Avengers: Endgame (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anthony Russo en Joe Russo
met Robert Downey Jr., Chris Evans en Mark Ruffalo

Na de gebeurtenissen in 'Infinity War' hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie. Ze krijgen namelijk hulp aangeboden van onder meer Ant-Man en Captain Marvel. Allen slaan ze de handen in elkaar om Thanos alsnog te kunnen verslaan en om de miljarden doden die hij veroorzaakte weer tot leven te wekken.

• Vanaf 24 april in de bioscoop

avatar van John Milton
JM voelt zich miskend

avatar van IH88
Bij JM is het simpel. Reviews van horrorfilms pik ik eruit voor tips. En klassiekers.

rep_robert schreef:
De psychologie van de mens is soms vreemd en ik snap er weinig van.

Dat kan, maar dat maakt ze niet minder reëel natuurlijk.

Er zijn genoeg redenen om deze film te kijken, los van smaak. Een lichte vorm van OCD (wie kijkt er nu 21 films om de 22e niet te kijken?), een wat regenachtige landelijke verlofdag, een vriendin die hem wel wilde zien, de grootste blockbuster ooit moet je als filmliefhebber toch ook gewoon gezien hebben, het is een populair gespreksonderwerp dus een beetje meepraten is altijd leuk ... ik kijk best veel films, wat ruimte laat om buiten mijn interessegebied een hoop mee te pakken. Dan is deze absoluut niet zo'n vreemde keuze lijkt me.

rep_robert schreef:
Dan is de vraag: Op welke manier had de film voor jou wel vermaak kunnen opleveren? Met de hele geschiedenis van al het bovenstaande in je achterhoofd.

Thor: Ragnarok vond ik bijvoorbeeld wel erg leuk. Ook van de Iron Man films heb ik redelijk kunnen genieten. Sowieso een film die luchtiger en minder serieus probeert te zijn (werkt voor mij nooit bij superhelden films), een film met betere en indrukwekkendere actie (choreografie, editing, whatever), regisseurs die hun naam eer aan doen en niet enkel in dienst van regisseren. Er zijn honderden manieren om een film als deze leuker, grappiger, beter, meer entertaining te maken.

Alleen is dat zelden de bedoeling natuurlijk, het gaat bij dit soort film puur om het aantrekken van een zo groot mogelijk publiek. Dat spreekt mij jammer genoeg zelden aan, ook deze keer niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:
Volgens mij is die discussie al heel vaak gevoerd. Het gaat er toch vooral om of je de informatie kunt duiden? Als ik wil weten of een blockbuster vermakelijk is, pak ik er bijv. een review van Ajax&Litmanen bij. Als ik een fijne underground horror zoek, pik ik de reviews van Onderhond eruit.

Of degene een film dan voor z’n vermaak, uit completisme of voor image building/whatever kijkt, is niet zo relevant zolang je weet wat je aan de informatie hebt.

Yes! Met jouw compliment erbij bezit ik exact 1 fan op deze site

Verder ook eens hoor. Smaak is gewoon heel persoonlijk. Al blijft het wel apart als mensen de actie of het acteerwerk in een film als deze als slecht beschrijven. Iemand als Downey jr is werkelijk fenomenaal in zijn rol. Maar nogmaals, ieder z'n smaak.

avatar van IH88

Yes! Met jouw compliment erbij bezit ik exact 1 fan op deze site

+2. Grootste smaakverschil tussen ons is je naam . Maar dat heeft weer weinig met films te maken.

avatar van Warning

Yes! Met jouw compliment erbij bezit ik exact 1 fan op deze site

+3. Naam is prima, heb Litmanen nog in De Meer zien spelen.. Bovendien was Married with Children top!

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:
JM voelt zich miskend

Als de nieuwe Keanu draait wacht ik vol smart op jouw review.

avatar van mrdig

Yes! Met jouw compliment erbij bezit ik exact 1 fan op deze site

+4 Verder net terug van de bios, prima vermaak hoor. Verder de 1e keer dat ik heb meegemaakt dat iemand in de zaal heel hard moest janken tijdens de film. 20. minuten. lang Wel lichtelijk teleurgesteld gesteld over de rol van Captain Marvel die een Brannetje deed deze film.. Vorige Avengers film vond ik net wat leuker.

avatar van jipt
Wonderbaarlijk dat het grote publiek bij bosjes valt voor de middelmaat. Waarschijnlijk komt de hoge waardering door de fanboys (en girls ). Zal in de loop van de tijd wel zakken als het normale publiek een zitplaats heeft kunnen bemachtigen.

Enfin, de film is eigenlijk een herhaling van zetten van de eerdere Avenger films. Tel daar een warrig tijdreis plot en onnodig lang uitgerekte scenes met zielige Avengers bij op, dan krijg je uiteindelijk dit Disney merchandise vehicel met een overvloed aan personages. Kan me niet voorstellen dat iemand met gezond verstand hier echt enorm van kan genieten. En zo'n eindgevecht hebben we toch ook al zo vaak gezien?

Desondanks kende film een aantal pluspunten, met name Thor en de Hulk, oja en Ant-Man. 2,5*

avatar van Miszmi
Vol tegenzin ging ik gisteren naar de bioscoop. Ik wist zeg maar niet eens dat Robert Downey Jr. in deze films speelde, terwijl ik toch wel zodanig gecharmeerd ben van deze acteur. Enfin, leuk, een kind die net 12 is geworden en met zijn beste vriend voor zijn verjaardag naar deze film wil, want tja, Fortnite he. Volmondig zei ik ja, terwijl ik later zag dat de film drie lange uren zou duren.... Mijn cijfer zal al wel voldoende zeggen, zo erg bleek het allemaal niet eens te zijn.

Ergens vond ik het zelfs jammer dat ik voorgaande delen niet heb gezien, sommige dingen waren daardoor wat onduidelijk, maar daar mag ik de film niet op afrekenen. Op sommige vlakken vond ik de film echter wat warrig in elkaar zitten, mijn zoon had wat vragen na de film die ik hem dan probeerde uit te leggen, maar soms twijfelde ik aan mijn eigen theorie. Het is niet dat dat de kijkervaring echt verpeste, maar het had soms wat duidelijker gekund. Ik sluit mij aan bij wat Ajax&Litmanen al terecht heeft aangekaart, ik begrijp niet dat mensen over het acteerwerk kunnen vallen. Het is nagenoeg perfect, niet alleen Robert Downey Jr. is fenomenaal in deze rol, maar een groot aantal anderen spelen ook de rol van hun leven.

Mogelijk dat ik de eerste delen ooit nog eens ga kijken, vooral om de rode draad bij deze film ook te krijgen, omdat ik dat toch wel heb gemist. De film is zeker leuk om gezien te hebben en ook als leek op dit gebied heb ik mij prima vermaakt en waren de 3 uur eigenlijk zo om.

avatar van Ajax&Litmanen1
jipt schreef:

Wat een treurige en domme lading steken onder water naar mensen die van Endgame hebben genoten.

Blijf je vooral superieur voelen, mannetje. En ja, deze zin breng ik inderdaad heel denigrerend.

De producenten van het "Marvel-filmuniversum", dat in 2008 van start ging met "Iron Man (2008)", beloofden het eerste decennium af te sluiten met een daverende en emotionele climax, en ze maken dat met deze vierde en laatste "Avengers" film ook helemaal waar.

Zelden was het vaste "Marvel" recept van actie, drama en humor (o.a. een als "The Dude" uitziende vadsige Thor) zo goed in balans als in deze film. Na de grimmige maar tevens ijzersterke cliffhanger van "Avengers: Infinity War (2018)" (die ik persoonlijk ook de beste "Marvel" film vindt), zetten de overgebleven superhelden (zie filmposter) alles op alles om de zege van superschurk Thanos ongedaan te maken. Ingenieuze tijdsprongen (o.a. naar 1970) en verwijzingen naar eerdere films (waarbij men ook tegen zichzelf vecht) geven het verhaal een aanstekelijk "greatest hits" karakter.

Voor oningewijden en de voor de personen die niets hebben met het Marvel-filmuniversum (en dan toch daarvoor naar de bioscoop gaan ) allicht een lange (duurt maar liefst 180 minuten) en ingewikkelde zit, maar voor de fans (de enige Marvel film welke ik nog niet gezien heb is "Captain Marvel (2019)") een uiterst bevredigend afscheid van een tijdperk (Iron Man, Captain America en Black Widow, de laatste heeft nooit een eigen film heeft gehad, zullen we niet meer terugzien). Ik vond het ook wel mooi om te zien dat tijdens de laatste emotionele minuten van het verhaal iedereen in de bioscoopzaal muisstil was. Zelf ben ik t/m de aftiteling blijven zitten, met de ijdele hoop op een extra scène of een verwijzing naar een andere film.

P.S. ik ben wel benieuwd hoe het nu verder gaat met de Marvel films en de eerst volgende is al Spider-Man welke over twee maanden te zien is en welke zich afspeelt na de gebeurtenissen van "Avengers: Endgame".

avatar van Warning
Theunissen schreef:

Zelden was het vaste "Marvel" recept van actie, drama en humor (o.a. een als "The Dude" uitziende vadsige Thor) zo goed in balans. Na de grimmige en eveneens ijzersterke cliffhanger van "Avengers: Infinity War (2018)" (die ik persoonlijk ook de beste "Marvel" film vindt), zetten de overgebleven superhelden (zie filmposter) alles op alles om de zege van superschurk Thanos ongedaan te maken. Ingenieuze tijdsprongen (o.a. naar 1970) en verwijzingen naar eerdere films (waarbij men ook tegen zichzelf vecht) geven het verhaal een aanstekelijk "greatest hits" karakter.

Voor oningewijden en de voor de personen die niets hebben met het Marvel-filmuniversum (en dan toch daarvoor naar de bioscoop gaan ) allicht een lange (duurt maar liefst 180 minuten) en ingewikkelde zit, maar voor de fans (de enige Marvel film welke ik nog niet gezien heb is "Captain Marvel (2019)") een uiterst bevredigend afscheid van een tijdperk. Ik vond het ook wel mooi om te zien dat tijdens de laatste emotionele minuten van het verhaal iedereen in de bioscoopzaal muisstil was. Zelf ben ik t/m de aftiteling blijven zitten, met de ijdele hoop op een extra scène of een verwijzing naar een andere film.

Hmm.. Er was inderdaad geen extra scène, maar wel een verwijzing naar een andere film op basis van geluid...

Ende deze film is naar mijn mening de afsluiting een tijdperk, een mening ondersteund door datzelfde geluid..

avatar van paul ^^
Heb endgame vorige week gezien en heb de film even moeten laten landen. Het grote verschil is dat de toon zoveel anders is als infinity war. Ik hield echt van de grimme sfeer in infinity war en het hoge tempo waarmee de actie elkaar naadloos opvolgde. Ik had nooit het idee dat dingen niet klopte en het slecht einde heb ik echt van genoten. Daarom heb ik ook moeite met de pacing en plot holes m.b.t. tijdreizen in endgame ik snap wel dat ze iedereen een waardig afscheid willen geven en dat ze humor erin willen gooien. Maar na infinity war voelt het verhaal van endgame echt heel rommelig aan. Captain marvel had bijvoorbeeld net zo goed niet in de film voor hoeven te komen in mijn ogen. Komt het verhaal ten goede. Ze komt en meet zich met Thanos.. zei geeft de andere helden gelijk minder credits doordat ze uit het niets komt en zo aanwezig is. Ga zeker nog keer beide films back to back bekijken om een herziening in mijn oordeel te geven.

avatar van badfans69
'Avengers: Endgame' Becomes Fastest Film to Gross $2 Billion - Variety
“Avengers: Endgame” is now the second-highest grossing movie of all time. The tentpole has earned $620 million at the domestic box office, becoming the 9th biggest title ever in North America. Overseas, “Endgame” has amassed a monster $1.56 billion, with $575 million of that bounty coming from China.

Marvel

Toen de blockbuster zijn intrede deed met Jaws en Star Wars dacht men na 3 films treed bij de massa wel een bepaalde vermoeidheid in. Daarna dacht men na ruim 15 jaar kunnen we we wel weer een inmiddels volwassen publiek en hun kinderen porren voor weer een trilogie. Nu blijkt Disney pandora's box te hebben gevonden en geopend. Nu kun je 21 delen maken en men is er nog niet moe van. Het is wonderlijk en voorspeld weinig goeds voor de toekomst van de creativiteit van Hollywood.

Hoewel ik de massafilm niet een heel warm hart toedraag, haat ik het ook niet. Het jammerlijkste vind ik aan de Marvel reeks ook niet dat het er zoveel zijn maar dat het geen smoel heeft. Het zijn films geworden van een grote coöperatie waar geen gekke genie zit maar allemaal marketing kenners. Waardoor ook dit deel nergens iets eigens heeft.

Allereerst is de film te lang. Dat hele tijdreis gebeuren neemt veel te veel tijd in beslag is allesbehalve boeiend. Probleem ertussen is ook dat er geen enkele noemenswaardige actie zit. Laten we nog beetje geforceerd allerlei personages terug laten komen scenario, dan pleasen we de fans. Het tempo komt ook maar niet op gang. Telkens weer een andere steen volgen.

Anywho dan eindelijk is daar dan de endbattle die je wist dat ging komen vanaf minuut 1. Ik ging tijdens het kijken even iets rechter op zitten. Eindelijk nu komt het! Na ik denk 15 minuten een soort American Football met de hand met stenen te hebben gezien was het alweer klaar. Beetje 360 graden draai laag geschoten om de helden te laten shinen misschien? Nee. Misschien een actie scene waar de montage een beetje lijp gaat? Nee. Misschien een soundtrack die niet inwisselbaar is? Nee.

Uiteindelijk waren de spoilers van niveautje, nou nou, gaat de lamste chick dood uit de reeks en heeft Downey eindelijk genoeg geld. Kennelijk mogen die spoiler tags na dit weekend weg van het gun for hire duo Russo. Het lievelings duo van de studio. Gecastreerde regisseurs.

Wat rest blijft technisch sterke CGI, makkelijk volgbaar verhaaltje met voorspelbare beats. Dat mag toch nooit een algemeen cijfer krijgen van 8.9!

2 sterren.

avatar van broncode
[quote]Macmanus schreef:
Marvel

Jij hebt d'r niet veel verstand van hé. En sowieso geen blockbuster fan.

avatar van Macmanus
Ik heb er juist heel veel verstand van.

Macmanus schreef:
Nu kun je 21 delen maken en men is er nog niet moe van.

Nog 3 en je hebt een TV-seizoen bij elkaar

avatar van predator
Een waardig slot maar het had gemakkelijk allemaal binnen 2,5 uur gekund. Het duurt veel te lang voordat er echt iets gebeurt. Captain Marvel komt erg overbodig over. Thor, Rocket en de Hulk zijn gelukkig erg vermakelijk. Goede fim maar niet uitstekend.

Onderhond schreef:

Nog 3 en je hebt een TV-seizoen bij elkaar

Ghehe. Bij een goede serie heb je met 10 afl. al een seizoen Met gevaar dat ik iets te serieus op je inga. Maar in al deze films is er ook geen enkele spraken geweest van ontwikkeling en uitwerking in de diepte van de personages. Wat de betere series wel (proberen) te doen. Qua ontwikkeling is dit een soap geweest.

Macmanus schreef:
Dat mag toch nooit een algemeen cijfer krijgen van 8.9!

Altijd grappig zo'n opmerking. Ik heb dat ook bij een aantal films.

horizons schreef:

Altijd grappig zo'n opmerking. Ik heb dat ook bij een aantal films.

Omdat je denkt dat dit een smaak argument is? Dat is het niet.

Macmanus schreef:

Omdat je denkt dat dit een smaak argument is? Dat is het niet.

Nee; omdat je dan denkt het beter te weten dan de rest.

avatar van Basto
horizons schreef:

Nee; omdat je dan denkt het beter te weten dan de rest.

Maar hij heeft wel gelijk. Ik heb deze nog niet gezien, maar op basis van z’n voorganger geloof ik graag dat het om een totaal uitgemolken concept gaat. Het lijkt wel of dat stemvee nooit iets anders heeft gezien. Dat die te lang duurt lees ik ook overal.

avatar van Macmanus
Dan snap je mijn zin niet. Er is zoveel meer in de cinema, zoveel mooier, zoveel krachtiger, zoveel gevoeliger, zoveel intenser, zoveel gelaagder, zoveel beter. Als de massa dit al beoordeeld met een 8.9 dan verdenk ik de massa ervan dat zij niet weten wat voor veel mooiers er in den kunsten te vinden is. Dat doet pijn. Weet ik het dan beter dan de rest. Voor nu wel, hopen dat de massa ooit in contact komt met het veel mooiere, betere, en ziet dat een 8,9 voor dit veel te veel is.

Macmanus schreef:

Maar dan vergeet je dat voor de meesten cinema juist entertainment, een leuke avond uit is. En dan scoort iets als Endgame gewoon heel erg hoog.

@Basto, te lang is perceptie Ik had er geen last van. Voor mij heeft Marvel pas met Infinity War en Endgame laten zien iets bijzonders te kunnen zijn. De films daarvoor scoorden gemiddeld 3,5 bij mij. Omdat ze leuk waren maar nooit bijzonder. Behalve Ragnarok, die viel wel op.

horizons schreef:

Daarom ga ik er dus niet heen want met Infinity wars heb ik me de pleuris zitten vervelen Met de laatste Thor kreeg ik dan weer wel precies wat ik wilde, veel humor en lekker de Hulk van alles zien smashen. Zelfs Aquaman vond ik geweldig voor een avondje bioscoop, prima entertainment.

Als ik slaap wil vallen ga ik wel naar bed en niet naar een paar zgn overintellectuele Marvel superhelden kijken en steeds 50 minuten oevergeloos gezever aan moeten horen voor er eindelijk weer eens 5 minuten actie komt, en als ik zo de negatieve reviews lees worden mijn vermoedens bevestigd dat dat ook in Endgame weer het geval is.

Maargoed ieder z'n ding. 2 miljard omzet in 11 dagen doe je niet met een slechte film dus het zal mijn ding gewoon niet zo zijn.

avatar van Macmanus
Vind ik te makkelijk. Want zelfs voor een leuke avond vermaak mag je best je publiek iets voorschotelen wat meer probeert te zijn. Ik ben niet de grootste Matrix fan maar het probeerde tenminste visueel op dat moment iets anders en qua verhaal had het nog een filosofische insteek. Ook een Bay met de meest stompzinnige Transformers weet qua look je meer te geven dan je kent. Dan mag je misselijk worden van snelle montage. Je moet het niet leuk vinden. Maar het geeft je tenminste iets meer. Deze film doet niks wat ik niet al gezien heb. Echt werkelijk niks. Dat is niet flauw bedoeld, dat is niet tegen de stroom in willen zwemmen bladiebla. Elke scene kan ik neerleggen in een andere film elk shot. Je mag Micheal Bay een explosion guy noemen. Maar dat gaat je niet lukken bij zijn films.

Het grootste bewijs zijn de regisseurs. Dit zijn en gaan nooit worden: PT Anderson, Wes Anderson, Bay, Verhoeven, Coppola, Woo, Miike, Spike Lee, Spike Jonze, Kubrick om er maar een paar te noemen. Daarom is dit gemaakt door een marketing bureau. Waar bij andere bedrijven nog wel eens producenten lopen die wel een liefde voor cinema hebben.

avatar van horizons
Ik ben Bayplosion & Bayhem fan.
Zijn invloed op dat gebied is veel groter dan menigeen zal willen toegeven. De laatste akte in the last knight is onovertroffen. En dat zal nog wel tijdje zo blijven.