Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)

Alternatieve titels: Castle in the Sky | Laputa: Castle in the Sky | 天空の城ラピュタ

Japan
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Hayao Miyazaki
met de stemmen van Mayumi Tanaka, Keiko Yokozawa en Kotoe Hatsui

Het verhaal gaat over Sheeta, een meisje met een mysterieuze steen. Ze wordt achterna gezeten door piraten en het leger. Met behulp van de steen kan men namelijk Laputa vinden. Laputa is een legendarische stad die in de lucht zou zweven.

Ja, helemaal mee eens. De muziek is prachtig in deze film, het zorgt echt voor de magie die hier heel voelbaar aanwezig is.

avatar van dave
Van deze Miyazaki had ik veel meer verwacht, zowel op gebied van fantasiefiguren, als de stad Laputa zelf.
De film is wel goed uitgewerkt, maar men schenkt te veel aandacht aan zaken die niet echt interessant zijn.

Het stukje met de robot op Laputa die het vogelnestje vrijmaakt is schitterend. Dit landschap deed me een beetje denken aan dat van 'Stalker', de verboden zone. Ik beschouw het zonder twijfel als het beste deel van de film.

Het einde daarentegen viel weer tegen, vooral de laatste confrontatie dan, die iets te veel weg had van een 'Harry Potter'.

Geen grote aantallen fantasiefiguurtjes hier, maar wel een paar leuke bijrollen. O.a. 'Mama' is het bekijken waard.

Wat de muziek betreft kan ik zeggen dat deze me op bepaalde momenten echt ontroerd heeft. (Liedje tijdens eindgeneriek e.a.)

Uiteindelijk lost deze prent de inmiddels hoge verwachtigen niet in.
Niet overtuigend genoeg.

avatar van Friac
Ik had het geluk deze film voor het eerst te kunnen zien op groot scherm, waar de film natuurlijk helemaal tot zijn recht komt. Een pareltje van een film, ik heb met volle teugen genoten.

Castle in the Sky is een heerlijk avontuur om te volgen, en Miyazaki dompelt de zoektocht naar en de belevenissen op Laputa (het 'kasteel in de lucht') onder in een bijzonder magisch sausje. Heerlijk wanneer je mag genieten van een film die duidelijk gestoeld is op een sterke verbeeldingskracht en goede storytelling. De wondermooie muziek is ook absoluut één van de pluspunten van deze film, gewoonweg ontroerend op sommige momenten.
Castle in the Sky is volop genieten en wegdromen, wat mij betreft een dikke aanrader!

avatar van PersianKill
Alweer een fantastische film van Hayao Miyazaki. Laputa: Castle in the Sky is een fantasierijke animatie zoals alleen Miyazaki ze kan maken. Wederom barst de film van boordevol lieve, snoezig, schattige, aandoenlijke personages, humoristische situaties en een magistraal verhaal.

De film bevat evenzo vele thema's zoals onschuldige romantiek, spanning, mysterie, fantasie, drama, avontuur, actie, die nog eens perfect met elkaar in balans staan. Kortom, de kinderlijke vreugde is absoluut te halen uit zijn films, maar tegergelijk weet Miyazaki een universeel verhaal te vertellen die te genieten is voor jong en oud.

Hulde, 4 dikke sterren en ik ga mooi dromen vannacht.

avatar van Miron
Castle in the Sky is mijn ogen de minste Miyazaki film die ik tot nu toe heb mogen zien.

Film opent lekker met veel avontuur, leuke sfeerbeelden en een mooie soundtrack zoals ik inmiddels wel van Ghibli gewend ben.

Middenin een mysterieus verhaal wordt je geïntroduceerd aan leuke karakters die aan een geweldige quest beginnen.

Het begin van de film zit vol met magie en natuurlijk zit er ook in deze film een 'vliegende scene' waardoor ik al snel een gevoel van kippenvel krijg.

Helaas zakt de film wat in na de geweldige eerste helft;
Castle in the Sky blijkt lang niet zo'n fantastisch zoete sfeer te hebben als de andere films van Hayao Miyazaki.

De magie maakt helaas plaats voor scenes met actie en heldhaftigheid die mij helaas niet kunnen boeien.

Maar gelukkig krijgen we tegen het eind van de film nog een paar schitterende beelden te zien waardoor het ghibli gevoel niet compleet inzakt.

Kortom, een leuke film die naar mijn mening stukken beter uitgewerkt had kunnen worden.

* * *

avatar van Slex.
Ramon K schreef:

Ik vind dit juist de allerbeste Miyazaki vertelling. Echt een prachtig jongensboek eigenlijk. Andere Ghibli's springen qua verhaallijn nogal eens van de hak op de tak, of zitten vol creaturen die we vanuit onze cultuur niet echt kennen. Deze film is meer down-to-earth: meisje dat beschermd moet worden, piraten, luchtschepen, mysterieuze stad. Beetje humor, wat spanning, wat avontuur, een beetje schattig ooit en een vleugje mysterie er bovenop. Perfecte combinatie wat mij betreft.

kan het niet mooier zeggen!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben ooit begonnen met Spirited away wat zeker niet slecht was, toen kwam Howl's moving castle aan de beurt en dankzij de tip van Spetie heb ik nu een derde Miyazaki gezien: Castle in the sky.

Meteen een schot in de roos en net als Howl's moving castle beter dan Spirited away. Deze is misschien zelfs nog iets beter, al blijft hij net van een 5* weg omdat de film toch af en toe wat mist. Misschien bij een herziening op te waarderen, maar 4.5* is zeker niet slecht.

De film heeft alles in huis: een gezellig sprookjesverhaal, avontuur, humor en leuke figuren. Bovendien is het visueel zeker niet slecht, vooral rekening houdend dat de film al meer dan 20 jaar oud is. En wat een prachtige muziek. Eén en al lof zoals je merkt en ik ben Spetie van harte dankbaar voor de tip. Nu nog verder zoeken naar Mononoke-Hime en Tonari no Totoro die al langer op het lijstje staan om te zien.

avatar van Miron
Spirited Away > Totoro > Porco Rosso > Howl > Kiki > Castle in the Sky

Ponyo en Mononoke moet ik nog zien

Mwa, wat mij betreft toch de minste Miyazaki die ik zag. Dan is hij er in mijn optiek toch wel behoorlijk op vooruit gegaan met de jaren.
Komt natuurlijk ook een beetje door de licht verouderde look en feel.
Deed me een beetje denken aan de tekenfilms die ik in mijn jeugd zag, Nils Holgersson en zo, dat leek er nogal veel op allemaal, de personages, de humor, de situaties.

avatar van DVD-T
Weer een Miyazaki gezien, en het was weer erg leuk. Net als Totoro een stukje minder dan de rest wat ik van de regisseur heb gezien.

De film begint erg sterk. Mysterieus en erg spannend. Dan komt de begingeneriek ondersteund door de prachtige score van Joe Hisaishi. Erg meeslepende muziek heeft hij weer gemaakt voor de film. Daar tegenover staat ook dat er een aantal muziekstukken van een wat minder niveau zijn. Dat geld eigenlijk ook voor de rest van de film. Bij vlagen briljant, en bij momenten valt het helemaal even stil en is het lang niet meer zo leuk allemaal. Overall toch wel erg magisch allemaal weer. Leuke en boeiende personages, vooral die vrouwelijke piraat, en enorm leuke vondsten. Qua animatie en vooral de design van het alles ziet er, zoals we gewend zijn van Studio Ghibli, prachtig uit. Erg veel details zijn er ingestopt, en het is te zien dat er veel tijd in heeft gezeten om deze film op het scherm te brengen. Iets meer actie dan in de gemiddelde Miyazaki en ook het euvel waar ik me in zijn films wel eens aan stoor is hier wederom weer aanwezig.

Jammer dus dat het niveau nog wel eens daalt in Castle in the Sky. Ik heb me er echter wel weer heel erg mee vermaakt. Dikke voldoende.

avatar van Anouk.
Wauw. Toen ik Spirited Away voor het eerst zag, was ik betoverd. De film zoog me volledig mee in een magische wereld. Ik was bang dat als ik een andere Miyazaki zou zien, de magie van Spirited Away weg zou zijn. Niets bleek minder waar! Nu ik ook Castle in the Sky op DVD heb, kan ik niet stoppen met ernaar te kijken. Ik ben compleet verliefd. Snoezige karakters, prachtige bijrollen, geweldig verhaal en de muziek geeft een soort magische tinteling die je nog voelt als de film allang afgelopen is. In het begin schrok ik nog even. In vergelijking met Spirited Away (die ik schaamtelijk genoeg bijna uit mijn hoofd ken) vond ik het minder mooi getekend. Pas later kwam ik erachter dat dit ook een oudere film van Miyazaki is. Dat is te zien, maar je raakt er gauw aan gewend en hoe algauw worden de beelden zo mooi, dat je vergeet te vergelijken. Echt een geweldige film. 5 sterren

Kevin13
Tenkû no Shiro Rapyuta biedt je een spannend avontuur in een fantasierijke wereld.

Al van seconde één wordt je in deze film meegesleurd. Ben blij dat Miyazaki koos voor geen ellenlange introducties maar meteen begon met het verhaal. De hoofdpersonages worden in verloop van de film toch geintroduceerd. Scheelt een pak tijd. Wat het dan ook zo goed maakt is dat je iets voelt bij ieder personage. Ieder interesseert je of vind je leuk. Dat had ik niet bij Sen to Chihiro no Kamekakushi.

Dat deze film al wat verouderd is valt je al meteen op. De animatie komt wat gedateerd over. Niet meteen een minpunt maar ik kan wel begrijpen moesten sommige het daardoor een lange zit vinden. En dat was het ook eerlijk gezegd. Ook al biedt deze film zoveel, na een uurtje had ik toch al stiekem zin dat het rap afgelopen was. Vreemd, want deze film had mij volledig in z'n macht. Om verder te gaan op de personages. In vele films weten de kinderlijke personages mij nooit te boeien. Hier integendeel wel. De vriendschap tussen Pazu en Sheeta wordt hier zeer goed neergezet. Maar het toppunt van deze vriendschap is dan toch hun scheiding van elkaar. Wanneer de slechterik Pazu wegstuurd uit hun basis. Nog een sterk punt qua personages, je hebt met elk wel iets. De piraten waren zeer leuk. De slechterikken zorgden ook voor scenes die ik niet rap zal vergeten.

De muziek viel mij in het begin een heel klein beetje tegen. Dat duurde niet lang, tot dat Sheeta uit het schip viel. Wat je dan te horen krijgt is simpelweg hartverwarmend te noemen. Vredelievend en droevig, bedreigend en toch rustgevend. Fantastisch!

Maar zoals gezegd. Na de aanval van de robot op de basis van het leger mocht het voor mij wat sneller gaan. Overigens was dat een zeer mooie scene. Ik werd langzaamaan in slaap gewiegd en plots schoot ik weer wakker. Laputa, een zeer prachtig bouwsel kwam eindelijk in beeld. Laputa heeft zich door de film kunnen omzetten naar een echt personage ondanks het dat niet is. Eens aangekomen wordt je weer overdonderd door de pracht die je daar allemaal te zien krijgt. En plots viel het weer stil. Heel jammer. Je krijgt wel nog een schitterende eindscene voorgeschoteld. Deze film heeft de potentie om zich tot één van de betere animatiefilms te beschouwen maar spijtig genoeg iets teveel tijd in beslag neemt. Desondanks blijft dit een schitterend stukje film.

avatar van Pieter Montana
Ghibli kan het dus toch.

Ik ben altijd bijzonder teleurgesteld geweest door die Japanse animatiefilms. Welke door vele werden omschreven als meesterwerken, Spirited Away, Grave of The Fireflies, vond ik maar bijzonder matig. Bij Laputa verwachtte ik niet veel beter. Toch ben ik aangenaam verrast.

Toegegeven, aan de Japanse animatiestijl zal ik wel nooit wennen. Ik ben nu éénmaal opgegroeid met die vloeiende Disneystijl. Dat neemt niet weg dat de Ghibli-tekenaars zonder talent zitten. Dan heb ik het niet zozeer over tekentalent, eerder over een soort van talent om enorm vernuftige dingen te scheppen. Laputa, met al zijn gangetjes, bruggetjes of de Goliath, zijn zeer prachtige figuren op zich. Het verhaaltje is ook bijzonder leuk, dat wel eens ongemeen spannende scenes kunnen bevatten. Zo had de treinscene recht uit een Indiana Jonesfilm kunnen komen. Ook tussen de actie en de spanning door is er zelfs plaats voor romantiek en ontroering (de dood van de robot). Toch heb ik ook het gevoel dat de film toch wel te lang duurt. Twee uur voor een kinderfilm? Jammer, want hier had zeker een 4* ingezeten; misschien bij herziening.

Mijn interesse is alleszins gewekt. BInnenkort toch maar eens Howl's Moving Castle en Ponyo bekijken.

avatar van Black Math
Deze film stond al heel lang op mijn verlanglijstje, maar omdat het ecogezeik van ome Hayao in enkele andere films me nogal tegenstond, is deze wat lager op de lijst terechtgekomen om het zo maar eens te zeggen.

Ten onrechte blijkt na afloop. Wat een magische film, met een heerlijke feelgood sfeer en vertederende hoofdpersonen. De piraten waren hilarisch, nog grotere moederskindjes dan de gemiddelde Italiaan. De muziek was op enkele plekjes na erg goed.

Het enige dat jammer is, is dat deze film niet later is gemaakt, want de beelden halen natuurlijk nergens het niveau van bijvoorbeeld een Shinkai film. Zowel bij de lichtjes-in-de-mijn-scene als de luchtscenes kwam toch de gedachte bij me op dat dat tegenwoordig veel mooier gedaan zou kunnen worden. Het had de film nog magischer kunnen maken. Het mag de pret echter niet al teveel drukken.

avatar van SnakeDoc
Mooiste animatie film die ik tot dusver gezien heb, ook van dhr. Hayao Miyazaki.

Kleuren waren geweldig, verhaal was spannend en boeiend tot het einde. Sommige momenten zelfs eventjes goed gelachen!
2 uur lijkt vooraf een hele kluif, ... maar wist me er prima door heen te slaan!

Vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat deze top animatie het moet doen met een 182 positie en Grave of the FireFlies vrolijk in de top 100 loopt te dobberen!

Ze mogen van mij geruild worden!

* * * *

avatar van rep_robert
Ook Laputa is weer een prachtig geanimeerde film. Het is lekker kleurrijk, een mooi verhaal met een goed uitgangspunt, lekker verscheidend in locaties en de muziek is ook weer werkelijkwaar prachtig.
Wel een beetje jammer dat de personages niet zo heel kleurrijk zijn als in andere Miyazaki's en dat de film een tikkeltje te lang duurt.

Niet de beste Miyazaki tot nu toe, maar wel weer bovengemiddeld.

avatar van Merk
Het is een hele goede film, maar toch irriteer ik me aan die ingesproken stemmen (Japans). Maar al met al kan dit niet wegnemen dat het een geweldig avontuur is met kleurrijke figuren en nog zeker wat actie er gaan gewoon honderden mensen dood!

avatar van rokkenjager
Merk schreef:

avatar van otherfool
Vierde Miyazaki alweer en zowaar, zowaar, ik heb eens een voldoende uit mogen delen.

De lelijke Ghibli stijl is gebleven (of eigenlijk; was er midden jaren '80 blijkbaar ook al), maar het is minder storend dan in Miyazaki's latere werk. Misschien omdat het verhaal van Castle in the Sky een prima balans vindt tussen magie en herkenbare karakters. Het jonge centrale duo is innemend genoeg om voor te duimen en met de piraten wordt er zowaar eens gelachen (al is hun crush op de jonge Sheeta ietwat creepy). Leuk verhaal dus dat wat ontspoort éénmaal in het mysterieuze Laputa, maar vooruit maar weer. Onderhoudend.

3,5*.

avatar van 1976Ben
tssss... "onderhoudend" is de ultieme recensie dooddoener. Ik hou het liever bij "bijkans ontroerende magische filmbeleving"

avatar van otherfool
Bijkans, vreemde woordkeuze dan.

Ik hou het maar bij onderhoudend.

avatar van Montorsi
Een van de leukste Miyazaki's. Nu zijn ze altijd wel leuk, maar Laputa doet wat mij betreft niet onder voor Spirited Away (nouja misschien ietsje), Totoro en Mononoke.

De herkenbare avontuurlijke Ghibli elementen zitten er allemaal weer in. Creatieve personages en voertuigen, die vliegtuigen bijvoorbeeld, maar met name die robots waren geweldig. Ook het avontuur is herkenbaar, meisje en jongen raken in een zoektocht en ontsnapping tegelijk verwikkeld, het verloop is dan ook vrij standaard, maar dat maakt allemaal amper uit, want het verhaal is verder wel de moeite waard

Ook de muziek is weer erg mooi en herkenbaar, net als de animaties, die zo nu en dan wel wat gedateerd aandoen.

En zo heb je wederom een erg vermakelijk, mooi en liefelijke Ghibli, films die telkens op elkaar lijken qua verhaal, stijl en animatie, maar nooit vervelen.

avatar van Vinokourov
Ik heb enige ghibli's versleten, maar vond ze nooit echt heel fantastisch. Soms ronduit irritant, vooral als het fantasieverhaal alle kanten opvliegt al dan niet in combinatie met krijsende kinderen. Deze film heeft gelukkig niets van dat, sterker nog, hij was erg leuk om te zien. Een meisje slaat op de vlucht wanneer verschillende partijen een magische steen van haar in bezit willen krijgen. Het verhaaltje is eenvoudig in opzet, maar erg leuk om te volgen. De animatie steelt daarbij de show en dan vooral de stedelijke omgevingen, die prachtig vormgegeven zijn.

avatar van SnakeDoc
Herzien om te kijken of er een verhoging in zat.
Dat niet, maar de 4 sterren staan nog altijd stevig op hun plaats en zullen ook niet snel in aantal dalen.

Blijft voor mij de meest vermakelijke Ghibli. Vooral ook leuk dat er hier en daar wat grappige momenten in verwerkt zitten.
Laputa is overigens schitterend gemaakt net als de luchtschepen.

Blijft hele fijne film van Miyazaki!

avatar van Lord Flashheart
Mijn vierde Ghibli is een lichte tegenvaller geworden. Dit keer geen lieve katten, een leuke filosofie of een overdonderende portie fantasie. Het was eigenlijk een beetje saai...

Het verhaal is niet onaardig, maar het mist helaas de diepgang om echt tot iets moois uit te groeien. De belangrijkste karakters zijn nogal vlak en we komen als kijker maar weinig over ze te weten. De typetjes konden me ook niet echt boeien; vond die piraten moeder zelfs een beetje irritant worden. Het hele avontuur - een zoektocht naar een verloren stad - deed me verder nauwelijks iets. Dat heb ik als kind al zo vaak gezien in The Ducktales. En daar zat tenminste nog humor in!

Op zo'n moment ga ik dus letten op de animatie. Echter hier viel ook bar weinig te beleven. Veel blauwe luchten en witte wolken en dat was het wel. Een paar weken terug toevallig 5 Centimeters per Second gezien. Ook een film gekenmerkt door een vreselijk stupide verhaaltje. Maar daar werd dat ruimschoots gecompenseerd door de prachtige kleurencomposities. Hier niets van dat alles.

Totoro blijft op eenzame hoogte staan en de rest van Ghibli gaat voorlopig weer even de ijskast in. 3***

avatar van Black Math
Misschien moet je het meer bij Takahata in plaats van Miyazaki zoeken. Ik kan er naast zitten, maar wellicht dat Grave of the Fireflies of Only Yesterday meer iets voor je is. Beide films zijn veel minder op kinderen gericht, al moet ik wel zeggen dat nergens de kleurenpracht van 5 Centimeters per Second gehaald wordt.

Lijkt me dat LF die films alleen maar nog saaier zal vinden.

avatar van Black Math
Misschien. Hij klaagt alleen nogal vaak over de infantiliteit van de films, en het lijkt me dat Takahata's werk daar minder "last" van heeft.

Denk niet dat infantiliteit het probleem is als hij Totoro op eenzame hoogte heeft staan...

avatar van Lord Flashheart
Als jullie me een anime kunnen aanwijzen die dezelfde ingrediënten bevat als Totoro, dan houd ik me aanbevolen. Totoro is sentimenteel (zieke moeder verhaal), moralistisch (Shinto-thema) en filosofisch (de transformatie van de jeugd naar het volwassen leven). En bevat een leuk fuzzy creature, maar wordt nooit kinderachtig. In Laputa zag geen enkel van deze dingen terug, vandaar de teleurstelling. Inhoudelijk vond ik dit ook geen haar beter dan een gemiddelde Disney uit die tijd. Niet qua animatiestijl en ook niet wat betreft het for kids imago. Snap jullie kritieken op Disney daarom ook niet alijd; dit is precies hetzelfde.

@kos: Totoro bevat veel meer dan een verhaal van a -> b. Dat het voor kinderen is bedoeld, betekent niet dat je er niet meer kunt uithalen. In Laputa kon ik dat simpelweg niet. In de grot leutert die opa heel even iets over stenen en de kracht van moeder natuur. Maar verder werd daar nauwelijks iets mee gedaan.