Iron Man (2008)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Favreau
met Robert Downey Jr., Jeff Bridges en Gwyneth Paltrow

Tony Stark (Robert Downey Jr.) is een multimiljardair, industrialist en bovenal een geniale uitvinder. Hij wordt ontvoerd en gedwongen om een verschrikkelijk wapen te bouwen. In plaats daarvan construeert hij een ingenieus ijzeren pak waarmee hij weet te ontsnappen. Als hij terugkeert in de VS ontdekt hij een complot dat de stabiliteit van de wereld in gevaar brengt. Onder zijn alias Iron Man probeert hij het tij te keren.

avatar van J.Ch.
Eindelijk maar toch ben ik begonnen met met mijn goede voornemen om alle MCU-films op volgorde te kijken. Tot aan 2014 heb ik het redelijk goed gevolgd, maar daarna ben ik achterop geraakt; en halverwege instappen past niet zo bij mij. Al die films zijn gelinkt, dus wil ik ze ook kijken op de volgorde die verhaaltechnisch klopt.

Het is makkelijk beginnen met Iron Man, een oude bekende. Eén van de redenen dat ik een paar jaar terug niet meer zo'n trek had in superheldenfilms was dat ze zichzelf allemaal zo vreselijk serieus nemen. Iron Man heeft daar weinig last van gelukkig. Dit is voornamelijk te danken aan Robert Downey Jr. die zijn rol moeiteloos en met duidelijk plezier neerzet. Zijn Tony Stark is bij vlagen onuitstaanbaar, maar als je goed kijkt is het natuurlijk gewoon een man met een grote mond en een klein hartje. Dit wordt vooral zichtbaar in zijn scènes met Pepper (prima chemie tussen de hoofdrolspelers). Mooiste voorbeeld is nog wel de scène waarin Pepper dat magneet-ding moet vervangen en Tony min of meer per ongeluk toegeeft dat hij niemand anders heeft. Meteen daarna doet hij er vanzelfsprekend heel luchtig over. Overigens vind ik het ook wel prettig dat de film er niet meteen een volledige romance van maakt. Laat hem eerst nog maar wat volwassen worden.

Misschien is dat ook wel waar de film over gaat. Leren om verder te kijken dan je neus lang is, je bekommeren om anderen, je verantwoordelijkheid nemen. Op zich een sympathieke moraal van het verhaal, hoewel je een wenkbrauw zou kunnen optrekken bij de uitwerking ervan. De bad guys gebruiken Starks wapens voor slechte dingen, dus Tony maakt betere wapens, die technologie wordt natuurlijk gestolen door de bad guys, dus Tony moet nog betere wapens maken... Het zal iets Amerikaans zijn.

Als je probeert om je daar niet teveel van aan te trekken, is Iron Man gelukkig heel genietbaar. Ik vond de film nu nog net zo grappig als de eerste keer. Tony Stark strooit met nonchalante oneliners, Pepper Potts wijst hem er af en toe even op hoe compleet hopeloos hij is zonder haar, en Jarvis voorziet het van sarcastisch commentaar. Ik vind alleen bij herziening de figuur van Obadiah wel erg plat en weinig interessant. De uiteindelijke climax valt daarom een beetje tegen.

De actiescènes zien er nog steeds prima uit en zijn ook wel vermakelijk, maar ik vind Tony Stark eigenlijk interessanter dan Iron Man. Hij is het soort persoon dat je graag op z'n bek ziet gaan (zodat die Dummy hem weer kan blussen...), maar uiteindelijk hoop je toch dat hij zijn lesje leert en zijn plannen slagen. En als hij het in de volgende film nog een keer wil doen, prima, ik kijk wel.

Omdat ik de climax dus wat vond tegenvallen, gaat er een halfje van af. Blijft er een heel behoorlijk 3.5 ster van over. Op naar The Incredible Hulk!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
‘De eerste is en blijft de beste’ hoor je bij veel filmreeksen. Wat mij betreft is deze stelling ook 100% van toepassing op de inmiddels gigantische filmserie van de Marvel Cinematic Universe. Want hoeveel films er inmiddels ook zijn gemaakt, die eerste Iron Man film waar men in 2008 mee kwam als startschot is en blijft nog altijd de beste, wat mij betreft. Want los van het feit dat deze film het begin is van die enorme reis met inmiddels vele tientallen superhelden is Iron Man van Jon Favreau ook gewoon een strakke en enorm amusante superheldenfilm. Een film die voor mij in de categorie valt van ‘de ideale blockbuster’.

Anno 2008 kenden we verscheidene superheldenfilms, maar ze waren vaak toch wat aan de serieuze kant, zoals de X-Men films, Batman en zelfs Spider-Man. Fantastic Four was juist weer de andere kant van het spectrum. En toen kwam Jon Favreau met een ideale mix; een speelse superheldenfilm met een serieuze kant, maar vooral ook veel knipogen. Die mix zit ‘m al meteen in het begin als hoofdfiguur Stark wordt ontvoerd door terroristen en we in een flashback leren kennen. Het deel met de terroristen is oprecht spannend en dreigend, terwijl we ondertussen flink hebben kunnen grijzen om de betweterige, cynische, bijdehante en heerlijk vervelende droogkloot Tony Stark; een rol die Downey Jr. op het lijf geschreven staat. En een rol die hem nu zoveel miljoen heeft opgeleverd dat hij inmiddels op wel meer vlakken op Stark lijkt.

Iron Man is een film met vrij weinig poespas en dat bevalt me heel sterk. Het is een vrij simpel verhaal van een personage dat langzaamaan een superheld wordt, met een paar hilarische test-scènes als gevolg. En ja, alle standaard elementen en personages zoals de sidekick, de love interest en de bad guy komen gewoon netjes langs. Ondanks dat we die formule van een superheld-oorsprongsverhaal inmiddels zó vaak hebben gezien, Iron Man is en blijft staan als een huis en voelt zelfs na meer dan tien jaar nog steeds enorm fris. De film bevat nauwelijks een grammetje vet, de special effects zijn nog steeds van hoogstaand niveau en de personages zijn stuk voor stuk enorm leuke figuren. Fuck, zelfs een simpel stuk robotarm heeft een persoonlijkheid.

4,5 sterren.

Gisteren herzien en heb weer genoten.was erg lang geleden.robert downey jr is echt een goeie keus geweest,hij speelt het super.de rest van de cast speelt het ook erg goed.er zit ook een goed verhaal in de film.heb me geen moment verveeld.ben echt fan van marvel verfilmingen,vind het ook leuker dan dc verfilmingen.al vind ik dat ook leuk.

avatar van Pepino
MCU mening #2: Iron Man

That's more like it! Heerlijke vertolking van Robert Downey jr. als zelfingenomen cocky zakenman met gouden hart. Een makkelijk te volgen verhaal met een (godzijdank) rustiger tempo dan de hedendaagse MCU films.

Alleen een goede soundtrack ontbrak nog. Voor de rest, heel fijne superhero-film. Hopelijk is de sequel net zo goed?

avatar van Ste*
Ik heb nooit echt interesse gehad in Marvel, het is ook niet echt mijn genre, maar nu met twee maanden gratis Disney+ kan ik het best eens een kans geven.

Nu scheelt het ook wel dat Marvel zichzelf geloof ik minder serieus neemt dan andere superheldenreeksen en -films. Vond deze film ook wel aangenaam van toon. Niet al te lollig maar ook niet bloedserieus.

Verhaal heeft niet heel erg veel om het lijf, maar is op zich best een leuke binnenkomer. Ik hou op zich altijd wel van die stukken waarin een superheld voor het eerst zijn kracht krijgt, en dat was hier ook wel vermakelijk gedaan met zijn suit.
De actie heeft verder ook (nog) niet heel erg de overhand, ik merk dat ik, ook al kan het dan spectaculair zijn (viel in deze film nog best mee overigens) toch snel mijn aandacht verlies tijdens enorme battles. Dus in die zin verwacht ik voor mezelf eigenlijk meer van de originstories dan van de grotere Avengerfilms.

Leuk om Jeff Bridges eens in de rol van badguy te zien overigens.

Ik had er meer van verwacht. Eigenlijk meer "Iron man", want dat zat er bijna niet echt veel in.
Maar dit was het begin, maar toch had ik meer verwacht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had mezelf al na Avengers: Endgame voorgenomen om de gehele reeks van het Marcel Cinematic Universe nog eens helemaal vanaf het begin te bekijken, de complete Phase 1, 2 en 3 dus. Ik noem zelf een groot fan, heb elk deel gezien. Het grootste deel ook in de bioscoop. Je kan op zich wel een deel missen, zolang je de Avengers-films maar bekijkt, maar het verhaal valt pas echt in elkaar als je gewoon alles bekijkt. Ontzettend veel zin in om dit de komende periode te doen. Je moet toch wat met al die extra tijd in deze Corona-tijden...

Iron Man 1. Hier begon het MCU Phase 1 mee. Alweer twaalf jaar geleden, damn. Wat vliegt de tijd. Des te knapper dat de film nog altijd heel erg strak oogt qua beeld en geluid. Visueel is dit echt een hele fraaie film en Jon Favreau toont maar weer eens aan dat hij een hele begaafde filmmaker is. Iron Man is scherp, duister, grappig en kent een aantal heerlijke momenten. Zeker de grote ontsnapping met het pak aan was echt subliem. De film had wel iets meer actie mogen bezitten, maar wat je ziet is ieder geval top, al is het slot wel een tikje clichématig. De film en de gehele reeks teert ieder geval vanaf het begin op een fantastische Downey Jr. die echt zo geschikt is om de stinkend rijke Tony Stark te spelen, die heerlijk cynisch en lomp uit de hoek komt. Ook andere castleden als Jeff Bridges en Gwyneth Paltrow (I do anything and everything Mr. Stark requires. Including, occasionally, taking out the trash. Will that be all? ) zijn uitstekend.

Iron Man is een hele fijne opwarmer voor alles wat er gaat komen. Kijk ook vooral de aftercredits, met de introductie van Samuel. L. Jackson. Met zulke stukjes weet je gewoon dat Marvel goed heeft nagedacht waar ze met dit alles heen wilden gaan.

4* blijven staan.

avatar van Ummmagummma
Als klein jongetje en in mijn tienertijd waren er voor mij twee helden

Batman en Spiderman. Waar veel leeftijdgenoten of Marvel of DC fan waren had ik toen al geen probleem om mijn eigen keuzes te maken. In de jaren '70 en '80 ontwikkelde Batman zich van de brave slapstick KAPOW! figuur naar de getormenteerde miljonair Bruce Wayne Dark Knight. twee prachtige films van Burton ook eind jaren '80, begin jaren'90. Daarna ging het snel bergafwaarts. En werd het ook weer beter met de Dark Knight trilogie.

Spidey was gewoon Peter Parker, daar kon je je als puber meer mee identificeren, maar aan het eind van de 20e eeuw zaten de comics al lang in dozen, en toen kwamen die twee prima films begin jaren nul, jeugdsentiment in een mooie live action setting, maar ook dat werd daarna helaas minder. En recent weer beter.

De X-men waren nooit mijn ding, dus slechts een paar comics, en de films daarna nooit in de bioscoop maar gewoon op DVD gezien. Niet slecht, maar het sprak me nog steeds niet zo aan.

En toen kwam in 2008 Iron man uit, en ik had daar een paar comics van, maar ik had er ook niet zo veel mee. Maar ik dacht als dertiger kom, lang niet naar de film geweest (want een paar jaar daarvoor vader geworden), die gaan we eens lekker in de bios zien, en ik werd daar van mijn stoel geblazen.

Ongekend vond ik het, fantastische opening, een echt goed verhaal, goed opgebouwd, bakken met die typische Marvel humor, goede karakter opbouw, scherpe dialogen en prima acteerwerk van iedereen, van de (toen als volslagen doorgesnoven beschouwde ) enfant terrible, Robert Downey Jr. tot de door mij zo geliefde duizendpoot Jeff Bridges als schurk. En dan heb ik het nog niet over de SFX en CGI gehad, deze film klopte aan alle kanten.

Of het er nou aan lag dat ik niks gewend was ik weet het niet, maar ik kwam suizebollend de bios uit, en de film dreunde het hele weekend nog na, beschouwingen over de wapenwedloop, over amorele miljardairs, de filosofie van Stan Lee achter Iron Man nageplozen op internet, het hield me nog lang bezig.

Ruim 10 jaar later een thuisbioscoop, met projector, surround, en als één van de eerste de Iron man Trilogie op Blu-Ray gekocht, inclusief interviews met Stan Lee als extra. Ik kijk ze regelmatig met mijn zoontjes die er helemaal weg van zijn.

Absolute aanrader is deze set. En als je van dit genre houdt, dit is misschien wel de beste film van de hele reeks.

avatar van Roger Thornhill
Jaaaren geleden voor het eerst gezien, en ik heb me er toen wel mee vermaakt maar zag er toch niet meer dan een aardige variant op RoboCop in. Inmiddels vele Marvel-films (alsmede een duidelijk toegenomen waardering daarvoor) verder kan ik deze beter plaatsen (alsmede smaken). Bij de film waarmee het allemaal begon heeft Marvel z'n zaakjes al goed op orde, met een evenwichtige introductie van de personages, goede actie, fraaie FX en Downey die zich meteen al thuis lijkt te voelen – geen wonder ook omdat dit personage hem past als een handschoen. Zijn arrogantie en zijn constante stroom van one-liners vormen voor mij al sinds jaar en dag een hindernis om echt helemaal met hem mee te gaan, maar verder is dit een uitstekend begin van de cyclus, waarbij de rol van Jon Favreau niet onderschat mag worden.