Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

Na twintig films rond mannelijke superhelden mocht het wel een keer, een "Marvel" film met een vrouw in de hoofdrol (jammer dat "Black Widow" deze eer niet kreeg). Qua "fun" factor en feministisch gehalte doet "Captain Marvel" (Brie Larson) zeker niet onder voor "Wonder Woman" (Gal Gadot), de hitfilm van concurrent "DC" uit 2017. En ook niet qua schoonheid van de vrouwen

Oscarwinnaar Brie Larson (Room) heeft een lekkere nuchtere charme als buitenaardse strijder die zich nauwelijks iets herinnert van haar jeugd op aarde. Wanneer ze anno 1995 (het verhaal speelt slim met tijdssprongen en plot twists) in de VS belandt, gaat ze met behulp van een jonge Nick Fury (Samuel L. Jackson, die indrukwekkend digitaal verjongd is), die een enorme softie blijkt te zijn als het op het houden van katten (Fury en de kat Goose vormen een leuk duo, net zoals Rocket en Groot uit de "Guardians of the Galaxy" films) aankomt, op zoek naar haar roots, met schokkende gevolgen uiteraard.

Vermakelijk formulewerk die nergens origineel of vernieuwend is, maar het wordt wel opgeleukt met rake jaren 90 knipogen (o.a. veel Grunge muziek met natuurlijk "Nirvana") en Brie Larson (draagt het grootste gedeelte van de film een "Nine Inch Nails" shirt) en Samuel L. Jackson zijn beide ijzersterk in deze film en met name Larson zet een geweldig hoofdpersonage neer en natuurlijk is het ook niet bepaald een straf om naar haar te kijken gedurende circa 120 minuten.

P.S. het beste kan je deze film bekijken voor "Avengers: Endgame (2019)" , maar doe je dat niet zoals ik, dan is dat niet echt een gemis (verklaard dan wel de extra scène na "Avengers: Infinity War (2018)". En uiteraard volgen er na het einde van "Captain Marvel" ook nog extra scènes.

wat een tegenvaller. moest het verhaal zo ingewikkeld en chaotisch? ik kon mijn aandacht er niet bijhouden, waardoor ik op een gegeven moment het draadje kwijt was.

avatar van james_cameron
Niet één van de betere Marvel-films, maar wel een degelijke middenmoter. Het begin is vrij abstract en de finale weinig onderscheidend, maar daartussenin is Captain Marvel erg vermakelijk. De film moet het duidelijk hebben van de interactie tussen de personages en er wordt flink geleund op allerlei grappen en grollen, maar gezegd moet worden dat de plot aardig in elkaar steekt, met hier en daar ook wel wat aangename verrassingen. Van de look van de film was ik wat minder gecharmeerd; de special effects zijn niet meer dan oké en grotendeels ziet alles er een beetje kitscherig uit.

Wel een vermakelijke film maar of ik dit echt een toevoeging vind aan de marvel reeks? nee.
Captain marvel lijkt supersterk te zijn in deze film maar vervolgens in End Game is ze niks. Ook vond ik dat ze voornamelijk rondliep met gebalde vuisten en een vervelend gezicht. De kat was nog het leukste in de film.

Ik vond er niet veel aan!
Als ik meerdere keren ga kijken hoelang de film nog duurt,dan zegt dat meestal wel genoeg voor mij.
Het kan ook aan mij liggen want ik merk dat ik de laatste jaren dit genre steeds minder vind [zal de leeftijd wel zijn].

avatar van Pepino
MCU mening #3: Captain Marvel

Oei... Neen, deze toch maar niet. De film schreeuwde zodanig veel "girlpower" en "you go girl" dat het averechts begon te werken. Ook was er totaal geen spanning, aangezien Captain Marvel 'over-powered' was.

Ik minacht de film misschien niet zo veel als de Marvelfans, maar kan zeker de kritiek begrijpen. Het is gewoon een grote "meh" naar mijn mening. Jammer, want Brie Larson is zeker een goed actrice. En er kwam een kat in voor.

Niet de beste marvel film maar wel vermakelijk.

avatar van aSMoDeuS
Gaap en lelijke CGI.

avatar van Kondoro0614
Ik was in het begin erg sceptisch over het feit dat er een vrouwelijke hoofdrolspeelster moest komen, waarom? Nou wil ik die discussie achter wegen laten, lekker boeiend maar ik wou de film hoe dan ook een kans geven want ik was stiekem toch wel heel erg benieuwd. En het heeft eigenlijk een stuk beter uitgepakt dan ik had verwacht. De film raasde door, was op veel punten erg leuk om te volgen en werd niet snel saai. Hoewel het niet Marvel’s topper is, en er echt wel ontzettende clichés in zitten die lachverwerkend konden zijn, heb ik me prima vermaakt.

Brie Larson blijft een ontzettend knappe vrouw, dus een straf om daar naar te kijken was het zeker niet. Ze kwam soms erg leuk over, had wat komedie en grappige stukken in haar en ik vond haar de hoofdrol erg goed vervullen. Ook Samuel L. Jackson mocht uiteraard niet missen en deed een leuke rol als de jongere Nick Fury. Voor de rest deed de cast het goed maar zaten er zeker geen uitschieters in.

Maar zoals ik al zei kon de film soms wat saai worden door zijn enorme clichés. Het ergste vond ik zelf dat men geen fatsoenlijke naam konden verzinnen en Dr. Lawson maar Mar-Vell noemden, tja daar werd ik niet bepaald warm of koud van. Leuk ook om Stan Lee weer te zien in de film, laatste beelden van deze grootheid. Over het algemeen was het prima, actie was goed en de CGI was ook niet mis al heb ik wel eens betere werken van de mensen bij Marvel gezien.. Heerlijke Marvel film die de reeks voortzet.

avatar van Katharina
Echt leuke film! Begon een beetje nah, maar werd daarna een stuk leuker.

avatar van film_girly
Brie Larson is toch wel de saaiste monotone superheld in het hele MCU als je mij vraagt. Jackson was vermakelijk en goed zoals altijd maar veel te weinig kwam hij aan bod. Leukste was eigenlijk die kat als ik terug denk aan de film.

avatar van Dick Starbuck
Mwah.. Tegenvallende MCU flick. Dat Larson een goede actrice is, heeft ze bewezen met Room. Maar voor Marvel, persoonlijk 'n miscasting. Met haar zeur stem en te lieve voorkomen. Gebeurde weinig en voor zo'n action hero movie was t allemaal tam. Ze is notabene 1 van de sterkste marvel heroes! Scenes met die kat leek meer iets voor de MIB reeks. CGI heb ik van marvel ook beter gezien. 2 sterren

Meningen op dit forum lijken verdeeld. Goed, slecht, saai, origineel,...
Zelf vind ik hem niet slecht. Meer verhaal en inhoud dan bij de meeste superheldenfilms. Hier staat superheld niet centraal. Wel een leuke inhoud en een leuke plottwist. Kritiek op CGI is terecht. Deze is soms wat minder en als de superkrachten erbij komen is het er wat over. Af en toe wat humor en die is wel goed. Samuel L Jackson is op vlak van komedie de man hier.
Is een film waar ik wel een vervolg op wil zien of een nieuwe Avengers. Had pas op laatste door dat dit ook de insteek is voor de serie S.H.I.E.L.D. Deze serie jaren terug eens gezien toe deze opstarte. Zeker ook aftiteling uitkijken. Zowel na film als helemaal op einde.
Enigste minpunt is de actie op einde. De soundtrack jaren 90 haalt de actie wat naar beneden. Ook de flightscenes halen niet niveau Top Gun...
Maar voor zaterdagavondfilm geen verspilling van mijn tijd....
In film zeggen ze zelf dat ze meedoet in Avengers Endgame.
Vraag me alleen af waarom zij Captain Marvel noemt. Marvel is toch naam van de uitgeverij. Ofwel heeft het dan te maken met onderstaande:
Ook nog leuke verwijzing naar Marvel en een eerbetoon aan Stan Lee, de geestelijke vader van het Marvel universum die overleed op 12/11/2018...

avatar van MovieHolic
Ik vond dit echt een prima film, de spanning en het verhaal werden goed opgebouwd en er was meer dan voldoende actie. Toegegeven ik ben een Marvel fanboy, dus ik vind het al gauw erg gaaf.

Goeie film over een vrouw met superkrachten die een belangrijke factor speelt in een oorlog tussen twee volkeren. Een behoorlijk avontuurlijk verhaal en ook de identiteit van het hoofdpersonage (mens vs superheldin) weet genoeg te boeien. Uiteraard meer dan genoeg actie en ook de humor is geslaagd te noemen. Brie Larson doet het prima en alhoewel de verjongde Samuel L. Jackson er goed uitziet blijft het een beetje raar.

avatar van grovonion
Pepino schreef:
Ook was er totaal geen spanning, aangezien Captain Marvel 'over-powered' was.
Dat was helemaal op het einde, de clue was dat ze psychisch gevangen zat in de indoctrinatie van de AI. Het was dus eerder een gevecht om in haarzelf te geloven.

avatar van BillySavastano
Ik vond het een leuke film 2 keer gekeken in 2 dagen tijd dat zegt genoeg

Wat een afgang en zo moet een superheld niet zijn , ze hebben er neer gezet als een soort god, niks kan haar deren, atoom boom naast der oor en niks gene schrammetje, vliegt voor bij part door planeten en zonnen heen en nee hoor geen schrammetje. 1000000 miljoen jaar zonder eten zal ze ook wel overleven denk ik.
In avangers end game even 1000 licht jaren naar een gestrande ruimte schip . Ja dat kan ook! zonder lucht masker . de perfecte femanistiese vrouw op aarde!
En dat allemaal met een strak gezicht op de buis.
Leukste was zolas film girly al zei de kat die uithaalde dat was echt lache.
Over de film...1 hoop ergenis en het is zo superslecht dat ik er ook niks over ga typen, zonde van me tijd deze film.

film_girly schreef:

ja was echt lache die kat haha

avatar van BillySavastano
edit moderator: gequoot bericht met persoonlijke aanval verwijderd

meningen kunnen verschillen toch, als jij de film niks vond respecteer ik jou mening daar in, simpel. en ik heb endgame nog niet gezien maar wel gehoord dat ze daar niet veel voorstelt, wat dat betreft schrijven ze haar in deze dan wel af als een god om vervolgens [edit moderator: spoiler voor Endgame verwijderd] zover ik heb begrepen. Dus op dit punt geef ik je wel gelijk maar then again ik heb endgame nog niet gezien dus ik kan daar zelf niet over oordelen.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Bericht met persoonlijke aanval verwijderd.

avatar van steventje
Aangenaam verrast ! Een van de betere die ik gezien heb dit jaar.