Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)

Alternatieve titels: Castle in the Sky | Laputa: Castle in the Sky | 天空の城ラピュタ

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Mayumi Tanaka, Keiko Yokozawa en Kotoe Hatsui

Het verhaal gaat over Sheeta, een meisje met een mysterieuze steen. Ze wordt achterna gezeten door piraten en het leger. Met behulp van de steen kan men namelijk Laputa vinden. Laputa is een legendarische stad die in de lucht zou zweven.

Laputa is een stuk avontuurlijk dan Disney, start vanuit een origineel (geen bestaande legende) verhaal en kent geen jolige liedjes. Het verschil met Disney is er wel degelijk, ook qua animatiestijl trouwens.

avatar van Lord Flashheart
De punten die jij noemt vind ik discutabel. Het maakt voor mij niet uit waar het verhaal vandaan komt, als het maar fantasievol is gedaan. The Beaty and the Beast (de enige Disney uit die tijd die me nog helder voor de geest staat) vond ik ook avontuurlijk. En ik vond het weliswaar vreselijk vanwege alle domme liedjes en pratende theekopjes, maar qua avontuur is die film toch niet zoveel slechter als Laputa? De animatiestijl is anders; dat zie ik ook wel. Maar ik kan nergens ontdekken dat het in Laputa ook beter is. Sinds ik films als GITS, 5 Centimeters of Renaissance heb gezien, weet ik iets meer wat de mogelijkheden in 2D animatie zijn. En zulke niveaus heb ik bij Laputa echt niet teruggezien.

Ik vind Laputa wel een stuk avontuurlijker dan Beauty And The Beast, wat meer een romantisch verhaal is. Komt waarschijnlijk ook omdat de elementen uit Laputa wat "vreemder" zijn (vliegende landen enzo) en omdat het verhaal van BATB gewoon al bekend materiaal was.

Wat betreft de animatiestijl, die is ondertussen serieus verouderd. Of je dit of Disney nu mooier vindt hangt vooral af van smaak, ik prefeer duidelijk de iets houterige animatie, maar met meer oog voor kleine details. Animatie-technisch is het minder, maar da's altijd zo geweest bij anime.

En zowel GitS als 5 Centimeters maken vlot gebruik van computers, Renaissance is gewoon full CG dus die vergelijking begrijp ik niet echt. Vind genoemde films ook véél mooier dan Laputa trouwens, maar dat terzijde.

avatar van Spetie
Lord Flashheart schreef:
Als jullie me een anime kunnen aanwijzen die dezelfde ingrediënten bevat als Totoro, dan houd ik me aanbevolen. Totoro is sentimenteel (zieke moeder verhaal), moralistisch (Shinto-thema) en filosofisch (de transformatie van de jeugd naar het volwassen leven). En bevat een leuk fuzzy creature, maar wordt nooit kinderachtig.

Missschien Mononoke-Hime, die bevat eigenlijk alle ingrediënten die je zoekt, behalve dan die fuzzy creature, maar daarin kan geen een animatiefiguur Totoro evenaren.

avatar van Lord Flashheart
@OH: Veel verstand van animatietechnieken heb ik dan ook niet. Ik zie enkel verschil tussen 2D en 3D animatie; die laatste is geloof ik altijd CG.

@Spetie: Mooi, dan gaat Mononoke-Hime mijn to see lijst in.

avatar van Pitakaas
Na 2 Miyazaki's die het eigenlijk nét niet waren, dan nu eindelijk Tenku no Shiro Rapyuta. Officieel gezien is dit de allereerste echte Ghibli, en hij beviel mij prima.
Weer komt Miyazaki met schitterende omgevingen. Slag Ravine is een soort wereldje gebaseerd op de Victoriaanse tijd in Wales/Engeland. Heerlijk vormgegeven en de scene met de duifjes die door het landschap vliegen was een lekkere binnenkomer.
Al gauw ontpopt zich een mysterieus plot wat echt mijn interesse wekte. Die mysterieusheid is echt een goede prikkel om verder te kijken, en er lijkt zich nu echt eens een anime te ontwikkelen die avontuurlijkheid voorop heeft staan.

Helaas is Miyazaki naast een geweldige fantast ook een fervent liefhebber van geweld en oorlog. En dus gebeurt eigenlijk hetzelfde waarin ik me in de 2 voorgaande Miyazaki's ook al heb zitten storen: er komt weer een massive shootout. Robots met shootings lasers, duizend bommen en granaten... Ik zag de bui al weer hangen. Al dat geschiet neemt voor mij die mystiek van Laputa en de zoektocht daarnaar in 1 klap weg. Ik vond dat persoonlijk echt jammer.

Gelukkig, echt gelukkig had ik het wel bij het verkeerde einde. Na dit spectaculaire gewelddadige tussendoortjes gaan we gelukkig door waar de film gewoon over moet gaan, en dat is het vliegende kasteel. Dola's crew (exclusief Dola zelf) is echt een hilarisch stelletje bandito's. Met scherpe dialogen en leuke humor vind ik dit echt een hele goede toevoeging. Ook de interactie tussen Pazu en Sheeta is zeer geloofwaardig en overtuigend. De scene in het adelaarsnest was echt een hele mooie scene. En het avontuurlijke wat dreigde verloren te gaan is weer helemaal terug. De ontdekking van Laputa zelf is echt een hoogtepuntje in mijn kijkervaring wat Ghibli betreft, en we zijn nog maar net begonnen.

Het draait allemaal uit op een echte feel good film, en mijn kennismaking met Laputa overheerst gelukkig over dat rare tussendoortje in de legerbasis. Als ik nog een Miyazaki te zien krijgt die zich nog meer richt op mystiek en avontuur, en minder op knallen en blazing guns, ben ik een gelukkig man. Vooralsnog mag deze film trots zijn op een 8.

avatar van Sir Dancelot
gisteren 2 anime's gekeken; deze en Spirited Away. Nou kijk ik niet vaak anime's, maar ik vind de stijl wel erg mooi, behalve dat stoterige vanwege het gebruik van nét te weinig frames. Anyway, het verschil tussen de 2 films was vooral qua verhaal en creativiteit enorm vond ik.

Castle in the Sky begon wel erg bombastisch en indrukwekkend, maar bleek al vrij snel een flinterdun en weinig creatief verhaal te hebben. Let wel, dan heb ik het niet over de setting, want die was dan weer wel creatief. Dit terwijl Spirited away juist wat op stoom moest komen, maar daarna ook indrukwekkend doorstoomde.

Nog een probleem met deze film vond ik dat bijna alles uitgelegd werd aan je en dat bijna alle karakters erg plat waren en de grappen erg flauw. Kortom, door de tekentechniek en de creatieve setting nog net aan een voldoende

melvddonk
Dit was mijn vierde Miyazaki en ook deze is weer erg goed gevallen.

De japanse animatiestijl vind ik over het algemeen altijd erg mooi. Ook in Castle in the Sky was de animatie mooi, maar niet echt bijzonder. Het is aan de animatie duidelijk te zien dat de film wat ouder is. Dit was even wennen, maar niet echt een probleem. Vooral door de mooie achtergronden was ook deze film weer een genot om naar te kijken.

Het verhaal is erg leuk en bevat een goede mix van humor, actie en fantasy. Het is één groot avontuur en heerlijk om naar te kijken. Ook de personages zijn leuk. De piraten zijn klungelig en grappig en de vriendschap tussen Sheeta en Pazu was erg mooi neergezet. Sowieso zijn de personages in alle Miyazaki's die ik tot nu toe gezien heb erg aandoenlijk en dat was hier ook weer het geval.

Ik heb weer genoten. Op naar de volgende Ghibli maar weer!

avatar van LimeLou
Mooi dat je het zo goed vond.

Blacksad
Hoewel ik Spirited Away en Howl's Moving Castle wel van naam kende, had ik nog nooit een anime van Miyazaki gezien. Totdat ik afgelopen zaterdag de 2 eerder genoemde en Castle in the Sky van m'n zwager voor m'n verjaardag kreeg.

De dag erna gelijk Castle in the Sky opgezet, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Ik was vroeger altijd van de wat actievoller animes, en absoluut niet wist wat ik hiervan moest verwachten. Ik was echt blij verrast dat ik het verhaal zo interessant vond, en de film me absoluut niet heeft verveeld.

Voor dit weekend staan Spirited Away en Howl's Moving Castle in de planning. Ik ben benieuwd of die me ook zo gaan bevallen.

TMP
Aardige Ghibli-film van Miyazaki, maar niet van het niveau Howl's Moving Castle of Spirited Away. Dat ligt vooral aan het verhaal, want het ziet er visueel weer prima uit. Mooie en fantasievolle omgevingen. Het verhaal begon goed en bleef ook lange tijd boeien. De film duurde uiteindelijk echter iets te lang en het slot was verhaaltechnisch ook teleurstellend.

avatar van LimeLou
Herziening is wel oké bevallen, ook al erger ik me nu iets meer aan kleine dingentjes zoals een schreeuwende Pazu en sommige scènes die iets te lang duren. Voor de rest blijft het een wow-ervaring. De introductie van de film blijft een van mijn favoriete momenten van de film, zet al meteen de avontuurlijke sfeer neer. De film is erg mooi geanimeerd voor z'n tijd en de creatieve stijlsoorten en designs (die robots!) vloeien perfect door elkaar.

Helaas gaat deze wel uit mijn top 10 Maar niet uit m'n hart.

avatar van louisvf
Het was mij nog net iets te vrolijk/kinderlijk en de anime deed me ook niet zoveel.
Verder best vermakelijk.

avatar van RuudC
Het zal inmiddels de derde zijn die ik van Miyazaki zie, plus nog een aantal uit de Ghibli Studio’s. Het valt inmiddels wel op dat zij zich vrij openlijk laten inspireren door sprookjes, folklore en mythologieën. Bij Castle In The Sky is het overduidelijk dat de legendes van Atlantis de voornaamste bron zijn. Alleen is het hier een zwevend eiland. Er is natuurlijk meer dan dat. Er is die heel geslaagde industriële revolutiesetting waar de meeste mensen heel praktisch aan kliffen wonen. Zoals we gewend zijn, is het geheel prachtig getekend. Er zijn veel, maar dan echt heel veel prachtige tekeningen.

Gebruikelijk is natuurlijk wel dat er bij een vliegend Atlantis een verdwenen volk hoort en een nakomeling die aanspraak kan maken op de erfenis. Het zijn allemaal bekende ingrediënten voor een immer werkende formule. Er zijn twee partijen die de twee hoofdpersonen dwars zitten. Houd er natuurlijk wel rekening mee dat dit een kinderfilm is. De confrontaties hebben een hoog slapstickgehalte. Iets wat irritant kan zijn, maar het kan de film onmogelijk vergallen. Castle In The Sky is fantastisch avontuur in een overweldigend visueel spektakel. Er zitten veel leuke karakters en decors in. Behoorlijk origineel en fantasierijk. Een ultieme manier om kinderen twee uur stil te houden. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat het niveau met kop en schouders uitsteekt boven wat er voor ze op tv komt. Dit kan zelfs de concurrentie makkelijk aan met wat Disney de laatste decennia uitbrengt.

avatar van Antonev
Fantastische animatie, ik heb echt genoten van de mooie beelden, vooral de beelden in de lucht waren prachtig. Echt een aanrader.

avatar van baspls
Geweldige en heel erg mooie film! Castle in the Sky heeft een heel erg mooie stijl. Het verhaal is erg mooi. De Manga-tekenstijl waar ik eigenlijk totaal niet van hou is hier toch nog heel erg mooi. De achtergronden zijn prachtig. De animatie is ook erg goed. En zelf de muziek is niet slecht.

Van de animators van Topcraft die ook aan Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel, Maya de bij, Alfred J Kwak, Moomin en Dr Snuggles hebben gewerkt. Verder ook samen met Rankin/Bass aan films als The Last Unicorn, The Hobbit, The Return of the King en Flight with Dragons. Maar gewoon zelf als Studio Ghibli werkte ze ook aan pracht films als My Neighbor Totoro.

Ik vond het af en toe wel een beetje druk of typisch Japans maar zo erg ook weer niet. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Pokémon dan is dit toch wel heel erg rustig en mooi. De wereld Laputa maar ook gewoon het land waar het zich afspeelt vind ik prachtig. Maar het word ook goed door onverwachte wendingen zoals dat de piraten goed blijken te zijn en "Mama"hun helpt en hun zelfs wil redden als ze in het nou zitten. Maar ik vind ook dat ze met sommige dingen een beetje Europees willen zijn. Zo zijn de soldaten duidelijk erg beïnvloed door Nazis. Al met al een prachtige film!

avatar van LimeLou
Awesome dat je het zo goed heb kunnen waarderen Leuk dat ook een 13-jarige hier van geniet.

LimeLou schreef:
Ik heb er zeker erg van genoten

avatar van wilofski
Wederom een prachtige film van Ghibli!

Zonder twijfel voor iedereen een aanrader: goed verhaal (alhoewel voorspelbaar, maar doet er niet toe), prachtige tekeningen (vooral die stad in het begin is echt machtig!), actie, vriendschap,.. noem maar op.

Op zich nergens een uitschieter maar ook nergens stukjes waar ik mij aan stoorde, wat voor eigenlijk ook soms best wel veel kan uitmaken. vb: In veel films zouden Pazu en Sheeta allang gekust hebben, maar in deze film niet! Ze blijven gewoon rustig onschuldige kinderen die elkaar goed kunnen hebben.

avatar van Baggerman
Leuke anime, in de stijl van 'Hadashi no Gen' en de tekenfilms van vroeger als 'Alleen op de wereld', 'Heidi', en 'Candy'. Inmiddels wel wat verouderd, maar nog steeds mooi afgewerkt en gedetailleerd. Verder een fantasierijk, origineel en goedlopend verhaal, zich afspelend in intrigerende plaatsen waar je best zelf eens een kijkje zou willen nemen!

wilofski schreef:

Nou inderdaad! Gelukkig geen verhaal-ophoudende onlogische romances of irritante liedjes! Perfect!

De boom van Laputa is trouwens zeker helemaal naar Pandora gezweefd, want daar zag ik hem ook in Avatar!

avatar van alexspyforever
Enerzijds is het wel een lief verhaal zonder dat het te stroperig wordt. Er zit ook behoorlijk wat actie en dramatiek in en jawel ook humor. Het verhaal wordt nooit complex. Dat gevoel had ik weer wel bij Howl's Moving Castle die niet slecht was maar dan weer een beetje te disturbing vond. Ik heb ook erg genoten van de prachtige beelden die zich afspeelden in the sky en de band tussen de 2 hoofdpersonages was heel mooi. Deze tekenfilm moet ik dringend herzien, om te zien of ik niet nog een hogere score kan geven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik ben ooit begonnen met Spirited away wat zeker niet slecht was, toen kwam Howl's moving castle aan de beurt en dankzij de tip van Spetie heb ik nu een derde Miyazaki gezien: Castle in the sky.

Meteen een schot in de roos en net als Howl's moving castle beter dan Spirited away. Deze is misschien zelfs nog iets beter, al blijft hij net van een 5* weg omdat de film toch af en toe wat mist. Misschien bij een herziening op te waarderen, maar 4.5* is zeker niet slecht.

De film heeft alles in huis: een gezellig sprookjesverhaal, avontuur, humor en leuke figuren. Bovendien is het visueel zeker niet slecht, vooral rekening houdend dat de film al meer dan 20 jaar oud is. En wat een prachtige muziek. Eén en al lof zoals je merkt en ik ben Spetie van harte dankbaar voor de tip. Nu nog verder zoeken naar Mononoke-Hime en Tonari no Totoro die al langer op het lijstje staan om te zien.

Na 5 jaar was het tijd voor een herziening. Toen ik na Spirited Away en Howl's Moving Castle deze film zag was het voor mij een openbaring om naast de Disney animaties eens een andere stijl te zien die ondanks het sprookjesachtige, toch iets volwassener gemaakt is en ook veel meer fantasie en avontuur in zich heeft. Ondertussen heb ik al meerdere Ghibli films gezien die me nog meer konden boeien dan deze film (Tonari no Totoro en Hotaru no Haka bvb) maar toch blijft dit een geweldige animatiefilm.

Een grote troef is de originaliteit. Er zijn wel ideeën uit andere verhalen, zo moest ik denken aan Treasure Island, Gulliver's Travels en Atlantis. Maar het geheel is geweldig met het vliegende kasteel, de robots en de spannende achtervolgingen. Met momenten is het net iets te veel slapstick om helemaal memorabel te zijn, maar eens de film vaart kent, krijgen de ogen volop de kost. Met de bijhorende muziek is dit een pareltje dat je zeker moet gezien hebben.

avatar van alexspyforever
Ik heb deze opnieuw gezien. Deze is bij de herkijkbeurt in mijn achting gestegen. Het is visueel een spektakel en ook een prachtig en ontroerend verhaal. Ik verhoog met een halve ster!

avatar van Henry Spencer
vermakelijk, met mooie stukjes en veel thema's en typetjes die je in latere werk van Miyazaki ziet terugkeren. Maar nog niet het inhoudelijke niveau en de adembenemende sfeer van Miyazaki's latere werk.
Veel actie en explosies, maar ook een aantal poëtische momenten.

avatar van royals
Tot nu toe mijn favoriete animatie film. En één van de weinige animaties die echt indruk op me maakte. Fantastisch avontuur. En wat vindt ik de animatiestijl van de jaren '80/'90 toch zoveel beter dan nu. Nu hebben die figuren allemaal zulke grote ogen en overdreven expressies. Ook zijn de animaties van nu meer occult.

Deze is geloof ik de eerste Miyazaki film die ik ooit gezien heb en ik was toen al ongeveer 13 of 14 jaar ofzo. De manga was stilaan in mijn puberteit beginnen te komen.
En ik moet wel zeggen dat dit echt wel een klassieker is. Aan deze film was er veel aan gewerkt, praktisch alles is goed in deze film. Een goed verhaal, leuke personages, een goed scenario met mooie dialogen. Ook is de film heel avontuurlijk met hier en daar een paar actie scenes. En dan ook een heel mooie soundtrack. En de vriendschap en loyaliteit tussen de twee hoofdrol spelers is sterk gegroeid door heel de film.

avatar van Rico120
classic en legendarisch jammer dat er nooit een deel 2 van deze film is gekomen net als Spirited Away en ponyo en from poppy up on the hill ook ik vind et ook zonde dat er nooit van deze drie films een deel 2 van is gekomen

avatar van Insignificance
Hier en daar dat 1986 te binnen schiet, maar dat was het ook. Of het nu in de lucht, onder de grond of er tussenin is, het ziet er veelal prachtig uit. Rijke illustraties wat dat aangaat met een verhaaltje waar het gemakkelijk instappen is. Voordat je het weet zit je te kijken naar mechanische insecten en vogels, tanks op rails, knallende wapens en vallen er klappen.

Een avontuur dat flink tekeer gaat met af en toe een rustpauze, een geintje en een magisch momentje. De lichtjes in de mijn bijvoorbeeld en vanzelfsprekend de aankomst op Laputa (de korte stilte!). Netjes geïntegreerde moraal, pas tegen het eind dat dat even mis gaat. Dit keer geen schattig wezentje dat de aandacht trekt. Dat is weggelegd voor de enorme robots.

avatar van Geno
Gadverdamme.. wat een verschrikking om daar naar te moeten kijken. Ik hoefde niet. Ik wilde het zien naar aanleiding van mijn aanvankelijk lyrische commentaar op Arrietty.... ook een Japanse animatie. Ik vond dat een verademing om te zien. Mijn conclusie die ik eraan verbond dat de animaties uit japan een aanwinst zijn voor het genre trek ik meteen weer in. Ik heb er nu een aantal bekeken, maar ben gigantisch afgeknapt. Het zijn wat mij betreft de laatste die ik gezien heb.

Geno schreef:

Wat is er dan precies zo slecht aan dan? Ik vind dat deze uitstekend is geanimeerd, beter dan de gemiddelde westerse animatie.