Omohide Poro Poro (1991)

Alternatieve titels: Only Yesterday | Memories of Teardrops | Memories of Yesterday | おもひでぽろぽろ

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Isao Takahata
met de stemmen van Miki Imai, Toshirô Yanagiba en Youko Honna

Omoide Poro Poro vertelt het verhaal over de 27-jarige Taeko die haar drukke leven in Tokio overdenkt en zich een tiental dagen terugtrekt op de boerderij van haar familie. Terwijl ze reist denkt ze terug aan haar verleden als 5e klasser in 1966.

avatar van jeroentje
het verhaaltje klinkt misschien wat lame maar het is allemaal wel heel erg mooi gemaakt (ghibli) en ik als kijker leefde me echt helemaal in in de hoofdpersoon. Aanrader in het genre.

Weer een overweldigend aantal stemmen zie ik. Toch jammer voor een man als Takahata, die ongetwijfeld de meest volwassen (animatie)films in elkaar weet te toveren.

Eerder een vloek dan een zege, aangezien de meesten enkel Miyazaki blijken te kennen, en diegenen die dan toch z'n films zien, ze afdoen als saai en nikszeggend (Grave even buiten beschouwing gelaten). Net als in Tonari no Yamada-kun zet Takahata hier weer een simpel verhaal op, waar eigenlijk niks in gebeurt. Een dame in haar midtwenties reist naar het platte land, en denkt ondertussen terug aan haar kindertijd.

De pacing, timing en shots zijn echter zo ingenieus dat de film overweldigend mooi wordt. Takahata weet als geen ander het gevoel van "enjoying the little things in life" over te brengen. Vroeg opstaan om te werken in het veld, en dan even genieten van de zonsopgang over de bergen ... mij niet gezien, maar tijdens een film als deze verlang ik er toch stiekem naar. Voor mij de echte kracht van een geniaal regisseur.

Verder gunt Takahata hier een kijk in het leven van een opgroeiend meisje. Aangezien ik er zelf nooit één geweest ben kan ik hier moeilijk over oordelen, maar het komt in ieder geval allemaal zeer geloofwaardig over.

Dat gezegd zijnde blijft dit voor mij de minste Takahata, al is dat natuurlijk relatief met mee absolute meesterwerkjes als Grave of The Fireflies en Yamada. 4.5* voor een jammerlijk genoeg miskend genie.

Onderhond, je tweede alinea is zeer mooi ter woorden gebracht. Het is gewoon zeer jammer dat het werk van Takahata ook niet zoveel gerespecteerd word als dat van Miyazaki. Natuurlijk kan ik dat begrijpen. Het werk van Miyazaki is ook voor een veel bredere groep.

Ghibli films staan bij mij bekend om het idee dat er eigenlijk altijd wel dingen zijn die mij op het eerste gezicht dwarszitten. Een varken in de hoofdrol, of een klein heksje, of wat dacht je van de eerste ervaring met een Ghibli film, de ‘kinderachtige’ stijl van de personages. Ook hier had ik weer iets waar ik tegenop zag, het verhaal. Maar zoals altijd, leek deze eerste indruk gewoon totaal fout. Het verhaal bevat heel interessante onderwerpen uit de Japanse cultuur, de personages zijn ronduit geweldig en de Animaties zijn wederom zo gedetailleerd dat je het moet zien om te geloven.

ik vond dit echt een super film, weer zo'n feelgood movie van ghibli studios

avatar van Chr.s
Fantastische film, visueel super dik in orde; de character designs zijn fantastisch en de muziek is perfect. En wat een heerlijk einde ook

nog 3 kijkers graag, dan staat deze ook in de tip 150

avatar van danuz
Kippenvel bij het zien van de aftiteling, glimlach op mijn gelaat. Ja, dit was een briljante Ghibli. Gister ook al Yamada’s die zeer goed was, het gaat weer lekker met het weggeven van hoge sterren.

Prachtig verhaal over een 'gewoon' meisje dat terug denkt aan haar jeugd. De Japanse cinema van het zoetsappige, de pure liefde bevalt me keer op keer. Het heeft iets zo eenvoudigs, maar is o zo eerlijk. Een film hoeft geen gigantisch verhaal te vertellen om interessant en ontroerend te zijn. Dat bewijst Isao maar weer eens, met zijn zoetsappige, ontroerende, komische, sierlijke kijk op de wereld.

Voor de rest vind ik het toch moeilijk om te schrijven over deze film. Het moet je gewoon raken, je moet het voelen. Voelen is geloven
Misschien dat ik ooit wat zinnigs kan melden, op dit moment schieten woorden me te kort. 4,5*

avatar van Chr.s
4 of 5 in de tip 150 En terecht.

Promotie heeft gewerkt, terugkijkend naar m'n eerste bericht . Nu enkel Yamadas (1 stem) en Whisper of the Heart (6 stemmen) nog.

avatar van jeroentje
leuk, hij staat in de tiplijst

snowflake
patser

avatar van Chr.s
Onlangs de dvd van dit meesterwerkje aangeschaft en vanavond dus maar eens herzien.

Ja, wat te zeggen. Alles klopt aan deze film, de beelden, de muziek, sfeer, hier en daar een gevoel dat uitgebeeld word in een soort van droom-achtige scene (de vliegscene o.a) allemaal erg subtiel gedaan, zonder het realisme te verliezen.
Heerlijk om een kijkje te nemen in het leven van een ander, en ook heerlijk om het zo goed te zien eindigen. Fantastisch hoe het heden met de herrineringen af en toe naadloos in elkaar overlopen.

Net als in Yamada-kun weet Takahata je weer te ontroeren met de meest allerdaagse gebeurtenissen, alleen op een heel andere manier als in de bovengenoemde film. Deze is me, net als Yamada-kun, erg dierbaar geworden. Een film die je erbij kunt pakken als het je allemaal even tegen zit, om vervolgens weer vol energie én een goed humeur de dvd weer in zijn hoesje te stoppen.

Ben het verder eens met danuz;

avatar van chiquita
Deze film is inderdaad heerlijk. Ik heb met kippenvel zitten kijken... 4,5*

Ramon K
Best amusant. Muziek en animatie zijn dik in orde maar de plot an sich had wat mij betreft ooit een te hoog Tina-gehalte. Toch zijn er genoeg mooie momenten om nog tot een 3* te komen.

avatar van Phoenix
Niet het Ghibli-spektakel wat ik verwachtte helaas. Natuurlijk zitten er af en toe prachtige scènes tussen, maar over het algemeen miste ik de Ghibli-magie. Juist het fantastische uit de andere Ghibli's die ik zag spraken mij aan. Hotaru no Haka is dan weer een geval apart. Je hebt daar wat meer om je aan vast te klampen. Deze film kwam een beetje over me heen, zonder echt een indruk achter te laten (op enkele stukken na dus).

Toch 3,5*. Misschien dat de film met het juiste verwachtingspatroon, op een warme zomerzondag beter tot zijn recht komt. Aan de andere kant, voor welke feel-good film geldt dat niet.

avatar van maxcomthrilla
Wat een fantastisch einde kent deze film zeg! Echte Ghibli magie. Het leven van Taeko, dat op zijn zachtst gezegd een beetje een puinhoop is krijgt een nieuwe dimensie als ze op het platteland mag werken. Plots wordt ze herinnerd aan haar traumatische jeugd waarbij de cito - toets belangrijker was dan haar persoonlijke welbevinden. Alles in haar jeugd draait immers vooral om de prestatiedrang van haar omgeving. En zonder prestaties, geen respect. Een kind heeft niet veel nodig om te voelen dat ze een buitenbeentje zijn. Dat resulteert in veel frustraties en in een aversie tegen de alleen maar op productie gerichte maatschappij.

De scènes thuis, zorgen er indirect voor dat Taeko op school alles behalve een zelfverzekerde indruk achterlaat. Isao Takahata weet bij mij de juiste toon te raken door onderwerpen als verliefdheid zo simpel maar treffend in beeld te brengen. Heerlijk moment toen de jongens aan het honkballen waren ( op heerlijke passende Latijns - Amerikaanse muziek ) en Taeko na afloop zo blij was dat haar held gewonnen had , dat ze in een moment van vreugde en verliefdheid een dansje maakte in de lucht .

Heerlijke film, die het niet van zijn plotwendingen of onvervalste actie moet hebben. Voor een ieder die nog wel eens het kind in zichzelf voelt en nog vaak terugdenkt aan de tijd dat hij/zij boomhutten maakte en geen verkering durfde te vragen aan het mooiste meisje van de klas is dit een uitermate geschikte film. Een film waarbij de uiterst sympathieke Taeko geniet van de kleine dingetjes in het leven. Ik vond het gewoon een heerlijke film om te zien en dat komt niet omdat ik ook elke dag vroeg opsta.

Isao Takahata is een erg ondergewaardeerd regisseur en zijn films mogen wel wat meer in de schijnwerpers komen te staan. Een regisseur die altijd zo `n prachtig einde in petto heeft met nu bijna onaardse muziek, die je raakt. Simpel maar doeltreffend. 4,5*

avatar van Goodfella
Mooie film ja, beetje de beelden die ik mezelf voorstel tijdens het luisteren van een Boards of Canada-album. Een explosie van nostalgie, die als lentefrisse scènes over de film neerdwarrelt.

Het kostte me wel wat tijd om erin te raken, maar dan heb je ook wat. Een van de mooiste momenten vond ik haar poging om tijdens de toneeluitvoering iets 'eigens' aan haar personage te geven, fijne subtiliteit die alle Tina-vergelijkingen de deur uitdoet (foei, Ramon!).

Ramon K
fijne subtiliteit die alle Tina-vergelijkingen de deur uitdoet (foei, Ramon!).

Weinig 'foei' aan. De film kent echt wel een paar mooie momenten, maar het geheel voelt als een chickflick aan. Dat probleem had ik ook met Whisper of the Heart trouwens.

avatar van Mochizuki Rokuro
Erg sterk begin (eerste half uur), maar daarna vlakte het geheel toch wel iets te veel af naar mjin zin. Of dat nu te maken had met het feit dat er meer in de tegenwoordige tijd speelde weet ik niet, maar daardoor verslapte de aandacht wel iets en had het iets vrijblijvends en te weinig (Ghibli)magische momenten.

Je zou het ook als de kwaliteit van de regisseur zien om zoiets minimaals zo'n mooie film te maken, zoals hier vaker staat, bij mij kwam het net even iets te kort.

avatar van DieGo
Het verhaal heeft niet veel om het lijf en vooral het begin vond ik erg aangenaam om naar te kijken maar later in de film wordt het allemaal iets minder interessant. Vooral de verwijzingen naar de natuur werden een beetje vervelend op een gegeven moment.

Toch weet Takahata met een aantal zeer boeiende scenes er iets moois van te maken. De terugblik-scenes vond ik het mooist (de scene waarbij tussen de kleine Taeko en het honkballertje de vonk overspringt gevolgd door het zweven door de lucht bijvoorbeeld). Daarnaast is de animatie werkelijk schitterend, wellicht zelfs de mooiste die ik in een Ghibli zag. De prachtige muziek verdient ook nog een vermelding.

Komt voor nu niet verder dan 4*. Wellicht meer na herziening.

avatar van Nephilim
Vandaag eindelijk mogen zien. Een van de betere Ghiblis. Lekker simpel en eerlijk.
Soms hoeft een film gewoon niet complex te zijn om je te raken.

Takahata bewijst eens te meer waarom hij een betere regisseur dan Miyazaki is, die vooral focussed op mooie plaatjes ipv pacing en verhaal.

Ik geef Only Yesterday een welverdiende dikke 8.

avatar van Knisper
Interessante film over Taeko, die eigenlijk haar hele leven in de schaduw heeft geleefd van wat ze zou kunnen bereiken. Familie-omstandigheden en gebeurtenissen uit haar jeugd spelen haar jaren langer nog steeds parten en remmen haar persoonlijke ontwikkeling.

Wat volgt is een mooie trip naar het Japanse platteland, waar Taeko langzaam leert het verleden van zich af te schuiven en zich toe te leggen op de toekomst. Takahata weet dit op een subtiele en fijne manier in beeld te brengen, waardoor de film een aardig aandoenlijk en meeslepend karakter krijgt.

Ik moet nog wel wat aan deze vorm van animatie wennen. Voor mij is het vooral een beperking op subtiliteit. Een gezichtsuitdrukking van een acteur of actrice spreekt vaak meer dan 1000 woorden en dat is heel lastig om dat met dezelfde aangrijpendheid gevisualiseerd te krijgen.

avatar van Hando
Animatie is duidelijk een voordeel hier. Die magische zweefscene was met live-action veel moeilijker te bereiken en de casting van kinderen was een groot probleem geweest. Geen enkel kind zou een jonge Taeko geloofwaardig neer kunnen zetten.

avatar van Knisper
Dat laatste betwijfel ik. Geloof best dat wat scenes niet haalbaar zijn live-action, maar zo'n romance heeft met acteurs wat meer potentie. Maar goed, waarschijnlijk gewoon een voorkeur van me.

avatar van Hando
Maar wat is dan je bezwaar?

heel lastig om dat met dezelfde aangrijpendheid gevisualiseerd te krijgen.

Is het niet geloofwaardig of concreet genoeg? Het mooie van animatie lijkt mij juist dat het een abstractie is van de werkelijk, wat op mij vaak meer indruk maakt. Die aangrijpendheid is er wel alleen wordt niet letterlijk nagebootst en daar zou men ook niet naar moeten streven.

Wat het probleem met live action in dit soort films is, is dat de onschuld van de personages erg moeilijk met echte acteurs over te brengen is zonder daarvoor alle nuance overboord te gooien. Kom je al snel bij personages als Amélie uit, die absoluut niet zouden passen in deze film.

Vind ik net wel mooi aan deze film.

avatar van Freud
Toen ik begon met het bekijken van animatiefilms als deze, had ik dezelfde indruk: waarom zou je nu een animatiefilm maken, als je personages gewoon mensen zijn die ook door acteurs gespeeld kunnen worden, en je alles zo realistisch mogelijk benadert (ipv er karikaturen van te maken of een speciale tekenstijl te hanteren of zo). Maar er is toch weldegelijk een groot verschil, en in veel gevallen positief voor de animatie: als het echt goed gemaakt is, kan geen acteur emoties beter overdragen dan een animatiefilm, omdat je, hoe realistisch je het ook laat schijnen, als animator werkelijk alles onder controle hebt en dus ook alles kunt uitspelen om die emoties los te weken (dat gaat evengoed om spanning en actie, niet alleen om schattigheid en zo ) In een live action film kom je dan al snel uit bij films als (inderdaad) Amélie of iets in het genre van Sin City, films die juist een deel van hun realisme opofferen om een totaal-sfeer te creëren.

Dit is overdreven uiteraard, ik wil geenszins zeggen dat animatie per definitie een betere benadering is dan live action, in mijn top tien zit trouwens maar één animatiefilm. Maar het omgekeerde is evenmin waar!

avatar van Knisper
Vooral in het overbrengen van de emotie zit toch wel een verschil inderdaad. Een concreet voorbeeld in deze vorm is bijvoorbeeld het blozen. In tegenstelling tot live-action verschijnt in deze animatiefilm een knalrode gloed op de wangen, wat in zekere zin toch niet zo subtiel is. Niet dat ik me er aan stoorde overigens, past prima in de scene, maar misschien voelt het onbewust toch wel wat mechanischer aan.

avatar van Roodkapje
Inderdaad één van de mooiste animatiefilms gemaakt. De emotie die je voelt bij het bekijken van deze film is erg moeilijk te omschrijven. Zulke effecten kun je als regisseur alleen geanimeerd voor elkaar krijgen. Hartverwarmend filmpje.