerkelijke, zelfverzekerde rol van Elske Rotteveel, die het bij gebrek aan tekst vooral moet hebben van haar lichaamstaal. De scènes in het zwembad zijn aardige spanningsbrekers, al hield ik mijn adem wel in —mede vanwege de context— toen zij aan de hoogste duikplan ging hangen. De laatste scène op school is een beetje een afknapper, maar verder heel erg goed gedaan.