Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

• vanaf 4 april te koop op dvd, vanaf 14 april op blu-ray

TEASER

avatar van Hando
Deze film maar dan podracing en aliens.

Wereldwijd:
$989.569.690

De score van the Last Jedi van 1,33 miljard gaat waarschijnlijk niet gehaald worden. Zal toch een enorme tegenvaller voor Disney zijn. Baby Yoda maakt denk ik een heleboel goed voor ze aan de kassa's.

Jens van Eijk
Zojuist dus The Rise of Skywalker bekeken, en dit laatste deel is alles behalve één bevredigend einde. Ik kan hier eigenlijk weinig over het verhaal vermelden want het is zo rommelig J.J Abrams wist volgens mij totaal niet welke richting hij op wilde, of wellicht liet Disney hem niet zijn gang gaan.

De overvloed aan fan service is ook te triest voor woorden. Héél leuk en aardig allemaal Billy Dee Williams weer terug als Lando Calrissian, maar het is eigenlijk gewoon een goedkopen actie van Disney. Het leunt constant op nostalgie en ik denk dat het grote gedeelte van de Star Wars fans er wel klaar mee is, zij willen iets nieuws. The Skywalker saga eindigde voor mij simpelweg in deel 6, dat is ook het oorspronkelijke einde. Want met de terugkomst van Palpatine wat al totaal onduidelijk is waarom dan en hoe is hij teruggekeerd? Maakt eigenlijk direct het hele Anakin Skywalker/Darth Vader verhaallijn nutteloos en niet meer van toepassing.

Rey is in deze film ook ontzettend krachtig het is eigenlijk te triest voor woorden. Mevrouw weet namelijk met de force een space shuttle tegen te houden, en uiteindelijk ook nog eens op te blazen met lightning en dat deed eigenlijk voor mij de deur dicht. Toen kon ik deze film eigenlijk niet meer serieus nemen.

De constante connecties tussen Rey en Ben werden nu wel echt hinderlijk, en erg corny. Alhoewel Adam Driver (Kylo Ren/ Ben Solo) deze film voor mij eigenlijk wel in stand houdt, vind ik ook dat ze zijn character eigenlijk geen eer hebben aangedaan.

J.J. Abrams zijn choreografie ben ik ook absoluut geen fan van. Het is Star Wars geen realistische ridder film, de choreografie had echt wel wat spectaculairder gemogen zoals in Episode 1 en Episode 3. Choreografie in J.J. Abrams zijn Star Wars films zijn gewoon erg simplistisch, saai en totaal niet leuk om naar te kijken.

Jens van Eijk schreef:

En weer wordt Rey uitgezonderd terwijl er natuurlijk maar 1 persoon overpowered is in deze film.

Hando schreef:

Jij wilt zeggen dat Rey niet overpowered is in deze film?

Jens van Eijk schreef:

Jij wilt zeggen dat Rey niet overpowered is in deze film?

Een hele vloot aanvallen met force lightning vind ik toch van een andere orde dan wat Rey in deze film liet zien.

avatar van Hando
Daarnaast wat is overpowered? In TLJ moesten de haters zonodig een verklaring hebben. Nu hebben jullie een verklaring en is het nog steeds niet goed. Eeuwig zonde dat deze film voor hen is gemaakt. Rian heeft gelijk dat je gewoon een film moet maken waar je zelf in gelooft want het publiek weet toch niet wat het wil.

Hando schreef:

Waar is de verklaring?! Dat Rey een Palpatine is vind ik de goedkoopste verklaring die er is. Daarbij zelfs Anakin komt niet eens in de buurt van hoe krachtig Rey is. Anakin heeft een volledige Jedi opleiding doorstaan maar ik heb hem geen space shuttles zien tegenhouden met de force, en ze daarna ook nog zien opblazen met lightning. Terwijl Anakin toch de krachtigste Jedi is in de Skywalker saga?

Dat Palpatine een hele vloot aanvalt met force lightning vond ik ook too much, maar Palpatine was altijd al één van de krachtigste Sith’s ooit en dat is ook heel duidelijk uitgelegd in de comics. Zelfs Yoda kon hem niet tegenhouden

Jens van Eijk schreef:

TLJ had voor mij een prima verklaring. Dat jij Palpatine's krachten slikt als zoete koek maar vervolgens vol ongeloof bent over de krachten van haar kleindochter begrijp ik niet. Ze heeft nota bene ook nog een jaar lang training gehad van Lea die jaren training heeft gehad van Luke. Anyway. Ze hadden het gewoon bij de verklaring van TLJ moeten laten want sommigen zullen altijd blijven zeuren over Rey.

Hando schreef:

Dat Rey de kleindochter is van Palpatine is de meest goedkopen optie die ze konden bedenken. Aangezien haar personage erg onder vuur lag naar TFA en TLJ moesten ze wel iets bedenken waarom zij zo krachtig is, en wat is er beter dan haar kleindochter te laten zijn van Palpatine. De krachtigste/machtigste personage (canon) in de gehele galaxy. In deze film hebben ze Palpatine ook absoluut te overpowered gemaakt, met name het vloot gedeelte was ook absoluut niet serieus te nemen. Maar bij zijn personage valt het iets beter te slikken omdat zijn personage zo goed is uitgewerkt. Star Wars heeft namelijk een breder aanbod dan alleen de films. Comics, TV series, games etc. Véél daarvan is canon en worden personages beter in uitgewerkt. Rey is gewoon geen goed uitgewerkte personage, ze pakt dingen te snel op for No reason. Zelfs Anakin leerde niet zo snel en hij was of had de potentie, om de krachtigste Jedi van de gehele galaxy te worden. Luke komt niet eens in de buurt van Anakin’s potentie, en dat is in de originele trilogie ook goed te zien. Hij is sowieso van de Skywalker bloedlijn dus aanleg heeft hij maar zo krachtig was hij absoluut niet. Hij kon Palpatine ook absoluut niet verslaan, dat kon alleen Anakin. Maar dan wordt Rey in eens uit de hoed getoverd en dan blijkt zij in eens weer een van de krachtigste Jedi te zijn. Want zij is overal goed in ze pakt dingen sneller op dan elk andere Jedi of Sith. Tuurlijk hebben veel mensen daar kritiek op is logisch toch? Veel mensen zijn een groot fan van Anakin/Darth Vader, maar zijn verhaallijn is dankzij Rey eigenlijk niks meer waard in principe. Dat jij dat allemaal slikt als zoete koek zegt denk ik meer over jou dan over de mensen die kritiek hebben op Rey. Het is gewoon overduidelijk te zien dat Disney hier zo snel mogelijk véél geld op wilde verdienen en dat gaat ten koste van een briljant verhaal.

avatar van rep_robert
Denk alsjeblieft even om al die spoilers zeg...

Hando schreef:

Niet handig midden in een trilogie waarin al opzetjes zijn gegeven in deel 1. Dat is het vooral. TLJ voelde meer aan als shocking omdat het kon, niet omdat het wat toevoegde. Sowieso werkt een shockeffect maar 1 of 2 keer in een film. Na 5 fuck you's heb je het op een gegeven moment ook wel gezien en werkt dat shockeffect niet meer. In TLJ werd het dus een gimmick.

Jens van Eijk schreef:

Je haalt allerlei zaken door elkaar. Zijn verhaallijn is verwaterd omdat JJ besloot de de keizer terug te laten komen. Dat heeft niets met Rey te maken. Ik ga verder deze film niet verdedigen maar de dubbele standaard is duidelijk. De keizer is zo sterk omdat ie de sterkste is is pas goedkoop.

rep_robert schreef:

Rian respecteerde gewoon TFA terwijl JJ totaal geen respect heeft voor TLJ. Het was in TFA bijvoorbeeld al duidelijk dat Luke is verdwenen omdat hij zich verantwoordelijke voelde voor wat er is gebeurd. Rey's achtergrond is geen fuck you maar een boodschap dat het niet uit maakt waar je vandaan komt en dat iedereen in dit universum een held kan zijn. Zie de slotscene met broomboy.. Snokes dood is ook goed te verdedigen en zijn gebrek aan achtergrond is weggelaten omdat het onnodige expositie is. en JJ wist duidelijk ook niet wat ie met The knights of Ren moest doen.

Hando schreef:

Oneens, het zijn vele kleine tenenkrommende momenten die allemaal hetzelfde zijn in TLJ. Het introduceren van slechte personages bijvoorbeeld. Rose en Finn was echt hilarisch slecht geschreven, wat JJ met een probleem voor deze film opzadelde. Je rechtvaardigt de dood van Snoke wel erg makkelijk. Want iemand die met mystiek wordt geïntroduceerd verdient juist een goede uitdieping in een vervolg, want wat wisten we nou van Darth Vader na a New Hope? Juist... Om Snoke dan te doden is gewoon een zwaktebod en een grote fuck you naar JJ toe. Niets meer en niets meer. Buiten dat om zadel je JJ met een groot probleem op in dit deel, want Kylo Ren had nog niet die grootsheid van het kwaad die een sith lord wel heeft. Wat weer resulteert in Palpatine in deze film.
Johnson heeft eigenhandig Rey's personage verneukt, waardoor JJ dit er uiteindelijk van heeft gemaakt. Want wie zou Rey zijn als het aan Johnson had gelegen? Juist, een nitwit met Jedi krachten. Dat kan dus niet. Wel in jouw ogen, nou prima. Maar er wordt wel een opzet gegeven in TFA. Daar gaat het nou juist om. Deze zaken waren allemaal beter te rechtvaardigen geweest als je niet een eerste deel had die zaken compleet anders heeft opgezet. Je zegt het immers zelf ook met Snoke. Dat is dan toch gewoon een fuck you naar deel 1 toe? En nu is Snoke achteraf een nitwit geweest. Een puppeteer van Palpatine. Dit haalt de glans van TFA af.

En over Luke, tot in de laatste snik geloofde hij in het goede van zijn vader Darth Vader. Zo'n goede en oprechte persoonlijkheid heeft Luke Skywalker. Hoe hij vervolgens met Ben is omgegaan is gewoon lachwekkend en staat haaks tegenover zijn personage gecreëerd door Lucas in de drie eerdere films. Bij de eerste de beste visioen wil hij Ben al vermoorden en is hij daarna een zuurpruim die respectloos is naar de Jedi toe. Sorry, maar dat is gewoon blasfemie in deze franchide.

Alles waar "we" deze film om afzeiken is toch pleisterwerk van de schade die TLJ heeft aangericht. Volgens mij ben je een van de weinigen die ook beweert dat TLJ perfect op TFA aansluit.

Over The knights of Ren ben ik het volledig mee eens. Heb ik ook al vaak aangehaald. Die lopen hier verloren bij. Heel veel speculatie vooraf, maar uitermate teleurstellend verwerkt in deze film. Wat een stel zoutzakken bij elkaar zeg. Die hebben niets toegevoegd.

rep_robert schreef:

Als JJ een beetje creatieve integriteit had gehad dan had hij Rose niet op de reservebank gezet maar haar personage in deze film laten groeien. Zij had bijvoorbeeld, gezien haar tekst aan het einde van TLJ, de rol kunnen krijgen om de bondgenoten die aan het einde van TLJ niets van zich lieten horen, over te halen om zich aan te sluiten bij de strijd. Dan waren die hulptroepen op het einde verdiend geweest. Haar zo aan de zijkant zetten, zeker ook na alles wat die actrice over zich heen heeft gekregen op sociale media is schandalig.

Kortom. Je wilt meer expositie. Ik hoef geen expositie over zijn achtergrond.

Nee, in TFA zegt Kylo al i will finish what you started. Dit is de pay off. Deel 9 had vervolgens alle kanten op kunnen gaan. Ik ga hier geen deel 9 schrijven maar ik had graag gezien dat er verder werd gegaan op Kylo's let old things die speech.

De opzet zat al in TFA. The belonging you seek is not behind you it is ahead. Waarom dat niet kan. Geen idee.

Snoke had nooit in deze film moeten zitten.

Maar dit was in TFA. Han Solo vertelt dat hij zich verantwoordelijk voelde en daarom verdwenen is.Daarnaast was het een vluchtige gedachte waar hij onmiddellijk spijt van had en wordt hij aan het einde van de film 'a new hope'. Ik kan me weinig toepasselijkers bedenken.

Er waren geen losse eindes in TLJ. JJ had dus werkelijk alle vrijheid om iets te bedenken. Dat hij hiermee komt toont zijn gebrekkige creativiteit aan.

Filmmaken is lastig. Ryan had geen plek voor ze en heeft ze wijselijk uit TLJ gelaten. Ik weet zeker dat hij meer met ze had kunnen doen wanneer hij ook 9 had geschreven.

avatar van rep_robert
Let's agree to disagree. Alleen betreft Snoke nog dan. Was je zelf niet nieuwsgierig na deel 1? Er ontstonden veel theorieën die uiteindelijk de prullenbak in konden.
De actrice die Rose speelde kreeg idd veel shit over haar heen. Dat verdient niemand. Maar het was ook gewoon een rol die niets toevoegde in TLJ behalve tenenkrommende dialogen. JJ heeft er juist aan gedaan die te schrappen.

Uiteindelijk zijn het 2 visies in 3 films en dat botst. En dat zorgt voor een rare mengelmoes met films die alle kanten op gaat.
JJ:Dit gaat er gebeuren..
Johnson: Oh nee toch niet.. Oh ja toch wel.. Neeeeee toch niet....
JJ: Jaaaaaa toch wel.

Zo kan je de drie films uiteindelijk bekijken. JJ heeft geen plek voor Johnson's ideeën en andersom had Johnson dat ook niet voor JJ's.

avatar van sierrra
Hoewel ik geen fan ben van beide films vind ik wel dat JJ na TLJ er nog best een originele finale van had kunnen maken waarin niet alles van wat er in TLJ gebeurt wordt verbeterd of genegeerd. Als Palpatine blijkbaar niet dood was, waarom niet dezelfde truc met Snoke uitgehaald? Dan had het verhaal al een stuk minder geforceerd aangevoeld. Met het introduceren van de Sith fleet e.d. degradeer je de First Order helemaal tot iets van zero belang en met nog minder dreiging.

rep_robert schreef:

JJ:Dit gaat er gebeuren..
Johnson: Oh nee toch niet.. Oh ja toch wel.. Neeeeee toch niet....
JJ: Jaaaaaa toch wel.

Ik had best wat over hem willen lezen in comics of boeken maar voor mij hoeft dat niet in de film. TROS spreekt trouwens ook de nieuwe canon over Snoke tegen.

Hando schreef:

De keizer is in principe sinds het begin van Star Wars altijd al de sterkste geweest, alleen Anakin Skywalker kon hem verslaan. Dat weet iedereen en eigenlijk heeft ook elke star wars fan daar vrede mee behalve jij dus. Nogmaals Palpatine is in deze film ook te overpowered.

Jens van Eijk schreef:

Waarom begon je dan in je review over Rey in plaats van Palpatine. Een hele vloot aanvallen is Dragon Ball Z niveau. Verder had het toch niets uitgemaakt welke verklaring de film had gegeven voor haar krachten. Iets zegt me dat je al van tevoren besloten had om daarover te klagen; wat ze ook hadden bedacht. Je negeert bijvoorbeeld dat ze een jaar lang training heeft gehad van Lea. Dat is dus niet No reason. Verder hield Kylo het schip ook tegen. Waarom begin je daar niet over? Ook de force freeze van laser beams is iets wat ik Vader nooit heb zien doen. Daarnaast heeft Rey duidelijk geen controle over The Force Lightning dus zo skilled is ze niet. Ik denk dat je jezelf nogal tekort doet wanneer je naar deze film gaat kijken met een soort jedi-ranglijst in je hoofd

avatar van Nicholas
De terugkeer van Palpatine getuigt niet alleen van een gebrek aan creativiteit, het maakt ook van de voorgaande delen, wat je kunt beschouwen als het verhaal van de chosen one (en dat is Anakin Skywalker), een nietszeggende verzameling films.

Nicholas schreef:

Dat vind ik eigenlijk nog het minst belangrijke. Aan het begin van deel 7 is alles wat er in de eerste 6 delen is bereikt teniet gedaan. Wat maakt Palpatine dan nog uit?

avatar van Nicholas
Palpatine is de nail in the coffin. De Keizer was hét kwaad in het Skywalker verhaal en door hem die pijpleiding in te pleuren en uiteindelijk voor het licht te kiezen, brengt Anakin zogenaamd balans en vervult hij de profetie. Als je met TFA een nieuw verhaal was begonnen en je had een nieuw kwaad geïntroduceerd, dan had je daar de voorgaande films niet mee hoeven te beschadigen. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is geweest om Palpatine als het kwaad van de vervolgtrilogie te posteren, maar omdat er zelfs bij een megaonderneming als Disney wel eens gebrek aan een rode draad kan zijn, dacht Rian Johnson eens lekker een andere afslag te nemen en wat er overbleef van een samenhangende trilogie in feite te vernietigen.

avatar van Hando
Ik zie je punt. Toch was het wel enigzins teleurstellend dat de nieuwe republiek bijzonder weinig schermtijd kreeg en dat het verhaal eigenlijk weer meteen terug was bij het begin van deel 4.

Hando schreef:

Dat is natuurlijk de damage control als gevolg TLJ. Ben en Rey is een kleiner/intiem onderwerp, waarbij je een groter kwaad weer erbij moet creëren om de film groots en meeslepend te houden. Je hebt met de sith lords altijd de meester en de leerling. Die balans was dus weg uit de film. Er moest iets nieuws geïntroduceerd worden, vandaar Palpatine. Maar dan rijst al snel de vraag: hoe stond Palpatine dan in verhouding tot Snoke? De afhandeling is niet bevredigend, maar o zo begrijpelijk na TLJ. In een trilogie moet je een story arch ook over drie films spreiden, vooral als het geen zijplotje is. Dat heeft Johnson overduidelijk verneukt met deel 2. Dat lijkt me geen hogere wiskunde.

Dus met the Force Awakens heb je een goede setup, gevolgd door twee films die er een zooitje van maken.

Nicholas schreef:

Het nieuwe kwaad was in ieder geval geïntroduceerd. Nieuwe helden erbij. De oude helden die het stokje overdragen aan de nieuwe. Wat dat betreft ging het volgens het boekje toch?
En dat laatste klopt natuurlijk als een bus. Prima als Johnson recalcitrant wil doen, maar dat kan je beter aan het begin van een trilogie doen dan in het tweede deel.

rep_robert schreef:

Ik dacht dat we deze discussie afgesloten hadden Ik blijf erbij dat deel 9 alle kanten op had gekund behalve dan dat het geen kopie meer kon worden van ROTJ (gelukkig maar). Als je zo nodig een big bad naast Kylo had willen hebben dan hadden TKOR wellicht volstaan. Er zijn genoeg ideeën. Snoke was voor mij nooit meer dan een random uit het niets opgedoken psycho en niet bijzonder interessant. Ik kan me ook niet echt payoff voorstellen voor zijn personage. Good riddance.

Nicholas schreef:

Exactly my man, tenminste iemand die het begrijpt.