Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)

Alternatieve titels: Castle in the Sky | Laputa: Castle in the Sky | 天空の城ラピュタ

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Mayumi Tanaka, Keiko Yokozawa en Kotoe Hatsui

Het verhaal gaat over Sheeta, een meisje met een mysterieuze steen. Ze wordt achterna gezeten door piraten en het leger. Met behulp van de steen kan men namelijk Laputa vinden. Laputa is een legendarische stad die in de lucht zou zweven.

Echt een hele leuke film. Die Miyazaki magie is weer overduidelijk aanwezig. Niet zo goed als zijn meeste werken maar toch van het niveau van Mononoke.

De beste omschrijving voor deze film is: lief.

avatar van Goodfella
Helaas heel soms wat saai en af en toe een beetje kinderachtig, want verder vind ik dit een uitstekende animé van überfantast Miyazaki. Je krijgt tijdens het kijken van z'n films echt het idee een soort van ontdekkingsreiziger te zijn; het is telkens vol spanning afwachten wat voor -zowel letterlijk als figuurlijk- fantastische landschappen, wezens en machines nú weer voorbijkomen.

Deze is wel duidelijk minder dan Spirited Away, ik besef nu pas dat daarin écht alle remmen los gaan, maar ik vind 'm minstens even goed als Princess Mononoke, zo niet beter De muziek van Jô Hisaishi, tevens componist van het geweldige Dolls, is trouwens opnieuw echt supermooi. Is de heer Neo soms ook bekend met het werk van deze man?

Een paar minpunten (vooral dat gedoe met die vervelende piraten) houden dit voorlopig van een 4 af, maar hij's dus zeker de moeite!

neo (crew)
Goodfella schreef:

Jawel goodfella. Zijn score van Brother vind ik erg goed. Dolls heb ik slecht 1 keer geluisterd. Voor de rest heb ik mij nooit zoveel verdiept in zijn muziek, maar dat komt vast nog wel

Echt cool man!
ik heb zelf mijn eigen dvd man!
maar wanneer komt deze film in nederland???
ik vraag me af wanneer die in de bioscoop gaat doen!!

COOL!!!!!!
cijfer: 10

Chinese_Bunker! schreef:

maar wanneer komt deze film in nederland???
ik vraag me af wanneer die in de bioscoop gaat doen!!

Ik denk niet dat hij in nederland in de bioscoop komt. In Amerika heeft disney hem wel opnieuw uitgebracht en in de bioscoop gegooid. Dit is dan wel de engelse-talige versie (en wie wil die nu zien ). In nederland verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren.

Mooie film, die bruist van originaliteit en creativiteit. De animatie is nog steeds mooi, hoewel hier en daar lichtjes gedateerd. De muziek subtiel en spaarzaam genoeg om zeker niet te vervelen, en het verhaaltje is best nogal feel-good.

Maar zoals hierboven reeds gezegd, zit de magie hem eigenlijk ergens anders. Laputa is inderdaad als een ontdekkingsreis, waar je steeds nieuwe en leuke dingen ontdekt, details opmerkt en je kan verbazen over de mooie designs. Na 90 minuten steekt de film zelfs nog een tandje bij wanneer ze eindelijk op Laputa landen. Verder is er "dark edge" (hoewel zeer subtiel), die meestal niet terug te vinden is in kinderfilms. Zo zijn robots nogal mysterieuze wezens, en best moeilijk te doorgronden.

Een zeer goeie Miyazaki, die naar mijn mening boven Mononoke en Spirited Away uitkomt, maar niet aan Totoro en Porco Rosso kan tippen. Een dik verdiende 4*.

PS: gelieve weg te blijven van de Amerikaanse versie. Ik heb het "geluk" gehad deze te zien, en de release is echt een ramp.
* Dubtitles (gewoon het Amerikaanse script dus, ipv de vertaling van het Japanse).
* Het Amerikaanse script is makkelijk dubbel zo lang als het Japanse. Vooral stiltes dienen blijkbaar zoveel mogelijk opgevuld te worden met random gebabbel, puur verzonnen feiten dan nog.
* Rampzalige vertaling : "Pazu" wordt bijvoorbeeld "Oh no, he's falling down" .. alsof iedereen met z'n ogen dicht naar de film kijkt.
* De film is bijna volledig voorzien van muziek, waar de orginele spaarzaam omsprong met muziek. Zeer vreemde beslissing, waarschijnlijk zelfde reden als de scriptaanpassingen/toevoegingen.
* Amerikaanse voiceactors. Yuck
De Japanse nemen dus.

avatar van bennie jolink
ik heb een franse dvd maar ook hierop zie je veel meer engelse ondertiteling dan dat je gesproken japanse tekst hoort.
dit is echt extreem vervelend om naar te kijken, en ik snap absoluut niet waarom dit zo is gedaan.

verder is dit natuurlijk weer een briljante miyazaki.....mooie sfeer, en een verhaal dat op klassieke wijze verteld wordt maar al veel in zich heeft van de latere 'mononoke' en 'spirited away', gecombineerd met de licht-verteerbaarheid van 'totoro'.

het is vooral dankzij de fantasie van de makers en de mooie muziek van joe hisaishi waardoor de studio ghibli films met kop en schouders boven veel japanse animatie uit blijven steken.

Wel, omdat ik zie dat Goodfella duidelijk tevreden was over deze film, maar nog steeds [niet letterlijk opvatten XD] de vergelijking maakt met Spirited Away, wil ik zelf gewoon zeggen dat ik Laputa, persoonlijk, veel beter vond dan Spirited Away.

Laputa is een al wat oudere Ghibli film. Ik wilde deze film in het begin eigenlijk niet echt kijken, juist doordat de Animaties al wat verouderd werden. [Toen ik deze film voor het eerst keek, had ik namelijk nogal wat vooroordelen. Bedankt God, dat ik dat tegenwoordig _bijna_ niet meer heb].

Maar goed, met al een aantal Ghibli films gezien, wist ik dat ik me niet moest neerhalen door wat Animaties. Hoe belangrijk dit ook lijkt, het is het niet. Sfeer, verhaal, , de muziek, personages, zijn vaak veel belangrijker, zeker in Ghibli films. Afijn, weer een klassieker. Laputa was anders dan de andere films die ik van Ghibli gezien had. Er zat meer spanning en avontuur in, iets wat ik niet verwacht had te zien.

Net wat de anderen hierboven al zeggen, het is vooral het avonturistische wat deze film zo ontzettend vermakend maakt.

avatar van Goodfella
Denk dat dit toentertijd mijn 3e Miyazaki was, vandaar ook m'n vergelijking met Spirited Away én Mononoke. SA heeft de basis gelegd voor m'n (gematigd stijgende) interesse in het genre, gewoon een belangrijke film voor mij wat dat betreft. Is wellicht wel handig om m'n uitspraak op deze manier even in perspectief te plaatsen .

Wat je schrijft over vooroordelen is heel herkenbaar. Heb zelf na een aantal slechte ervaringen ook heel lang die rare Japanse tekenfilmpjes nogal argwanend bekeken, hehe.

Welkom op de site trouwens

Als ik zo het plaatje van de film bekijk, en de beschrijving lees, lijkt het verdacht veel op de (geweldige) Dreamcast en Gamecube game: Skies of Arcadia. Klopt het dat de film en de game iets met elkaar te maken hebben?Heeft iemand hier verstand van?

avatar van bennie jolink
ja ik heb er heeel veel verstand van en het heeft helaas dus niks met mekoar te maken !

japanners gebruiken nogal vaak zwevende steden in hun anime, manga en computergames, vraag me niet waarom ?

hmm de characters die op de voorkant staan lijken toch wel verdacht veel op Vyse en Aika...

Prachtige film die zijn tijd ver vooruit was. Miyazaki is een waar grootmeester.

avatar van Chr.s
Geweldige film boordevol leuke personages en een heerlijke verhaaltje.

avatar van KW2
KW2
De film bouwde goed op maar ik vond hem toch teleurstellend op het einde.

avatar van Bas17
Geweldige film. Prachtige personages met geniale muziek die inderdaad spaarzaam was maar prachtig gebruikt.

Niet alleen de hoofdpersonen waren prachtig maar bijvoorbeeld ook Mama piraat en zit vooral in het begin ook nog eens vol met subtiele humor.

Ramon K
1 van de fijnste animes die ik zag en zeker de beste van Miyazaki tot nu toe. Een magisch avontuur met heerlijke karakters en typetjes en een hoog feel-good gehalte. Prachtige designs en muziek ook. Ik kreeg veel RPG flashbacks trouwens (vooral Final Fantasy VII). Heerlijke film. 4*

ow wat is dit weer een goede film zeg.

jammer dat ik mijn leven heb vergooit aan starwars.

AHWA
Wederom een geweldige film van Miyazaki. Zijn Ghibli-films weten me elke keer weer te verrassen. In het begin stoorde ik me een beetje aan de wat verouderde animatie vergelijken bij z'n recente Howl's Moving Castle. Deze film is daarmee een beetje te vergeleken, al blijft deze iets dichter bij de realiteit met de aanwezigheid van het leger en piraten.

Gelukkig heb ik de Japanse versie gezien. De muziek is nergens te aanwezig en nergens bombastisch, het verhaal is origineel en de animatie is hoewel verouderd nog steeds veel beter dan alles wat Disney/Dreamworks etc je voorschotelt.

Toch zijn Totoro en Howl's Moving Castle nog steeds Miyazaki's beste, maar deze mag zeker 4,5* krijgen.

Heerlijke film om te kijken.

avatar van robertinho
Prachtig getekend zeg, heel erg mooi, die stadjes in die bergen en er bovenop en als klap op de vuurpijl ook nog eens Laputa!

avatar van Prudh
Gister voor de tweede keer gekeken (vanwege de aanschaf op DVD, fuck yeah!) en de 4* blijven staan. Wederom een prachtig fantasievol verhaal uit de stal van Ghibli. Er zijn twee punten die me ervan weerhielden de score niet te verhogen en ongeveer 352 redenen die ervoor zorgden dat de score niet omlaag ging.

Om eerst maar even uit te wijden over de minpunten: soms is het verhaal ietwat te kinderachtig, waar ik dan nét even niet doorheen kan prikken. Verder is de animatie in bepaalde scenes dusdanig verouderd dat het míj zelfs opvalt. Natuurlijk zijn hier ook weer tegenvoorbeelden van te vinden, zoals momenten die duidelijk voor de kindjes onder ons bedoelt zijn maar toch erg aandoenlijk zijn (als Sheeta en Pazu op Laputa landen). En ook sommige animatiestukken, vooral van landschappen en gebouwen, zijn soms minutieus mooi getekend.

Wat me, boven de rest, in positieve zin opviel was de muziek. Hisaishi levert een puik stukje werk af, vooral op de 'magische miyazaki momenten' is de begeleidende muziek magistraal. De magie kent behalve rustieke locaties ook een aantal zeldzame actiemomenten, met als uitblinker de ontwakende Robotmans, prachtig! Daarna gaat de film dan ook van goed naar beter, met als hoogtepunt de aankomst op Laputa.

Hij haalt het niveau van Totoro of Spirited Away niet, maar komt op een goede derde plaats.

avatar van maxcomthrilla
Inmiddels alweer mijn zevende Miyazaki en ze beginnen mij nog steeds niet te vervelen, ondanks dat Porco Rosso veel wegheeft van deze film.

Deze film kent vele actiemomenten en geen in en in slechte personen. Het ene moment lever je nog volop strijd tegen 1 vijand en het volgende moment strijd je samen weer tegen andere kwade geniussen. Het verhaal omvat dus veel meer dan een jij bent goed en jij bent slecht principe. Dat maakt deze film voor mij zo charmant en tegelijkertijd ook magisch. Met name moeder piraat was op dreef, vooral toen ze een vergelijking tussen haar en Sheeta maakte op basis van dat ze allebei vrouwen waren Hierna leek de vergelijking wel zo `n beetje te stoppen. Maar dat juist moeder piraat ineens gevoelige opmerkingen maakte! Typisch gevalletje van een klein hartje.

En na een avontuurlijke reis vol met achtervolgingen en verdachtmakingen gegoten in een grappig jasje, kom je uiteindelijk op het magische eiland Laputa Schitterende beelden! En erg leuk bedacht om van een boom een planeet te maken.

Voor iedereen die van reizen door verschillende tijdperken houdt en niet te kinderachtig is om toe te geven aan zijn fantasie. 4*

avatar van Tenshinhan
Mooie Ghibli film, die helaas een beetje saai is in het middenstuk, maar gelukkig wordt die daarna nog beter dan wat die al was in het beginstuk.

Qua animatie is deze film natuurlijk allang overtroffen, maar de magie zit er nog steeds in en er zitten nog steeds een paar erg mooie effecten in, die mij toch wel onder de indruk kregen. Het verhaal is best wel interessant, maar is zoals ik al boven zei een beetje saai in het in het middenstuk, en de leuke/ bizarre personages konden in deze Miyazaki natuurlijk ook niet ontbreken.

4,0 sterren en grappig om te zien hoeveel van de Japanse RPG-games ontwikkelaars uit deze film gejat hebben.

avatar van megaman
Wederom een prachtige film van Miyazaki. Persoonlijk vind ik deze dan nog mooier dan Castle of Cagliostro maar toch wel minder dan de laatste twee films. Qua stijl lijkt deze film dan ook nog het meest op zijn eerdere films maar de fantasie lijkt hier al wat meer richting Spirited te gaan.

Laputa heeft me geen minuut verveeld (zie: middelste stuk van de film) in tegenstelling tot wat de andere mensen vonden. Mooie en sfeervolle film met een prachtige soundtrack. Ik werd wel erg in het verhaal gezogen door het spannende en bekende 'we zoeken de schat' gevoel. Meesterwerk!

Binnekort nog even Princess Mononoke bekijken!

PS: die Miyazaki heeft iets met vliegmachines en westerse cultuur. de stadjes en dorpjes doen nogal oosterijks (of anders) aan. zie ook: Howl's Moving Castle. die laatste heeft ook typische oostenrijkse wals muziek.

Reinbo
Weer een fantastische fantasievolle Miyazaki. Begin in de industriële mijnwerkers setting kom je wel vaker tegen bij Anime, maar de aankomst op Laputa was echt betoverend. Daarna ging het helaas iets te lang door. 4*

avatar van T.S.S.A.
Wat een geweldige film. Jammer dat mijn versie dubtitles bevatte en daar irriteerde ik me ontzettend aan. Meteen de Japanse versie besteld

De combi van muziek, fantasy en realiteit zijn weer op een briljante manier in elkaar gestoken. Hij is niet zo goed als zijn voorganger Nausicaä maar zeker van uitzonderlijke klasse.

Ik las hier dat mensen hem vergelijken met Spirited Away (wat voor mij nog steeds verreweg de beste Ghibli film is). Maar ik vind een één op één vergelijking niet juist. De films verschillen daarvoor teveel.

avatar van Wouters
japanse versie gezien ! Miyizaki is een koning ! Wat een fantasie heeft die man toch. Tot nu toe de ghibli met de meeste actie die ik gezien heb. schitterende beelden en altijd de goede muziek erbij. Leuke en interessante karakters. Aankomst op Laputa is schitterend.

Viel beetje tegen Stinissen?

Ik heb het weer eens geprobeerd om tekenfilms te waarderen maar ik kan het nog steeds niet Anime is zo wie zo al niet mijn ding ...
Humor en het genre tekenfilm is niet mijn keuze ik ga meer voor , thriller , sf , drama.