Iron Man 2 (2010)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Favreau
met Robert Downey Jr., Mickey Rourke en Scarlett Johansson

Multimiljardair en geniale uitvinder Tony Stark (Robert Downey Jr.), wordt zes maanden, nadat hij zijn identiteit als 'Iron Man' heeft onthuld, gedwongen zijn krachten opnieuw te gebruiken. Nu de wereld bewust is van het feit dat Tony 'Iron Man' is, wordt hij door zowel de pers als de regering onder druk gezet om zijn uitvinding en technologie met het Amerikaanse leger te delen. Tony weigert informatie te onthullen, omdat hij bang is dat het in de verkeerde handen terecht zal komen. Met Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) en James ''Rhodey'' Rhodes (Don Cheadle) aan zijn zijde, smeedt Tony nieuwe plannen en moet hij het opnemen tegen nieuwe, duistere en gevaarlijke machten. Het duurt dan ook niet lang voordat de uiterst gevaarlijke Rus Ivan Vanko a.k.a. 'Whiplash' (Mickey Rourke) van zich laat horen...

avatar van Stijn B.
Topentertainment en Robert Downey Jr is weer subliem als Tony Stark / Iron Man

avatar van duffs
ik vind dit deel beter als deel 1 meer aktie en een goeie rol van mickey rourke als bad guy vermakelijk7 tje

avatar van mjk87
Matige film die wel zijn goede elementen heeft. Vooral het spel van de meeste acteurs is prima. Rourke is fijn als Rus, Rockwell doet zijn best, Downey Jr. is gewoon goed en Paltrow heeft een prima bijrol zoals zij dat vaker heeft, meer dan zomaar het liefje van de held, maar met een echte acte de présence en Johansson met rood haar is gewoon heel erg prettig om naar te kijken.

De actie slaat je tenminste niet helemaal murw maar is ook niet heel spectaculair en vooral onevenwichtig. 80% vindt plaats in de laatste 20 minuten, en dat begint weer op den duur te vervelen. Maar ook veel scènes daarvoor duren dan onnodig lang en je wacht steeds erop tot weer iets gaat gebeuren. Ook zijn er net teveel verhalen door elkaar waardoor van een echte strakke film geen sprake is. Het is redelijk uit te kijken, dus 2,5*.

avatar van Dutch-J3ff
Goede/leuke film, goed verhaal en mooie special effects

avatar van Illum Sphere
Ik vind dit maar een matige film die tevens ook nog eens verschrikkelijk saai is. Zelfs voor een film waarbij er vereist is om het verstand op nul te zetten. Gelukkig schijnt het vervolg beter te zijn.

avatar van blurp194
Af en toe komt er een voorbeeld langs dat de stelling ontkracht dat een tweede deel altijd minder is.

Maar echt beter is deze film nou ook weer niet. Het basisgegeven van de ijzeren man is dan al bekend en heeft geen nieuws meer te brengen. Dus dan maar geïnvesteerd in een paar nieuwe karakters die als tegenspelers kunnen dienen - en daar een paar mooie acteurs voor ingehuurd. Mickey Rourke doet daar een echt mooi stukkie werk voor. Maar Scarlett Johansson kan niet helemaal de show stelen, want ondanks een perfect mooi karakter waar ze prima in past, krijgt ze eigenlijk te weinig screentime om daar echt een draai aan de film mee te geven.

Jammer, want daardoor voelt het toch een beetje als herhaling. Niet minder, maar beter is het ook niet. Verder wel soliede vermaak.

avatar van Al DeNiro
I want my brd

avatar van DonOswaldo
Vermakelijk vervolg. Lekkere combinatie van humor en actie, Robert Downey Jr. is geniaal en Scarlett Johansson heeft ook een leuke rol. Mickey Rourke is ook prima als bad-guy. 4*

avatar van Thomas83
Niet het soort film dat me aanspreekt. Al vond ik de eerste film nog niet eens zo vervelend. De film wordt weer gedragen door Downey Jr., dat is duidelijk. Verder wat al teveel grote namen in de film, waardoor het zo'n bonte verzameling wordt. Rockwell is een goed acteur maar speelt hier een beetje een tweede Downey Jr., en 1 is al genoeg voor mij. Vind hem namelijk afwisselend grappig en irritant. Scarlett Johansson mag niet meer dan als het lekkere wijf opdragen. Zit ook nog even zo'n nutteloze scène in haar ondergoed in de film. De rol van Rourke is verder ook wel wat raar.

Iron Man vind ik ook niet zo'n bijster interessante superheld. Het enige nog een beetje verfrissende is dat Tony openlijk er voor uitkomt Iron Man te zijn. Maar dat levert geen leuke situaties op of zo, dus eigenlijk maakt het weinig uit. Het lichtelijk wereldvreemde en patriottistische is ook wel een beetje vervelend, net als het wat sterke wraakverhaal en de karige dialogen en actie. Ziet er ook niet echt mooi uit allemaal. Te gelikt. Soms ronduit lelijk en nep. En voor realisme kijk je dit soort films niet natuurlijk, maar het is een paar keer gewoon ronduit pijnlijk hoe ze dan toch proberen met een soort wetenschappelijke verklaring te komen. Mochten ze wel wat beter hun best op doen. 1.5*.

Weer een hele fijne Marvel-film. De actie in Monaco is fantastisch. Ook vond ik de rol van Mickey Rourke erg goed. Echt een rol die bij hem past en waarbij ik niet dacht dat het een zielige man is geworden.

Begonnen met scepsis over sequels, maar uiteindelijk vind ik 'm beter dan deel 1. Robert Downey jr. is en blijft een beetje een type cast (in deel 1 overtuigender dan in deel 2), maar met name Mickey Rourke speelt veel beter dan ik had verwacht. Een van de voornaamste redenen voor mijn hoge cijfer ook eigenlijk. En een halve bonuspunt voor de muziek van Daft Punk in een scène met 2 robots.

Thomas83 schreef:

wat een verhaal als je de film ruk vindt.....

avatar van rcuppen79
Iron Man 2 is het teleurstellende vervolg op het uitstekende eerste deel. Op vrijwel alle punten blijft deze film achter bij het origineel. Het verhaal is zwak en ook een groot deel van de karakters weten niet te overtuigen. Mickey Rourke gaat volledig over-the-top met z’n zwaar overdreven Russisch accent en weet dan ook niet te overtuigen. Gwyneth Paltrow is net als in de eerste film vrijwel onzichtbaar en de romantische link met Downey Jr. komt daardoor nauwelijks uit de verf. Robert Downey Jr. is wederom uitstekend op dreef, maar wel minder verrassend als in het origineel. De show wordt gestolen door Sam Rockwell als een louche wapenhandelaar en Garry Shandling als een corrupte senator. Scarlett Johansson is oogverblindend als Black Widow, die later ook deel zou gaan uitmaken van The Avengers.

De effecten zijn wederom uitstekend, maar helaas heeft Iron Man 2 te kampen met een zwak script.

avatar van horizons
Vermakelijke actie film met een wat onzinnig plot maar veel belangrijker acteurs die er veel zin in hebben gehad zo te zien.

avatar van LOTR-lover
Na de eerste Iron Man film waren de verwachtingen hooggespannen voor Iron Man 2. Helaas weet het vervolg nergens het niveau van het eerste deel te halen, maar alsnog mag dat de pret niet drukken. Iron Man 2 lijdt onder een zwak script, maar met name de altijd overtuigende Robert Downey Jr. zet als Tony Stark weer een geweldige prestatie neer en draagt de film daarmee naar een ruime voldoende.

7/10 (IMDB)

avatar van john mcclane 2
minste deel uit de reeks.
nog steeds leuk om te zien,voornamelijk door robert downey.

avatar van Number23
Marvel-opfriscursus deel 3

Misschien wel 3 of 4 keer gezien, maar veel kracht verliest tie niet. Toch is de film ietsjes minder, misschien omdat de nieuwigheid eraf was. Qua cast was het juist een upgrade, want behalve dat Downey Jr. weer geweldig is, is ook de vervanging van Howard goed uitgepakt. Cheadle acteert wat aangenamer. Ook zijn Rourke en de altijd heerlijk spelende Rockwell een sterke fundering.

avatar van IH88
Een zeer vermakelijk vervolg op het eerste deel van Iron Man. RDJ blijft geweldig en draagt de film moeiteloos. Rourke is een matige schurk en overtuigd niet echt. Johansson en Cheadle zijn gelukkig wel erg goede aanvullingen en zitten goed in hun rol. Het laatste gevecht van Romanov met de bewakers is een hoogtepunt en de droge one-liner van Favreau maakt het af.

avatar van The_CrY
Niet zo sterk als het eerste deel en toch een soort van herhaling op vele fronten. Belangrijkste toevoeging is Scarlet Johansson als Natalia Romanoff. Zij steelt de show. Nog altijd vreemd dat ze niet een eigen film heeft. Eigenlijk zijn juist de verwijzingen naar andere Marvel films (Avengers, Thor, Captain America) de meest interessante momenten. Dat moment dat Stark het schild van Captain America als ondersteuning gebruikt om vervolgens precies hetzelfde element na te maken is voor de kijker toch wel een gniffelmoment van jewelste. Ondanks het verdere kopieerwerk van de eerste film toch erg vermakelijk.

avatar van Proeneke
Nog arroganter kak-Starkje als in de 1e film, en t verhaal werd er ook niet beter op.
Neu, geen taart voor deze van mij.

avatar van IH88
Iron Man 2

Een zeer vermakelijk maar ook erg rommelig vervolg op het eerste deel van Iron Man. De film oogt overvol en Tony Stark begint wat nare en arrogante trekjes te krijgen. Er zijn te veel personages die moeten worden geïntroduceerd waardoor de film nooit in lekkere flow terechtkomt. Met de actiescènes zit het wel goed en worden nog redelijk origineel gebracht.

Robert Downey Jr. blijft geweldig en draagt de film moeiteloos. Mickey Rourke is als Ivan Vanko kleurrijk maar niet echt gedenkwaardig en je verstaat geen woord van wat hij zegt (dat kan ook expres zijn gedaan). Scarlett Johansson kruipt voor de eerste keer in de huid van Romanoff/Black Widow en na een aarzelend begin waarbij haar identiteit geheim wordt gehouden mag ze eindelijk haar vechtkunsten vertonen en het is fantastisch. Het laatste gevecht van Romanoff met de bewakers is een hoogtepunt in de film en de droge oneliner van Jon Favreau maakt het af. Gwyneth Paltrow en Don Cheadle zijn sterk en Cheadle is een goede aanvulling als vervanger van Howard. Iron Man 2 is onderhoudende onzin die je zo weer bent vergeten maar je wel twee uur weet te vermaken.

avatar van Zwolle84
Ik ben inmiddels een flink eind op weg met m'n grote Marvel-herzieningsronde en dit is tot nu toe dé verrasing. Waar hij in m'n herinnering wat flauw en style over substance was, blijkt daar bij nader inzien niets van waar te zijn.

Want wat flowt Iron Man 2 toch heerlijk! Voor een groot deel is dat te danken aan de ontzettend leuke, droge humor. Met voorop Downey Jr., die hier helemaal in zijn element is. Maar ook de altijd leuke Cheadle, een Paltrow die goed op stoom (en hier mooier dan ooit tevoren) is en bovenal Rockwell komen moeiteloos mee. Die laatste zorgde meer dan eens voor hilarische momenten met z'n typische trekjes, zoals hoe hij zijn assistent opdroeg zijn stijve hoofd in dat dronehoofd te steken.

Maar er valt meer te genieten. Neem bijvoorbeeld de snaarstrakke effecten die vooral in het laatste deel prachtig tot hun recht komen. Ook vind ik het leuk om te zien hoe de Avengers-puzzelstukjes hier beetje bij beetje geïntroduceerd worden, wat de film lekker afwisselend maakt.

Nog beter dan het eerste deel, en dat zegt wat.

avatar van TornadoEF5
Toch verhoogd van 1.5* naar 2.5* terug, omdat 1.5* bij nader inzien nogal streng is. Deze film was zeker niet zo slecht, en ik had er me wel mee geamuseerd, maar het probleem met deze film is dat de villain enorm tegenvallend is. En los van de villain wordt het niveau van de eerste film ook niet benaderd.

leuk vervolg.heb me wel vermaakt.al vaker gezien maar blijft goed.nu een tijdje geleden,binnenkort maar weer eens zien.

avatar van TheManInBlack
Deze vind ik zelf leuker dan de eerste Iron Man film.
In deze film is Robert Downey jr net als in de vorige Iron Man film weer heel goed. De bad guy vind ik ook veel aantrekkelijker dan die van de vorige film.
De special effects is ook weer heel goed zoals je zag toen Ivan Vanko Tony Stark probeerde te vermoorden op de racebaan.
De muziek was ook weer om van te genieten in deze film!

avatar van Daan258
Een goed vervolg.

Ook nu heb ik dit 2e deel voor de 2e keer bekeken. Juist waarbij deel 1 bij de 2e kijkbeurt ie wat minder was dan wat ik me er van herinnerde was dit deel juist weer wat leuker

Dit deel was ook weer heerlijk om naar te kijken. De actie die hier in de film zit zag er ook een heel stuk spectaculairder uit en was heerlijk om naar de kijken. De cast was ook een pluspunt door de nieuwe acteurs die hier aan dit deel zijn toegevoegd. Het verhaal was net wat interessanter en was het gaaf om te zien dat je nu al bij dit deel hele kleine dingen ziet dat alle films van Marvel wat met elkaar te maken hebben. ( Daarom kijk ik ook heel erg uit naar The Avengers )

Al met al een uitstekend vervolg die net een tikkie beter is dan zijn voorganger.

Dikke 3,5*
Nu op naar Thor

avatar van Phantasm
Matige film die voor het grote deel maar saai is. De laatste 25 minuten is het nog leuk om naar te kijken. Een kleine 3*.

avatar van Kondoro0614
Ik wou persoonlijk niet al te lang wachten op het tweede deel in de ‘Iron Man’ reeks die ik notabene ook nog eens opnieuw moest kijken. Gisteren heb ik besloten de film te kijken, wel in twee delen aangezien ik tussendoor even naar school moest. Ik moet zeggen dat ik geziene mijn stem een betere zit heb gehad dan voorheen, en ook ‘Iron Man 2’ wist mij toch op een zekere hoogte prima te vermaken. Echter kon je vaak merken dat Jon Favreau er soms wat boven op ligt, en dan vooral op komisch vlak ligt de film vaak erg laag, en ook al speel Robert er in, dan vond ik de film toch nog tegen vallen op sommige komische gedeeltes al haalt Robert het vaak wel wat omhoog.

Robert Downey Jr. speelt weer de sterren van de hemel (althans dat probeert hij) als Tony Stark en dat kon je vaak wel merken, Robert staat mooi in de schijnwerpers en hij deed het gewoon weer goed als ‘Iron Man’ zoals ik gewend ben van Robert. Gwyneth Paltrow speelde ook een aardig leuke rol als Pepper al vond ik haar soms iets te dramatisch over komen. En ook nieuwe gezichten mochten deze film vervullen, met als hoogte punt natuurlijk Scarlett Johansson, Mickey Rourke en Samuel L. Jackson die toch een aardig rolletje weg legden (vooral Scarlett was niet mis om naar te kijken). Toch vond ik de rol van Don Cheadle niet bepaald geslaagd, en jammer dat ze Terrence Howard vervangen hebben voor Don.

“If you try to escape, or play any sort of games with me, I will taze you and watch "Supernanny" while you drool into the carpet.”

Het verhaal van ‘Iron Man 2’ was leuk. We zien in het eerste stukje dat Tony Stark viraal gaat over de wereld omdat hij onthuld dat hij ‘Iron Man’ is. Ook de Russische Ivan Vanko krijgt dit nieuws mee en nadat zijn vader (dacht ik) komt te overlijden creëert Ivan een eigen hart (net zoals die van Tony) om daarmee een gewelddadig pak te maken. Niet gauw daarop zien we dat Tony Stark in een ‘rechtzaak’ zit omdat ze vonden dat hij de pakken aan de staat van Amerika moest geven aangezien ze hem ook niet vertrouwen met zo’n machtig pak. Hij beweerde echter dat zo’n mechanisch hart 20 jaar voorop loopt dan op de andere bedrijven en dat er vrijwel niks fout kan gaan. Tot dat hij mee doet aan een race wedstrijd tot dat Ivan met een pak op komt die voor wat chaos zorgt.

Hierop volgen toch aardig wat trage scénes, en dan vooral scénes die niet echt wat te bieden hebben in mijn gevoel. Vooral scénes waarmee Tony Stark vooral veel en vaak de fout in gaat omdat hij hier laat zien dat hij misschien toch niet capabel genoeg is om het pak te beheren, dit vooral nadat hij dronken in zijn pak staat rond te springen en daarop besluit Rhodey ook een pak aan te doen en het op te nemen tegen Tony, waarna hij weg vliegt met het pak en dit toch aan het leger geeft, die het werkje op laat knappen door Hammer.

Daarna volgt een mooi lang vechtscénes waarin blijkt dat Hammer samen gegaan is met Ivan Vanko die voor Hammer een aantal androïden heeft gebouwd en stiekem ook een pak voor zichzelf. Hammer introduceert de ‘mooie’ drones en hierna gaat het vooral mis als Rhodey zijn ‘Iron Man’ pak laat zien, en Tony hierop af komt. Ivan schakelt vervolgens de drones en dergelijke in en daarna ontstaat er een oorlog tussen Tony Stark (later ook Rhodey) en de androïden waarop Tony Stark natuurlijk wint, Ivan Vanko opgepakt word en daarmee een hoofdstuk weer is afgesloten.

Ja, ik vond ‘Iron Man 2’ toch nog een geslaagde zit, zeker nadat ik aangenaam verrast ben waarom ik deze ‘vroeger’ dan misschien wel zo slecht vond, aangezien deze film zo slecht nog niet is. Heerlijke zit en zo heb ik ook deze serie weer helemaal eens gezien en ben ik klaar voor volgende films.

avatar van Captain Proton
Zo'n tien jaar geleden dat ik deze film heb gezien en gisteravond nog maar eens gekeken. Blijf erbij dat het een geweldige film is. Veel actie. Gelukkig dezelfde personages. Verhaal en special effects zijn wederom prima in orde.

avatar van J.Ch.
Herziening als onderdeel van mijn Marvelfilms-'op-volgorde'-project, deel 3.

Allereerst: wat een fijne vermakelijke film, in dat opzicht een stuk beter dan de vorige die ik keek.

Dat gezegd hebbende is het wel heel erg een invuloefening, zeg. Net als de vorige Iron Man en The Incredible Hulk is het basisplot weer held heeft superkracht/technologie, schurk heeft een verbeterde versie daarvan, held moet zijn superkracht/technologie verbeteren om schurk te verslaan. Dat gaat wel opvallen nu ik de films relatief kort na elkaar kijk.

Dat zou ook een groot minpunt zijn geweest als dit basisplot niet zo enthousiast was ingevuld en aangevuld. Robert Downey Jr. lijkt geboren voor deze rol, schurk van dienst Mickey Rourke heeft er zin in en Gwyneth Paltrow doet bijna hetzelfde als in de vorige film, maar minstens net zo goed. Om het bekende recept wat op smaak te brengen is er dit keer een ander soort identiteitscrisis, namelijk het feit dat Tony Stark met zijn eigen sterfelijkheid geconfronteerd wordt. Dat in combinatie met wat daddy issues zet hem op een pad van zelfvernietiging, waar hij pas van afgerukt wordt als hij weer op moet draven om de wereld te redden. Heel subtiel is het niet allemaal, maar het is netjes ingevuld en geloofwaardig neergezet.

Verder speelt S.H.I.E.L.D. een iets grotere rol, hoewel het hier nog niet precies duidelijk wordt welke. Hier begin je te merken dat de film gemaakt werd met het oog op een groter geheel. Gelukkig stoort het nog niet. Scarlett Johansson en Samuel L. Jackson stellen nog niet zo heel veel voor, maar lopen ook niet in de weg. Ik blijf met name de scènes leuk vinden waarin Tony zich opsluit in de kelder en aan het knutselen slaat, van commentaar voorzien door Jarvis, of het aan de stok krijgt met Pepper.

Wat de film toch bovengemiddeld maakt, is - opnieuw - dat alles met zoveel liefde en plezier gemaakt is. De effecten zien er nog prima uit, de muziek is helemaal passend, alle acteurs lijken zich op hun plek te voelen, de speelduur en pacing zijn oké. Ik heb nog lange niet alle Marvelfilms gezien; ik ben heel benieuwd of men het blijft volhouden om de films ondanks hun formulematigheid met zoveel plezier te blijven maken.