Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

• Vanaf 24 april in de bioscoop

Onderhond schreef:
Voor de meeste filmliefhebbers is een film(reeks) als deze een storend product, voor de casual filmkijker zal het echt wel een hoogtepunt zijn. Die spanning zal je altijd wel blijven houden.
Ik ervaar beide.

Cognitieve dissonantie dus. Ik betreur dat er al jaren steeds meer superhelden films komen die vaak behoorlijk hetzelfde zijn, maar tegelijkertijd kan ik van sommige best genieten. Zoals deze. Een hoogtepunt in de Marvel serie, maar of mijn eigen 4,5* blijft staan en hij uberhaupt mijn eindlijst haalt, is nog maar de vraag.

avatar van filmkul
Niet slecht maar viel behoorlijk tegen. Het verhaal is minder verrassend dan verwacht en mist de vernuft. Daarnaast vallen er zaken zomaar letterlijk en figuurlijk uit de lucht om de cirkel rond te kunnen krijgen. Hier en daar krijgen zaken te weinig aandacht. Aan de andere kant worden andere zaken teveel uitgesponnen, zeker in het begin. De film komt erg langzaam op gang en is in begin erg taai. Het tweede deel voelt als een verplichte reünie van vorige films. De uiteindelijke endgame is spectaculair maar overtreft die niet van Infinity War. Wat wel erg sterk is, zijn de emotionele momenten. Die hakken er goed in, zeker bij de fans. Nee, een behoorlijke domper op een top reeks. Voor fans goed te doen maar niet de verwachte kers op de taart. 3.0

Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat een treurige en domme lading steken onder water naar mensen die van Endgame hebben genoten.

Blijf je vooral superieur voelen, mannetje. En ja, deze zin breng ik inderdaad heel denigrerend.
Het was inderdaad provocerend bedoeld. Excuus als ik je heb beledigd. Feit blijft wel dat de film voor Jan met de pet waarschijnlijk niet zo interessant is.

avatar van John Milton
Kun je daar iets over uitweiden jipt, waarom dit voor Jan met de pet niet interessant zou zijn?

Even losstaand van of de film goed 'is' of niet, de box office en gemiddelde beoordeling overal zijn toch niet mis... Het oogt niet of Jan met de pet zich er wat aantrekt dat het eventueel niet interessant zou zijn. En ja, er zijn genoeg flutfilms met een prima box office, maar ook daarvan zou ik niet meer stellig durven beweren dat het niet interessant is voor Jan.

Schijnbaar wel? Anders zouden ze niet massaal op komen draven.

avatar van jipt
Bij Jan met de pet doel ik op de niet-Avengerfanboy/girl. Blijkbaar vallen er tegenwoordig hele bevolkingsgroepen binnen die fanclassificatie, dus Jan vindt het waarschijnlijk ook wel leuk. Maar voor iedereen die Avengers niet vooringenomen leuk vindt lijkt het mij niet mega interessant. Ik verwacht de score op lange termijn dan ook nog wel te zien dalen.

avatar van John Milton
Ik ook Jipt, maar dat geldt voor veel films, en specifiek voor dit soort. Dat geldt voor de zesjes evenzeer als voor de achten.

Toch als ik onder mijn collega's kijk en naar de beoordeling bij het publiek, dan verwacht ik dat hier voor de meeste mensen die tijd in het MCU hebben geïnvesteerd veel uit te halen valt. Ik draag het label snob regelmatig als een soort lauwerkrans op allerlei vlakken, maar ik kan me hier met de beste wil van de wereld niet van distantiëren.

Jipt heeft wel bonuspunten voor zijn avatar trouwens. Dat getuigt dan wel weer van goede smaak.

Maar: ook dat kan stuk

avatar van Ajax&Litmanen1
jipt schreef:

Endgame is dan ook de grote conclusie van 11 jaar opbouwen. Je moet inderdaad wel feeling hebben met de franchise en eigenlijk alles bekeken hebben om de volledige impact mee te krijgen.
Kan me best voorstellen dat een minder ingelichte kijker dit allemaal weinig doet ja. Maar Marvel heeft wel honderden miljoenen fans wereldwijd, dus jan met de pet is wel een beetje in die context een beschrijving voor een groot deel van de bioscoopgangers.

John Milton schreef:

Maar: ook dat kan stuk
Ikzelf heb er ook een hoop uren in geinvesteerd. Sommige positiever dan de ander. Maar het feit blijft dat ik dit een langdradig, ongeinspireerd en oninteressant schouwspel vond. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat iemand buiten de categorie hardcore fan de reunie met Tony's vader, Captain America's liefdeshistorie, Ant-Man's dochter boeiend vond. Tel daar het onnodig lange begin -en eindstuk plus een eindgevecht uit duizenden bij op en dan krijg je toch een relatief mediocore film voorgeschoteld.

avatar van Ajax&Litmanen1
jipt schreef:

Jouw spoilermomenten zijn juist erg mooi voor de fans. Ik heb juist van zulke scènes genoten. Die vond ik mooier dan pakweg de grote veldslag.

avatar van jipt
Zoals ik al aangeef zijn die inderdaad alleen interessant voor de fans. Ik vond het een hoop flauwekul.

avatar van konijnenkop
John Milton schreef:
Past ruim drie keer in het cijfer dat je The Curse of La Llorona gaf, konijnenkop

Zonde dat niemand leert waarom je dat vond, uit bovenstaand bericht.

Smaken verschillen…..

Geweldige film, 3 uur lang vol entertainment!

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Agreed. Ik was Tony's vader vergeten te noemen, maar voor mij hoorde dat ook bij de betere scenes uit de film.

Lennert schreef:

Het is alleen jammer dat er plottechnisch niks mee wordt gedaan. Nu is het meer een gimmick.

avatar van Lennert
True, maar in een film die ik sowieso al zou dubben als 'Fanservice - The Movie' ben ik dan toch blij met scenes die me wel raken. Dit was een moment wat door het acteerwerk en het achtergrondverhaal waar ik al bekend mee was, wel werkte. Nodig was het verder ook niet, maar dat vind ik van heel veel momenten in de film

avatar van Skuller
Weer genoten van deze avengers film zojuist in IMAX-3D .Wat een spectaculaire beelden zeg. Echt toppie

Lennert schreef:
Daar kan ik me in vinden. Van het gross aan zinloze momenten was deze in ieder geval iets meerzeggend.

avatar van KingJ
viel mij wat tegen....
entertainment is het zeker maar ik vond het bij tijd en wijlen warrig en saai film duurde zeker een uur te lang wat mij betreft....

emotionele binding is er al helemaal weinig maar dat heb ik vaker met superhelden films... ik ben dan ook geen echte fan denk ik

jipt schreef:

ik ben geen fan en vond infinity war en endgame erg tof.

avatar van Harley Quinn
Dit slotstuk raakte bij mij niet de juiste akkoorden waardoor mijn verwachtingen langs onbespeelde snaren verzonken in een spijtige poel van ontgoocheling.

Waar voorganger Infinity Wars me volledig in diens grip had - op het puntje van mijn stoel werd ik meegezogen in een overweldigende rollercoaster die alle noten subliem samensmolt tot een ijzersterk opus magnum - lukte het Endgame maar niet dit gevoel te evenaren, laat staan te overtreffen. IW spatte van het doek af. Met liefde gemaakt voor de fans en de personages. Een perfecte mix van humor, drama en actie waarin de karakters elk hun volwaardige momenten aangereikt kregen.

Endgame ambieert eenzelfde doel, maar verliest zich ergens tussen start en finish. Dit resulteert in een goedbedoelde, zij het buitenproportionele, intentie. Ondanks de royale speelduur bevat de film te veel ingrediënten die onmogelijk in 182 minuten gepropt kunnen worden. Dit gaat ten koste van zowel de verhaallijn als de karakters: het is of te kunstmatig kakofonisch, of het bloedt simpelweg dood. Er wordt amper geanticipeerd op gebeurtenissen en personages waaraan men in IW zo veel aandacht en devotie besteedde - een groot deel krijgt slechts de rol van figurant toebedeeld. Wat dat betreft was een trilogie wellicht beter geweest.

Met wetenschappelijke regels en logica neemt EG het verre van nauw. Ook het scala aan veranderingen dat wordt doorgevoerd, proeft bij tijden wrang aan in de mond van menig MCU-liefhebber. Sommige zaken zijn overbodig, inconsequent, langdradig of te makkelijk (zie opsomming onderaan).

Natuurlijk, het zouden de Avengers niet zijn als er niets te genieten viel. Thor was briljant humoristisch en tegelijkertijd tragisch in zijn nieuwe gedaante. Thanos was minder prominent aanwezig dan in IW, maar Brolin wist hem wederom geloofwaardig neer te zetten. De getergde Nebula blijft een van mijn favoriete karakters. Verder fijn dat Hawkeye zich weer bij de gelederen aansloot - evenals Ant-Man, die altijd sympathiek overkomt. Rest er Stark, die schitterende in een sterke en waardige rol.

Al met al geen mislukte afsluiter, maar zeker niet het vuurwerk wat ik verwacht had. Daarvoor wil men te veel wat te weinig oplevert.

- Captain Marvel had geen enkele meerwaarde zonder enige vorm van introductie. Ze sluit nergens aan bij de Avengers. Hierdoor kwam karakter hautain en zelfs vervelend over.
- Waarom was de Hulk ineens zo anders?
- Bij Black Widow leek de focus eerder op haar kapsels te liggen dan haar rol.
- De hele hommage aan eerdere MCU-scènes getuigde van weinig fantasie en werd te lang uitgesponnen.
- Aan de chaotisch gemonteerde eindstrijd was gewoonweg geen touw vast te knopen.
- Erg vreemd dat Thanos zonder Infinity stenen sterker oogde dan met in IW.
- Daar Jane bevrijdt is van de Aether, wordt Malekith er niet meer toe aangetrokken. Frigga hoeft haar niet meer te verdedigen en dus ook niet te sterven. Thor beproeft zich geen zorgen te maken om zijn niet uitgesproken waarschuwing.
- Rogers als therapeutische groepsleider voegde voor mij niets toe, evenmin als zijn uiteindelijke levensloop. Daarbij, als hij in het verleden bij Peggy is gebleven, zou niemand in het heden hem als Captain America kennen en was er evenmin een schild om door te geven.
- En... driewerf neen; niemand mag of kan Mjölnir hanteren zoals Thor!

Onderhond schreef:

Apart, dat herken ik niet terug. Mijn ervaring is juist dat, van de mensen die zichzelf als "echte filmliefhebbers" zien ipv casual publiek, er genoeg zijn die zowel artsy films (die anders durven te zijn) waarderen als dat ze een 'popcorn-reeks' als dit op prijs stellen. Het is juist de minderheid die geheel geen waardering voor van dit type film kan vinden. Die conclusies zullen wel met de leefomgevingen te maken hebben, I guess. Maar horen dat ik waarschijnlijk geen "echte filmliefhebber" ben omdat ik Marvel waardeer is niet zo prettig, omdat het te onjuist voelt. Filmliefhebbers zijn er in alle vormen en maten, en het hoeft niet gelimiteerd te zijn aan een specifiek type film. Beiden takken van films kunnen voor hun eigen redenen waarde hebben. Het hangt er vooral van je persoonlijke interesses af, wat je zoekt in films en het heeft niet te maken met "inzien". Als je geen interesse in de Marvel reeks hebt en geheel buiten de doelgroep valt dan zal het waarschijnlijk moeilijk zijn om te begrijpen waarom Endgame zo goed gewaardeerd word, door mensen die wel interesse in deze tak hebben, evenals dat het moeilijk kan zijn om in te schatten wat iemand zou aantrekken bij een artfilm die je maar niks vind. Het product is hetzelfde, maar de beleving is heel anders. Uiteindelijk is het belangrijker te luisteren naar reviewers in wie je je kunt vinden, en waarvan je een duidelijk beeld van hun interesses hebt, dan zo'n online gemiddelde waar iedereen op kan stemmen ongeachte of je hun mening begrijpt.

Het is ook niet dat de meeste kijkers, casual of niet, alles accepteren dat op hun bord word gegooid. Ik vond Captain America, Thor Ragnerok en Infinity War, ondanks hun soortgelijkheid, toch hele andere belevingen met duidelijke niveauverschillen. De dingen die deze films anders doen weten duidelijk een verschil tussen plezier en verveling te maken. Maar het is wat je zei: spanning onder de filmkijkers zal er inderdaad altijd wel zijn, met de discussie over wat nou echt hoogstaande kwaliteit is (zoals ik net een mooie demonstratie voor gaf ).

Fonzzz002 schreef:

Tja, geen idee waar je dat hoort, maar ik heb het in ieder geval niet gezegd.

Onderhond schreef:

Tja, geen idee waar je dat hoort, maar ik heb het in ieder geval niet gezegd.

Onderhond schreef:
99% van de Avengers liefhebbers kan je originele arthouse en gek genrewerk voorschuiven en het enige wat ze zullen doen is hun neus ophalen voor zoiets.

Wanneer je expliciet een gelijkenis trekt tussen een filmliefhebber zijn en dit type films niet kunnen waarderen dan word die implicatie gemaakt.

Ik laat in beide uitspraken nét expliciet de ruimte voor uitzonderingen, zonder daar verder een oordeel over te vellen. Volgens mij is het ook absoluut niet verkeerd wat ik zeg. Waar ik niks over zeg is de filmliefhebbers die dit soort filmseries wél kunnen waarderen, daar hoef je dan verder ook geen aannames over te doen.

avatar van Harley Quinn
De discussies over wie of wanneer iemand wel of niet een echte filmliefhebber is, zullen altijd een onopgelost enigma blijven. Immers is alles een kwestie van persoonlijke smaak en beleving waardoor het onmogelijk te categoriseren valt. Zelf ben ik een heel gevarieerd kijker; filmhuis, horror, blockbuster, sci-fi, comedy, drama, etc. Het maakt niet uit, zolang het me maar aanspreekt, raakt of vermaakt. Het enige genre wat ik verfoei is romantische comedy, maar ook dat is persoonlijk. Stempels of hokjesgeesterij zijn niet aan mij besteed

Onderhond schreef:
1 procent van de kijkers kun je nauwelijks ruimte voor uitzondering noemen. Dan kun je net zo goed “iedereen” zeggen.

Het is dan makkelijk om aan te nemen dat zij die een veel beperktere filmvisie hebben het waarschijnlijk bij het verkeerde eind hebben vanwege die beperking.

Ik zou eerder zeggen dat regelmatig lage cijfers op wereldwijd goed gewaardeerde films strooien, alsof het niets is, een duidelijk teken van een beperkte visie is.. Met deze conclusie zeg je dat iemand die dit soort films waardeert niet verder kan kijken dan zijn neus lang is, of dat iemand die meerdere, vreemdere filmstijlen heeft gezien vanzelfsprekend geen waardering voor de MCU kan vinden. Dat is een conclusie die ik beslist niet terug herken en ik snap niet waar jij deze info op baseert. Het komt nu over alsof je jou eigen mening op andere afschildert, zonder stil te staan bij wat de meeste er eigenlijk over te zeggen hebben. Ik heb genoeg reviewers gezien die beiden takken binnen de filmindustrie kunnen waarderen. En ik probeerde in mijn reactie uit te leggen dat filmliefhebbers in allerlei soorten en maten komen, zonder gekoppeld te zijn aan een specifieke tak van het filmmaken. Wat voor de een 'goed' kan zijn kan voor de ander afstotend werkend. Dat had verder niet te maken met het onderwerp waar ik op aangesproken werd.

Je beweert geen uitspraken te hebben over mensen die de reeks wel waarderen, maar zeggen dat ze een "beperkte visie" hebben en "hoogstwaarschijnlijk fout" zitten in hun filmsmaak heeft wel degelijk een hokjes-plaatsende ondertoon. Dat houd in dat als ik meer open stond voor artistieke films, ik zou "inzien dat Endgame eigenlijk maar prut is" oid. Tenzij ik bij die 1% zou horen. Maar dat is gewoon onzin die geen rekening lijkt te houden met dat mensen naar verschillende dingen in films zoeken. Met die mentaliteit zou je omgekeerd makkelijk hetzelfde kunnen zeggen: "waarom kun je geen plezier met MCU films hebben en blijf je maar bij die arthouse films? Je hebt echt een beperkte visie", maar dat zou ook onzin zijn. Tenzij je het over feiten hebt is er geen "goed" of "fout" bij het beoordelen van een film, maar het gaat over hoe je het eindresultaat ervaren hebt.

Fonzzz002 schreef:

Bij een film die ondertussen al meer dan 1.2 miljard heeft opgehaald is 1% een redelijk grote groep mensen. Ik zou ze in ieder geval geen eten willen geven. En als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar het aandeel kinderen bij onze vertoning, dan zit ik er waarschijnlijk niet eens zo ver naast. Maar het kan ook 2% of zelfs 5% zijn, als je je daarbij beter voelt.

Verder quote je een stuk tekst van mij waar ik zélf kritisch ben naar die uitspraak die je quote. Allicht heb ik het niet duidelijk neergeschreven of heb jij het niet goed gelezen, maar ik heb weinig zin om te gaan discussiëren over dingen die ik noch geschreven noch bedoeld heb. Het ging er in ieder geval over dat ik qua gut feeling MacManus wel kon volgen, maar verder ook wel rationeel begrijp dat dat de realiteit niet is.

avatar van Captain Pervert
Avengers: Endgame is een film met veel buzz. Niet zo raar: extra lang, extra dik, extra veel hoofdrollen en het is de afsluitende film in de (op James Bond na) grootste filmsaga ooit. Ook gaf een aantal toonaangevende recensenten deze film een goede beoordeling.

Dat maakt veel mensen wakker. Die komen dan uit hun donkere hol gekropen om hun elitaire licht laten schijnen over deze crowdpleaser. Want dat is het, natuurlijk.
Zij zien dat toplijstjes met daarin gekoesterde meesterwerken als Seven Samurai en Cidade de Deus worden 'vervuild' met een wansmakelijk product bedoeld voor popcornvretende leeghoofden die amper nog Journaal of Nieuwsuur kijken, maar wel Redbullzuipend koekeloeren naar influencers op Youtube: van dat hipster tuig met belachelijk grote Napoleon Dynamite brilmonturen met glazen zonder sterkte.

Maar ook intelligentsia kan een vermakelijke avond hebben, mits men in staat is om de pretenties even los te laten en deze film lekker over zich heen laten komen.
Dan is het een heerlijke payoff van ruim 10 jaar aan superhelden-mumbojumbo.

Velen klagen over het feit dat ze niets nieuws zien. Geen briljant plot. Veldslagen die erg bekend lijken. Zelfs ongeïnspireerde camerastandpunten. Probeert men hier dan niets nieuws?
Ja wel, een bevredigend einde breien aan een filmreeks van 21 delen, THATS FUCKING WHAT.

Bij het zien van de enorme lijst aan acteurs vraag je je natuurlijk af: hoe gaan ze iedereen in deze film genoeg bestaansrecht en screentime geven? Het antwoord is dat dat natuurlijk niet lukt. Maar je moet het vooral zien als een optelsom in het totaalplaatje.

Clint "Hawkeye" Barton is bijvoorbeeld altijd het ondergeschoven kindje geweest, maar hij krijgt in dit laatste deel ruim de gelegenheid om te shinen. Daarnaast zijn er weer andere personages die amper een rol van betekenis spelen (Doctor Strange, Black Panther...) maar die hebben dan ook hun eigen film gehad.

De film neemt uitgebreid de tijd voor een voorspel dat wordt bekroond met meerdere weergaloze actie-orgasmes, waarna er zelfs nog tijd is om wat te knuffelen tijdens enkele prachtige emotionele scènes.

Daarnaast is er gedurende de hele film genoeg te lachen, dus eigenlijk zit alles er in om dit tot een hele geslaagde film te maken.

Perfect is hij echter niet. Er zitten twee enorme missers in.

De eerste is een absurd feministische scène waarin toevallig alle vrouwen op het slagveld samenkomen. Eentje stamelt à la Gerard Joling iets van "ik heb er de kracht niet meer voor", waarop een andere vrouw antwoordt met "je bent niet alleen", waarna je zo ongeveer alle vrouwelijke helden uit het MCU samen in slowmotion ten strijde ziet trekken.

Het is volgens velen al discutabel dat een groot deel van de film een "fanservice" is, maar houd het dan daarbij en maak er niet ook nog een #metoo-service van. Die scène gaf mij wat zure oprispingen.

De tweede flater is: Captain Marvel. Hoewel de film 180 minuten tot zijn beschikking heeft, zien we niet de kennismaking tussen Captain Marvel en de rest van de Avengers. Dat wordt helemaal overgeslagen, waardoor je het eerste kwartier denkt dat je iets hebt gemist.

Vervolgens zegt Captain Marvel: "nou jongens, succes, ik ga naar andere planeten want daar zijn ook dingen te doen (in hoeverre die dingen belangrijker kunnen zijn dan het redden van de helft van alle levende wezens in het universum, is de vraag).
Je weet dan direct dat zij waarschijnlijk op het laatst als deus-ex-machina de boel komt redden en het voelt als een schop in je zak wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt. Zo'n anticlimax.

Maar goed, wat moet je verhaaltechnisch nou ook met een superheld die zo ongeveer de sterkste is van allemaal? Daar kun je geen spannend verhaal omheen schrijven. Dus ik snap het wel - maar dat maakt het er nog niet leuker op. Te meer omdat ze in haar eigen Captain Marvel film nog wel aimabel en lekker sarcastisch overkwam, maar hier is ze ronduit ongeïnteresseerd, arrogant en vervelend.

Ik voel me ook een beetje bekocht dat ik de avond voor Avengers Endgame nog snel even Captain Marvel ben gaan kijken (en door tijdsdruk genoegen nam met een wazige screener met Chinese ondertiteling) omdat ik helemaal up to date wilde zijn voor dit laatste MCU hoofdstuk.
Dan is het wel een beetje stom wanneer haar rol zo klein is (om over de cameo van Nick Fury nog maar te zwijgen).

Het voelt echt alsof de film Captain Marvel, en daardoor noodgedwongen ook een rol voor deze vrouwelijke held in Endgame, er snel tussendoor is gemaakt om in te haken op de #metoo-girlpower gekte (en mogelijk als antwoord op DC's Wonder Woman).

Desondanks 4,5 sterren.

P.S. dat Captain America nu ineens Mjölnir kan optillen kwam ook als een donderslag bij heldere hemel (haha pun intended). Dat had wel even uitgelegd mogen worden.
P.P.S. Wel mooi dat Ant-Man, wiens verhaallijn tot nu toe nogal slecht in het MCU was geïntegreerd, nu zo'n grote rol had (sterker nog: zijn achtergrond vormt de sleutel tot het redden van het halve universum).

Captain Pervert schreef:
Zij zien dat toplijstjes met daarin gekoesterde meesterwerken als Seven Samurai en Cidade de Deus worden 'vervuild' met een wansmakelijk product bedoeld voor popcornvretende leeghoofden.

Dat schip is allang gepasseerd met de Dark Knight.

avatar van Ted Kerkjes
Captain Pervert schreef: