Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

• vanaf 4 april te koop op dvd, vanaf vrijdag 24 april op blu-ray

Teaser

Jens van Eijk
Hando schreef:

Waarom begon je dan in je review over Rey in plaats van Palpatine. Een hele vloot aanvallen is Dragon Ball Z niveau. Verder had het toch niets uitgemaakt welke verklaring de film had gegeven voor haar krachten. Iets zegt me dat je al van tevoren besloten had om daarover te klagen; wat ze ook hadden bedacht. Je negeert bijvoorbeeld dat ze een jaar lang training heeft gehad van Lea. Dat is dus niet No reason. Verder hield Kylo het schip ook tegen. Waarom begin je daar niet over? Ook de force freeze van laser beams is iets wat ik Vader nooit heb zien doen. Daarnaast heeft Rey duidelijk geen controle over The Force Lightning dus zo skilled is ze niet. Ik denk dat je jezelf nogal tekort doet wanneer je naar deze film gaat kijken met een soort jedi-ranglijst in je hoofd

Het grappige feit is, dat er in principe Jedi-rangs zijn. Dat heeft George Lucas ook zelf bevestigd. Het is niet dat als je force sensitief bent dat je dan ook net zo krachtig kunt worden als Anakin of Sidious, dus het moet na mijn mening wel logisch zijn. Dat Rey een afstammeling is van Palpatine is gewoon geen goede verklaring. In alle voorgaande delen is daar géén enkele aanleiding toe geweest. Het is overduidelijk dat dat gewoon een abrupte beslissing was want ze moesten wel iets bedenken, en wat is dan beter haar de klein dochter te laten zijn van Palpatine? Disney wilde gewoon zelf graag een karakter bedenken die de galaxy zou redden en dat is wat mij ontzettend stoort. Als Rey wat minder goed in alles was en haar personage betere uitleg had gekregen vond ik haar helemaal prima, maar nu gaat het na mijn mening nergens over. Ze hebben eigenlijk gewoon een nieuwe Anakin gecreëerd en daarmee de gehele serie de kop ingedrukt.

rep_robert
Het nieuwe kwaad was in ieder geval geïntroduceerd. Nieuwe helden erbij. De oude helden die het stokje overdragen aan de nieuwe. Wat dat betreft ging het volgens het boekje toch?
En dat laatste klopt natuurlijk als een bus. Prima als Johnson recalcitrant wil doen, maar dat kan je beter aan het begin van een trilogie doen dan in het tweede deel.

Het begin was er, maar TFA was natuurlijk vooral teruggrijpen op wat de originele trilogie zo succesvol maakte. Als vertrekpunt is dat oké en uit marketingtechnisch oogpunt een uitstekende zet, maar je moet het wel fris houden. Ironisch gezien was TLJ wél het moment om een andere afslag te nemen, maar dat doe je wel met het vorige deel in je achterhoofd en in de wetenschap dat het geheel ook als zodanig aan moet voelen.

avatar van TrudeVinke
Weer een gender en politiek correcte film van Hollywood.... of nee, Star Wars was altijd al politiek correct natuurlijk... zij waren de huidige films al ver voorruit.. dus daar heb ik dan niks over te zeggen.
Maar de film zelf, tja... ik ben zelf absoluut géén Star Wars fan... te veel overdreven muziek... steeds maar hetzelfde verhaaltje in een ander jasje... onrealistische figuren... en waar maakt iedereen zich in die films zo druk om eigenlijk, want zeg nou zelf, als wij mensen de techniek hadden om ons overal in het universum te kunnen verplaatsen dan hadden we zoveel ruimte tot onze beschikking om gewoon rustig een oase planeetje te gaan zoeken en daar te gaan chillen, maar nee, in Star Wars houdt niemand van rustig chillen, iedereen heeft het er maar druk mee om de ander (die in hun ogen de absolute vijand is) waar dan ook in het universum ten strijde te gaan. Effe naar de andere planeet... hup weer in dat ruimteschip en hup verder vechten.. Pfffffff...
Maarrrr, deze film was zowaar goed om naar te kijken, de scenes waren goed, de cast was goed, en ja ik weet niet maar de film was gewoon goed. KIJKEN DUS!!

Jens van Eijk
Zojuist dus The Rise of Skywalker bekeken, en dit laatste deel is alles behalve één bevredigend einde. Ik kan hier eigenlijk weinig over het verhaal vermelden want het is zo rommelig J.J Abrams wist volgens mij totaal niet welke richting hij op wilde, of wellicht liet Disney hem niet zijn gang gaan.

Waar de film hier ook volledig de plank misslaat, is dat kennelijk J.J. Abrams niet het verschil kent tussen Star Wars en Marvel. In deze film wordt de force op een totaal verkeerde manier gebruikt, het lijkt wel de Avengers. Rey weet namelijk met de force een weg vliegende space schuttle tegen te houden, en het ook nog eens op te blazen met force lightning. Palpatine weet zelfs een hele vloot met force lightning aan te vallen. Dat is simpel weg niet wat de force is, dat hebben we ook helemaal niet in de prequels of original trilogy gezien. Dat waren namelijk vooral mind tricks en force pushes. Ondanks dat we in canon ook wel krachtigere manieren van force hebben gezien zoals in de tv shows of comics. Is het in deze film toch wel echt andere koek.

Wat mij misschien nog wel het meest heeft gestoord aan deze film, is dat Disney eigenlijk de gehele Skywalker storyline de kop in heeft gedrukt. Door met Rey als grote held de deur uit te wandelen. Rey is namelijk nu degene die de balans weer terugbrengt, en Palpatine verslaat op een al niet zo spectaculaire wijze maar dat terzijde. Met werkelijk geen een mentioning naar Anakin of iets in die richting. Het hele Anakin Skywalker/Darth Vader lore is er niet meer, en dat is toch wel iets wat mij het meeste stoort. Want dat verhaal was namelijk briljant en ontzettend goed uitgewerkt, maar Disney heeft daar blijkbaar lak aan.

J.J. Abrams zijn choreografie ben ik ook absoluut geen fan van. Het is Star Wars geen realistische ridder film, de choreografie had echt wel wat spectaculairder gemogen zoals in Episode 1 en Episode 3. Choreografie in J.J. Abrams zijn Star Wars films zijn gewoon erg simplistisch, saai en totaal niet leuk om naar te kijken.

Hando schreef:

Snoke was voor mij nooit meer dan een random uit het niets opgedoken psycho en niet bijzonder interessant. Ik kan me ook niet echt payoff voorstellen voor zijn personage. Good riddance.

Aan het begin lijkt me dat toch niet meer dan logisch? Er zijn ook random een aantal nieuwe helden geïntroduceerd. Een nieuwe trilogie met niemand poppetjes op verschillende plekken. Hoe je over zijn personage denkt is verder een persoonlijke smaak, maar het is een introductie van een nieuw en groot kwaad dat behoorlijk snel de kop ingedrukt is. Vanaf de andere (goede) kant zou het hetzelfde zijn als Finn of Poe opeens gedumpt zou worden halverwege deel 2. Eigenlijk is de logica ook totaal niet meer aanwezig. Je hebt een sith lord en de leerling. Kylo Ren is de leerling van Snoke. Achteraf blijkt Snoke 1 of andere rare kloon te zijn geweest (dus een nobody). Deze hele dynamiek (= Star Wars canon) klopt gewoon niet meer dankzij deze film. Zo'n gebeurtenis past meer bij een derde film. Eigenlijk is de grootste dreiging geëlimineerd in deel 2. Dan heb je voor deel 3 niks meer over. Want na TLJ had ik eigenlijk niet meer het gevoel dat er een groot kwaad over was gebleven. Het was allemaal al voorbij.
Dus wat dat betreft heeft Disney hier wel een verkeerde keuze gemaakt door verkeerd pleisterwerk.

avatar van Hando
rep_robert schreef:

Ik bedoel dat Snoke de continuïteit van het verhaal in de war schopt door uit het niets op te duiken. Zijn uiterlijk suggereert een hoge leeftijd en dus dat hij in leven was ten tijde van de gebeurtenissen in de OT en zelfs die van de PT. Daar is deze krachtige Dark Sider echter vreemd genoeg afwezig. Dat was waar de fascinatie voor zijn personage grotendeels vandaan kwam. Ik vind het jammer dat de keuze voor Kylo als main villian voor jou niet werkte. Ik had hem als main villian interessanter gevonden dan een Snoke of Palpatine. De dood van Snoke naar deel 9 verplaatsen zou kunnen maar dat had Kylo te weinig tijd gegeven als supreme leader. Als er naast Kylo nog een villian had moeten zijn, hadden ze de TKOR kunnen gebruiken. Dat voor jouw gevoel de grootste dreiging was geëliminieerd onderstreept overigens wel mijn punt dat deel 9 alle kanten op had gekund.

avatar van horizons
Eens, kylo als main villain was beste zet van Rian.

avatar van Lambchop
Leuke film hoor, echter geniet ik persoonlijk veel meer van the mandalorian, daar nemen ze zo lekker de tijd enzo. Ik wil onthaasten en niet opgejaagd worden haha

avatar van Hando
Colin Trevorrow's idee.

avatar van Nicholas
In het kader van damage control was dat een veel beter script geweest.

avatar van IH88
IH88 schreef:

Eens, daarom ben ik ook wel benieuwd welke regisseur ze deze maand gaan aankondigen. Ze kunnen de veilige route kiezen (Favreau, Russo broers), de iets minder veilige route (Waititi, Patty Jenkins, Coogler, Deborah Chow) of de verrassende en "gewaagde" route (terugkeer Rian Johnson, Bigelow, Del Toro, Cuarón, Villeneuve, Nolan of juist een indie regisseur zoals ze nu bij Marvel ook doen). Ben benieuwd. Alfonso Cuarón zou echt geweldig zijn, zeker als ze de Knight of the Old Republic route kiezen. Lekker duister.

Taika Waititi dus. ‘Star Wars’: Taika Waititi in Talks to Develop New Movie – Variety Prima keus.

avatar van Nicholas
Waititi is veilig genoeg hoor. Heeft blijkbaar aangetoond dat 'ie het spelletje graag mee speelt bij Disney, dus dat zal normaliter geen problemen opleveren.
Het is niet te hopen dat hij de Old Republic film(s) mag gaan doen. Dat mogen ze van mij lekker rauw en donker maken. Gaat natuurlijk nooit gebeuren, maar oké.

avatar van Beun de Haas BV
Mijn verwachtingen waren al niet bijster hoog, maar The Rise of Skywalker is precies waar ik voor vreesde: een teleurstellend slotstuk van een teleurstellende drieluik. De spectaculaire actiescènes en sfeervolle werelden maskeren het rommelige verhaal ondergedompeld in een zoetsappig Disneysausje. Ook de fan service is simpelweg teveel van het goede (zeg maar gerust: geForceerd). Kortom: fraaie beelden, hol verhaal.

avatar van rep_robert
Jumanji toch al 2 weken op rij hogere weekendscores in de VS. Terwijl die film eerder was uitgekomen.

rep_robert schreef:

Duh, is logisch. Veel meer mensen hebben star wars al gezien dus die gaan nu naar Jumanji. Zouden ze gelijk in totale opbrengsten staan was het opzienbarend geweest.

Vandaag in uitverkochte zaal star wars weer gezien.

rep_robert schreef:

Al staat Star Wars onderaan, dan nog... boeieee.....

Gewoon toffe film dit.

avatar van Ajax&Litmanen1
horizons schreef:

Vandaag in uitverkochte zaal star wars weer gezien.

Dit slaat natuurlijk nergens op he Die mensen hadden ook in de weken voordat Star Wars ging draaien Jumanji kunnen bezoeken. En dat misschien ook hebben gedaan.

Ik denk dat Jumanji wat toegankelijker is voor het hele gezin en SW voor de echte fans. SW moet het toch hebben van een korte periode waarin ze bizar veel geld binnen slepen.

avatar van rep_robert
Plus het mond tot mond effect natuurlijk. Dat was bij bv Avatar heel erg het geval. Relatief magere openingen (ook door de sneeuwstormen aan de oostkust vd VS en de dikke pakken sneeuw hier). Maar het helpt enorm als iedereen laaiend enthousiast uit een zaal komt. Dan worden andere mensen ook weer geprikkeld en zo krijg je mensen die normaal downloaden of de film niet zien ook een bezoekje aan de bios plegen. Gevolg: een film staat maandenlang op de eerste plek van de charts. Dat heb je bij TROS niet. Daar komen veel mensen toch wijfelend de zaal uit. Twijfelaars worden niet over de streep getrokken. Ze hebben samen met Jumanji een maand vrij spel gehad om te knallen aan de box office.

Net aan een miljard dollar is anno 2020 ondermaats voor een Star Wars film die in elke "scheet 4DX dolby Imax Atmos Cinema" zaal draait. Deze film heeft veel minder bezoekers gehad dan een Joker of Bohemian Rhapsody, die geen 3D toeslagen en dergelijke hebben gehad. Film heeft ongeveer 300 miljoen gekost. Reken maar nog 100-200 miljoen marketingkosten erbij. Dan moeten ze al 1,3-1,5 miljard dollar opbrengst halen om er een fatsoenlijke winst uit te halen. Dat zal ook wel het minimale target zijn geweest van Disney.
Het zal nu enkel winst draaien vanwege de merchandise (en baby Yoda). Maar je kan de klok erop gelijk zetten dat de hoge piefjes bij Disney absoluut niet blij zijn met deze opbrengst.
En dat is misschien maar goed ook.
Ik vraag me wel af hoe het verdienmodel werkt bij bv een Pathé Unlimited kaart.

En nu over de film zelf
Bij de herziening heb ik me minder geërgerd aan bijvoorbeeld de choreografie dan bij de eerste keer. Maar nog wel dezelfde ergernissen. The Knights of Ren zijn een stelletje kneuzen, emoties niet in laten werken (Chewie als voorbeeld), niks met de hele Skywalker saga doen uit de eerste zes films etc etc.
De prequel trilogie (hoe ruk ook) sloot wel aan op de originele trilogie. Ik heb nergens het gevoel gehad dat deze trilogie als een logisch vervolg van Return of the Jedi is. Force Awakens deed een aardige opzet, maar verder zijn we helaas niet gekomen.

avatar van horizons
Volgens mij heeft star wars ix meer opgebracht dan Jumanji 2. Drie honderd miljoen verschil ofzo? Zijn behoorlijk wat kaartjes in ieder geval.

In de VS is het iig 500 vs 283. Is gewoon allemaal die mensen die eerst naar star wars gingen gaan nu naar Jumanji.

Budget x3 moeten ze minimaal halen. Is wel gelukt lijkt me.

avatar van rep_robert
Ze draaien net quite denk ik. Dat lijkt me niet de bedoeling van Disney. Als een film je 500 miljoen kost...

Jumanji daarentegen heeft 125 miljoen (2,5x zo weinig als Star Wars) gekost en veel lagere marketingkosten. Zijn de totale opbrengst ook 2,5 keer zo weinig als Star Wars? Nope.

Daarnaast. TFA levert 2,2 miljard op.. Meer dan het dubbele van deze film. Dat is wel de potentie die Star Wars heeft en meer dan een miljard aan inkomsten die je misloopt doordat de film teleurstelt bij het grote publiek. Nou, dat miljard zullen ze wel van balen hoor Zelfs die 300 miljoen meer van the Last Jedi

avatar van Graaf Machine
man oh man, die kereltjes hier die gaan denken wat Disney wil. SW9 doet het gewoon goed, loopt lekker, tof verhaaltje, kekke meid. Niets mis.
Maar dan komt er een Hollandertje met een vinger en een preek....

avatar van rep_robert
Maar jij bent alleen maar loze Fanboy kreetjes in de wereld aan het slingeren. Ik kan je 100% garanderen dat ze niet tevreden zijn bij Disney. Zijn ze het wel? Dan zien we precies dezelfde mensen toch weer bij de volgende reeks? De plannen voor de volgende trilogie worden al helemaal op de kop gegooid. Doen ze dat ook omdat ze tevreden zijn? Ik preek helemaal niks. De cijfers spreken voor zich. De kritieken spreken voor zich. Regisseurs die van toekomstige projecten zijn afgehaald spreken voor zich. Het pleisterwerk dat deze film is tov The Last Jedi spreekt voor zich. Andere Star Wars projecten die zijn gecanceld spreken voor zich. Het falen van Solo spreekt voor zich.

Deze Star Wars revival vanaf 2015 is te wisselend ontvangen. En van fouten mag je leren en dat doen ze gelukkig ook. Ontkennen dat er in deze trilogie geen fouten zijn gemaakt is eerder een zwaktebod van degene die de ooglapjes voor hebben.

rep_robert schreef:
Maar jij bent alleen maar loze Fanboy kreetjes in de wereld aan het slingeren. .
Yep maar ik ben dan ook een liefhebber (fanboy is een beetje een loserterm, vind je ook niet?, Nee, nou ja, dan ben jij hetzelfde soort mens...)
Maar mag je geen liefhebber van Star Wars zijn, zonder dat lulletjes je gaan uitmaken voor fanboy, of fangirl? Geen idee eigenlijk, laat de lulletjes maar roepen. Wij liefhebbers weten beter.

avatar van rep_robert
Fanboy heeft inderdaad een negatieve connotatie, maar ik zie zo iemand ook als iemand die blind alles slikt van zijn favoriet. Zonder er ook maar met een kritische noot er naar durven of willen te kijken. Doet me een beetje denken aan inwoners van een totalitair regime. Ja, het is Star Wars. Dus het is kekke shit en niks anders boeit. Huppa 5 sterren. En bij andere films zie ik je vaak wel gefundeerde meningen geven. Ik zie hier een andere Graaf Machine dan elders op het forum. Ik vind het verschil best schrijnend hoor

Ik ben ook een liefhebber van Star Wars. Het universum vind ik fantastisch en ik kan ondanks de teleurstelling altijd naar Star Wars kijken. Maar ik zou wel een dwaas zijn om te ontkennen dat Disney er hier geen zooitje van heeft gemaakt. 3 films in 1 trilogie (!) die stuk voor stuk haaks op elkaar staan qua toon en verhaal. 3 films die samen geen geheel vormen. Mag ik als liefhebber dan geen kritiek hebben?
Ik ben hier juist extra kritisch omdat ik ontzettend veel sentiment aan Star Wars beleef.

En nee, Disney luistert niet naar mij als individu. Maar ze hebben dondersgoed door dat ze fouten hebben gemaakt en daar handelen ze ook naar (zij erkennen het dus zelfs) . En dat kan ik alleen maar prijzen. Alleen nu nog de goede oplossing vinden.

rep_robert schreef:

Ik heb mezelf nooit kunnen betrappen op het geven van een gefundeerde mening, maar ik waardeer jouw visie aangaande die illusie.

avatar van rep_robert
Toch mooi he, zo'n complimentje aan het einde van een week vol dodelijke virussen en sportlegendes die sterven

avatar van Graaf Machine
tjaa, en dan ga ik.... nee, dit is kicken, dit is zelf even rondhoppen, dit is geweldig. heerlijk.

avatar van rep_robert
En ondertussen is de Obi Wan Kenobi serie een jaar uitgesteld en wordt er weer naar het schrijfwerk van de "serie" gekeken. Creatieve meningsverschillen. Alles is koek en ei tussen Disney en Star Wars

rep_robert schreef:

Rogue One was ook strubbelingen. En die wordt nu door velen gezien als één van de beste Disney star wars films.