Iron Man 3 (2013)

Alternatieve titel: Iron Man Three

Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Guy Pearce en Gwyneth Paltrow

Sinds een intensieve strijd met buitenaards leven in New York heeft Tony Stark last van angstaanvallen en kan hij niet meer slapen. Hierdoor werkt hij bijna dag en nacht aan zijn Iron Man pakken en probeert steeds meer nieuwe dingen uit. Maar dan wordt de wereld opgeschrikt door een reeks aanslagen van de mysterieuze Mandarin. Tony besluit om de terrorist uit te dagen, waar deze op reageert door vol in de aanval te gaan. Tony ontdekt al snel dat niets is wat het lijkt en hij moet proberen al zijn kracht en kennis te verzamelen om de plannen van Mandarin tegen te gaan en zo zijn naasten te beschermen.

avatar van sean-penn
Noodless schreef:
Degelijk, maar meer ook niet.

De speelduur is veel te lang....wat soms een beetje verveling in de hand werkt ondanks de talloze spectaculaire actiescènes. Heel wat scènes hadden ze achterwege kunnen laten. Visueel is het in orde. Het verhaal is matig en eigenlijk niet spannend. De Mandarin weet toch niet echt dat boosaardige te brengen. Gelukkig brengt de rol van Ben Kingsley een paar grappige dialogen en natuurlijk niet te vergeten de leuke opmerkingen van Tony Stark zelf. Aardige marvelfilm, maar Iron Man is toch niet de superheld die mij echt kan bekoren. 6/10

Geheel mee eens ! Alleen vond ik het wel de beste van de Iron Man reeks. Marvel films probeer ik zoveel mogelijk te vermijden maar zo nu en dan ontkom je er niet aan. Te veel vrienden die wel van dit lopende band product houden. Ach, laat ik het niet dramatiseren, met leuk gezelschap, bier en snacks zijn de twee uren zo voorbij. Ga ik het voor een tweede keer bekijken? Nou Nee tenzij ze Whiskey, Rum en bier hebben ingekocht....

avatar van Kondoro0614
Iron Man 3

Ik heb Iron Man 3, toen hij net uit was nog in de bioscoop gezien. Weet ik nog heel erg goed. We zaten toen te swingen op de Blue song en vonden het een geweldige film! Gister zag ik hem voorbij komen op Netflix en wou ik deze film toch nog maar een keer kijken. Ik denk dat ik mijn avondje wel weer vermaakt heb maar, ik denk niet meer zoals in de bioscoop. Toch blijf ik bij mijn neutrale cijfer want ik moest toch nog wel erg lachen om die flauwe grapjes die Downey maakte, bijvoorbeeld tegen die jongen! Zoals boven mij ook all is aangegeven vond ik De Manderin matigjes. Het had van mij wat uitdagender mogen zijn. Nu heb ik nooit de comics gelezen van Iron Man maar, hij was wel slap. Op een redelijk verhaal na vond ik het concept leuk bedacht en de acteurs noch de personages vond ik erg leuk in deze film! Maar, is dit het einde van de Iron Man reeks?

PS. Dit is de allereerste film waar ik op gestemd heb hier op MovieMeter!

HALVE TAMME.
Kondoro0614 schreef:
PS. Dit is de allereerste film waar ik op gestemd heb hier op MovieMeter!
Koop een taart dan kan je het vieren .

avatar van Kondoro0614
HALVE TAMME. schreef:
Koop een taart dan kan je het vieren .

Zal er 1 in je gezicht duwen.

HALVE TAMME.

avatar van Mr-Mcmovie
Wat een bangelijk, meesterlijk vervolg is dit van de geweldige Iron Man serie !

Het is alweer jaren geleden dat ik deel 1 en 2 heb gezien, maar the avengers heb ik wel een aantal weken voor het eerst gezien en Iron man 3 sluit geweldig verder aan op the avengers (net als Thor 2 en captain America the winter soldier)

Qua cast zit het meer als ok. Downey jr laat weer eens zien dat hij veel zin had voor weer eens in de huid van Tony Stark te kruipen, en wat doet die man dat toch verdomd goed ! (zeer benieuwd naar avengers: Age of ultron) Ook een zeer straffe goede Guy pearce als er heerlijke bad Guy. Ook Paltrow verveelde Me niet, en geldt ook voor Don Cheadle.

De special effects waren weer eens verbluffend en adembenemend prachtig !
De actie scenes en muziek gaven Me kippenvel (zeker de scene dat Stark's huis werd verwoest) dus spanning was het allemaal erg sterk eigenlijk alles aan deze iron man 3 vond ik geweldig, hopelijk vind ik dat de tweede kijkbeurt nog steeds.

Maar heb zeker genoten, en dit was One Hell of a ride ik zat de 130minuten precies op een achtbaan, dit is echt zoals een Marvel moet zijn, en ik vond dat ook van de eerste Iron Man.

avatar van ILDIB
wederom een zeer goed deel. leuke humor en zit goed in elkaar. helaas de gevechten tikkie vermoeiend.

avatar van panax
mooie film ,spannend veel kijkvermaak !!

avatar van IH88
Iron Man 3

Een beetje ondergewaardeerde Marvelfilm. Het verhaal zit goed in elkaar, er zitten veel humoristische scenes in (qua humor zeker de beste Iron Man in de reeks) en de actiescènes zijn erg goed. Robert Downey jr. zit weer strak in zijn Iron Man kostuum en Paltrow heeft een groter aandeel, waar ze dankbaar gebruik van maakt. Waar het tweede deel rommelig was en de bad guys niet uit de verf kwamen is dat in dit derde deel veel beter uitgewerkt. De twist rond de Mandarin had van mij niet gehoeven maar het heeft wel een aantal geslaagde scenes met Sir Ben Kingsley tot gevolg.

Shane Black weet een goede balans te houden tussen humor en actie en gelukkig slokt de verhaallijn met betrekking tot de angstaanvallen van Tony Stark een niet te groot deel van de film op. In tegenstelling tot andere regisseurs van Marvelfilms weet Black wel zijn eigen draai aan het verhaal te geven. Prima popcornvermaak.

avatar van The_CrY
Beetje tegenvallend deel. Zat niet echt vaart in en ik vond de boel niet bijster spannend. Daarnaast was het ook irritant dat die Iron Man pakken van karton leken gemaakt zo snel als ze nu kapot gingen (vergeleken met hoe moeilijk ze te breken waren in IM1, IM2, en the Avengers). De reactie van Banner in de extra scene op t eind had gerust de mijne kunnen zijn. Maar goed, het hele gedoe met de Mandarin was leuk gedaan, hoewel echt heel doorsnee actiefilm. En dat is het eigenlijk. Een doorsnee actiefilm. Geinig om een keertje te zien, maar geen geweldige film.

avatar van cantforgetyou
Ik was eigenlijk een beetje Iron Man moe. Dus had ik geen hoge verwachtingen van deel 3. Maar dat viel dus reuze mee. De film zag er prachtig uit. Veel vette actie. De lengte van de film mocht wel wat korter. Maar verder geen op of aanmerkingen.

avatar van DVD-T
Ietsjes beter dan ik me kan herinneren.

En dan vooral op vlak van actie. Ziet er toch wel erg goed uit. Zeker in de climax is het visueel erg goed. De voorgaande actie scenes zien er ook zeker fijn uit. Waar het niet echt lekker in loopt is het verhaal. Verloopt lang niet zo vloeiend als in de eerste twee delen. En dan is er ook nog het punt hoe The Mandarin hier wordt neergezet. Ben een groot fan van deze arch nemesis van Iron Man, niets afdoende aan het idee er achter. Maar had zoveel meer verwacht van dit karakter waar ik vanaf het eerste deel al op gehoopt had dat hij zijn opwachting ging maken.

Er zitten erg veel leuke ideeën in Iron Man 3. Misschien wel iets te veel want het wordt al snel een overkill aan info, scenes en personages. Maar er zit ook veel matig geschreven materiaal in met scenes die niet echt in de film passen als een element wat samen werkt met de rest van de film en/of het universum wat nu is gecreëerd. Iron Man 3 bestaat meer uit leuke momenten dan dat het als geheel werkt. Daardoor kom je nergens echt lekker in de film. Tevens is de badguy niet echt overtuigend en zijn zijn beweegredenen dat nog minder. Deze films zijn zo goed als hun badguy wordt er wel eens gezegd. Verder wel fijn dat Rhodes hier een wat grotere rol heeft en Tony echt Tony kan zijn en niet vaak kan rekenen op zijn pak. Jammer is dan weer de intro van The Mandarin wat gewoon te snel en te makkelijk wordt afgehandeld. Komt eigenlijk een beetje vanuit het niets. Wel tof hoe hij er uit ziet trouwens. Ook Potts heeft hier een wat grotere rol, al is ze hier nogal irritant. Leuk dat Yinsen hier nog even terug komt en is de after credit scene best grappig maar voegt deze helaas niets toe. De scenes met het personage van Simpkins zorgen nog wel voor enkele leuke momenten.

Downey Jr. is nog steeds geweldig als Stark. Ook leuk dat hij hier erg weinig in het pak te zien is en nog steeds Iron Man is. Cheadle is erg gegroeid in zijn rol, waar ik hem eerst een erg matige Rhodes vond, weet hij mij hier te overtuigen. Pearce is een van mijn favoriete acteurs, maar kan hier weinig met zijn matig geschreven personage. Alleen in het begin krijgt hij veel om mee te werken en doet dan ook goed. Kingsley is erg goed bezig en zet een van zijn leukste rollen neer. Wat een komisch talent heeft die man. Paltrow doet niet veel om te overtuigen. Ze lijkt er dit keer niet echt veel zin in te hebben. Rebecca Hall speelt wel erg goed, fijn personage ook.

Technisch valt er niets op aan te merken. Alles ziet en hoort er verzorgd uit. Visual effects hebben hun glitches maar dat zal meer met budget hebben te maken. Maar buiten dan ziet het er perfect uit.

Als een aantal toffe en leuke momenten werkt de film prima als tussendoortje. Er wordt getracht meer diepgang in de film te brengen wat maar half gelukt is. Shane weet er gewoon niet echt een vloeiend lopende film te maken. Al is het zeker niet erg slecht.

avatar van TornadoEF5
Voor de derde keer gekeken. Mijn favoriete Iron Man zal het zeker niet worden. Ik vond het tijdens de vorige twee zitbeurten vaak moeilijk om er mijn aandacht bij te houden. Dat had ik nu ook in zekere mate, maar minder dan tijdens de eerste twee kijkbeurten. De film is best duidelijk gebracht, maar de introductie van de enemies of het eigenlijke probleem vind ik dan wel weer niet duidelijk en chaotisch, en de kijker blijft te lang met vragen hieromtrent zitten. Dan blijkt die Mandarin toch weer niet de Mandarin te zijn, en het ligt allemaal erg chaotisch. Want na drie kijkbeurten ken ik er nog altijd niet het fijne van, en ik betwijfel of dat allemaal nog wel ooit zal komen. Er zouden perfect scènes van plaats kunnen gewisseld worden of verwijderd worden omdat het allemaal toch geen sense maakt. Misschien verwacht men dat je de comic books ook intensiever had gelezen.

De humor zit er verder vanouds weer in. Robert Downey Jr. kan Iron Man altijd erg goed neerzetten. De special effects zijn in deze film opnieuw goed, wat ook de actiescènes ten goede komt. Ik ben vooral onder de indruk van die actiescène in dat vliegtuig. En ook de scène in Tony Starks huis mocht er zijn.. Veel zijacteurs ken ik helaas niet echt. Dat is altijd zo geweest bij Iron Man, en Paltrow en Cheadle heb ik vnl. hier leren kennen. Ik wist trouwens niet dat Jon Favreau ook acteerde, dacht dat enkel een regisseur was. Zijn rol ken ik zelfs niet echt. Moet toch vooral een figuur op de achtergrond zijn. Nouja, je ziet duidelijk dat de Iron Man films over een sterrencast beschikt, maar toch ken je de helft van de namen niet, wat toch best wel verontrustend is. Het is ook wel een teken dat veel rollen toch niet goed uitgewerkt zijn, of dat men op zijn minst verwacht dat je de comics ervoor hebt gelezen. De screentime is gewoon te weinig in films zoals deze om al die zijpersonages goed te leren kennen. De film stond op een 2.5*, ik denk dat ik het daar ook op zal houden, maar ik vermaak me best wel vrij redelijk met de Iron Man films.

Een tussenstand dus (ik ben begonnen aan phase 2).
1. Iron Man - 3.5*
2. Thor 2.5*
3. Iron Man 2 - 2.5*
4. Iron Man 3 - 2.5*
5. The Avengers - 2.5*
6. The Incredible Hulk - 2.5*
7. Captain America: The First Avenger - 1.5*

Thor 2 en Cap2 wil ik graag nog eens herzien vooraleer ik die beoordeel. En daarna Gotg, Avg2 en ant1. En dan nog cap3, waarvan ik eigenlijk nog het meest van verwacht.

avatar van mikey
Erg knap hoor: belachelijk en over the top aan de ene kant, maar repetitief en saai aan de andere.

leuk vervolg.vermaak me altijd wel met de hele reeks.binnenkort maar weer een herzien.

avatar van TheManInBlack
Geweldig vervolg weer, heb mij prima vermaakt. Lekker veel actie en leuke grappen er tussendoor. De plot twist met de zogenaamde Mandarin had ik echt niet verwacht, uiteindelijk bleek dus dat Aldrich de Mandarin was. Muziek was ook weer om van te genieten, en weer geweldige special effects.

avatar van arno74
Een film die zichzelf niet al te serieus neemt en dat was voor een derde deel uit zo'n reeks misschien wel een verstandige keus. Het verveelt niet en het is ook geen herhaling van zetten uit eerdere delen. Popcornvermaak dat met humor, actie en spektakel overeind wordt gehouden. 3*

avatar van Phantasm
Prima aktie/avonturenfilm die lekker wegkijkt, vond dit wel de beste van de 3, special effects mochten er ook wezen.

avatar van Captain Proton
Geweldige vervolg op de eerste twee delen. Veel actie. Prima cast, verhaal en special effects. Vooral Ben Kingsley was weer geniaal als de zogenaamde Mandarin die geen Mandarin was. Wat me alleen tegenstaat, is dat de pakken van Iron Man heel snel kapot gingen, terwijl zijn pak (Jarvis) het vaak wel weer overleeft (vooral in andere films, zoals Avengers). Verder een zeer vermakelijke film met veel actie. Gewoon gaan zitten, kijken en gaan met die banaan.

avatar van thunderball
Deze gisteren bekeken, na hem tot nu toe compleet te hebben genegeerd.
Na het verschrikkelijke tweede deel, was deze poging ietsje beter, maar nog altijd een schim van het frisse, leuke eerste deel.

Feitelijk een erg zwakke, rommelig in elkaar gezette, uiterst fragmentarische film, die weliswaar hier en daar vermakelijk is, maar nergens echt kan boeien en vooral een van losse scenes achterelkaar geplakt zooitje lijkt te zijn.

Kingsleys schurkenrol kent halverwege een geweldige twist, zeker voor een blockbuster film als deze, die je niet aan ziet komen, maar uiteindelijk toch ook uitermate zonde en teleurstellend is.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de aanwezigheid van een acteur als Cheadle, wiens talent totaal niet wordt gebruikt, met een waardeloos flutrolletje.

Goede SFX en de gebruikelijke Marvel actie,
maar ik snap echt niet wat hier nu beter aan zou zijn, dan aan DC verfilmingen als Justice League en BvsS.

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Angel9999
Lekkere entertainment. Je houdt ervan of niet.

avatar van Shadowed
Tja.

Gek genoeg heb ik deze ooit eens meegekeken bij een feest, dus heb de voorgaande delen nog niet gezien. Ik kon het overigens prima volgen allemaal, wat inhoud dat de film niet een al te geweldig verhaal meedraagt maar vooral leuk is door de effecten.

Downey Junior is bijvoorbeeld prima als de Iron-Man. Er zitten enkele lekker komische scenes in en visueel is het allemaal met zo'n budget natuurlijk dik in orde. De held zelf lijkt wel een beetje uitgemolken te zijn en 130 minuten zijn lang, maar het is best genietbaar allemaal.

Ik heb me wel vermaakt, ik ga de delen 1 en 2 nog weleens zien. Ik ben er wel benieuwd naar, al die Marvel films. Al komen ze nooit echt met iets heel origineels en lijkt alles een beetje op elkaar.