• 8.233.636 stemmen

Geregisseerd door: Marc Munden

Met onder meer: Matthew Nicholson en Gerard Kearns

Releasedatum: 18 oktober 2007

Over The Mark of Cain

"The scars of war run deep."

De film volgt drie jonge soldaten die de oorlog van Irak worden ingestuurd en voor het eerst worden blootgesteld aan de extreme omstandigheden. Bij terugkeer naar het thuisfront merken ze wat voor een effect het op hen heeft gehad, maar proberen verborgen te houden wat ze gezien en gedaan hebben. Maar dan komen de gevolgen van hun daden aan het licht.

Mark 'Treacle' Tate

Shane Gulliver

Capitaine Worriss

Davey Gulliver

Major Godber

Lance Corporal Quealey

avatar van Reinbo

Reinbo

Goede film over de misstanden in Irak. Film geeft goed weer hoeveel stress de miliaren onder staan en hoe hun normen langzaam afglijden in een vijandige en vervremende wereld.

Dikke 3,5

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20198 berichten

Ik ben minder enthousiast. Belangrijk thema, geen geweldige film, met name het deel na Irak niet. Beetje een gemiste kans. Maakte veel minder indruk dan had gemoeten.

Vooral in het begin moeilijk verstaanbaar (zonder ondertitels) door de dialecten van de soldaten. Maar gelukkig went dat en waren het vooral onbelangrijke bijrollen in de eerste 10 minuten die moeilijk te verstaan waren.

Won trouwens de Movies That Matter award.

avatar van luukg

luukg

Ik geef hem ook 3,5*... Ik heb de film vandaag gezien op het Internationaal FilmFestival Rotterdam en hij beviel me wel.

De opbouw vond ik wel vernieuwend, eerst de oorlog in Irak, daarna de thuiskomst en vervolgens de rechtzaak waarin precies wordt duidelijk gemaakt wat er nu precies is gebeurd.

Het was niet altijd even makkelijk verstaanbaar, ondertitels waren er niet maar al bij al was het goed te volgen

Steve555

Ik heb hem niet op IFFR gezien maar via amazon gekocht, toch wel benieuwd naar aanleiding van de lovende kritieken.

Ja, verwacht geen aaneenschakeling van Youtube filmpjes over insurgents en gevaarlijke patrouilles, want je komt op 1 heftige scene na, al snel bedrogen uit.

Wat je wel te zien krijgt is de gewetenloze schijnheiligheid van mensen dat met namen in het leger nogal eens om de hoek komt kijken wanneer er iets aan het licht komt dat eigenlijk verborgen had moeten blijven. De stront glijdt dan bijna altijd naar het laagste punt.

Aardige film maar of ik er zelf iets mee kan betwijfel ik. Je kan hem misschien beter eerder aan onze eigen soldaten laten zien voor ze uitgezonden worden.

avatar van otherfool

otherfool

starbright boy schreef:

Had ik ook wel een beetje. Wel een interessant thema ook, peer pressure, en hoe een onzichtbare vijand uit pure ellende en/of opwinding maar een gezicht te geven. Het zwarte pieten na afloop. Toch niet helemaal geslaagd: zo vond ik de 'omslag' op de betreffende avond niet geheel overtuigend, de verwikkelingen na thuiskomst inderdaad niet echt soepeltjes en zo blijft de film ondanks de ontluisterende inhoud niet echt beklijven.

Na afloop was er nog de mogelijkheid Munden nog wat vragen te stellen, maarja alle briljante ingevingen komen pas als je in het donker naar huis aan het fietsen bent...

2,5*.

avatar van gentenaar

gentenaar

zeer goede film die een realistisch beeld heeft over de toestanden in oorlogstijd en wat een impact dit heeft op de soldaten.

Heeft me zeker geboeid en zeer goede acteerprestaties

avatar van willemfilm

willemfilm

In dezelfde lijn als Battle for Haditha. Een anti oorlogsfilm, een film die dingen laten zien waar je als land voor schaamt. In deze film worden de concequenties voor soldaten (kinderen van 18) belicht. Je zou van een land als Amerika en in deze film als Britten meer professionaliteit verwachten.

Een zeer goede film dus. Goed acteerwerk ook bij tijd en wijle.

Tarkus

Indrukwekkend verhaal dat helaas niet zo goed wordt gebracht in deze film.

Dat men in Irak gevangenen foltert, zowel door Amerikanen en Britten weet ondertussen de ganse wereld.

Maar het zijn altijd de kleintjes die ervoor opdraaien, en dat maakt deze film wel duidelijk.

Maar ik vind deze film nog te zacht, men had het probleem aan de top beter kunnen uitwerken en dat laat men, zoals men ook in werkelijk de top spaart, achterwege.

avatar van Malick

Malick

De eerste films met betrekking tot de oorlog in Irak zijn gemaakt. Dit is er eentje om in te lijsten en elke soldaat die uitgezonden wordt gezien moet hebben eigenlijk iedereen die in dienst wil treden voor defensie moet deze film van te voren zien! Hij sloeg bij mij in als een bom en liet me emotioneel gebroken achter in het filmhuis. Na de aftiteling kwam ik erachter dat ik niet de enige was want vrijwel iedereen was aan het snotteren en anders wel van de kaart gebracht van wat ze gezien hadden. Oftewel een vrijbrief om deze te gaan zien hij is inmiddels al op de Nederlandse markt voor een appel en ei te krijgen!

In de film gaat het om een groep jonge soldaten die naar de oorlog in Irak worden gestuurd. Ze worden als eerste meteen blootgesteld aan bruut geweld. Denk daarbij ook nog aan extreme omstandigheden zoals een brandende zon, geen fatsoenlijke infrastructuur en allemaal opstandige mensen. Naar dat allemaal gezien te hebben keert de compagnie terug. Eenmaal terug begint het bij één persoon van alles te knagen. Zijn geweten begint opeens behoorlijk te irriteren. Hij kan niet meer slapen laat staan leven. Het enige wat hij nog kan is zijn lichaam zuiveren van de rotzooi die hij meegenomen heeft. Maar het lukt niet meer met water, lukt het dan wel met zelfmoord? Als vervolgens ook nog beelden en foto’s vrij komen van de barbaarse praktijken wat ze daar gedaan hebben zoals Irakezen verkrachten, beschijten, over heen pissen, martelen en andere niet om aan te zien praktijken volgt er een rechtszaak. Daarbij wordt hij met zijn beste maat als zondebokken opgedragen. Zoals hij al zelf zegt in de film: ‘’ik wordt als lam zijnde geslacht’’.

Dit alles zorgt ervoor dat we een confronterende climax tegemoet gaan die door merg en been gaat. Misschien kun je dit wel de juiste tegenhanger noemen van Brian de Palmas Redacted. Niet alleen zorgt de regisseur voor de juiste snaar maar ligt ook niet te knoeien met bewijsmateriaal. Dus een aangrijpend stukje rauwe cinema dat door de jonge acteurs knap wordt neergezet. Dit is dan ook een pamflet tegen een oorlog die we nooit hoefden te beginnen. Ben benieuwd waneer we een fatsoenlijke Amerikaanse product krijgen afgeleverd waar we het een en ander wordt bevestigd.

avatar van rtt

rtt

Ik vind het lastig om deze film met een cijfer te moeten beoordelen. De film is goed en wat anderen hier al schreven zitten zeker veel waarheden in. Ik kom tot een drie.

avatar van Makz

Makz

Ik was na het zien van deze film niet aan het snotteren, maar ik was zeker .. hoe zeg je dat? Ik was er stil van.

Erg mooi verfilmd, heel indrukwekkend.

*4,0!

avatar van J1981W

J1981W

Goede film al vond ik het net als rtt vrij moeilijk om deze film een cijfer te moeten geven. Vond hem in het begin wat soft, in principe niet verkeerd, alleen gezien het onderwerp had men meteen al moeten laten zien wat er nu precies gebeurd is. Ik denk dat mijn aandacht gedurende de film wat minder versplapt zou zijn, iets wat bij mij namelijk gebeurde. Het einde van de film maakt dat hij toch echt wel indruk op me heeft gemaakt. Vandaar 3,5 ster

avatar van -Casper

-Casper

Film wist mij tot op het einde te boeien.

Echter het einde vond ik wat vreemd.

avatar van Icer

Icer

Ik zit zelf niet zo te wachten op dit genre, dan kan ik net zo goed een krant pakken.

De werkelijkheid lijkt vaak een tegenstelling van de gewenste situatie, in dit geval oorlog, maar ook in ons dagelijkse leven.

We weten allemaal als we soldaten naar een oorlogsgebied sturen wat de keerzijde van de aanwezigheid daar kan zijn, alleen belichten we die niet graag, tenzij het niet anders kan.

Vaak is daar een klokkeluider voor nodig, een gevaarlijk beroep, zo blijkt.

Deze film is een reflectie van een soortgelijke situatie, zonder opsmuk, koud en echt.

avatar van tal1b

tal1b

goed onderwerp, saaie film.

avatar van nowlive

nowlive

Reinbo schreef:

Dikke 3,5

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

avatar van Euro551

Euro551

Heel goed verhaal

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2071 stemmen

Film die naarmate hij vordert beter. Dit komt vooral omdat het begin nogal slapjes start, maar veel overtuigender wordt in het middenstuk. En dan is er nog het einde, wat een intens gevoel biedt, en zo de impact bij de kijker vergroot. We krijgen dan ook nog op het scherm een uitstekende adequate setting te zien. Jammer genoeg, dit moet ik toch nog eens herhalen weet de film, vooral in het begin weinig overtuigend over te komen.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2071 stemmen

Komt zaterdag op NED2.

avatar van SiD3Sp|N

SiD3Sp|N

Verassend realistische oorlogsfilm. Aangenaam verrast door deze andere kijk op de Irak-oorlog waar je ziet hoe het eer echt aan toe gegaan zou kunnen hebben. Dan bedoel ik niet alleen de misstanden maar ook hoe onervaren soldaten een oorlog ingaan.

avatar van Zizzo

Zizzo

SiD3Sp|N schreef:

Ik had geen idee wat ik moest verwachten toen ik deze film opzetten, ik liet me verrassen en ik moet zeggen ik ben het volledig met Sid3spin eens ben! Vond het Boeiende, Sterk geacteerde oorlogsfilm, die eens een andere kant laat zien, en geen amerikanen.

avatar van blackdolphin

blackdolphin

* 5

vond deze film geweldig, valt me op, dat ik de enige ben die 5 * geeft voor deze goed in elkaar gezet Irak drama.

de dialogen zijn goed, en mee slepend.

het eind vond ik wat minder, daar had meer in gezeten denk ik

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Samen gekeken met mijn partner die uit Irak komt. We waren beiden onder de indruk. Goed geacteerd en eerlijk drama van de "helden v.d. oorlog". Cocney (uit Londen) is altijd moeilijk te verstaan dus dat is logisch dat je daar ondertiteling bij nodig hebt.

Ondergewaardeerde film!! en zeer de moeite v.h. kijken waard.

Munden is een goede regisseur en hij heeft me nu zeker niet teleurgesteld.

avatar van hel1

hel1

Iedereen spreekt hier erover dat de film zo realistisch is, mij is die mening totaal niet toegedaan. Nou ben ik niet helemaal niet op de hoogte van het Britse leger maar veel zal het niet van het Nederlandse verschillen. Die corruptie binnen het regiment dat wordt neergezet is echt overtrokken. Aardige film maar that's all

avatar van SiD3Sp|N

SiD3Sp|N

hel1 schreef:

Misschien heb je gelijk dat het nog steeds overtrokken is. Een leek kn daar inderdaad niet over meepraten.

Maar feit is wel dat er gruwelijke misstanden zijn gebeurt in Irak, waarbij Amerikaanse en Britse militairen bij betrokken geweest zijn. Deze film laat zien hoe het gebeurt zou kunnen zijn. En in dat opzicht vind ik hem toch wel realistisch overkomen

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1957 stemmen

Na de teleurstelling van The Hurt Locker en The Green Zone, over Irak, was deze Britse film een dikke meevaller.

Geen/nauwelijks irritant ADHD-camera-werk, maar een integere film. Niets verhullend. Had van mij best iets minder expliciet gemogen.

Wat het realisme betreft de ene eenheid is de andere niet, Zoals de film zelf zegt: "Loyalty is all you got left", tov van je eenheid. Dus dit soort zaken zal over het algemeen niet naar buiten komen, want wat win je ermee. "Loyalty is more important than your moral self in the army".

"Based on actual events", dus het zal wel niet allemaal uit de duim gezogen zijn.

Het is wel een TV-film, wat je merkt aan het gebrek aan cinematografische kwaliteit.

avatar van chameau 1

chameau 1

geweldige film voor mij 5sterren

avatar van Picker

Picker

prima film, maar wat mij betreft is het einde niet helemaal "af".

avatar van nightbreed

nightbreed

Wel een goede film maar de aktiescenes zijn niet overtuigend, waardoor het dramagedeelte wat minder impact heeft dan het zou moeten hebben.

gauke

Een boeiend, actueel, schokkend, wreed en vooral cynisch antioorlogsdrama, met een geweten, over marteling van onschuldige soldaten, piepjonge soldaten in oorlogstijd, het militaire rechtssysteem, de militaire pikorde en morele verwarring. Stuitend is dat de legerleiding, met een eigen orde- en wetgeving, geen verantwoordelijkheidsbesef kent en het eigen hachje redt. Wel leek de regisseur moeite hebben om het verhaal te vertellen en was het zo nu en dan wat geforceerd.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Een boeiend onderwerp over de nasleep van soldaten die terugkeren van de oorlog in Irak. De film speelt het eerste gedeelte af tijdens de oorlog, wat ook het sterkste gedeelte van de film is, en het tweede gedeelte speelt zich op het thuisfront af. Het is vooral het laatste deel wat deze film onderuit haalt want er is geen enkele vorm van spanning of een echt sterke scene. Het verhaal focust zich vooral op wat een oorlog met de mens kan veroorzaken mentaal gezien, maar echt indrukwekkend was deze film niet.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Schokkend, zeer schokkend en ook te verwachten hoe "winnaars" omgaan met "verliezers"!

Het ontmenselijken van mensen is gemakkelijker voor elkaar te krijgen dan wij allemaal denken. In dit soort van situaties (oorlogsgebied en groeps- (kudde) verwachtingen) is de grens snel gepasseerd.

Dat zie je allemaal terug in "The mark of Cain). Het stempel van de verjaagde zoon van Adam en Eva wordt in het leger gebruikt als je een "verklikker" bent.

De film liet dezelfde indrukken achter als de serie "The long road home" uit 2017.

Dus als deze film bij jouw aansloeg, zou ik vooral die serie hierna gaan kijken. Goed en realistisch verhaal.

The Long Road Home | Serie | MijnSerie

Deze film trouwens een 8!

Tarkus

Tarkus schreef:

Indrukwekkend verhaal dat helaas niet zo goed wordt gebracht in deze film.

Heb deze prent ook eens opnieuw bekeken en vond hem nog minder dan de eerste keer.

Zoals ik reeds zei, te soft....