Iron Man (2008)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Favreau
met Robert Downey Jr., Jeff Bridges en Gwyneth Paltrow

Tony Stark (Robert Downey Jr.) is een multimiljardair, industrialist en bovenal een geniale uitvinder. Hij wordt ontvoerd en gedwongen om een verschrikkelijk wapen te bouwen. In plaats daarvan construeert hij een ingenieus ijzeren pak waarmee hij weet te ontsnappen. Als hij terugkeert in de V.S. ontdekt hij een complot dat de stabiliteit van de wereld in gevaar brengt. Onder zijn alias Iron Man probeert hij het tij te keren.

ipman-99
"I think you got a lot of my weapons." ... " !!!

Fantastische klassieker Roadmovie (Heropfrissing) !!! Heerlijke Marvel Actiefilm
die bol staat van de speciale effecten en grootse actie !
Robert Downey Jr zet een geweldige rol neer als de rijke playboy Tony Stark !
De slechterik van dienst was geweldig en maakte er een echte battle van ... !
Gwyneth Paltrow en Jeff Bridges zijn klasbakken en duidelijk een meerwaarde in deze film !

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd naar deeltje drie....kijken of hij deel een zal overtreffen!!
Verder een heerlijke film waar je gelijk helemaal in zit....geramd voor een toffe popcorn avond

avatar van Fran
Ik vond het een leuke film met leuke effecten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik iets meer spanning, sensatie en vertoon van effecten had verwacht maar desalniettemin vind ik hem zeker niet slecht. Dit ligt wat mij betreft vooral aan Robert Downey Jr. Hij geeft het personage van Stark toch een extra charme ook al is het eigenlijk een over het paard getilde wonderboy die zich vaak laat leiden door zijn eigen arrogantie. Toch weet hij dit op een dergelijke manier neer te zetten dat het personage wel gewoon grappig en sympathiek blijft.

Ook de onderhuidse spanning die er heerst tussen Stark en zijn assistent vond ik wel iets hebben. Het gaf de film voor mijzelf toch een beetje wat extra's. Het bleef hierdoor toch wat menselijker. Ik kan het eigenlijk niet zo goed uitleggen. Voor de verfilming van een strip vind ik hem echt wel heel erg goed. Het blijft niet te strak en grafisch wat ik bij andere verfilmingen van een strip af en toe wel heb.

Wat mij betreft is deze film best wel een aanrader. Ook als je niet van het genre houdt zou ik me hier wel aan wagen.

avatar van Pelagatti
Timothyvdmeer schreef:

Juist zeer arrogant en daarom is RDJ zo perfect voor de rol. Door zijn spel heeft de film voor mij juist een meerwaarde.

Sorry ik vind hem in Iron Man simpelweg vervelend. In Natural Born Killers kon ik hem trouwens wel erg waarderen

Degelijke superheldenfilm met alle cliché's uit het genre, maar dan wel goed gebracht met mooie special effects en RDJ zet het mooi neer. Ik hou wel van dat personage dat hij neerzet (in Sherlock Holmes is hij zelfs nog iets irritanter en betweteriger). Zijn dialogen met zijn robot, waren bij wijlen vrij grappig. Een minpuntje was wel dat je al van erg ver zag afkomen wie de bad guy ging zijn, van typecasting gesproken.

Alles bij elkaar dus een zeer redelijke film in de reeks superheldenfilms die ik afgelopen weken heb gezien. Zeker beter als Thor, minder als de laatste 2 Batmans en iets minder (maar afgerond hetzelfde) dan de eerste Batman dus een 3.5*

avatar van Tomtommer
Vermakelijke film, maar niet meer dan dat. Een mager verhaal en een ietwat te voorspelbaar. Wel vond ik de animatie verbluffend: zo was de montage van zijn iron-man-pak door robots gestuurd erg knap in beeld gebracht

Iets wat me opviel. Men gebruikte dezelfde moderne luxueuse villa als in de film "Flashbacks of a Fool" (2008) met Daniel Craig. Zie Flashbacks of a Fool (2008)

avatar van Illum Sphere
Dit is niet de beste superhelden film, maar wel een vermakelijke en relatief goede superhelden film. Een mooi begin voor een trilogie die zich in de volgende delen beter gaat ontplooien.

avatar van Stijn B.
Heerlijk ontspannende superheldenfilm met een sublieme Robert Downey Jr in de hoofdrol.

Grapjes waren weer leuk, maar het verhaal was dit keer erg zwak.

avatar van Dutch-J3ff
Goede/leuke film, goed verhaal en mooie special effects

avatar van JeroenFR08
Beste van de reeks en de meest vermakelijke. Kan altijd weer naar deze kijken heel goed.!

avatar van blurp194
Onderhoudende onzin.

In het superheldengenre best een goede film, met behoorlijk acteerwerk van RDJ en Gwyneth Paltrow. En natuurlijk Jeff Bridges, die met een eng kaal koppie een mooie bijrol mag neerzetten - en dat doet zoals je van hem verwachten mag. Het verhaal doet me dan eigenlijk een stuk minder, Ironman is een beetje een karikaturaal platte superheld, en zijn alter ego is vooral een zelfingenomen idioot.

Maar onderhoudend is het zeker. En, het moet gezegd, het werkhok van Tony Stark maakt wel wat jaloers, en hij bouwt er een mooie iron man.

avatar van mjk87
Tegenvaller - ik had altijd gedacht dat deze eerste Iron Man net wat beter en origineler was dan de gemiddelde actieheldenfilm. Niet dus.

In beginsel is dit een prima origin story, met een nette opbouw, goed gebruik van een flash back om je eerst midden in de actie te zetten maar ook vrijwel direct even kort het personage Tony Stark uit te werken en de wereld van Iron Man wordt mooi neer gezet. Daarnaast is Downey Jr. de coolness zelve en brengt de rol van Stark met ongelooflijk veel flair maar weet toch een emotionele laag aan te brengen achter zijn coole façade. Ook Paltrow is prima zoals altijd in een kleine bijrol, of dat nu deze is of Hard Eight of Seven. Ondanks een kleine, vaak ondankbare rol, weet ze toch een volwaardig personage neer te zetten waarvan je direct weet: zij is van belang. Minder in de film is dan weer Bridges, die zich wel amuseert maar waarvan je ook na één seconde al weet: dit is de boef. Weg verrassing.

Maar goed, dat klinkt allemaal heel aardig, en de film weet best wel je twee uur te vermaken, maar dat is het dan ook. Als actiefilm is de prent echt mislukt, want hoewel het allemaal wel knap overzichtelijk is gefilmd weet het nergens te imponeren. Daarnaast duren veel actiesegmenten te lang waardoor je ook daar al snel zit te gapen. Sowieso miste de hele film een echt wow-moment, of dat nu middels de muziek is of via de fotografie, die ook maar heel erg saai is. Vreemd, omdat de cinematograaf toch best wat kunststukjes op zijn naam heeft staan. Allicht ligt het aan Favreau, want dit is zijn vierde film en hoger dan 2,5* heeft hij nog nooit gescoord. Ook deze komt niet verder. 2,5*.

avatar van mikey
De trailer was toch beter.

avatar van rcuppen79
Ik moet zeggen dat ik voor deze film nog nooit van Iron Man had gehoord. Toch was zijn bioscoopdebuut één van de meest succesvolle comicbook-verfilmingen in de afgelopen jaren.

De keuze voor Robert Downey Jr. in de hoofdrol was opmerkelijk. Ooit één van de meest getalenteerde acteurs van z’n tijd, maar door drank en drugs raakte hij aan lager wal. Na diverse afkickpogingen leek het erop dat hij sinds 2003 weer ‘clean’ is. Niettemin was het riskante keuze om hem voor zo’n grote productie in de hoofdrol te casten. Zeker ook omdat hij niet echt bekend stond als een A-acteur die mensen naar de bioscoop lokt. De keuze bleek echter een gouden zet, want Robert Downey Jr. is perfect als Iron Man, maar meer nog als diens alter ego Tony Stark. Downey Jr. weet de juiste toon te zetten met zijn gevoel voor humor, zonder dat hij hierbij te ver gaat. Het enige minpunt is dat de rest van de cast hierdoor wat in z’n schaduw staat. Jeff Bridges en Gwyneth Paltrow weten weinig te overtuigen.

Met de actie is het prima in orde. De effecten zijn zeer geslaagd en het tempo van de film ligt hoog. De film bewandelt het bekende pad van een superheldenfilm, maar een kniesoor die daar over klaagt. Een perfecte popcornfilm!

Het pak van Iron Man werd ontworpen door special effects goeroe Stan Winston. Dit zou één van de laatste films zijn waaraan hij meewerkte, want hij stierf een maand na de première van Iron Man.

avatar van filmfan0511
Het superheldengenre is tegenwoordig waarschijnlijk een van de populairste genres ter wereld. Het probleem aan dit genre echter is dat het steeds op hetzelfde neerkomt en op den duur bijna elke film lijdt aan voorspelbaarheid. Vermakelijke films, maar meer meestal ook niet. Toch zijn er af en toe van die uitzonderingen, zoals The dark knight en x-men: first class, maar ook het recente Quardians of the galaxy was vernieuwend en origineel. Helaas hoort iron man niet bij dat lijstje uitzonderingen, ondanks de hoge score hier op Moviemeter. Iron man kan zich totaal niet onderscheiden van andere films uit het genre en bevat cliché na cliché. Toch is het wel leuk vermaak met goede acteurs en prachtige special effects

avatar van LOTR-lover
Nu we worden overspoeld met superhelden films van zowel Marvel als DC is het fijn om weer is een keer een gouwe ouwe terug te kijken van alweer 7 jaar geleden. Iron Man is altijd al één van m'n favoriete characters geweest, met name ook door z'n houding en humor. Dit alles is perfect verwerkt in de eerste Iron Man film.

De keuze voor Robert Downey Jr. is wat mij betreft een logische. Hij heeft dat typische arrogante hoofd, eigengereid en overtuigd van zichzelf, maar wel met de nodige humor. Perfect match dus om Tony Stark te spelen.

8/10 (IMDB)

avatar van IH88
Ik ben alle Marvel films aan het herzien om straks helemaal voorbereid Age of Ultron te gaan kijken. Na Thor gekeken te hebben is wel duidelijk dat Iron Man als personage beter uit de verf komt. Dat ligt zeker ook aan RDJ die een geweldige Tony Stark neerzet. Ook het verhaal en de soundtrack zijn goed gekozen en maken de film af. Paltrow zet een goede Pepper Potts neer en Bridges is een geweldige schurk. Op naar Captain America. 4.0/5.0

avatar van Number23
Marvel-opfriscursus deel 1

Voor de 2e keer gezien pas, deze 1e film die begon met de verbinding van een hele keten in het Marvel-universum. De 4* blijft op het nippertje staan, puur omdat het de 1e kennismaking is met Iron-Man. Downey Jr. is hilarisch en Bridges geeft zijn kartonnen personage net dat beetje extra om interessant te zijn.

avatar van TornadoEF5
Deze kwam nog eens op TV. Eind vorig jaar zag ik hem voor de eerste keer. Toen vond ik hem zeer goed. Nu heb ik hem wat bijgesteld naar een hoge 8/10 wat nog altijd voortreffend is voor deze film. De film is zeer vermakelijk, met nu en dan momenten actie maar ook niet in overvloed - gelukkig maar. De film kan gedurende de twee uren boeien. Al kan ik begrijpen dat het voor de mensen die graag Iron Man in actie wilden zien, dit wel een poosje kon duren. En het einde is ook meer actievoller dan het begin wat ook logisch is, aangezien dit de eerste kennismaking was met Iron Man.

Ik vind dat er in de Iron Man's best veel humor zit die te pruimen valt. De cast is voortreffelijk en de beelden zijn om van te likken. Ik dacht dat ik superheldenfilms maar niets zou vinden, maar deze film bewijsde het tegendeel en sindsdien zie ik wel graag zulke films (Marvel en DC).

avatar van Proeneke
Arrogant kakkertje die hoofdpersoon, drukt de pret een hoop, ik zie liever een 'underdog' die superheld wordt dan zon kakpiefje. Excusez moi!

avatar van IH88
Iron Man

Met Iron Man maken we kennis met een niet echt bekende en niet alledaagse superheld. Maar door de sterke regie van Jon Favreau, de van charisma overlopende Robert Downey Jr., geweldige actie en lekkere muziek (AC/DC, Black Sabbath en Audioslave) ben je gelijk fan van deze superheld in zijn rood-gouden pak.

De film heeft een bepaalde energie, humor en frisheid die ervoor zorgt dat het allemaal erg vermakelijk blijft en de tijd vliegt voorbij. Het samenspel tussen de acteurs is heerlijk om naar te kijken en onder andere Gwyneth Paltrow, Paul Bettany, Terrence Howard en Jeff Bridges zijn goed op dreef en hebben zichtbaar lol. Bridges had als bad guy iets beter uitgewerkt mogen worden en blijft wat eendimensionaal. De film is actierijk, humorvol en sfeervol en pas na de film kan je weer rustig ademhalen en gaan nadenken over de minpunten en plot holes. Maar het is allemaal met zo veel plezier en liefde voor het bronmateriaal gemaakt dat je voor één keer best een oogje wil dichtknijpen. Een sterke debuutfilm van wat toch wel de beste superheld uit de Marvel stal is.

avatar van bjerik76
deze film deed me echt helemaal niks.
langdradig, met een hoop technisch gebeuren.
het verhaal was erg simpel.
de slechtste marvel die ik heb gezien.
Ik hou het bij de eerste 3 spiders man films met Tobey Maguire, Kirsten Dunst.

hele leuke film.al vaker gezien en hij blijft leuk.

avatar van TheManInBlack
Vond het een beetje een matige film, meer van verwacht.
Robert Downey jr deed het wel goed als Iron Man, en zijn grappen waren ook wel leuk. Verhaal komt traag op gang, en zit niet genoeg actie in.
De special effects zien er wel leuk uit, en de muziek is geweldig in deze film! Wel tof om te zien hoe Iron Man eigenlijk is ontstaan.

avatar van Daan258
Gisteren met het idee gekomen om alle Marvel films te kijken en was ik begonnen met dit 1e deel van Iron Man.

Het is alweer bijna 9 jaar geleden dat ik de film voor het eerst zag. Gister voor de 2x keer gekeken maar van wat ik er nog van kon herinneren had ik er net iets meer van verwacht.

Bijna alles van de film weer vergeten dus was het zeker niet vervelend om hem opnieuw te bekijken.
Laat ik wel gelijk maar zeggen dat het zeker geen slechte film is en ook een dikke voldoende.
Robert Downey Jr. Zet een erg leuke rol neer en acteert goed. Er zit hier en daar wat leuke comedy in verwerkt en een aantal behoorlijke leuke actie scene's. Maar qua verhaal vond ik het toch wat aan de matige kant. Erg simpel en voorspelbaar en juist dacht ik dat dit wat beter was.
Maar daarnaast maken de vele leuke actie scenes en de sterke cast behoorlijk veel goed.
Ik kon me totaal niet herinneren dat Jeff Bridgess hier in speelde en was dit ook een super leuke verassing. Hij zag er erg gaaf uit uit met ze kale kopie en z'n baardje. Voor mij de eerste keer dat ik hem kaal zie. Ook zijn acteerwerk was super en niks om op aan te merken. Dit zelfde geld ook voor Gwyneth Paltrow en Terrence Howard, al had ik wat meer van hem willen zien.

Zeker heerlijk vermaakt maar toch was het in me gedachten net wat beter. Verder is het absoluut een voldoende.
Op naar deel 2.

Een klein 3,5*

avatar van max cady
Vandaag herzien en deze film klopt binnen het genre eigenlijk gewoon aan alle kanten. De 126 minuten vliegen voorbij en RDJ is echt geknipt voor deze rol. De volgende delen ga ik toch ook maar weer eens kijken. Trouwens op I Robot na de grootste en duurste audi-reclame ooit ...

avatar van Phantasm
Vermakelijke film die voorspelbaar is. Had er wat meer van verwacht. Leuk om een keer gezien te hebben.

vandaag om 00:19 uur