Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

• vanaf 12 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van Psycho-M
Zwolle84 schreef:
Al die punten lijken totaal niet op haar te slaan. Hooguit rent ze een beetje raar, viel me op.

Ooh haha ik ben dus niet de enige die dat dacht.

avatar van Zwolle84
Psycho-M schreef:

Ooh haha ik ben dus niet de enige die dat dacht.

Het lijkt alsof haar bovenlichaam rent maar haar benen dat niet doorhebben.

JacoBaco schreef:
Wat bijzonder, een vrouwelijke superheld in een live-action! Een mijlpaal in de filmwereld. Dit soort reacties zie ik geregeld voorbij komen op TV, in een filmrubriek of waar dan ook. En naast Wonder Woman is het net alsof dit de enige twee zijn. Het voelt alsof het iets nieuws is in de filmwereld terwijl in 1984 er al Supergirl was. En wat (vrouwelijke) superhelden betreft hadden we ook al Halle Berry als Catwoman (2004) en Jennifer Garner als Elektra (2005). Geen vrouwelijke superheld, maar natuurlijk mogen Angelina Jolie in Wanted en Salt tevens niet vergeten. En nu we toch bezig zijn. Sigourney Weaver in (vooral) Aliens, Pamela Anderson in Barb Wire, Lori Petty in Tank Girl en Charlize Theron in Atomic Blonde. Een semi hoofdrol, maar Linda Hamilton in Terminator 2 was in 1991 toch wel opvallend badass.

Inderdaad en in de jaren 60 had je al Emma Peel van die andere Avengers en al in de jaren 70 Bionic Woman en Charlie's Angels. TV-series en geen films, maar toch. W.b. series is de reeks sowieso eindeloos vanaf de jaren 90, want verder is er al een Birds of Prey serie geweest, Witchblade, Dark Angel, Buffy etc etc.

Het toeval wil dat het met films nog niet zo opschoot w.b. de Marvel-en DC-dames. Belabberde films van Elektra en Catwoman. Maar dat matige gold lange tijd ook voor de heren, pas met Ironman kwam er een ommekeer omdat die zo leuk was (en een tijdje daarvoor Spiderman maar daar zat een flink gat tussen).

Zwolle84 schreef:

Het lijkt alsof haar bovenlichaam rent maar haar benen dat niet doorhebben.

Viel me niet op hoor, maar zou dat niet aan het licht gepantserde pak gelegen hebben?

Goddess_Of_Loki schreef:
Mannen opgepast! De vrouwen proberen het langzamerhand toch allemaal van jullie over te nemen, zo lijkt het.

Prima toch? Kunnen wij mannen lekker onderuitgezakt naar films kijken terwijl de vrouwen al het werk doen!

avatar van The_Shadowless_Man
Leuke vermakelijke film. Totaal niet wat ik had verwacht. 3,5 ster

avatar van FlorisV
Wat ik nog vergat te vermelden, behalve de jaren 90 rocksongs, de soundtrack is verder een lekkere synth score, weer eens wat anders dan het bekende getrompetteer met strijkers.

avatar van predator
Veel beter dan verwacht. De grote rol van Jackson is erg aangenaam en er zit een aantal leuke wendingen in (kat!). Verder is de muziek een mooie toevoeging. Maar de hoofdpersoon komt wat mij betreft niet in de buurt van Wonder Woman. Voor de rest allemaal best ok.

avatar van Donkerwoud
Over 'sterke vrouwen' in Captain Marvel, On the Basis of Sex en Destroyer: Een wapperende hanenkam – De Groene Amsterdammer

Voordat Endgame de bios in stormt zonet even de bios ingedoken.
Me prima vermaakt. Larson is mijn ogen meer dan prima gecast. Leuke jaren '90 verwijzingen en jaren 90 muziek. Ook weer een goede rol van Sam en grappig dat ze hem een stuk jonger hebben laten lijken. Heel goed gedaan.
De laatste cameo van Stan Lee?
Prima film en de eindcredits zetten een mooie stap naar eind april.

avatar van Lovelyboy
Ja goh....verhaal, het zal. Kree en Skrulls, het zal. Meestal haak ik wel wat af met van die buitenaardse toestanden, werelden en volken. Veel introductie krijgt het geheel trouwens niet echt, men is in oorlog. Ondanks het begin, tot ze op planeet 53 uitkomt, vind ik het allemaal niet zo bijster interessant. Maar daarna ontvouwt het plot zich toch wel naar een grappig, vermakelijk geheel.

De film wordt vooral gemaakt en naar een goed niveau getild door een charmante en overtuigende Larson en natuurlijk de altijd overtuigende en goede Samuel L. Jackson die weer lekker zichzelf is. Verder ziet het er allemaal geweldig uit, gave knokscenes, een snufje spanning, vooral ook veel humor en een bijzonder geestige kat. Mijn eigen gisteravond nog gecontroleerd maar niets raars gevonden in eerste instantie, je zal toch als inbreker toevallig inbreken waar zo'n kat woont, bye bye zwaai zwaai.

Absoluut geen hoogstaande shit maar wel bijzonder leuk vermaak als het eenmaal op gang is. Prima film.

avatar van John Milton
Ga hem zo zien, en zat alvast even naar de score te luisteren.

Interessant feitje: Captain Marvel’s Pinar Toprak Is MCU’s First Female Composer - vulture.com

70 koppig orkest regelen voor je auditie, not too shabby!

Een jaar geleden zat ik in de bios om het alom bejubelde black panther te zien. Als voorwerk voor infinity war. Ik heb me toen redelijk zitten vervelen, maar ik wist in elk geval wie de personen waren en wat wakanda was. Met dezelfde instelling ging ik naar captain marvel. Deze keer heb ik mij echter kostelijk vermaakt. Het is niet zozeer de origin story van de hoofdpersoon als wel de algehele retro sfeer die mij amuseerde. Het laid back acteerwerk van brie larson paste perfect in het marvel plaatje wmbt. Zeer vermakelijke film!

avatar van aspers
Zeer vermakelijk filmpje. En mooie opbouw naar het eind waar de volle kracht van Captain Marvel naar buiten komt. Echt wel een WOW momentje! Yep, een lekker tussendoortje waar ik er nog wel meer van lust.

avatar van El ralpho
Marvellous?

Hoewel Captain Marvel qua verhaal uitstekend in elkaar zit en ik hier weinig op aan te merken had, greep de film mij in zijn totaal nooit helemaal vast. De introductie die de strijd tussen de Kree en Skrulls inluidt ging voor mij nooit echt leven. Het kwam niet lekker op gang en zowel de Kree als de Skrulls bleven in eerste instantie veel te identiteitsloos. Brie Larson mocht er dan wel uitspringen, mijn aandacht verslapte alsnog snel omdat de andere personages er op geen enkele manier uitsprongen. De aanwezigheid van Annette Bening en Jude Law, verandert hier weinig aan.

Vanaf het moment dat Carol de aarde aandoet lijkt het de goede kant op te gaan maar voelt de actie vervolgens een beetje inspiratieloos aan. Deze spat gewoon nooit écht van het scherm af en hoewel Larson en Jackson me wel bleven boeien, zorgde de toevoeging van de Rambeau familie voor onnodige vertragingen. De scene's tussen Monica en Carol zijn Walt Disney tot de max waardoor ik echt het idee had naar een familiefilm te kijken en me voor de zoveelste keer zat te storen dat 80% van de Marvel producties ook geschikt voor je kleine broertje/zusje van 12 moeten zijn. Doorgaans spreken de superhelden die wat grimmiger worden neergezet, mij een stuk meer aan.

Bovenstaande kritiek is jammer, want de uiteindelijke ontknoping is sterk. Het feit dat de Skrulls de bad guys helemaal niet waren en de rollen naargelang omdraaide vond ik goed gevonden. Ook het feit dat Goose een Alien achtig wezen bleek te zijn was verrassend, al kwam het op het scherm niet altijd even sterk over.

Ik betrap mezelf erop dat het kijken van titels van Marvel steeds meer een gewoonte wordt dan dat ik deze echt wil zien. Ik wil graag naar Endgame, maar veel van de overige films bekijk ik wanneer ze een keer op Netflix staan, of zoals deze, voor een paar euro in een bioscoop tijdens een vakantie op Curaçao. Echt slecht wordt het niet snel, maar bijzonder goed ook niet meer. Hiervoor is het genre inmiddels te verzadigd waardoor de films van Marvel steeds meer op elkaar beginnen te lijken.

avatar van voskat
Oef, dit was nog een stukje beroerder dan Black Panther.
Krappe lichtpuntjes zijn de Skrulls en de kat natuurlijk.

En zo pruttelt deze Marvel-fase zich naar het einde toe. Geen idee wat Disney ermee wil doen in de jaren '20. Ik wens ze veel succes.

avatar van StefkoC2002
Geen aanrader

avatar van john mcclane 2
Zeker een van de minste , maar nog steeds wel een bioscoopje waard .
Brie Larsson is beeldschoon , en overtuigend in haar rol .
Maar ik wist van te voren dat er een behoorlijk feministisch SJW sausje door heen zat , en daar kon je moeilijk om heen .
En ik werd er erg jeukerig van ,het ligt er te dik bovenop , en was niet nodig , maar daar is Hollywood het er blijkbaar niet mee eens .
Net als bij ( totaal anders , maar wel een goed voorbeeld ) de nieuwe Ghost Busters ( hard afgestraft )
Het me too tijdperk eist zijn tol .

Ik dwaal af .
De jaren negentig was leuk , soms werden er nummers uit die tijd gebruikt die niks toevoegden behalve , dat je nog even blijkbaar aan herinnerd moest worden het in de jaren negentig afspeelde .
De computer , de zeeer trage computer zijn is erg grappig .
Het verhaal rond de oorlog was prima .
De face cgi van L Jackson was verbluffend , na een minuut of tien ben je totaal vergeten dat je naar een zeventig jaar oude man kijkt .
De kat was geweldig ,
Wat captain marvel gaat betekenen voor end war ( eigenlijk de grootste reden om deze film te kijken , voor mij in ieder geval ) is me een raadsel, maar we zullen zien .
Dit is een van de weinige MCU. Films die ik niet perse een tweede keer hoef te zien .
Maar nog steeds prima vermaak ,
Nu nog tegen mijn zin black Panther kijken ,
Redelijke voldoende .