Omohide Poro Poro (1991)

Alternatieve titels: Only Yesterday | Memories of Teardrops | Memories of Yesterday | おもひでぽろぽろ

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Isao Takahata
met de stemmen van Miki Imai, Toshirô Yanagiba en Youko Honna

Omoide Poro Poro vertelt het verhaal over de 27-jarige Taeko die haar drukke leven in Tokio overdenkt en zich een tiental dagen terugtrekt op de boerderij van haar familie. Terwijl ze reist denkt ze terug aan haar verleden als 5e klasser in 1966.

avatar van Fisico
Only yesterday is een kleine ingetogen animatiefilm die op zich weinig te vertellen heeft, maar daarom nog niet oninteressant is. De film is een nostalgische trip van naar haar verleden. Aan de hand van kleine en vaak banale dingen uit haar herinneringen blikt ze terug op haar jeugdjaren op het platteland. Of het nu over haar eerste ongesteldheid gaat, de schoolse taken of het eten van een vreemde ananas, telkens had ik de reflex om ook bij mezelf gedurende en na de film persoonlijke herinneringen op te halen.

Het verhaal wordt sereen gebracht en de overgangen tussen heden en verleden sluiten naadloos op elkaar aan. Ook de tekenstijl is mooi verzorgd zoals we dat gewend zijn van Ghibli en Takahata met veel oog voor detail en realisme. Ook de muziek was wederom prima.

Geen spectaculaire film, maar simpel en eenvoudig. Wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar wel eentje om over weg te mijmeren voor wie er voor openstaat.

avatar van Ste*
Een animatiefilm die ook zo een live action had kunnen zijn. Die benadering zie je op zich vaker in Japanse animaties, zeker als je het vergelijkt met Amerikaanse, maar deze film zou je zonder veel moeite 1 op 1 kunnen vertalen naar live action, misschien met uitzondering van sommige droom- of fantasiescènes.

Ik blijf het toch aangenaam apart vinden dat er in dit soort films minutenlang een ananas wordt gegeten aan tafel of een lang gesprek plaatsvind in de auto tussen twee personages over agricultuur.

Twee uur is wel aan de lange kant voor dit soort 'slow-tv', het tweede uur ging wel wat van mijn geduld vergen, maar over het algemeen keek het allemaal erg relaxed weg. Zeker de stukken vanaf het Japanse platteland en alles dat daarbij hoort (het onmisbare getjirp van de cicaden die altijd voor de zomerse sfeer zorgen) was weer enorm sfeervol.

Ook het gedeelte van de jeugd van Taeko had wat mooie of leuke momenten (ook weer niet alles, dat met haar schoolgenootjes kon wat irritant worden), maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wat moeite had om altijd concreet de link te leggen tussen haar verleden en het heden. Kwam op mij wat willekeurig over, maar wellicht was dat ook gewoon de bedoeling en zaten er verder geen grote levenslessen achter.

De animatie is uiteraard weer mooi, het gedeelte in het heden zag er moderner uit dan ik had verwacht van een film uit 1991, en het verleden met een prachtige 'prentenboek'achtige stijl.

avatar van N00dles
Een mooi geanimeerde film die nergens opzienbarend spannend of meeslepend wordt, maar rustig voortkabbelend het verhaal vertelt. Hier en daar grappig, soms aandoenlijk en dan weer een beetje traag, maar altijd is voelbaar dat er met veel passie aan deze film is gewerkt.

Voor een film uit 1991 voelt de animatie en tekenstijl nergens gedateerd aan, en de Ghibli-kwaliteit is alom aanwezig. Van de prachtige schilderachtige achtergronden van het platteland tot de subtiele karaktertrekjes die elk personage uniek maken.

Het lijkt me geen film voor iedereen, maar ik beschouw het als een klein kunststukje op animatiegebied. Gek genoeg is de film (Engelse dub) pas 25(!) jaar later in Amerika uitgebracht. Je zou toch verwachten dat na de massale omarming van latere box office hits als Spirited Away, de rest van hun oeuvre met terugwerkende kracht ook snel uitgebracht zou zijn...

N00dles schreef:
van latere box office hits als Spirited Away

Critical hit, maar aan de box office heeft de film het nooit écht goed gedaan.

While critics were almost uniformly won over by Spirited Away, it grossed just $10 million in the States during its limited release in fall 2002. (That includes when Disney re-released the film in 2003, in 711 theaters at its peak.) The good news is that Spirited Away won the second Academy Award for Best Animated Feature; before Disney ever won the award, it was instrumental in helping Miyazaki win a richly deserved statuette.

Disney and Studio Ghibli’s long, ugly history, explained - Polygon

avatar van N00dles
Onderhond schreef:

Critical hit, maar aan de box office heeft de film het nooit écht goed gedaan.

Disney and Studio Ghibli’s long, ugly history, explained - Polygon

I stand corrected, geen box office hit, maar naar mijn idee was Spirited Away wel de film Ghibli beter bekend maakte bij het westerse publiek dankzij de vele awards. Of misschien is dat mijn idee geweest omdat de release van Spirited Away toevallig net samenviel met mijn eigen opkomende interesse in anime destijds.

Nee, de visibiliteit van die film was enorm, maar uiteindelijk heeft die niet zoveel geld opgeleverd aan de box office. Wel veel mindshare voor Ghibli