• 8.522.682 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Alternatieve titel: Iron Man Three

Oorsprong: Verenigde Staten / China

Geregisseerd door: Shane Black

Met onder meer: Robert Downey Jr., Guy Pearce en Gwyneth Paltrow

Releasedatum: 24 april 2013

Plot Iron Man 3

"Unleash the power behind the armor."

Sinds een intensieve strijd met buitenaards leven in New York heeft Tony Stark last van angstaanvallen en kan hij niet meer slapen. Hierdoor werkt hij bijna dag en nacht aan zijn Iron Man pakken en probeert steeds meer nieuwe dingen uit. Maar dan wordt de wereld opgeschrikt door een reeks aanslagen van de mysterieuze Mandarin. Tony besluit om de terrorist uit te dagen, waar deze op reageert door vol in de aanval te gaan. Tony ontdekt al snel dat niets is wat het lijkt en hij moet proberen al zijn kracht en kennis te verzamelen om de plannen van Mandarin tegen te gaan en zo zijn naasten te beschermen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Harold 'Happy' Hogan

Trevor Slattery / The Mandarin

President Matthew Ellis

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Moeilijk geval deze Iron Man 3. Tony Stark komt meer aan bod. Ondanks het meer en nog meer zit Stark evengoed met een verleden en z'n liefde voor Pepper. Maar we hebben het verhaaltje al eerder gezien en dat zorgt ervoor dat de film nogal cliché is. Ben Kingsley's aandeel in de film is een korte verfrissing, maar uiteindelijk is hij toch maar de schim van de man die ooit Gandhi speelde. De tegenstand is verder ook vrij miniem en is wat te vergelijken met Terminator of de supersoldaten uit The X-Files. Ik zie liever een epische vijand met veel charisma, dan de grijze mus die Guy Pearce is. De film voelt als een verplicht deel aan, ik weet zelfs niet of Robert Downey Jr er nog wel veel zin in heeft. Beloofd voor zijn rol in de 2e Avengers film. Maar grotendeels licht het ook aan regisseur Shane Black die niet de sprankel in de film krijgt zoals Jon Favreau dat lukte in de vorige films.

avatar van jippie2010

jippie2010

• 1960 berichten

Heerlijk, over the top, visueel verzorgd.

Uitstekend vervolg, maar meer ook niet. *3,5

avatar van ambrosini

ambrosini

Wat heb ik hiervan genoten zeg, vond het beter dan deel 2.

avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

Slap verhaal. Vee geknal, weinig inhoud.

avatar van Dutch-J3ff

Dutch-J3ff

Goede/leuke film, goed verhaal en mooie special effects

avatar van kathmandu

kathmandu

keigoed

avatar van sofripa

sofripa

En dan een halve ster? Vertel eens...

avatar van sofripa

sofripa

Heerlijke film met een leuke twist. Tony Stark is toch wel een koele baas. Downey is de personificatie hiervan. Kwaliteit druipt weer van deze productie af. 1 van de beste blockbusters dit seizoen. 4 sterren

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1982 stemmen

Van Robert Downey's achteloze arrogantie heb ik al enige tijd genoeg, maar hij doet het hier weer uitstekend, de plot en de actie zijn goed verzorgd, en Ben Kingsley steelt de show. Toch weer erg vermakelijk.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Hmm wel leuk maar niet zo leuk als de vorige delen. Acteerwerk is goed alleen vind ik dat Shane Black deze film niet zo goed maakt als de vorigen.

avatar van supersnoop

supersnoop

Iets te veel van verwacht! Ironman in de avengers doet et beter dan in zen eigen films was wel et kijken waard maar niet egt woooow!

avatar van ralfsjam

ralfsjam

Wat Iron man verschild van andere marvel films is de humor. En zeker de humor in de dialogen... Verder is het gewoon weer een marvel film die af en toe over zijn grootheidswaanzin heen struikelt. Verhaal is ook vrij kinderlijk simpel. Maar Robert houd de boel wel goed bij elkaar, en dan bedoel ik zijn humor... paar keer gelachen, maar verder was het zozo...

ben bang dat marvel films niets nieuws meer brengen. De koek is een beetje op denk ik...

3**

avatar van Noodless

Noodless

Degelijk, maar meer ook niet.

De speelduur is veel te lang....wat soms een beetje verveling in de hand werkt ondanks de talloze spectaculaire actiescènes. Heel wat scènes hadden ze achterwege kunnen laten. Visueel is het in orde. Het verhaal is matig en eigenlijk niet spannend. De Mandarin weet toch niet echt dat boosaardige te brengen. Gelukkig brengt de rol van Ben Kingsley een paar grappige dialogen en natuurlijk niet te vergeten de leuke opmerkingen van Tony Stark zelf. Aardige marvelfilm, maar Iron Man is toch niet de superheld die mij echt kan bekoren. 6/10

avatar van Witch-king

Witch-king

Ik vond de Mandarin heel erg tegenvallen, in de strips is hij de aartsvijand van Iron Man, maar in deze film is hij een schim van wat hij in de strip is, in de strips is hij het genie met 10 ringen, die hem verschillende krachten geeft, dat zie ik niet in de film terug.
Jammer, een gemiste kans, er had veel meer in gezeten met een schurk als Mandarin.

Daarom ***3***

avatar van ockhausen

ockhausen

echt de slechtste in zijn reeks, jammer. Iron man 4 ga ik iig niet meer in de bios kijken!

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

Slechtste tot nu toe. Robert Downey Jr. is nog steeds uitstekend maar het script waar hij mee te werken krijgt is gewoon een stuk minder. Op zowel actievlak als humorvlak (en wat andere vlakken) een stuk minder dan de vorige 2. Echt vervelen doet zo'n filmpje nooit, maar had wel op meer gehoopt.

avatar van AardeWerk

AardeWerk

Ik vind het een topfilm in dit genre en zeker niet slechter dan de eerdere delen.

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Dit is de eerste Iron-Man film die ik gezien heb (I know, shame on me) maar als dit de 'slechtste in de reeks' is dan ga ik de voorgaande delen zeker kijken. Want ik heb me namelijk kostelijk vermaakt met Iron Man 3.

Nu ben ik sowieso een fan van Robert Downey Jr. (die lichaamstaal, z'n humor) dus dat is al een pluspunt, maar hem in combinatie met dat uberstoere Iron Man pak en alle gruwelijk toffe (over the top) actiescenes maken deze film een genot om naar te kijken.

Had ook totaal geen moeite met de speelduur, vloog voorbij. Heb me overigens stukgelachen om het stukje na de aftiteling... )

8/10 (IMDB)

scorsese

Goeie film waarin Iron Man ditmaal in actie komt vanwege een aantal terroristische aanslagen. Dit derde deel zit uiteraard vol actie en spektakel, maar is bovendien ook avontuurlijk en hier en daar zelfs spannend. Robert Downey Jr. is inmiddels vergroeid met zijn personage hier en zorgt ook voor de nodige humor. Echter de grappigste rol is voor Ben Kingsley, die helaas net wat te weinig screentime krijgt.

avatar van Decec

Decec

Een goede actie/avontuur/fantasie/SF film...

Uitstekende gemaakte SF...

Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Uitstekend achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Prima acteerwerk...

Wel leuk bekende acteur Ben Kingsley ...

Prima camerawerk...

Heerlijk genoten...

avatar van Thomas83

Thomas83

Net zo matig als zijn voorganger. Vind die Mandarin maar een oninteressante villain. Erg jammer ook om Kingsley in dit soort films te zien opduiken. Een kind als sidekick klinkt ook niet zo best, maar dat valt allemaal nog best mee. Zijn rol is niet zo groot en Simpkins is ook wel goed voor een kindacteur. Rebecca Hall mag het nieuwe lekkere wijf spelen. Pearce is wel ok, maar die proloog met pruik etc. was gewoon belachelijk.

Verder heeft Tony in deze film natuurlijk weer een er wat bijgesleept en weinig boeiend persoonlijk probleem dat hij moet overwinnen. En dan zijn er ook andere vaste voorspelbare elementen zoals de wolf in schaapskleren die moet worden ontmaskerd en net als in Iron Man 2 heeft de bad guy weer de beschikking over speciale technologie die het Iron Man lastig maakt. Die technologie ziet er trouwens nogal onzinnig uit.

Gwyneth Paltrow was in de eerste twee films nog best een schattig en leuk element aan de film als Tony's love interest Pepper, maar in deze film heeft ze eigenlijk een nogal andere rol. De dynamiek tussen Tony en haar is behoorlijk verpest. Allereerst horen ze denk ik al geen relatie te hebben, zodat er een bepaalde spanning blijft tussen de twee.

De actie is ook weer slecht en hier echt wel doorgeslagen. Het gaat zelfs zo ver als een scène met een om ietwat onduidelijke redenen aanval op Airforce One Al kan dat komen doordat ik er niet altijd even veel mijn aandacht bij kon houden. Vond de actie op de tanker op het einde wel erg spectaculair en er best stijlvol uitzien. Vind het trouwens wel wat ongeïnspireerd hoe sinds de vorige film al iedereen wel even in het pak lijkt te mogen. 1.5*.

avatar van avdj

avdj

Evenals Spider-Man neemt deze franchise zichzelf niet al te serieus en dat pakt ook deze keer behoorlijk goed uit. Geen semiwijsheden of tenenkrommende romantische scènes maar gewoon een goede combinatie tussen actie en dialoog. Downey Jr. is prima op dreef al hoeft hij dat pak van mij niet elk kwartier uit te doen. Best aardig hoor die special effects die erbij zijn gebruikt maar na drie keer weet je het wel.

Over de gehele linie waren de actiescènes trouwens goed verzorgd. Vreemd dat vliegende ijzeren poppen eigenlijk nergens op slaan maar het toch veel beter overkomt dan in Transformers. Nu vond ik de groep mensen die een half uur in de lucht bleven zweven, evenals de reddingsactie van Iron Man die daarop volgde, niettemin zwaar over the top. Het zijn zwaktes die een voldoende niet in gevaar brengen maar doen wel wat afbreuk aan het geheel.

avatar van Fryce

Fryce

• 1972 stemmen

Heb mij boven verwachting vermaakt. Goed te doen.

avatar van Balotelli

Balotelli

Ongelooflijk hoe ze een charismatische en krachtige villain als The Mandarin totaal verkracht hebben. En wat blijkt nou? Het is de The Mandarin niet!!!

Waar is deze film voor gemaakt? Puur om nog even een 3e deel eruit poepen voordat Phase 3 eraan komt, het idiote popcornpubliek dat om de vier jaar braaf stemt komt toch wel een kaartje kopen.

avatar van frolunda

frolunda

Pearce vond ik wat zwak in de rol van bad guy maar Downey jr. maakte dat met zijn sprankelende optreden meer dan goed.Verder enkele leuke vondsten en een prima (en tevens hilarische) bijrol van Kingsley.Erg vermakelijk en iets beter dan het vorige deel.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Dit derde deel is beter dan het matige deel 2, maar kan niet tippen aan het amusante eerste deel.

Robert Downey Jr. blijft leuk in z’n rol van Tony Stark en vormt ook hier weer het lichtpuntje. Ook met de actie en trucages is niets mis, maar helaas kan niet hetzelfde worden gezegd over het verhaal en de ontwikkeling van de karakters. Iron Man 3 probeert een serieuze toon te zetten door het karakter Tony Stark een posttraumatisch stresssyndroom te geven. In de eerste helft van de film wil dit nog wel werken, maar in de tweede helft wordt het allemaal een beetje belachelijk.

De film is met ruim twee uur ietwat aan de lange kant en met name de climax is een beetje teveel van het goede. Leuk voor de liefhebbers, maar de rek lijkt er wel uit te zijn.

avatar van tbouwh

tbouwh

herzien, en dan schrik ik toch wel enigszins van de verlaging die ik moet toepassen. Iron Man 3 blijft een vermakelijke film, maar in de bioscoop was ik toch vele malen meer onder de indruk. Actie en soundtrack kwamen daar toch vele malen beter tot hun recht. Wat bij herziening overblijft is toch vooral de mi.i. briljante humor van Robert Downey Jr. In dat opzicht vind ik deze Iron Man denk ik wel de beste, maar het plot rondom de Mandarin en de verhitte levende tijdbommen ( ik noem ze maar even zo) is toch vrij matig. Dat deed deel 1 bijv. veel beter. Ben Kingsley vind ik flauw tot op het kinderachtige af. Jammer dat een groots acteur als hij zich tot een dergelijke rol verlaagt. Ook Pearce vond ik oninteressant. Maargoed, de actie is bij vlagen nog aardig vermakelijk, en Iron Man 3 levert wel meer dan genoeg kijkplezier dmv een aantal zeer humoristische scenes. 3,5* houd ik over

avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

• 2089 stemmen

Heb je van de 1e 2 films genoten dan zal ook deze je niet teleurstellen.

Wederom zit RDJ als gegoten in de rol van Tony Stark. Zijn charismatische uitstraling en houding geven de film zijn kracht.

De actie is weer dik in orde. Vond de rol van Guy Pierce nog niet eens zo slecht. Maar wel vreemd dat zijn huid ondanks de hitte ook niet smolt maar bij de explosie wel

avatar van IH88

IH88

Naar mijn mening een erg ondergewaardeerde Marvelfilm. Het verhaal zit goed in elkaar, er zitten veel humoristische scenes in (qua humor zeker de beste Iron Man in de reeks) en de actiescenes zijn erg goed. RDJ zit weer lekker in zijn rol en Paltrow heeft een groter aandeel, waar ze dankbaar gebruik van maakt. Waar het tweede deel rommelig was en de bad guys niet uit de verf kwamen is dat in het derde deel veel beter uitgewerkt.

Shane Black weet een goede balans te houden tussen humor en actie en gelukkig slokt de verhaallijn mbt de angstaanvallen van Tony Stark een niet te groot deel van de film op. 4.0/5.0

avatar van Bla

Bla

Ze proberen Tony Stark meer diepgang te geven maar het wil gewoon niet lukken. Ik denk dat 3 films wel genoeg is. Stop al die tijd en moeite in The Avengers, dat is veel leuker om te zien.