- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 300 Horrorfilms
Top 300 Horrorfilms
Theunissen
-
- 12266 berichten
- 5513 stemmen
Het is natuurlijk paradoxaal wat je zegt. Ik denk dat veel mensen jungle kannibalenfilms kijken voor het naakt en de gore. Dat is dan nu net wat Green Inferno juist niet of nauwelijks biedt. Roth had natuurlijk de tijdsgeest tegen, zo een films zoals die uit de jaren 80 krijg je niet meer aan de bios verkocht. Het mag allemaal niet te bloot en te grafisch meer want dan zijn er al een deel potentiële kijkers die zouden afhaken. Het gevolg is dat je een mainstream film krijgt die zich gaat focussen op elementen zoals verhaal en karakters waarop het merendeel van de genreliefhebbers niet meteen zitten te wachten. Nu had de film natuurlijk ook al het nadeel dat ik zowat alle vorige films had gezien en dan had ik zoiets van ok weinig originele ideeën. Zelfs het verhaal was grotendeel gejat van Cannibal Ferox. Ik doel dan vooral met het feit dat de protagoniste uiteindelijk de kannibalen nog gaat beschermen. Een politiek correcte kannibalenfilm zou ik het best kunnen omschrijven en van dat soort films hebben we ondertussen al teveel naar mijn zin.Dus ja ik kan 3,5* ook moeilijk plaatsen want heel erg lovend was je nu ook weer niet in je recensie.
Jammer, want ik had gehoopt dat je het trashy aspect van zulke films wel meer zou waarderen. Hopelijk kan je dan toch iets met mijn aanbevelingen.
Die "Cannibal Ferox (1981)" komt er bij mij helemaal beroerd vanaf met 0,5*, maar dat is misschien niet helemaal terecht en die moet ik ook maar eens opnieuw kijken.
En inderdaad tegenwoordig zie je in een bioscoopfilm nog maar zelden wat bloot (o.a. te maken met de "MeToo-beweging" waardoor niemand meer durft) en goor. Mede daarom vind ik het vaak leuk om oude films uit de jaren 70 en 80 te zien, want toen had men er zeker geen moeite mee. Ik heb nu toevallig op de achtergrond "A Cure for Wellness" uit 2016 opstaan (die heb ik al eens gezien en zenden ze nu uit op "Film1") en daarin zit best nog veel bloot en ook wat goor (o.a. het boren in de tanden) in.
Met je aanbevelingen zit het wel goed, want ik heb er inmiddels al een aantal van gezien (in de afgelopen twee dagen alweer twee) en ik wilde vandaag eigenlijk beginnen met "The Gore Gore Girls (1972)", maar ik ben zonet nog een leuke film op het spoor gekomen, te weten La Casa Sperduta nel Parco (1980) welke jij al gezien hebt en ook best hoog beoordeeld hebt, en waarschijnlijk ga ik die eerst bekijken en misschien ook nog "Zombi Holocaust (1980)" die me ook wel interessant lijkt en die jij ook al hebt gezien.
Ik heb nog t/m woensdag vakantie (vanaf donderdag is het weer om 05:30 uur opstaan
), dus misschien heb ik ze dan alle drie gezien.
Theunissen
-
- 12266 berichten
- 5513 stemmen
Dan voor mij niet te begrijpen zijn de hoge plaatsen van Zombieland 2009, Poltergeist 1982, The Omen 1976 en Mandy 2018, al vind ik die laatste zeker niet slecht.
Kan ik opzicht nog wel begrijpen want 3 van die 4 films stonden bij mij ook in mijn lijstje van 75 films, namelijk Zombieland (op nr: 60), Poltergeist (op nr: 32), die vond ik destijds als tiener zijnde zeer spannend (o.a. de harlekijn clown) en leuk, en The Omen (op nr: 46).
"The Descent" (stond bij mij op nr: 68) is volgens mij tot nu toe de film die het meeste voorkomt bij iedereen in de lijstjes met 16 nominaties. Ik ben benieuwd of er nog een film komt (er zijn er nog 40 te gaan) die bij iedereen in het lijstje (oftewel 29 lijstjes) staat.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Theunissen de nummers 1 en 2 in de lijst komen in 24 van de 30 terug, dat is het hoogste aantal. Ik heb geen van beide in mijn lijst staan. Zelf vind ik het geen verrassing dat die daar staan. Er is evenwel toch een film waarvan ik verrast ben dat die in de top 10 is geslopen hetgeen ten koste is gegaan van een klassieker die buiten de top 10 is gevallen. Maar dat weten jullie maandag.
En tja ik ben ook niet van de ene dag op de andere een liefhebber van de meer trashy cinema geworden. Daar haalde ik vroeger zelfs mijn neus voor op. Aan de andere kant heb ik een film als Braindead altijd wel goed gevonden dus helemaal consequent was ik ook weer niet. Denk dat de films van HG Lewis een klik hebben gemaakt bij mij. Voor de tijd een simpel maar toch een apart (ik zou het zelfs slim noemen) en was de concurrentie in de tijd toch enkele stappen voor. Uiteraard er is genoeg low budget en trash dat ik ook niet om aan te zien vind, uiteindelijk oordeel ik vooral hoe zeer ik me heb vermaakt maar met de jaren prefereer ik ze meer en vind ik entertainment belangrijker dan films die tot nadenken, filosoferen, analyseren etc aanzetten. Ik ben ook een pak minder nostalgisch (iets wat bij jou dan wel meer doorweegt heb ik het gevoel) geworden waardoor herzieningen van Poltergeist of andere klassiekers tegenvallen. Uiteraard heb je altijd mensen die het daar wel eens moeilijk mee hebben die vinden dat je voor bepaalde films niet kritisch mag zijn omwille van hun status, populariteit, waren de eerste in hun soort ... Maakt uiteindelijk geen indruk meer en zal eerder het omgekeerde effect hebben. Ik geef daarom ook nu gewoon ongezouten mijn mening. En iedereen mag dat ook doen. Het is een huizenhoog cliché maar over smaak valt niet te twisten. En dat kan ook wel eens veranderen met de jaren 
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Horror films die het van spanning moeten hebben zijn meestal minder goed bij herziening. De eerste ervaring is vrijwel altijd het best, vooral als mysterie/verrassing ook een rol speelt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dag 14: 40-21
Dit is de voorlaatste lijst
MM Horror Top 300, a list of films by Johan_Wow • Letterboxd
De afbeeldingen komen allemaal van IH88
1152 punten – 12 lijstjes
https://thisorthatedition.com/wp-content/uploads/2018/03/dawnofthedead2004-still.jpg
1168 punten – 14 lijstjes
https://www.screengeek.net/wp-content/uploads/2019/03/the-fly-movie-1000x600.jpg
1186 punten – 16 lijstjes
37 It (2017)
1235 punten – 14 lijstjes
https://geekylifestyle.com/media/xit-2017-5-1024x576.jpg.pagespeed.ic.XaQMNVZYxB.jpg
1242 punten – 12 lijstjes
https://cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/tbt/C5B6J6GKM4I6TODGIBWI6S7HAY.jpg
1248 punten – 13 lijstjes
1278 punten – 14 lijstjes
1279 punten – 16 lijstjes
1280 punten – 15 lijstjes
https://bleedingcool.com/wp-content/uploads/2019/11/insidious-1200x628.jpg
1293 punten – 13 lijstjes
1305 punten – 15 lijstjes
https://pmcvariety.files.wordpress.com/2018/06/incident-in-a-ghostland.jpg?w=1000
High Tension
1330 punten – 14 lijstjes
28 Låt den Rätte Komma In (2008)
Let the Right One in
1378 punten – 18 lijstjes
https://www.wickedhorror.com/wp-content/uploads/2016/08/Let-the-Right-One-In-Eli.jpg
1381 punten – 15 lijstjes
https://resize.indiatvnews.com/en/resize/newbucket/1200_-/2019/09/orphan-movie-1569486259.jpg
1403 punten – 18 lijstjes
https://astrokentico.s3.amazonaws.com/rojakdaily/media/rd-minions/a%20quiet%20place%20contest/1.jpg
1416 punten – 17 lijstjes
https://www.syfy.com/sites/syfy/files/styles/1200x680_hero/public/2017/11/from_dusk_till_dawn_1.png
1423 punten – 17 lijstjes
https://donnagore.files.wordpress.com/2015/03/the_birds_pubs.jpg
1449 punten – 18 lijstjes
https://i0.wp.com/scriptophobic.ca/wp-content/uploads/2018/04/It-Follows-01.jpg?fit=1200%2C580&ssl=1
1453 punten – 17 lijstjes
1458 punten – 15 lijstjes
https://www.allhorror.com/public/uploads/2019/09/devils-rejects-review.jpg
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
19/20 gezien (238/280)
Enkel die It remake heb ik niet gezien en nog steeds geen zin om te gaan kijken. Ik ben niet zo een grote fan van dit verhaal.
Eigen nominaties:
The Others
Ghostland
Let the Right One in
Orphan
A Quiet Place
The Birds
Ander die leuk zijn
The Devil's Rejects: de beste die ik van Zombie heb gezien maar het blijft alsnog redelijk standaard en plaats 21 vind ik ook wel belachelijk hoog
De rest van de lijst gaan van matig tot slecht, ik begin er eigenlijk liever niet meer aan om ze individueel te gaan beoordelen.
Ik pik er gewoon enkele uit:
Insidious: lachwekkende demon, harde knallen en in in your face die jump scares moeten voorstellen
The Conjuring: gek toch dat ik de opvolger heel sterk vind, deze blinkt uit in matigheid op alle vlakken, erg afstandelijk ook
28 Days Later: goedkoop en als er eens iets gebeurt zie je er weinig van, slechtste van de hoop
Get Out: soort politiek statement films waar ik een bloedhekel aan heb. Het zal best wel origineel zijn, maar misschien moet je dan maar een The Stepford Wives bekijken die in de jaren 1970 uitkwam.
Midsommar: eeniets betere kloon van Wicker Man, alsnog veel te langdradig en saai, nog maar eens een drama met wat horrorelementen
It Follows: tja het idee is aardig en ik kreeg er al The Entity vibes bij, maar helaas maken ze er alsnog een hysterisch tienerfilmpje van. Na het zien van de scène die we in de still zien hoop je op een hard filmpje maar natuurlijk kiezen ze weer voor de tamme oplossing. Voor een film die rond een SOA demon draait is ie ook op vlak van bloot erg braaf.
Haute Tension: aardig is het nog wel al heb je de bruutste scènes eigenlijk al allemaal in het eerste half uur al gezien, moet ik nog vermelden dat het de meest idiote twist heeft die ik ooit heb mogen aanschouwen? Het gekke is dat ik eigenlijk gezien het dalende niveau naarmate de film vorderde nog zo een onnozeliteit verwachtte aan het eind.
De plaats die From Dusk til Dawn weet te veroveren kan ik enkel zeggen wtf???? 
Daar moet Salma Hayek voor iets tussen zitten, dat kan niet anders 
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
20/20
Orphan en Ghostland zijn er twee waar ik van te voren niet teveel van verwachtte, maar ze bleken allebei top te zijn.
Midsommar en The Birds vind ik niet veel.
Staat nu serieus die über lame CGI Pennywise boven de échte Pennywise? 
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
19/20 gezien (enkel The Others niet, of kan me deze niet herinneren).
12 eigen nominatie, waarvan The Conjuring, Midsommar, Insidious, Frontière(s) en The Devil's Rejects de max score van 5* hebben. The Orphan, Ghostland en Haute Tension ook toppers en dikke 4.5*. Not bad at all 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Net als die zombies uit Dawn of the Dead boven de originele staan, al vond ik vooral de personages ronduit vervelend.
En bedankt nu ga ik die remake nog steeds mijden als de pest.
12 nominaties umbra zo erg verschil je kennelijk toch niet in voorkeuren met de meerderheid 
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
Onbegrijpelijk, vond It! Vroeger als tiener zo zalig, en dat is steeds zo gebleven (buiten het einde msschn), die clown was zo heerlijk. Dus stond eerst nogal sceptisch tov die remake, ik was serieus kritisch voor deze remake, voor mij is er maar 1 echte Pennywise en dat is Tim Curry. 2de It kon ik het precies al wat beter hebben en vond ik wel zeer geslaagd. Maar tegen het origineel kan niets op in dit geval.
UmbraVitae
-
- 4313 berichten
- 4021 stemmen
12 nominaties umbra zo erg verschil je kennelijk toch niet in voorkeuren met de meerderheid
Valt mee e 
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Op de devils rejects en it followzzzzzz na geen verschrikkingen meer.
Top: birds. Midsommar. Fly. Get out.
Noodless
-
- 10038 berichten
- 6176 stemmen
tja, toch een heel andere mening over It over gehouden, vroeger vond ik It magistraal. Ik was benieuwd naar de remake en vooral het eerste deel is heel goed. Tweede deel vind ik persoonlijk wat minder, maar paar dagen later heb ik met veel nieuwsgierigheid terug gekeken naar de oude It en kunnen vergelijken. Conclusie : ja...oude Pennywise blijft leuk, maar de remake heeft wel heel wat andere pluspunten en leuke scènes die de oude It dan weer niet heeft. Daardoor verliest It (1990 ) toch wel van iets van zijn waarde bij mij en vind ik de film helaas niet zo magistraal meer. Ergens ook een beetje jammer, want vroeger zou deze oude It zeker in mijn top 10 van de horror gestaan hebben. Glacius redenering kan ik ook volgen, daarom dat ik meestal mijn eerste score laat staan tenzij je nadien bij een rewatch echt een heel andere beleving ervaart. Bij mij komt dat voorlopig niet zo voor....maar ik ben wel benieuwd in de toekomst naar enkele herzieningen. Ik denk dan vooral aan films die ik heel lang niet meer gezien heb.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Cannibal Holocaust: hoezo te slecht voor woorden gij onwaardige trash liefhebber met de naam mikey en dan even Poltergeist
Een vergelijking tussen CH en poltergeist is wanneer je Heino met Mozart moet vergelijken. Onmogelijke zaak!!!!
Shaky
-
- 3734 berichten
- 13043 stemmen
Noodless, de nieuwe IT heeft zeker pluspunten. Deel I vond ik dan ook goed te pruimen (deel II is niet al te best), maar het zit 'm voor mij in Pennywise. Die komt in de originele mini-serie fantastisch uit de verf. Tim Curry geeft zijn karakter een ziel en iets menselijks; dat zorgt er ook voor dat mensen die clown zo eng vinden. Hij heeft menselijke eigenschappen en de grootste angst blijft in herkenbare zaken zitten. Die nieuwe IT is vooral een zwakke computercreatie waardoor alle spanning uit de film wordt getrokken. Kan een kwestie van persoonlijke voorkeur zijn: 'real-life' vs 'CGI', maar voor mij gaat de voorkeur altijd uit naar de eerste.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
De nieuwe It heeft vooral als pluspunt dat het geschoten is als een echte film, geen goedkoop TV product.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Get Out: soort politiek statement films waar ik een bloedhekel aan heb. Het zal best wel origineel zijn, maar misschien moet je dan maar een The Stepford Wives bekijken die in de jaren 1970 uitkwam.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Een vergelijking tussen CH en poltergeist is wanneer je Heino met Mozart moet vergelijken. Onmogelijke zaak!!!!
Het was een grapje hoor, natuurlijk ben je geen trashliefhebber, dat is wel duidelijk.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ok kennelijk heb ik me niet goed uitgedrukt als ik het zo teruglees.
Het concept lijkt erg op Stepford Wives en ook op The Skeleton Key. Dat politiek statement zat inderdaad niet in die films, maar in Get Out overduidelijk wel en ik hou er niet van.Daarnaast is het erg onlogisch (op het stupide af) dat die blanke een hele indoctrinatie gaan doen bij hun donkerhuidige slachtoffers die uiteindelijk niet erg effectief bleek. Een nieuw jong lichaam leuk maar je moet het gepaarde racisme er dan maar bij nemen. Wie wil dat nu?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
De nieuwe It heeft vooral als pluspunt dat het geschoten is als een echte film, geen goedkoop TV product.
Zoals Pop Skull ook is geschoten als een goedkoop TV product? Ik zie vooral veel flitsende en hyperkinetische beeldjes daar nauwelijks iets wat ik film kan noemen
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
blanke een hele indoctrinatie gaan doen bij hun donkerhuidige slachtoffers die uiteindelijk niet erg effectief bleek.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Een nieuw jong lichaam leuk maar je moet het gepaarde racisme er dan maar bij nemen. Wie wil dat nu?
Evil white people die bang zijn voor de dood.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Politiek en maatschappelijk het hangt toch een beetje samen vind ik; In elk geval er werd toch een soort statement gemaakt in de zin van de blanken voelen zich superieur aan de zwarte maar uiteindelijk hebben de zwarte een superieur lichaam over het algemeen. En dat zal wel kloppen op bepaalde vlakken (vooral in het lopen blijken ze vaak beter dan de blanke). Maar dat ze het lichaam dan ook gaan overnemen met het bijbehorende racisme tja ik vind het maar raar.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
En dat zal wel kloppen op bepaalde vlakken (vooral in het lopen blijken ze vaak beter dan de blanke)
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Eigenlijk het omgekeerde van wat er in The Skeleton Key gebeurt. Evil black people die eeuwig willen voortleven en kiezen dan vooral voor blanke lichamen De focus ligt gewoon teveel op het superieure van de zwarte over de blanke op lichamelijk vlak, maar uiteindelijk gaat het gewoon om zo een beetje het eeuwige leven te vergaren. Uiteindelijk is het toch niet zo origineel, maar goed voor jou werkte het wel dat is wat telt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nog een laatste reactie, ja dat is wel zo, maar ik kan er niet zoveel mee. Uiteindelijk heeft het dan toch meer met maatschappijkritiek te gaan maken die domme blanken toch dan met horror.
Noodless
-
- 10038 berichten
- 6176 stemmen
20/20 gezien ( 250/280 )
15 nominaties, mag niet klagen 
The Fly doet het goed, voor mij een topper.
Ghostland en A Quiet Place zijn geweldige nieuwe horrorfilms. Bij mij nr 16 en 17.
Uiteraard plezierig te zien dat de Franse horrors het toch uitstekend doen, Haute Tension en Frontière ook bij mij ongeveer op deze plaatsen. Ik had deze twee wel niet zo hoog verwacht in deze lijst. 
The Others had ik veel hoger verwacht in deze lijst, ook weer ongeveer dezelfde plaats als bij mij.
It 2017, heb ik al over gehad...plaats 33 bij mij net achter It 1990 die gezien vroegere tijden zelfs uit de top 10 tuimelt. Niet dat de smaak nu echt zo verandert is, lijkt mij, maar meer dan er ondertussen ook heel wat andere uitstekende horrorfilms zijn gemaakt.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Wederom een paar dagen niet in staat geweest om iets neer te pennen. Ach we komen in de hogere regionen en dat betekent voor mij dat ik vaak zal melden dat ik alles heb gezien.
De lijst van vrijdag; 20 van 20 gezien (212 van 240)
Eigen nominaties;
Angst
Re-Animator
Ils
Cube
...E tu vivrai nel terrore! L'aldilà aka The Beyond
Henry: Portrait of a Serial Killer
Maar liefst twee films Fede Alvarez tegelijk Evil Dead en Don’t Breathe? Aardig zij ze wel maar vond ze beide niet erg sterk
Toch wel stel klassiekers die niet in de top 50 zijn gekomen. Afgezien van meerdere komedie-horrors zaten er ook nog best een paar sterke films tussen!
Nee hoor dat is geheel in de lijn van verwachtingen dit soort humor met een beetje gore doen het altijd wel goed Het is dus helemaal niet vreemd dat het hoog staat, had het zelf nog wel iets hoger verwacht! En zo slecht was die film nu ook weer niet gewoon niet mijn ding. Daarentegen staat ook Shaun of the Dead in dit lijst en dat is voor mij gewoon de grootste draak!
De lijst van vrijdag; 20 van 20 gezien (232 van 260)
Eigen nominaties;
The Descent (zeer goed gemaakt film die lekker onder je huid kruipt)
Mandy (heerlijke verrassing!)
Cannibal Holocaust (als film totale onkunde (zeg maar slecht) maar zoveel jaar na dato nog steeds controversieel)
Suspiria (Horrormeester Dario Argento)
Rosemary’s Baby (met een link naar William Castle)
Tja verder veel films die niet perse slecht zijn maar die ook niet echt heel goed vond (middelmatig)
Train to Busan (tja aardige combi van sociale commentaar en actievolle scenes met supersnelle zombies )
Poltergeist (Prima gemaakt instapfilm voor beginnend horrorkijker)
Hereditary (Geadverteerd als engste horrorfilm tja dan valt meestal tegen maar het isgeen heel slechte film)
Scream (Ach voor de jaren '90 was het niet slecht, zette zelf een heel stel van dit soort films ingang maar persoonlijk niet echt goed)
De film die het laagste scoort;
The Mist (regisseur Frank Darabont weet hoe hij vakkundige Drama's moet maken maar vertilt zich hieraan de horror)
Op naar het lijstje van zondag
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
20/20 gezien ( 250/280 )
15 nominaties, mag niet klagen 
The Fly doet het goed, voor mij een topper.
Ghostland en A Quiet Place zijn geweldige nieuwe horrorfilms. Bij mij nr 16 en 17.
Uiteraard plezierig te zien dat de Franse horrors het toch uitstekend doen, Haute Tension en Frontière ook bij mij ongeveer op deze plaatsen. Ik had deze twee wel niet zo hoog verwacht in deze lijst. 
The Others had ik veel hoger verwacht in deze lijst, ook weer ongeveer dezelfde plaats als bij mij.
It 2017, heb ik al over gehad...plaats 33 bij mij net achter It 1990 die gezien vroegere tijden zelfs uit de top 10 tuimelt. Niet dat de smaak nu echt zo verandert is, lijkt mij, maar meer dan er ondertussen ook heel wat andere uitstekende horrorfilms zijn gemaakt.
Uieindelijk is er nog veel werk aan de winkel als je een wat uniekere smaak beoogt.
Ik moet misschien een beetje gaan helpen dan te beginnen met de komende horror challenge 
Noodless
-
- 10038 berichten
- 6176 stemmen
Ik hoef geen unieke smaak...ik kijk gewoon wat ik goed vind. Soms kan dat een simpele film zijn, soms iets speciaals. Ik sta open voor heel veel..dat zie je ook wel tijdens challenges waar ook oude pareltjes opduiken.