Iron Man (2008)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Favreau
met Robert Downey Jr., Jeff Bridges en Gwyneth Paltrow

Tony Stark (Robert Downey Jr.) is een multimiljardair, industrialist en bovenal een geniale uitvinder. Hij wordt ontvoerd en gedwongen om een verschrikkelijk wapen te bouwen. In plaats daarvan construeert hij een ingenieus ijzeren pak waarmee hij weet te ontsnappen. Als hij terugkeert in de VS ontdekt hij een complot dat de stabiliteit van de wereld in gevaar brengt. Onder zijn alias Iron Man probeert hij het tij te keren.

avatar van J.Ch.
Eindelijk maar toch ben ik begonnen met met mijn goede voornemen om alle MCU-films op volgorde te kijken. Tot aan 2014 heb ik het redelijk goed gevolgd, maar daarna ben ik achterop geraakt; en halverwege instappen past niet zo bij mij. Al die films zijn gelinkt, dus wil ik ze ook kijken op de volgorde die verhaaltechnisch klopt.

Het is makkelijk beginnen met Iron Man, een oude bekende. Eén van de redenen dat ik een paar jaar terug niet meer zo'n trek had in superheldenfilms was dat ze zichzelf allemaal zo vreselijk serieus nemen. Iron Man heeft daar weinig last van gelukkig. Dit is voornamelijk te danken aan Robert Downey Jr. die zijn rol moeiteloos en met duidelijk plezier neerzet. Zijn Tony Stark is bij vlagen onuitstaanbaar, maar als je goed kijkt is het natuurlijk gewoon een man met een grote mond en een klein hartje. Dit wordt vooral zichtbaar in zijn scènes met Pepper (prima chemie tussen de hoofdrolspelers). Mooiste voorbeeld is nog wel de scène waarin Pepper dat magneet-ding moet vervangen en Tony min of meer per ongeluk toegeeft dat hij niemand anders heeft. Meteen daarna doet hij er vanzelfsprekend heel luchtig over. Overigens vind ik het ook wel prettig dat de film er niet meteen een volledige romance van maakt. Laat hem eerst nog maar wat volwassen worden.

Misschien is dat ook wel waar de film over gaat. Leren om verder te kijken dan je neus lang is, je bekommeren om anderen, je verantwoordelijkheid nemen. Op zich een sympathieke moraal van het verhaal, hoewel je een wenkbrauw zou kunnen optrekken bij de uitwerking ervan. De bad guys gebruiken Starks wapens voor slechte dingen, dus Tony maakt betere wapens, die technologie wordt natuurlijk gestolen door de bad guys, dus Tony moet nog betere wapens maken... Het zal iets Amerikaans zijn.

Als je probeert om je daar niet teveel van aan te trekken, is Iron Man gelukkig heel genietbaar. Ik vond de film nu nog net zo grappig als de eerste keer. Tony Stark strooit met nonchalante oneliners, Pepper Potts wijst hem er af en toe even op hoe compleet hopeloos hij is zonder haar, en Jarvis voorziet het van sarcastisch commentaar. Ik vind alleen bij herziening de figuur van Obadiah wel erg plat en weinig interessant. De uiteindelijke climax valt daarom een beetje tegen.

De actiescènes zien er nog steeds prima uit en zijn ook wel vermakelijk, maar ik vind Tony Stark eigenlijk interessanter dan Iron Man. Hij is het soort persoon dat je graag op z'n bek ziet gaan (zodat die Dummy hem weer kan blussen...), maar uiteindelijk hoop je toch dat hij zijn lesje leert en zijn plannen slagen. En als hij het in de volgende film nog een keer wil doen, prima, ik kijk wel.

Omdat ik de climax dus wat vond tegenvallen, gaat er een halfje van af. Blijft er een heel behoorlijk 3.5 ster van over. Op naar The Incredible Hulk!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
‘De eerste is en blijft de beste’ hoor je bij veel filmreeksen. Wat mij betreft is deze stelling ook 100% van toepassing op de inmiddels gigantische filmserie van de Marvel Cinematic Universe. Want hoeveel films er inmiddels ook zijn gemaakt, die eerste Iron Man film waar men in 2008 mee kwam als startschot is en blijft nog altijd de beste, wat mij betreft. Want los van het feit dat deze film het begin is van die enorme reis met inmiddels vele tientallen superhelden is Iron Man van Jon Favreau ook gewoon een strakke en enorm amusante superheldenfilm. Een film die voor mij in de categorie valt van ‘de ideale blockbuster’.

Anno 2008 kenden we verscheidene superheldenfilms, maar ze waren vaak toch wat aan de serieuze kant, zoals de X-Men films, Batman en zelfs Spider-Man. Fantastic Four was juist weer de andere kant van het spectrum. En toen kwam Jon Favreau met een ideale mix; een speelse superheldenfilm met een serieuze kant, maar vooral ook veel knipogen. Die mix zit ‘m al meteen in het begin als hoofdfiguur Stark wordt ontvoerd door terroristen en we in een flashback leren kennen. Het deel met de terroristen is oprecht spannend en dreigend, terwijl we ondertussen flink hebben kunnen grijzen om de betweterige, cynische, bijdehante en heerlijk vervelende droogkloot Tony Stark; een rol die Downey Jr. op het lijf geschreven staat. En een rol die hem nu zoveel miljoen heeft opgeleverd dat hij inmiddels op wel meer vlakken op Stark lijkt.

Iron Man is een film met vrij weinig poespas en dat bevalt me heel sterk. Het is een vrij simpel verhaal van een personage dat langzaamaan een superheld wordt, met een paar hilarische test-scènes als gevolg. En ja, alle standaard elementen en personages zoals de sidekick, de love interest en de bad guy komen gewoon netjes langs. Ondanks dat we die formule van een superheld-oorsprongsverhaal inmiddels zó vaak hebben gezien, Iron Man is en blijft staan als een huis en voelt zelfs na meer dan tien jaar nog steeds enorm fris. De film bevat nauwelijks een grammetje vet, de special effects zijn nog steeds van hoogstaand niveau en de personages zijn stuk voor stuk enorm leuke figuren. Fuck, zelfs een simpel stuk robotarm heeft een persoonlijkheid.

4,5 sterren.

Gisteren herzien en heb weer genoten.was erg lang geleden.robert downey jr is echt een goeie keus geweest,hij speelt het super.de rest van de cast speelt het ook erg goed.er zit ook een goed verhaal in de film.heb me geen moment verveeld.ben echt fan van marvel verfilmingen,vind het ook leuker dan dc verfilmingen.al vind ik dat ook leuk.

avatar van Pepino
MCU mening #2: Iron Man

That's more like it! Heerlijke vertolking van Robert Downey jr. als zelfingenomen cocky zakenman met gouden hart. Een makkelijk te volgen verhaal met een (godzijdank) rustiger tempo dan de hedendaagse MCU films.

Alleen een goede soundtrack ontbrak nog. Voor de rest, heel fijne superhero-film. Hopelijk is de sequel net zo goed?