Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)
Genre: Sciencefiction / Fantasy
Speelduur: 141 minuten
Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: J.J. Abrams
Met onder meer: Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill
IMDb beoordeling:
6,3 (535.637)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 december 2019
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Vandaag om 20:15 uur op PRO 7
Morgen om 22:30 uur op PRO 7
Plot Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
"Every generation has a legend"
Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,3 / 535637)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
General Leia Organa
Luke Skywalker
Rey
Kylo Ren / Ben Solo
Finn
Poe Dameron
C-3PO
Jannah
General Hux
Allegiant General Pryde
Video's en trailers
Reviews & comments
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Hier op MM 6,6 IMDb 7,0 Metacritic 54. Rotten Tomatoes 8,6 en Sinterklaas bestaat echt....
Daar is niets raars aan. Eerst inlezen hoe RT werkt....
Elke 5,5 of hoger is een positief op RT. Onvoldoendes halen het percentage omlaag, voldoende omhoog.
86% wil zeggen dat van de 100 reviews er 86 een voldoende scoren. Of dat een 6 of 10 is maakt geen verschil.
Leno
-
- 5921 berichten
- 4407 stemmen
Na het geweldige vorige deel, waar Rian Johnson leek te begrijpen hoe je dit aan moet pakken, is het stokje nu weer overgegeven aan Abrams. Abrams weet hoe je een vermakelijke film maakt, maar tegelijkertijd haalt hij ook altijd de ziel uit een productie (Star Trek / Star Wars). Deel 1 was een schaamteloze remake maar deze film had met hetgeen was opgebouwd in het vorige deel een mooie afsluiter kunnen (moeten) worden. Helaas wordt dat hier om zeep geholpen, het meest schrijnende voorbeeld is hoe Hux wordt afgewikkeld. Eigenlijk gewoon een belediging naar de vorige film.
Helaas zorgt Abrams er voor dat het vooral spectaculair en snel moet zijn en laat opvallend genoeg de humor weg. De karakterontwikkelingen staan plots stil en alleen Rey en Ben lijken nog relevant, waarbij hun verloop uiterst voorspelbaar gaat. De rest van de karakters doen er helemaal niet meer toe en de onnodige cameo's voegen bepaald ook niets toe. Verder zit er niet één goed opgezette spannende scene in, het vliegt allemaal van de hak op de tak. Richting de voorspelbare climax wordt het zelfs wat saai en de climax is fantasieloos. Minste Star War films tot op heden wat mij betreft.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Daar is niets raars aan. Eerst inlezen hoe RT werkt....
Elke 5,5 of hoger is een positief op RT. Onvoldoendes halen het percentage omlaag, voldoende omhoog.
86% wil zeggen dat van de 100 reviews er 86 een voldoende scoren. Of dat een 6 of 10 is maakt geen verschil.
Waar komt een Average Rating: van 4.31 dan vandaan. Dit toch echt het gemiddelde van al de stemmen. En hoeveel is 4,31 x 2 ? Das toevallig 8,6 Hoe bestaat het....
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Waar komt een Average Rating: van 4.31 dan vandaan. Dit toch echt het gemiddelde van al de stemmen. En hoeveel is 4,31 x 2 ? Das toevallig 8,6 Hoe bestaat het....
Wacht, excuus, wat ik eerst schreef ging over critics review.
Audience: The percentage of users who made a verified movie ticket purchase rating this 3.5 stars or higher.
De average rating zal ermee samenhangen. Zou ik moeten uitzoeken als ik tijd heb. Of iemand anders het laten beantwoorden. 
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Maakt niet uit. Je hebt gelijk dat alle stemmen boven de 3,5 meetellen als positieve stem. Blijft des te vreemder dan dat de verivied score op 8,6 blijft staan. Precies het dubbele van de gemiddelde rating (die op onverklaarbare manier al erg lang bijzonder hoog is en na duizenden stemmen nog geen 0,01 punt is gewijzigd) 
Corran
-
- 369 berichten
- 388 stemmen
Briljant? Een doorzichtige variatie op een bestaande twist binnen dezelfde franchise. Het is eigenlijk nauwelijks een idee, gewoon een herwerkte herhaling. Een hervormde stormtrooper is een idee (waarmee uiteindelijk vrij weinig wordt gedaan en waarbij ik me afvraag of 't niet gewoon van Kasdan kwam). Een force twee-eenheid is een idee (van Johnson waarmee hij zelf veruit het meeste deed). Abrams heeft gewoon gemoderniseerde remakes van A New Hope en Return of the Jedi gemaakt, het grootste probleem lijkt dat Johnson te weinig jaknikker zonder eigen visie was om Empire te herdoen.
Niet de fout van Johnson, ook niet van Abrams, wel van Kathleen Kennedy en Bob Iger en co. Deel 3 gaat maar de helft binnen halen van wat deel 1 heeft opgebracht, dan doe je iets verkeerd.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Briljant? Een doorzichtige variatie op een bestaande twist binnen dezelfde franchise. Het is eigenlijk nauwelijks een idee, gewoon een herwerkte herhaling. Een hervormde stormtrooper is een idee (waarmee uiteindelijk vrij weinig wordt gedaan en waarbij ik me afvraag of 't niet gewoon van Kasdan kwam). Een force twee-eenheid is een idee (van Johnson waarmee hij zelf veruit het meeste deed). Abrams heeft gewoon gemoderniseerde remakes van A New Hope en Return of the Jedi gemaakt, het grootste probleem lijkt dat Johnson te weinig jaknikker zonder eigen visie was om Empire te herdoen.
Niet de fout van Johnson, ook niet van Abrams, wel van Kathleen Kennedy en Bob Iger en co. Deel 3 gaat maar de helft binnen halen van wat deel 1 heeft opgebracht, dan doe je iets verkeerd.
Ik zeg niet dat ik dit een briljant idee vind. Probeerde me voor te stellen hoe zo'n vergadering ging met Abrams, Kennedy, Iger en de andere aanwezigen.
TFA was qua box office een uitzondering. Star Wars is nooit een box office reus geweest (komt ook door het weinige succes in China). De 1.3 miljard van TLJ is al een hele prestatie, en als RoS in de buurt komt is dat gewoon een groot succes voor Disney. Star Wars Franchise Box Office History - The Numbers - the-numbers.com
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
TFA was qua box office een uitzondering. Star Wars is nooit een box office reus geweest (komt ook door het weinige succes in China). De 1.3 miljard van TLJ is al een hele prestatie, en als RoS in de buurt komt is dat gewoon een groot succes voor Disney.
Met inflatiecorrectie al 5 films bij de eerste 20, dus hoezo geen box office reus?
Top 100 Films of All-Time - Adjusted For Inflation - filmsite.org
Graaf Machine
-
- 9801 berichten
- 1416 stemmen
Met inflatiecorrectie al 5 films bij de eerste 20, dus hoezo geen box office reus?
Top 100 Films of All-Time - Adjusted For Inflation - filmsite.org
Ik zie daar overigens ook TLJ op een keurige 44ste plek staan.
Corran
-
- 369 berichten
- 388 stemmen
TFA was qua box office een uitzondering. Star Wars is nooit een box office reus geweest (komt ook door het weinige succes in China). De 1.3 miljard van TLJ is al een hele prestatie, en als RoS in de buurt komt is dat gewoon een groot succes voor Disney. Star Wars Franchise Box Office History - The Numbers - the-numbers.com
Alleen lijkt het onwaarschijnlijk dat deze film dat gaat doen, die zal wel rond het miljard blijven hangen, in de buurt van Rogue One. En dat is geen prestatie, want op basis van hype, fanbase en met dank aan de rest van de franchise heeft die film anno 2019 dat miljard automatisch. Alles daarboven is op eigen merite en dat lijkt niet al te veel te gaan worden. Ook obsceen hoge bedragen, die voor 99% van de tegenstand onhaalbaar is, kunnen nog steeds tegenvallers zijn.
Als ze echt zo tevreden waren, dan hadden we ondertussen wel een planning tot 2022 vol films in plaats van een dozijn geschrapte of voorwaardelijke filmprojecten en een bruusk uitwijkmanoeuvre naar streaming. Net zoals de DCEU, ten tijde van Snyder en zijn misbaksels, is dit een franchise die volledig in damage control zit en met hun series nu hoopt de uitweg te hebben gevonden. Tenzij Feige nog iets uit zijn hoge hoed tovert, zou ik de komende jaren niet al te veel Star Wars films meer verwachten, terwijl ze dat toch hebben aangekocht om op termijn een melkkoe te zijn waarvan meerdere films per jaar uitkomen. Niet onlogisch, want dat potentieel heeft Star Wars, alleen is deze eerste fase geen voorbeeld van hoe het moet.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Corran Star Wars is geen Marvel. 3/4 films binnen een tijdsspanne van 10 jaar is perfect. 2022-2024-2026 en dan nog één in 2028/2029.Star Wars heeft helemaal niet het potentieel om meerdere films per jaar te produceren, en dat is ook niet aan te raden. Een Star Wars film moet een bijzonder evenement blijven. Ik hoef ook helemaal gaan Star Wars film te zien de aankomende jaren. Ik wil juist weer enthousiast raken als er in 2022 een Star War film komt. Als je meerdere films per jaar maakt dan is de magie weg.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Met inflatiecorrectie al 5 films bij de eerste 20, dus hoezo geen box office reus?
Top 100 Films of All-Time - Adjusted For Inflation - filmsite.org
Dat is Amerikaanse box office. Star Wars is heel populair in Amerika. Als je wereldwijd kijkt ziet het plaatje er al heel anders uit. Nog steeds doet Star Wars het goed. RoS gaat wereldwijd ook gewoon in de top 10 komen, en dat is een uitstekend resultaat.
Basto
-
- 11959 berichten
- 7413 stemmen
Dat is Amerikaanse box office. Star Wars is heel populair in Amerika. Als je wereldwijd kijkt ziet het plaatje er al heel anders uit. Nog steeds doet Star Wars het goed. RoS gaat wereldwijd ook gewoon in de top 10 komen, en dat is een uitstekend resultaat.
Doe niet zo raar joh. Star Wars is sinds 1977 al de meest succesvolle franchise wereldwijd. Dat hele China stelt pas de laatste paar jaar wat voor, dus dat is nauwelijks relevant.
List of highest-grossing films - Wikipedia - en.m.wikipedia.org
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
[Doe niet zo raar joh. Star Wars is sinds 1977 al de meest succesvolle franchise wereldwijd. Dat hele China stelt pas de laatste paar jaar wat voor, dus dat is nauwelijks relevant.
Om correct te zijn staat Star Wars op plek 2.met 9 miljard omzet. Marvel staat op 1 met ruim 14,5 miljard. Maar de bewering dat Star Wars geen box office reus is slaat i.d.d. de plank aardig mis.
Benieuwd wie van de twee de langste adem gaat hebben en of TroS de 1 miljard gaat halen.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Doe niet zo raar joh. Star Wars is sinds 1977 al de meest succesvolle franchise wereldwijd. Dat hele China stelt pas de laatste paar jaar wat voor, dus dat is nauwelijks relevant.
Uiteraard. Alleen Marvel is succesvoller. Maar het gaat mij om het feit dat Corran zegt dat een miljard dollar geen prestatie is voor een Star Wars film en dat het geen succes mag worden genoemd. Dat is onzin, want zoals ik al aangaf is de 2 miljard die TFA heeft opgebracht een uitzondering, niet de regel. Als RoS over het miljard gaat is dat gewoon een knappe prestatie.
Basto
-
- 11959 berichten
- 7413 stemmen
Uiteraard. Alleen Marvel is succesvoller. Maar het gaat mij om het feit dat Corran zegt dat een miljard dollar geen prestatie is voor een Star Wars film en dat het geen succes mag worden genoemd. Dat is onzin, want zoals ik al aangaf is de 2 miljard die TFA heeft opgebracht een uitzondering, niet de regel. Als RoS over het miljard gaat is dat gewoon een knappe prestatie.
Alle Star Wars films haalden meer dan een miljard op. Dat is natuurlijk een prestatie en maakt de film ook succesvol. Maar het is natuurlijk wel binnen verwachting. De eerste Star Wars heeft zelfs 3 miljard opgeleverd na correctie.
En Marvel mag dan meer hebben binnen gehaald, maar daar hadden ze wel veel meer films voor nodig.
Graaf Machine
-
- 9801 berichten
- 1416 stemmen
Als je de moeite neemt een fatsoenlijke vraag te formuleren, ga ik hem wellicht nog beantwoorden ook.
Warning
-
- 456 berichten
- 575 stemmen
Als je de moeite neemt een fatsoenlijke vraag te formuleren, ga ik hem wellicht nog beantwoorden ook.
Fijne kerst Schepmachine! 
Hero-man
-
- 188 berichten
- 777 stemmen
Star Wars: Attack of the Clowns had beter gepast al titel. Dit is een van de slechtste Star Wars-film ooit.
Laat ik allereerst zeggen, ik behoor tot de kamp die TLJ echt heel goed kon pruimen. Waarom? Het brak de lore van Star Wars eindelijk open. Tuurlijk, het was geen perfecte film, maar ik ben pas net voor de sequel-trilogie alle films gaan kijken en toen pas echt de lore gaan waarderen. De oude films en de prequels doorstaan de tand des tijds nog enigszins. Vooral A New Hope vond ik qua schrijfwerk alle kanten op vliegen.
Okay nu over RoS. De kijker ontdekt dat Palpatine nog leeft. Helaas moesten de trailers dit al spoilen, maar het is echt zo. Op zich een goed knipoog naar wat Palpatine Anakin vertelde over The Dark Side die 'onnatuurlijke' eigenschappen zou blootleggen. Supreme Leader Kylo Ren gaat hierna ineens als een boodschapjongentje op zoek naar Rey om de uitstaande opdracht van Palpatine te volbrengen. Uhm het was immers Kylo die in TLJ zei: "Let the past die, kill it if you must.". Nu is hij uitgerekend dé persoon die die past een nieuw leven probeert te geven. The Fuck?
Okay een stroeve start, dacht ik. Juist omdat ik Kylo een bijzondere ontwikkeling vond doormaken in de vorige film. Maar JJ was voor mij gevoel in deze film meer bezig met het 'rechtbreien' van keuzes waar half Die-Hard SW-fan het niet mee eens was in de vorige film, dan de trilogie die hij immers starte tot een goed eind te brengen. Wat volgt is een film wat meer plotgaten bevatten dan plot. Het ergste is dat de trilogie niets heeft toegevoegd. Buiten het feit dat er een paar personages het loodje hebben gelegd, is the galaxy far, far away er hetzelfde aan toe als net voor de trilogie. Een bijzonder slechte afsluiter.
SergioMalick
-
- 1232 berichten
- 1834 stemmen
Toch wel een goede keuze om het verhaal ondergeschikt te maken aan de actie. De brakke verhaallijnen (waar een regisseur van iedere Star Wars niet omheen kan) gaan gelukkig geruisloos voorbij, waardoor de film een moordend tempo krijgt in positieve zin en alle focus gelegd kan worden op de actie. Waar de The Last Jedi zichzelf nogal serieus nam op het gebied van verhaal en plotwendingen, heeft J.J. Abrams daar blijkbaar lak aan. Wat Star Wars te bieden heeft op het gebied van de actie en de hele setting eromheen is dan ook vele malen interessanter en dat heeft J.J. Abrams formidabel gedaan. Het harde, maar toch zuivere geluid in de bioscoop, voegt daarnaast ook een hoop toe.
Fijn om deze serie toch met een goed gevoel af te sluiten, namelijk als vermakelijke sci-fi/actie. Misschien wel een beetje in stijl van de eerste drie films, al is die link misschien niet op het eerste gezicht te leggen.
Neder0001
-
- 724 berichten
- 1796 stemmen
Toch wel in lijn met de verwachtingen namelijk een teleurstellende afsluiter van een toch al niet zo'n hoogstaande trilogie.
Ik heb persoonlijk nooit een band gekregen met die nieuwe personages zoals Rey, Finn, Poe en Kylo Ren / Ben. Er waren dan ook een aantal momenten in de film waarbij het leek alsof deze personages het loodje gingen leggen en daar had ik dan ook prima mee kunnen leven. Maar op magische wijze weten ze dan toch te overleven. Chewbacca's ontsnapping van de dood vond ik ronduit slap met het excuus dat de opgeblazen transporter 'een andere transporter' bleek te zijn. Ze waren immers in de middle of nowhere waar geen andere transporter te bekennen was (op vrijwel open terrein). Dan het moment dat Kylo Ren / Ben uit een put weet te klimmen waar hij zojuist honderden meters naar beneden was gevallen. Los van het feit dat het belachelijk op zichzelf is (zie je het al voor je dat Emperor Palpatine in Episode VI weer vrolijk terug omhoog zou klimmen?) was hij ook nog eens dusdanig verzwakt na de aanval van Emperor Palpatine dat het helemaal niet mogelijk zou moeten zijn.
Dat Finn nu ook plotseling dingen kan 'voelen' en dus suggereert dat hij over de force beschikt is ook lachwekkend en had wat mij betreft wel achterwege gelaten mogen worden. Vond het eerder irritant dan dat het wat toevoegde.
Verder vind ik Rey als kleindochter van Palpatine ook wel een beetje vergezocht. Alles wees er namelijk op dat zij een Skywalker is (immers de hele reeks draaide om een Skywalker) en dan komen ze nu opeens met zo'n rare twist uit het niets.
Tot slot is het net als Episode VII - The Force Awakens weer zo dat het erg 'gerecycled' aanvoelt. Voorbeeld: Emperor Palpatine die wat vensters opent zodat Rey kan zien hoe de Rebels afgeslacht worden is een 1:1 kopie van Episode VI - Return of the Jedi - inclusief de woorden die hij spreekt. Het ontbreekt J.J. Abrams op zulke momenten gewoon aan originaliteit om zelf iets te verzinnen.
Dit deel had wat mij betreft een mooie dark-side open einde mogen hebben waarbij Emperor Palpatine zowel Rey als Kylo Ren / Ben had gedood in plaats van deze slappe Disney happy end.
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Toch wel een goede keuze om het verhaal ondergeschikt te maken aan de actie. De brakke verhaallijnen (waar een regisseur van iedere Star Wars niet omheen kan) gaan gelukkig geruisloos voorbij, waardoor de film een moordend tempo krijgt in positieve zin en alle focus gelegd kan worden op de actie. Waar de The Last Jedi zichzelf nogal serieus nam op het gebied van verhaal en plotwendingen, heeft J.J. Abrams daar blijkbaar lak aan. Wat Star Wars te bieden heeft op het gebied van de actie en de hele setting eromheen is dan ook vele malen interessanter en dat heeft J.J. Abrams formidabel gedaan. Het harde, maar toch zuivere geluid in de bioscoop, voegt daarnaast ook een hoop toe.
Fijn om deze serie toch met een goed gevoel af te sluiten, namelijk als vermakelijke sci-fi/actie. Misschien wel een beetje in stijl van de eerste drie films, al is die link misschien niet op het eerste gezicht te leggen.
Hier kan in me echt helemaal in vinden.
Star wars is nooit goed geschreven geweest. Dialogen altijd simplistisch.
Ik kijk het enkel voor de prachtige settings, een vlot lopend verhaal waar je vooral niet te lang over moet nadenken (omdat het dan sowieso wel uit elkaar valt), moordend tempo en een paar grappige of geel good momentjes die op exact het juste moment komen. Daar slaagt dit laatste deel echt subliem in
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Toch wel een goede keuze om het verhaal ondergeschikt te maken aan de actie. De brakke verhaallijnen (waar een regisseur van iedere Star Wars niet omheen kan) gaan gelukkig geruisloos voorbij, waardoor de film een moordend tempo krijgt in positieve zin en alle focus gelegd kan worden op de actie. Waar de The Last Jedi zichzelf nogal serieus nam op het gebied van verhaal en plotwendingen, heeft J.J. Abrams daar blijkbaar lak aan.
Je verwart goede actie met een hoog tempo. De actie is hier behoorlijk brak gefilmd. Juist TLJ is op audiovisueel vlak superieus aan deze film. Het meest typische voorbeeld voor mij zijn de gevechten tussen Rey en Kylo Ren, nauwelijks van een hoger niveau dan het budgetloze gevecht tussen Obi-Wan Kenobi en Darth Vader in a New Hope. Wat een langzaam lightsaber gevecht zeg. Het gevecht tussen Ben en the Knights of Ren is ook uitermate teleurstellend. Anno 2019 verwacht ik beter gefilmde actie.
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Als het gaat om actie is de hele Prequel Trilogy superieur. De Pod-race, flitsende lightsaber duels, die eerste slag op Geonosis in een soort documentairestijl, Order 66. Lucas kan actie nog wel goed in elkaar zetten, opwindend en overzichtelijk, die lof mag hij absoluut krijgen.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Je verwart goede actie met een hoog tempo. De actie is hier behoorlijk brak gefilmd. Juist TLJ is op audiovisueel vlak superieus aan deze film. Het meest typische voorbeeld voor mij zijn de gevechten tussen Rey en Kylo Ren, nauwelijks van een hoger niveau dan het budgetloze gevecht tussen Obi-Wan Kenobi en Darth Vader in a New Hope. Wat een langzaam lightsaber gevecht zeg. Het gevecht tussen Ben en the Knights of Ren is ook uitermate teleurstellend. Anno 2019 verwacht ik beter gefilmde actie.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Als het gaat om actie is de hele Prequel Trilogy superieur. De Pod-race, flitsende lightsaber duels, die eerste slag op Geonosis in een soort documentairestijl, Order 66. Lucas kan actie nog wel goed in elkaar zetten, opwindend en overzichtelijk, die lof mag hij absoluut krijgen.
Echt? De podrace duurt te lang. Geonosis vond ik buiten die ene rook scene niet heel bijzonder. Orde 66 en Obi Wan VS Anakin waren wel tof (hoewel cgi ouderdom begint te vertonen maar dat is van minder belang).
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Hier kan in me echt helemaal in vinden.
Star wars is nooit goed geschreven geweest. Dialogen altijd simplistisch.
Ik kijk het enkel voor de prachtige settings, een vlot lopend verhaal waar je vooral niet te lang over moet nadenken (omdat het dan sowieso wel uit elkaar valt), moordend tempo en een paar grappige of geel good momentjes die op exact het juste moment komen. Daar slaagt dit laatste deel echt subliem in
Triest dat Star Wars onder Disney is gedegradeerd tot dit. Prima dat mensen dit kunnen waarderen, maar Star Wars was voor velen veel meer dan simpel een paar actiefilms. Helaas heeft Disney dit helaas nooit kunnen benaderen. Oké. De Force vision van Rey in TFA had potentie, maar daar werd weer niets mee gedaan. A story for another time. 
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Hier kan in me echt helemaal in vinden.
Star wars is nooit goed geschreven geweest. Dialogen altijd simplistisch.
Ik kijk het enkel voor de prachtige settings, een vlot lopend verhaal waar je vooral niet te lang over moet nadenken (omdat het dan sowieso wel uit elkaar valt), moordend tempo en een paar grappige of geel good momentjes die op exact het juste moment komen. Daar slaagt dit laatste deel echt subliem in
Dialogen zijn ook niet alles. Ja, Lucas heeft wat brakke dialogen geschreven. Maar als verhalenverteller en qua ‘world building’ is er niemand beter.
Pre- en sequels

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
2017
970 reacties

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
2015
1.322 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
2005
2.022 reacties

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
2002
783 reacties

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1999
775 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
1983
706 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
1980
723 reacties

Star Wars
1977
1.066 reacties
Gerelateerd nieuws

Nieuwe 'Star Wars' trilogie aangekondigd met Simon Kinberg aan het hoofd

'Star Wars'-actrice Daisy Ridley gecast voor WOII-film 'Women in the Castle'

De beste science fiction-films van de afgelopen vijf jaar, volgens Moviemeter
Bekijk ook

Joker
Misdaad / Drama, 2019
1.811 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
780 reacties

Gisaengchung
Komedie / Drama, 2019
344 reacties

Star Wars
Fantasy / Sciencefiction, 1977
1.066 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Sciencefiction / Fantasy, 2005
2.022 reacties

Ford v Ferrari
Sport / Biografie, 2019
170 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








