Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

• vanaf 4 april te koop op dvd, vanaf 24 april op blu-ray

TEASER

avatar van rep_robert

A New Hope staat na inflatie bijvoorbeeld al op 1,59 miljard in de VS alleen. Ver boven alle andere films. Geeft maar aan dat die 1,5 miljard wereldwijd van Last Jedi in het niet valt.

The Phantom Menace staat bv ook weer mijlenver boven the Last Jedi.

Ook opvallend is dat Avatar na de inflatie van de dollar ook al bijna 109 miljoen dollar meer oplevert ten opzichte van 2009.

En de Han Solo flop dan?

Overigens vind ik zoiets ook lastig om te concluderen. Wie zegt trouwens dat het publiek het zat is?
Het gaat er meer om dat mensen kritiek op de films hebben. Het bevalt men niet wat ze zien. Dat betekent niet gelijk dat mensen het zat zijn. Het blijft Star Wars. De potentie en de fans, die blijven er altijd. Overigens vind im box office cijfers vergelijken gewoon nutteloos.
De originele Star Wars film kan je met de inflatie al wel verdrievoudigen qua box office. De prequel trilogie kan je ook al wel x 1,5 doen minstens.
De tickets zijn veel duurder geworden en er zijn allerlei 3D toeslagen die al per bioscoopkaartje 3 dollar gemiddeld opslokken (= een paar honderd miljoen extra op een score boven een miljard).

De discussie in dit topic ging er juist bij een paar die de film helemaal niks vinden dat het publiek wel klaar is met de combi SW + Disney. En dat blijkt op geen enkel vlak te kloppen.

Ik heb de inflatie niet meegerekend nee.

rep_robert schreef:

The Phantom Menace staat bv ook weer mijlenver boven the Last Jedi.

Force Awakens doet het wel waanzinnig goed zo te zien.

Overigens ook wel terecht dat de eerste drie films aan kop staan. Die sla ik ook hoger aan dat de zes vervolgen. Qua verhaal en qua impact. Dan negeren we maar even de belabberde effecten, daar kunnen ze weinig aan doen.

avatar van rep_robert
Maar dat zijn ook een beetje loze kreten vind ik altijd. Het publiek komt er toch wel op af, want het is Star Wars. Het is echter wel zo dat het enthousiasme gewoon terugloopt. Ik heb vrienden die de nieuwe Star Wars film nog niet hebben gezien. En ik ga morgen heen met mijn broer (ja, een tweede keer.. Ik ben een liefhebber haha) die de film normaal gesproken al ergens voor de kerstvakantie zou hebben gezien. Ik merk overal erg dat mensen de film uiteindelijk wel zien, maar dat het enthousiasme gewoon niet aanwezig is. Geldt dat ook niet voor jou en mij?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Force Awakens doet het wel waanzinnig goed zo te zien.

Denk wel dat er een trend is met elke trilogie.
De eerste film levert steevast het meeste op (slechts bij deze trilogie is het ook daadwerkelijk de beste film imo). Toch de hype en het lange wachten dat meehelpt. Ik heb niet gekeken, maar ik denk dat de drop het grootste zal zijn geweest bij Attack of the Clones

De SW fans die ik ken zaten er al in de eerste dagen

Is het sowieso niet moeilijk om nog helemaal gek van vreugde te worden na 9 delen + 2 spin offs, waarvan 5 films de afgelopen 4 jaar zijn gaan draaien? Ook al was Rise of the Skywalker de allerbeste van de 11 films geworden, het blijft natuurlijk wel herkauwen. Altijd weer die Storm Troopers, X-Wings, Skywalker familie, robots.

avatar van rep_robert
Als je het goed opbouwt is alles mogelijk denk ik. Het willen weten en het verlangen. Infinity War had 20+ films opbouw.

Het hele Skywalker saga gebeuren komt eigenlijk totaal niet uit de verf in deze trilogie. Misschien komt het ook doordat Return of the Jedi al een bevredigend eind had, maar ook doordat het hier maar een wirwar aan plotpunten is. Rey's laatste zinnetje (what is your last name: Skywalker) voelt voor mij ook erg misplaatst aan. Zo'n goede band had ze nou ook weer niet met Luke. Was alleen maar gezeik tussen hen in TLJ en een force ghost momentje in dit deel.
Misschien iets meer met Leia, maar dat was een wandelende Dalai Lama in deze film waarin elke zin tegeltjeswijsheden moest bevatten

avatar van mjk87
rep_robert schreef:

En slecht geschreven personages, ook dat. Deze hele trilogie leunt op de oude personages, zeker voor de oudere generaties die kijken.

avatar van rep_robert
En juist die oude personages deden mij helemaal niets. Mark Hamill was zelf ook niet blij met zijn rol in TLJ. Daarom werkt deze trilogie op Skywalker saga gebied ook niet. Het voelt niet als een verlenging van deel 6. Kylo Ren en Rey werkt ook prima zonder het woord Skywalker er ook maar ergens in te noemen.

avatar van IH88
mjk87 schreef:

Grappig, ik heb juist het tegenovergestelde gevoel. Deze hele trilogie leunt voor mij op de scenes tussen Kylo en Rey. Luke, Han, Leia, Chewie etc. Je kan ze allemaal uit deze films halen en je hebt nog steeds drie sterke films. Haal Rey en/of Kylo uit deze drie films en het zakt allemaal als een plumpudding in elkaar.

Stel je voor dat we geen Kylo of Rey hadden, en we drie films lang naar een 60/70 jarige Han, Luke en Leia hadden moeten kijken die nog maar eens een kunstje opvoeren. Dat was voor mij wel een nachtmerrie geweest

Als Star Wars fan zeg ik: leuke film die je gezien moet hebben. Zeer spectaculair.

Als filmliefhebber kijk ik toch wat kritischer en voelt dit als een oppervlakkige film. Dit bewijst eigenlijk onbedoeld dat de impact die Star Wars in het verre verleden heeft gemaakt nooit meer te evenaren valt. We leven tegenwoordig in een ander tijdperk: vroeger was het experimenteren met filmstijl en special effects, gecombineerd met een episch verhaal waar je middenin viel. Tegenwoordig is het alleen nog audiovisueel spektakel met veel open eindjes met de nadruk op commercieel succes met de hoogst mogelijke potentie om het uit te melken.

Beetje jammer, maar Star Wars verliest een beetje zijn magie door deze films.

Begrijp me niet verkeerd, dit is een leuke film om een keer gezien te hebben.

avatar van Pepino
Toch wat ontgoocheld over 'The Rise of Skywalker'. Het leek wel alsof Disney zélf niet goed wist wat ze nog met de trilogie moesten aanvangen, met een vrij voorspelbaar en cliché slotfilm tot gevolg.
Jammer, want ik zag geen graten bij de twee vorige films.

avatar van Hando
IH88 schreef:

Idd. Vooral Kylo is heel populair en dus laat Rey het publiek ook niet onberoerd omdat zij essentieel is voor Bens verhaal. Hij is alleen niet populair bij fans die klagen dat TFA een kopie is van ANH en dat Kylo Ren niet genoeg op Darth Vader lijkt.

avatar van IH88
Hando de quote functie werkt even niet meer . Maar ik denk dat Rey ook wel populair is als op zichzelf staand personage. Als je ziet hoeveel meisjes/vrouwen (en sommige mannen) zich bij Star Wars Celebration verkleden als Rey, dan is het wel duidelijk dat veel fans Rey wel omarmen. Het is geen toeval dat vrouwen de sequel trilogie beter beoordelen dan mannen, en dat komt ook omdat ze zich identificeren met Rey (en Rose ook, gezien de foto’s van SW celebration 2019).

rep_robert schreef:

Beroerde vergelijking. Het publiek was bij een 20e Avengerfilm echt wel afgehaakt. Je hebt bij Marvel gewoon tig films over diverse verschillende helden gekregen die een paar keer samen kwamen tot een Avengerfilm. Bij Star Wars krijg je over het algemeen gewoon elke keer hetzelfde. Zelfde wereld, namen, stijl etc.

Ik kan denk ik liever 20 Marvelfilms bekijken dan 20 Star Wars films, ook al vind ik beide reeksen tof.

avatar van horizons
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan had je ook in star wars personage films moeten hebben. Anakin 1, 2. & 3. Obi-Wan, etc

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hebben toch al twee spin-offs gehad en een spin-off serie. Dus toch wel redelijk vergelijkbaar.
Overigens geen onverdeeld (kritisch en financieel) succes. Dus Marvel doet dit dan toch beter dan Star Wars.

rep_robert schreef:

Rogue One scoorde enorm, qua opbrengst als populariteit. Alleen Solo was middelmatig. Ik vind het prima als ze eens die kant bij SW op gaan. Gewoon de Episodes weer 10 jaar de ijskast in. Breng in die 10 jaar maar eens 3 toffe spin-offs uit. Star Wars heeft genoeg te bieden als ze eens van de gebaande paden af durven.

avatar van Warning
Ajax&Litmanen1 schreef:

Juistem, van de gaande paden af.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik ook hoor. Kan Rogue One enorm waarderen. Na TFA de beste Star Wars film van alle nieuwe films.

avatar van Cookiebaker
Zo, de afgelopen maand even een Star Wars (chronologische volgorde) marathon gehouden, zodat ik ook bij het laatste deel zou weten waar al die hype nu toch vandaan komt. Ik had er in het verleden "wel eens 1 of 2 gezien" maar het was nooit echt blijven hangen, dus het is best leuk om nu ook mee te kunnen praten.
Maar even een globale indruk dan: ik vond de eerste 3 de leukste en interessantste (8,5/10), dus inderdaad: net een tikkeltje leuker dan de 'oudjes' 4-6 die op de voet volgen (8/10). Maar 7-9 vond ik toch wat tegenvallen(6,5/10). De Han Solo en Rogue One films waren verrassend toffe tussendoortjes en passen zonder moeite tussen de films in.
Aldus: dan The Rise of Skywalker: mijn verwachtingen waren niet heel hoog en ik kan wel zeggen, de film maakt die verwachtingen gewoon waar. Ik heb me best vermaakt, daar niet van: maar er zitten toch echt wel te veel haken en ogen aan om te zeggen dat het een hele goede film is. Wat me het meest dwarszit is dat er nooit een gevoel van dreiging in de film zit: het is meer alsof onze protagonisten wat locaties en karakters arbitrair moeten afvinken om langs te gaan zodat ze naar een finale konden gaan: en daar gebeuren dan soms dingen: Ik weet het, zo kun je alles wel afkraken: maar zo zat ik na een half uur in de zaal: soms lijkt het dan bijna of er wat gebeurt en scene later is het alweer:"Oh nee, toch niet!" - Hierdoor waren de personages ook meteen vlak en 2 dimensionaal: allemaal reactief (op hun omgeving en andere karakters) maar nooit echt actief.
Ook bij het laatste ruimteschip gevecht, en tussen de Dark Side en de Jedi: het wordt simpelweg nooit echt spannend: Een simpel maar effectief trucje dat andere Star Wars films wel snapten is bijvoorbeeld die enorme vloot op het punt te laten staan een belangrijke basis of geliefde planeet (met de Ewoks?) te laten vernietigen: nu 'hingen ze letterlijk maar wat rond'. Koppel dat met dat ik te weinig gaf om de 2 dimensionale Rey, Finn of Poe: en ik zat niet op het puntje van m'n stoel.
Slecht was het ook niet: grootste ruimtegevechten, 'epische' vergezichten, vreemde buitenaardse wezens. Toch wel leuk om oude karakters even te zien (al doen ze niet veel).
6/10

avatar van Jokkie
Na de last jedi had ik totaal geen zin in deze film, maar wat heeft deze film mij verrast. Wat een spektakel, ook al klopt het verhaal niet helemaal, ik heb mij prima vermaakt. JJ hoorde gewoon deze trilogie te maken, dan klopte het verhaal veel meer.

avatar van Dion
Montorsi schreef:
Verschrikkelijk saai, rommelig en lachwekkend. Wat een janboel is hier van gemaakt, niet om aan te zien.

Yep

Nee,alles na return of the jedi is niet bijzonder. Alle karakters doen mij persoonlijk niks. Poe?? Ren??? Nee,niet de moeite dit.

avatar van Yetico
"It's treason, then."

Ik ben eigenlijk deze maand tot de zwaarmoedige conclusie gekomen dat Star Wars misschien wel niet tijdloos is. The Force Awakens was redelijk vermakelijk, vooral terend op Han en Lukes afwezigheid. The Last Jedi was ronduit respectloos. The Rise of Skywalker is op sommige momenten zelfs lachwekkend. Deze film beschikt over veel aspecten die een Star Wars film normaal aantrekkelijk maken. Een strijd tussen goed & kwaad, een vertrouwde villain, een aantal oude bekenden en genoeg spacebattles en andere actie scènes. De score is oké. Toch begint de overdaad aan fan service te schuren. Is dit concept überhaupt tijdloos? Zijn juist de Star Wars fans niet toe aan iets nieuws?

Enfin, de eerste 40 minuten van de film zijn een absolute chaos. Hier en daar vermakelijk met wat prachtig ogende actie-scènes, maar ik zou jullie niets over het verhaal kunnen vertellen. Hiervoor is het verhaal veel te rommelig en gebeurt er ronduit teveel.

Wanneer de personages landen op Pasaana, wederom een woestijn-planeet, krijgt het publiek de kans om op adem te komen. Desalniettemin overspoelt nu de tsunami aan fan service het publiek. Op de achtergrond vindt het Aki-Aki Festival plaats, the Festival of the Ancestors. Dit festival vindt eens in de 42 jaar plaats.. Juist. Toevallig was de vorige editie tegelijkertijd als de release van A New Hope. En dit is niet de enige fan service die ons op deze planeet door de strot wordt geramd. Even later komen ze good old Lando tegen. Erg toevallig dat deze oud-gediende al die tijd op Pasaana is gebleven. Het gezelschap verdwijnt even later in het drijfzand wat eveneens een goedkope knipoog is naar eerdere films. Vlak voordat deze gekkigheid zich afspeelt probeert Finn iets aan Rey te vertellen, wat wederom een slappe verwijzing is naar de originele trilogie.

Ik zal jullie besparen om alle goedkope fan service in deze film te benoemen, maar kom op. Deze film heeft absoluut geen eigen identiteit en dito bestaansrecht.

Laten we het nog wel hebben over het onrecht wat een aantal personages is aangedaan. Nee, ik heb het niet over Luke Skywalker, die in deze film een lachwekkend cameo heeft. Ik heb het met name over Finn, het enige personage met potentie. De hele film loopt hij achter Rey aan om haar te vertellen dat hij óók the Force voelt, daarmee is zijn hele verhaallijn uitgelegd. Het interessante aan Finn is zijn duister verleden. Hier wordt geen enkel moment op terug gegrepen. Zonde. Andere personages die worden 'verneukt' zijn General Hux, Poe (nu letterlijk een Han ripoff, Rose en Chewie.

Al met al een film die ondanks alle pracht en praal soms pijnlijk is om te aanschouwen. Juist als fan van de originele trilogie was ik toe aan vernieuwing. Er zijn veel non-canon verhalen verschenen die voort borduren op Lucas' zijn universum, maar wel hun eigen saga creëren. Er zit zelfs een misselijkmakende knipoog naar Avengers: Endgame in deze film. Laten we hopen dat Disney als volgende stap geen Marvel-Star Wars crossover op de markt gaat brengen.

Deze drie films zijn voor Disney laaghangend fruit gebleken. Star Wars is een franchise waaraan Disney zo snel en zo veel mogelijk geld aan wil verdienen. De Han Solo film is geflopt en the Rise of Skywalker is gered door de feestdagen. Disney loopt vanzelf een keer tegen de lamp.

*2.0

Ik wilde toch nog iets kwijt over het einde. Wat ontzettend fout. Even een opsomming:
- Poe is de wanhoop nabij, precies op dat moment komt Lando aanzetten met duizenden schepen aan versterking. Een vervelende knipoog naar Avengers: Endgame;
- "I am all Jedi vs I am all Sith", zelfs voor Star Wars quotes is dit lachwekkend;
- Palpatine is dusdanig sterk dat hij duizenden Destroyers de lucht in krijgt;
- Rey gaat voortaan vrijwillig door het leven als een Skywalker, ondanks dat Luke & Leia haar nooit iets over haar afkomst hebben verteld;
- Het langverwachte gevecht tussen de Knights of Ren en Kylo Ren duurde welgeteld 16 seconden;
- De kus tussen Rey en Kylo/Ben: Ondanks een totaal gebrek aan romantische klik.

avatar van john mcclane 2

De SW fans die ik ken zaten er al in de eerste dagen

Tja , zo kan je alles wel relativeren , maar eigenlijk heb je gelijk .
Des te meer was de serie spin-off mandelorian ontzettend verrassend door het toch wel Over een andere boeg te gooien .
En die zin is er nog hoop wat Disney gaat doen in de toekomst .

Ik ga deze morgen ochtend zijn ( rise Skywalker ) tegen beter weten in .
Vandaag nog een keer last Jedi gezien , en nu pas viel me op dat deze film gewoon een belediging is als je niet meer verrast bent door de mooie shots en score .
Wat zitten er een enorm veel fouten In die film zeg . En zoveel onZin .

avatar van manic
Ja, ik heb alle episodes gezien. En nog wel chronologisch ook:ik begon met Phantom Menace (tja). Toch heb ik van deze laatste film The Rise of Skywalker genoten als een op zichzelf staand spektakel. Dat was ook met Abrahams Star Trek al het geval. Dit soort cinema is voor mij ook ultiem geschikt voor de laser real ultra 3d. De laatste reeks kent over het algemeen bovendien geen geforceerde 3d effecten. Het geeft met name het gevoel dat je er middenin zit. Daarvoor wil ik nog wel naar de bioscoop.

Ok, 3 sterren omdat ik altijd een fan ben geweest, maar nou kappen. Effecten fantastisch, maar als er toch geen origineel verhaal te verzinnen is, maak dan rotj opnieuw of stop ermee. Nu wordt de slechterik weer goed en sterft, wordt de nieuwe heldin van een armoedige planeet opgepikt en komt er net op tijd hulp (in rotj leuke beertjes, nu onduidelijke en veel ruimteschepen). En natuurlijk, de grote slechterik die net op tijd verslagen wordt. Maar goed, alles is verder al opgeschreven. Kortom, prima wegkijkertje, maar geen must see.