Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

• vanaf 12 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van mrklm
Je kunt je afvragen waarom er in 1995 een poster van Babe hangt in een Blockbustervideozaak, aangezien die pas in 1996 op VHS verscheen. Je kunt ook even meedoen met een spelletje 'herken de videocover' wanneer hoofdpersoon Vers [Brie Larson] zelf een blik werpt op de plaatselijke videocollectie en je afvragen of de 90s-soundtrack wel helemaal klopt. Het zijn allemaal aangename randzaken in de zoveelste Marvelfilm die (godzijdank) eindelijk eens wat originaliteit biedt. Het plot betreft de zoektocht naar een spoorloos verdwenen uitvinding die een beslissende rol zal spelen in een intergalactische oorlog tussen de Skrulls en de Kree, dus daar moet deze film het niet van hebben. Het scenario richt zich bovengemiddeld veel op de karakteriseringen en de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen en bevat derhalve relatief weinig actie. Er worden geen hele gebouwen of steden in puin gelegd, maar ook dat is niet geheel uniek (wel zeldzaam) in het Marvel-universum.

De originaliteit zit 'm bovenal in het feit dat geslacht er feitelijk niet toe doet: hoewel Vers / Carol Danvers het laatste woord heeft, zijn mannen even belangrijk als vrouwen. De slotconfrontatie tussen Vers en haar mentor Yon-Rogg [Jude Law] - en vooral die ene one liner - zal wel bij menig vrouwelijke kijker een brede glimlach om de mond toveren, maar dat weerhoudt een kat er niet van om de film te stelen. Wijlen Stan Lee, aan wie de film is opgedragen, doet zijn laatste Marvel-cameo (hij zal nog wel te zien zijn in Madness in the Method), we komen tevens te weten waarom Nick Fury [Samuel L Jackson] een ooglapje moet dragen en - zoals de kenners weten - halverwege de eind credits volgt een epiloog die ons warm moet maken voor Avengers: Endgame.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg matig.

Het MCU is nu al ruim 10 jaar bezig, maar er is nog niet heel veel veranderd: Soms schiet Marvel flink in de roos, soms maken ze behoorlijk matige superheldenfilms. En Captain Marvel mag wat mij betreft onderaan aansluiten in het rijtje van die magere films, waar ik een Black Panther, Ant-Man en de eerste twee Thor films ook in zou zetten. We hebben immers zoveel superheldenfilms gezien dat de lat inmiddels wel wat hoog gelegd mag worden. Maak je een superheldenfilm, kom dan met iets bijzonders en doe iets nieuws. En Captain Marvel doet opvallend weinig om er echt uit te springen. Toen ik de bioscoop verliet kon ik me eigenlijk amper een scène nog herinneren.

Ik had sowieso niet echt zin meer in een origin story, dat hebben we nu al wel gezien. Deze superheldin mag in de basis dan totaal anders zijn dan een Spider-Man of Batman, maar een oorsprongsverhaal blijft een oorsprongsverhaal. In Captain Marvel krijgen we meteen allerlei uitleg over verschillende planeten en rassen, iets dat me altijd maar erg weinig interesseert als de aanpak zo enorm serieus is. In een Ragnarok of Guardians of the Galaxy gaat dit nog gepaard met een beetje een knipoog en wat lucht, maar dit is meer van het niveau van de eerste Thor-films. Oftewel; of we al die onzin met Skrulls, Krees en weet ik wat even bloedserieus willen nemen. Als niet-kenner van de comics vind ik dit altijd het meest vermoeiende onderdeel van dit soort films. Daarnaast doet de film denken aan die Green Lantern verfilming en dat volkje van Mendelsohn ziet eruit als Piccolo uit die afschuwelijke Dragonball verfilming. En dat is nooit een goed teken.

Dan ons hoofdfiguur. Ze doen duidelijk pogingen om van Captain Marvel een niet al te saai en humorloos figuur te maken - zoals hark Black Panther - maar spannend of intrigerend is haar personage ook niet. De momenten dat ze wat cynisch uit de hoek komt, werkt haar personage nog het beste. Niet dat elk figuur in het MCU one-liners moet spuwen als een Tony Stark, maar het lijkt soms alsof het enige alternatief dan maar een eendimensionale, saaie superheld is. Ze valt ergens nog mee, maar dat komt wellicht ook omdat ze omringt wordt door een hoop inhoudelijk kleurloze figuren. Dat team van Jude Law is totaal nietszeggend, weet nog steeds niet wie dat allemaal waren. En dan brengen ze ook nog één van de meest suffe schurken uit het hele MCU terug voor een bijrol. Was die elf uit Thor: The Dark World niet beschikbaar?

Ik stoorde me ook al aan de casting van Ben Mendelsohn, hij speelt immers altijd dezelfde slechterik in elke film. Dus toegegeven, ik was aangenaam verrast dat zijn personage gaandeweg een andere kant liet zien. Maar Captain Marvel wordt eigenlijk pas leuk zodra Samuel L. Jackson op het toneel verschijnt. Niet omdat Nick Fury nu het leukste personage in het MCU is, maar het charisma van Jackson doet de film heel veel goeds. In de scènes met hem valt er tenminste nog wel eens wat te lachen. Hij weet je een beetje wakker te houden in een film die meer dan twee uur duurt. Ik zag de avond voor Captain Marvel nogmaals Infinity War; een film die veel langer duurt, maar gevoelsmatig eerder voorbij was. In die Avenger-films zitten natuurlijk verscheidene personages met enorm uiteenlopende krachten, maar toen ik in de climax van deze film een soort Super Saiyan ultra-krachtige en praktisch onverwoestbare Captain Marvel zag rondvliegen dacht ik bij mezelf: Ik vraag me sterk af of dit personage een goede toevoeging wordt voor Endgame.

Ik vraag het me heel sterk af.

2 sterren.

avatar van Lennert
Dat de film een succes gaat worden staat buiten kijf, daarvoor werkt de Marvel-formule nog genoeg door. Dat het goed is dat Marvel eindelijk een film met een heldin in de hoofdrol heeft ga ik ook echt niet tegen in. Na enkele maanden geleden met een nichtje Wonder Woman te hebben gekeken, waarbij het kind met tranen in haar ogen zat omdat ze het allemaal zo prachtig vond, kan ik ook niet anders. Representatie is belangrijk. Dat is voor mij een feit.

Dat Captain Marvel zo'n baggerfilm is geworden is echter erg, erg jammer. Ik vond Thor: Ragnarok ook een verschrikkelijke film, maar ik kan dit nog wel koppelen aan een gedachte als 'ik wil mijn films liever niet zo jolig, dat andere mensen dat wel willen is nu eenmaal zo'. Captain Marvel voelt daarentegen aan als een stuurloze cash-in met een verschrikkelijk script en een algeheel gebrek aan diepte, dat ik hier weinig over kan relativeren. Ja, behalve dan het feit dat het qua representatie goed is, Carol Danvers is nu eenmaal sympathieker dan wat we in Elektra of Catwoman voorgeschoteld kregen.

Gedurende de hele film vraag ik me af wat nu in Odinsnaam de inzet is van het geheel. Er is geen duidelijke centrale villain (nee, Judd Law's personage telt echt niet mee als dreiging} en de Aarde voelt geen moment aan als in gevaar. De twist halverwege dat de Skrulls niet de echte vijanden zijn, maakte een oninteressante vijand niets meer dan een oninteressante hoeveelheid met slechte make-up bewerkte hoopjes kanonnenvoer die dankzij hun abominabele platte Engelse accenten ook geen moment sympathie oproepen. Nee, dan zal het toch echt moeten liggen aan Carol's achtergrond verhaal dat... er is?

Een belangrijk (en erg kort) gedeelte gaat over hoe zij in haar leven constant verteld is dat ze iets niet kan, om het uiteindelijk wel te kunnen. Ja, leuk allemaal, maar er is geen impact te zien, omdat zij behalve korte flashbacks uit het verleden, in ieder opzicht gewoon slaagt met haar baan en vriendschappen. Haar achtergrondverhaal voelt niet tragisch, het voelt vluchtig en oppervlakkig geschreven. Hetzelfde geldt voor de relatie met haar vriendin Rambeau, die er ook was omdat er een relatie moest zijn. Geen moment voelt hun band legitiem aan, net zoals de relatie met het jonge dochtertje dat van acteren ook weinig begrepen heeft. Dan moet ik sowieso eerlijk toegeven dat er weinig acteurs en actrices waren die hier overtuigend werk leverden. Het voldeed op zijn best.

Nou, dan zijn er nog de twee bekende characters van Nick Fury en agent Coulson. Laatstgenoemde krijgt zeker een paar minuten screentime en voegt niets toe aan het plot. Fury is vooral een irritante aanwezigheid die de hele situatie met buitenaardse wezens vooral makkelijk slikt en er lekker grapjes over blijft maken alsof we Men In Black kijken. Weer iets waar we ons niet te druk over hoeven te maken, want ons druk maken over zaken lijkt geen prioriteit te hebben voor deze film. Nee, het lege personage is er vooral om gaten te vullen zodat we de volgende Avengers-film weer iets nieuws hebben om de boel mee te winnen. Qua world building werd hier toch al te weinig gedaan om het universum interessanter te maken, getuige de flauwe introductie van 'Vers' nieuwe thuisplaneet aan het begin.

Maar goed, er is ook stijltechnisch genoeg te zeuren. Dat de film na films als Infinity War en Aquaman visueel wat teleurstellend overkomt, was te verwachten, maar dat de film zo weinig spectaculair was had ik echt niet verwacht. Zal wel te maken hebben met het feit dat er weinig impact verhaaltechnisch is en dat de actie zodoende ook vrij duf is. Qua regie en editing voelt de film echter ook uitzonderlijk stuurloos aan. Geen moment drukken de regisseurs hun stempel op de film. Ik ben geen fan van Thor Ragnarok, maar Taika Waititi had visie, hetzelfde geldt voor Coogler en de Russo's. Ook daar ben ik niet altijd fan van, maar dat ligt vaak aan scriptkeuzes en niet aan de regie en look van de film. Bij deze film is er niets bijzonders te zien en lopen bepaalde scenes ook voor geen meter. Een voorbeeld is Danvers die nog met metalen banden om haar handen vecht tegen Skrull-soldaten en daardoor geen energiebeams kan vuren. 'Weet iemand hoe ik hier vanaf kom? Kennelijk niet' en het vechten gaat door. Geen moment dat even een kleine stilte valt waarop haar reactie komisch over zou komen, maar gewoon een zinloze opeenvolging van woorden die ook niet uitgesproken hoefden te worden.

Ik wilde Captain Marvel leuk vinden. Ik vond weinig om leuk te vinden. Nee, het feit dat er een alienkat in zit gaat de film niet redden, net zoals de enorme hoeveelheid jaren '90 verwijzingen ('member the nineteeeeees????') niet nostalgisch aanvoelen, maar irritant geforceerd. Al met al de meest zinloze film uit de MCU-stal en daar baal ik ook van. Hopelijk dat Danvers meer te doen krijgt in Endgame, maar ik heb er een hard hoofd in dat die film nog te redden gaat zijn.

avatar van kleintje 2
Het voelde nogal gehaast en de vijand kwam op zich wel een beetje saai over. Toch heb ik me er zeker bij vermaakt. En de hint naar Endgame was onverwacht, wat erg leuk was.

avatar van horizons
Gewoon weer leuk. Na de '80s nu de '90s en dat werkt best leuk. Sowieso omdat ik veel meer met de muziek uit die periode heb. Grootste faal van de film is op dat gebied dat toch wel dat er geen nine inch nails nummer in de film hebt zitten als je de hoofdrolspeelster bijna de halve film met een NIN shirt laat rondlopen.

Larson bied genoeg charisma, Jackson heeft ook weer fun met zichzelf en Mendelsohn is sowieso goede toevoeging.

Daarnaast goede keuze van Marvel om de film zo te maken zoals die nu is. Zeker met Endgame in het vooruitzicht.

Zeer pover.

Ondanks dat de opzet van de film relatief groots is, is het maar een voetnootje in het hele Marvel universum. Het is duidelijk dat Captain Marvel snel nog bij de Avengers gemoffeld moest worden, in navolging van het succes van Wonder Woman. Dat blijft ook wel uit de end credits scene, waar men niet eens veel moeite doet om er een coherente invulling aan te geven.

Het is vooral teleurstellend dat na Thor: Ragnarok Marvel terugvalt op meer anonieme regisseurs. Niet zo héél verrassend misschien, Boden & Fleck kende ik vooraf van één of ander indie dramatietje, niet meteen het type film waarbij je het idee krijgt dat de regisseurs wel eens geweldig zouden zijn voor een mega blockbuster. Dat merk je dan ook, veel regie is er niet, het is gewoon de aloude Marvel formule die uitgesmeerd wordt over een nieuw verhaaltje en een nieuw character.

De feministische insteek die de film overschaduwd is daarmee ook sterk overdreven. Hier en daar zitten wat hoekige en geforceerde pogingen in om het vrouwelijke karakter van de film wat te accentueren, maar daar blijft het ook bij. Verder een zeer gewone Marvel film, had even goed door en met een man (in de hoofdrol) kunnen zijn.

Marvel is blijkbaar ook al aan het meeliften op de 90s hype. Misschien het enige verrassende aan deze film, want voor een blockbuster is dat toch best snel. Meestal hebben dat soort retro-hypes wat langer nodig om door te breken tot de grote mainstream. Blij werd ik er in ieder geval niet van, makkelijke 90s popnummertjes en wat simpele referenties (Street Fighter enzo), ik ben het nu alweer beu.

En verder .. tja. Larsen is redelijk identiteitsloos, de grapjes zijn echt niet best en de oorlog tussen de groene wezentjes en de bijna-mens-aliens weet niet te boeien. Ook de twist zag je al van ver aankomen. Jackson die Jackson is, da's nog het enige wat deze film een beetje flair geeft, de rest kan je na 15 jaar Marvel dominatie gewoon dromen. Daar hoef je eigenlijk geen kaartje voor te kopen.

Aardige film al vondt ik infinity wars toch echt wel meer een knaller dan captain marvel al met al wel een goeie film maar niet echt waar de ophef over schrijft dat het een epische film zou moeten zijn.

avatar van thunderball
Afgelopen vrijdagmiddag deze in Antwerpen in 3-D gaan zien.

Na het onverwacht grote succes van Wonder Woman bij de concurrentie, moeten ze bij Marvel het plan bedacht hebben om ook zo snel mogelijk met een vrouwelijke superheld op de proppen te komen.

Helaas is deze film toch stukken minder van kwaliteit en dat zit 'm vooral in het feit dat dit meer het zoveelste Marvel spektakel is, met als enige verschil nu dan met een dame i.p.v. een mannelijke held in de hoofdrol, voor de rest is het inwisselbaar met de meeste van hun vorige films.

Wonder Woman onderscheidde zich juist door er echte karakters met echte emoties in te laten voorkomen en het geheel in een meer realistische en historische omgeving te plaatsen.
Niets van dit alles in deze Captain Marvel, waarbij het bobbelgum en popcorn gehalte weer als vanouds is en van enige diepgang en het vertellen van een coherent en boeiend verhaal geen enkele sprake is.

Sowieso is de film veelte rommelig en zeker het eerste half uur heeft het meer weg van wat mij nog het meeste deed denken aan Star Trek geneuzel en dat bedoel ik niet als compliment.
Pas wanneer Jackson mee gaat doen begint het nog enigszins leuk en boeiend te worden.

Niet dat de film slecht is, maar gewoon veelal niet bijzonder genoeg. Het is meer van hetzelfde wat we nu wel van Marvel kennen na alles wat we de afgelopen jaren al voorgeschoteld hebben gekregen.

Ook het snel linken naar de komende Avengersfilm doet wat geforceerd aan en is toch eigenlijk een vorm van vals spelen, daar er hiervoor nooit sprake was van dit karakter en ze nu dan plots als soort van reddende engel te voorschijn lijkt te gaan komen (zie ook extra scene tijdens aftiteling).

Brie is trouwens wel erg goed in de hoofdrol, ze ziet er fantastisch uit, loopt over van charisma en is zo charmant als het maar zijn kan. Daar ligt het in ieder geval niet aan.

Eerlijk gezegd had ik voor een paar maanden geleden nog nooit van deze superheldin gehoord en is het sowieso ergens wel wat vreemd dat men haar heeft genoemd naar de uitgeverij van deze comics. Dat zou hetzelfde zijn wanneer bij de concurrent naast Superman en Batman ook een DC Comics Man zou bestaan.

Kort samengevat: leuk kijkvoer, maar niet echt een absolute topper!

Een mager zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van LOTR-lover
Gisteravond naar de bioscoop geweest om Captain Marvel op groot scherm met Atmos geluid te aanschouwen. De setting kon niet beter, echter de film zelf viel toch helaas wat tegen. Ik heb ook het gevoel dat vrijwel elke 1e stand-alone superhero movie tegenvalt (denk aan Thor, Ant-Man).

Captain Marvel is in principe in potentie één van de allertofste personages. En een glimp daarvan krijg je tegen het einde van de film als ze haar volledige powers krijgt. Echter is de screentime hiervan te kort op een film van 2 uur.

Waar ik wel kostelijk om heb moeten lachen zijn de scenes met de kat of moet zeggen: de Flerken. Lang geleden dat ik bijna de slappe lach kreeg in de bios. Maar als een sidekick die helemaal niet zo heel veel screentime heeft toch het grappigst is van de hele film dan zegt dat wel iets. De humor vond ik over het algemeen weinig geslaagd, veel grappen kwamen niet aan.

Hoe dan ook, in het kader van de MCU en de aankomende Avengers: Endgame film was de introductie van Captain Marvel natuurlijk een noodzakelijke stap. Maar is 't er 1 om echt van te genieten? Nee, niet echt.

6/10 (IMDB)

avatar van IH88
“I'm not gonna fight your war. I'm gonna end it.”

Vermakelijk. Captain Marvel is zeker geen perfecte film, en vooral het script laat veel steken vallen. Maar als origin story voor Carol Danvers/Captain Marvel voldoet het zeker. Sommige personages worden nauwelijks uitgewerkt, en vooral Ronan, Starforce (Hounsou, Chan etc.) en Agent Coulson doen bijna voor spek en bonen mee.

Maar het belangrijkste is dat Brie Larson overtuigt als Captain Marvel, en na een aarzelend begin weet ze de rol echt haar eigen te maken. Vooral in de scenes met Jackson, Lynch en de jonge Akbar laat Larson zich van haar sterkste kant zien. Brutaal, assertief, grappig en zelfverzekerd, Larson laat niet met zich sollen. Het subplot rond de Skrulls/Talos is verrassend sterk uitgewerkt, en Mendelsohn laat weer eens zien wat voor fantastisch acteurs hij is. Goose the Cat steelt de show, en de jaren 90 setting zorgt voor een aantal (niet al te subtiele) knipogen. De acteurs verdienen een beter script, maar gelukkig gaat het niet ten koste van een vermakelijke en vlotte 21ste Marvel film. Met een post-credits scene die je met verlangen doet uitkijken naar Endgame.

avatar van nathaniel177
Zat te twijfelen tussen 3* en 3,5*. Toch maar het voordeel van de twijfel gegeven. Het eerste half uur is niet zo boeiend en vond Jude Law maar matig. De film wordt al leuker als Samuel L Jackson in beeld komt. Er komen nog een paar twists in het verhaal en voor ik het wist was de film alweer voorbij. Wel mooi hoe de film connect met andere marvel films. Het hoogtepunt van de film zijn zeker de flerken, waar de hele zaal ook om stuk ging. Brie Larson vond ik trouwens weinig uitstraling hebben. De humor was soms erg leuk en soms wat minder. Ik vraag me wel af hoe Thanos zich zou moeten gaan verdedigen tegen captain marvel, Thanos is eigenlijk wel een beetje kansloos.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op zich zit ik nu vooral op de afsluitende Avengers-film te wachten en is Captain Marvel voor mij een beetje een leuke opwarmer. Echt gehyped werd ik niet vooraf en toen ik gistermiddag in de zaal zat bleef dat gevoel hangen. Een beetje wat ik rondom Black Panther ook al had. Ook tijdens de film, want ik vind de film maar een gemiddeld tussendoortje. Daarvoor is het allemaal te rommelig, te langdradig (vooral het eerste half uur was moeilijk door te komen) en leek de film niet zo goed te weten waar het heen wilde, behalve natuurlijk dat Captain Marvel de redder in nood voor onze Avengers gaat worden, dat is wel duidelijk. Maar bij deze film voelde ik de echte dreiging niet echt. Blijf overigens ook zeker even zitten bij de credits, want zoals altijd verschijnen er weer een paar momenten die de film weer koppelen aan de rest.

Beroerd is Captain Marvel overigens ook echt niet, daarvoor zit er teveel Marvel-kwaliteit in. Visueel is het weer belachelijk mooi geanimeerd en ook is Brie Larson meer dan geschikt voor haar rol. Een knappe, charismatische en sympathieke verschijning die ook best wel overtuigend acteert. Maar het is wel grotendeels dankzij Samuel L. Jackson die als Nick Fury eindelijk eens fors screentijd krijgt dat dit lekker weg keek. Hij is gewoon cool en dankzij hem en zeker ook een aanwezige kat viel er meer dan genoeg te lachen. Ook vond ik de jaren 90 verwijzingen wel leuk, al lagen ze er soms wat dik bovenop. Maar toch ben ik gevoelig voor zulke nostalgie. Richting het einde krijg je trouwens wel een voorproefje wat Captain Marvel allemaal kan met haar kracht. Duidelijk dat ze zich hier nog in heeft gehouden. Dat belooft wat voor volgende week als ze echt nodig is. Can't wait.

Voldoende. 3*

PS: Grote klasse van Marvel hoe ze Stan Lee in het begin van de film een eerbetoon brengen. Zo doe je dat! De oude baas zal worden gemist.

avatar van mjk87
Degelijke Marvel. Ergens moet je heel veel films uit het Cinematic Universe 5* geven als je ziet waarvoor ze bedoeld zijn (naast geld voor DIsney opleveren): je gewoon twee uur onbekommerd lekker laten zitten in de bioscoop. Ik heb me geen moment verveeld, dus ergens doet de film dat goed. Maar omgekeerd, eenmaal uit de zaal was ik de film alweer vergeten.

Het is prettig dat de film een origin story is zonder het echt te zijn, Larson is al wie ze is maar moet dat alleen nog ontdekken. Gelukkig is zij een goed actrice, misschien wel de beste uit het hele MCU om emoties te tonen. Zij is wat vlakjes als leading lady of superheld, maar als getroebleerd persoon doet ze het prima en mooi ingetogen. Ook een enorm contrast met Jackson die de hele film met gemak draagt en net wat beetje flair erin brengt dat nodig is om je te vermaken, anders was dit een saai beestje geworden. Ik begin wel wat Mendelsohn-moe te worden die steeds dezelfde rol lijkt te spelen. Al blijkt hij eenmaal in het tweede uur toch wat anders te zijn, en dat doet hij dus wel erg sterk.. Wat minder typecasten zou dus helpen.

De actie is oké maar vaak wat chaotisch in beeld gezet en echt knallen doet het ook niet. Muziek met wat hitjes uit de 90s is een wat veilige keuze. Het verhaal zelf is wel erg chaotisch, zelfs als je alle andere films uit de MCU hebt gezien. Maar goed, wel voldoende. 3,0*.

avatar van Goddess_Of_Loki
Mannen opgepast! De vrouwen proberen het langzamerhand toch allemaal van jullie over te nemen, zo lijkt het. Dat gaan we dit jaar ook zeker zien in de superhelden filmwereld. Na de Marvel mannelijke gerelateerde superhelden zoals Thor, Iron Man, Captain America & Black Panther is het nu de beurt aan actrice Brie Larson (o.a. bekend van de film Kong: Skull Island met mijn all-time Marvel favoriete acteur Tom Hiddleston in de hoofdrol) om in de huid te kruipen van de superheldin Captain Marvel! Later dit jaar komt Marvel ook nog met de film X-Men: Dark Phoenix waarvan het merendeel ook in het teken zal staan van een aantal vrouwelijke (al dan niet perse allemaal heldinnen) personages. Maar ook bij DC zien we de laatste jaren steeds meer vrouwelijke superhelden in de hoofdrol, zoals Wonder Woman en eerder al Catwoman en de serie Supergirl (waarvan in de jaren 80 ook een film over is gemaakt en blijkbaar zijn er plannen voor een nieuwe Supergirl film). Ik vond het trouwens ook wel erg toepasselijk om naar de film Captain Marvel te gaan op International Women’s Day! Hoewel als je slechts naar de titel kijkt, zou je misschien niet direct denken dat het een vrouw betreft. Toen ik een aantal jaar geleden de titel ‘Captain Marvel’ voor het eerst tegenkwam, zonder enige details, ging ik er vanuit dat het een mannelijk personage zou zijn. (Ik ben niet echt een comics-reader..) Grappig detail is dan ook dat Captain Marvel oorspronkelijk wel een man was! Dat las ik in een blog genaamd ‘Everything you need to know about the new Captain Marvel film!’ van Wilson Worldwide Productions (Award winnende Film & TV productie bedrijf uit Londen, dat ik volg op Instagram).

Je hebt het vast meegekregen. Afgelopen november stierf Stan Lee: schrijver en stripauteur en de bedenker van vele bekende Marvel superhelden, wie Marvel heeft geleid tot het grote succes dat het tot op het heden is. Ik ging er ook zeker van uit dat er aandacht aan geschonken zou worden in de film Captain Marvel en dat deden ze ook door het welbekende Marvel intro helemaal in het teken te laten staan van Stan Lee. In Captain Marvel zul je een van zijn laatste cameo’s gaan zien. Bekend is ook dat hij nog te zien zal zijn in Avengers: Endgame, maar of Stan Lee er nog opgenomen heeft voor de latere films daarover is Marvel nog niet met duidelijk antwoord naar buiten gekomen.

Zelf had ik even de tijd nodig om in de film te komen. Ik zat natuurlijk met de vraag: Wie is de vrouw achter Captain Marvel nu eigenlijk? Wat is haar verhaal? Nou, als je daar zelf ook nieuwsgierig naar bent, reis dan voor een avond terug naar de jaren 90 waarin deze film zich afspeelt (met de typische jaren 90 muziek van o.a. Nirvana die ze gebruikt hebben, moet dat wel lukken). Ga met haar en o.a. Nick Fury (Samuel L. Jackson) & kat Goose mee tijdens hun avontuur waarin lang niet iedereen is wie hij/zij lijkt en waarin de special effects wederom mind-blowing zijn!

Gelukkig zijn de mannelijke superhelden nog niet van plan om te verdwijnen van ’t witte doek. Zo rond het einde van april zullen we (hopelijk) o.a. Iron Man, Thor & Captain America weer in actie gaan zien in Avengers: Endgame, waar je na het zien van deze Captain Marvel waarschijnlijk al de kriebels voor voelt opkomen!

Afgelopen woensdag heb ik me uitstekend vermaakt bij Pathé Scheveningen op de première dag van Captain Marvel.

Na het zien van de vorige 20 MCU films was deze 21e MCU film met de vermakelijke chemie tussen Fury en Captain Marvel een welkome aanvulling. De head skrull werd ook bijzonder sterk geacteerd met de nodige humor.

Niet verrassend dat deze film wereldwijd al 455 miljoen dollar heeft opgebracht. In de top 6 aller tijden bij een opening. De hoogste opbrengst ooit voor een film die in maart in de bioscopen uitkwam.

Zeker een aanrader voor de echte MCU fans. Mooie opening ook ter nagedachtenis aan Stan Lee.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De wereld van de MCU begon wat knullig misschien, maar film voor film zorgden ze wel voor een ijzersterke franchise. Geen klassiekers, maar wel consequent met topkwaliteit. En een zelfzekerheid die ze duidelijk uitstralen. Je ziet ook aan die films dat ze uit dezelfde stal komen. Toch hebben alle helden hun eigenheid. Ik hou niet van al hun films, maar je moet ze aangeven dat ze weten wat ze doen.

Met het einde in zicht van de originele Avengers zijn er al nieuwkomers als Black Panther en Spider-Man die het goed doen. Maar met Captain Marvel had ik echt wel het gevoel dat ze daarmee een nieuwe grote troef kunnen uitspelen en hun wereld nog lang niet gedaan is. Captain Marvel kan zonder probleem de fakkel overnemen van Captain America of Iron Man als headliner van de franchise. Brie Larson is geknipt in deze rol. En waar Wonder Woman nog omringt werd door mannen die zich op de voorgrond wilden zetten, is Larson duidelijk de hoofdrol in deze film. Zelfs Samuel L. Jackson blijft de sidekick die niet met alle eer gaat lopen. Larson straalt een grootse zelfzekerheid uit waar ze nog verder in gaat groeien. Geen klein meisje dat haar krachten leert van een (mannelijke) meester of dochter van een (mannelijke) patriarch die de scepter zwaait. Gewoon een superheldin met het hart op de juiste plaats.

Creatief is dit niet de beste film uit de reeks, maar als je houdt van Marvel is dit wel een topfilm. Je krijgt alles wat je kan verwachten en de humor is geweldig. Ongetwijfeld gaan we hier nog mooie films van zien. En de nieuwe Avengers mag dan wel een afscheid worden voor sommige bekende figuren, de troon is al ingenomen door deze nieuwkomer.

avatar van wwelover
Zeker niet de beste film uit de reeks, maar zeker nog erg vermakelijk. Al is het sneu voor de film dat veel mannen over Brie Larson heen vallen vanwege haar 'feministische' uitspraken. In de film valt dat allemaal wel mee in ieder geval. Ik vind Brie Larson ook gewoon goed in haar rol. De film mist alleen wel spanning. De actie en humor zijn prima, maar je zit nooit op het puntje van je stoel. Dat is wel een gemis.

avatar van JacoBaco
Wat bijzonder, een vrouwelijke superheld in een live-action! Een mijlpaal in de filmwereld. Dit soort reacties zie ik geregeld voorbij komen op TV, in een filmrubriek of waar dan ook. En naast Wonder Woman is het net alsof dit de enige twee zijn. Het voelt alsof het iets nieuws is in de filmwereld terwijl in 1984 er al Supergirl was. En wat (vrouwelijke) superhelden betreft hadden we ook al Halle Berry als Catwoman (2004) en Jennifer Garner als Elektra (2005). Geen vrouwelijke superheld, maar natuurlijk mogen Angelina Jolie in Wanted en Salt tevens niet vergeten. En nu we toch bezig zijn. Sigourney Weaver in (vooral) Aliens, Pamela Anderson in Barb Wire, Lori Petty in Tank Girl en Charlize Theron in Atomic Blonde. Een semi hoofdrol, maar Linda Hamilton in Terminator 2 was in 1991 toch wel opvallend badass.

Maar goed, Captain Marvel dus.. Eindelijk een vrouwelijke superheld in de hoofdrol! En aan Brie Larson de eer. Ik zag haar 9 jaar geleden voor het eerst in Scott Pilgrim vs. the World. En verder voor mij niet echt een vrouw die opvalt. En voor Gal Gadot hetzelfde. Voordat ze haar rol als Wonder Woman kreeg heb ik haar in een paar The Fast & The Furious films gezien en verder ook niet echt opvallend. Maar als Wonder Woman vind ik haar helemaal geschikt en Brie Larson als Captain Marvel is wat mijn betreft een goede keuze. Althans, goed genoeg. Ze is mooi in evenwicht wat betreft het vrouwelijke en het zijn van een sterke stoere held. Maar als ik eerlijk ben had iemand als Emily Blunt wellicht toch een betere keuze geweest. Met nu in gedachte haar personage in Edge of Tomorrow. Een betere charisma deze vrouw.

Dan de film zelf. De eerste pakweg 20 min vind ik niet zo boeiend, maar zodra ze op aarde is in de jaren 90 wordt de film beter/leuker. En hoewel ik echt wel tevreden bent wat Brie Larson betreft is het toch wel Samuel L. Jackson die de show steelt. Maar ja, zijn aanwezigheid zorgt er automatisch al voor dat hij de aandacht opeist. Met de rol van Jude Law kan ik niet zo veel. Een grote ster in een vrijwel nietszeggende rol. En inmiddels lijkt Ben Mendelsohn ook steeds vaker op te duiken in dit soort films. Sinds Star Wars: Rogue One zie ik hem ineens regelmatig in Blockbusters lijkt wel. Ready Player One, Robin Hood en nu dus weer in Captain Marvel.

Verder is de humor in orde, de actie is in orde en de muziek/soundtrack is ook fijn. Ik vind het altijd een beetje een te makkelijk oordeel, maar de film kijkt lekker weg. En je hoeft natuurlijk geen vrouw te zijn om te zien dat Captain Marvel een dubbele agenda heeft. De film biedt entertainment en tegelijk zit de film vol met verwijzingen naar o.a. seksisme en veel vrouwen zullen allerlei zaken duidelijk herkennen. Soms is het op het randje van irritant, maar ach, laat die vrouwen maar eens lekker shinen dan. Mannen hebben het nou eenmaal zo veel makkelijker in de wereld. Maar stel, je bent een acteurs zoals Chris Hemsworth en je wil vooral serieus genomen worden als acteur, maar iedereen ziet je als een sekssymbool. Dat is toch ook niet leuk?

En tot slot: zo verschrikkelijk als Ghostbusters (2016) zal het niet meer worden. Een film maken met een groep vrouwen in de hoofdrol doe je niet zo, maar dat doe je zoals ze dat deden in de film Annihilation.

avatar van moviefreak 13
Ik had lage verwachtingen voor deze film maar ik was aangenaam verrast. Het eerste half uur is wat traag maar daarna heb ik me geen moment verveeld. Ik vond het alleen nogal irritant dat Fury zijn oog verloor door een kat

avatar van Psycho-M
Beter dan ik had verwacht deze Captain Marvel.
Ik vond de interactie tussen Larson en Jackson wel geslaagd.
En vooral Jackson die zijn rol als jonge Fury overtuigend neerzet.
Verder is dit zeker niet de beste Marvel film, maar een prima voorgerecht voor endgame van volgende maand.
Dus op naar eind april!

avatar van Shinobi
"Where's Fury?"

Normaal gesproken kijk ik een Marvel release gelijk in de eerste week, maar de verwachtingen lagen bij deze titel zo laag dat ik vorige week gewoon een andere film heb gecheckt. Deze week is het er dan eindelijk toch van gekomen.

Ditmaal is het de beurt aan Captain Marvel om geïntroduceerd te worden en het daarbij behorende oorsprongsverhaal. Het behelst een nietszeggende oorlog tussen de Kree en Skrulls, welke nooit ofte nimmer interessant wordt. Door omstandigheden beland Danvers op de aarde waar ze Nick Fury ontmoet, om vervolgens de aliens een halt toe te roepen.

Het scheelt sowieso al veel dat Samuel L. Jackson als de jongere Fury hierin meespeelt; wat een toffe verjongingstechniek zeg! Door zijn charme krijgt de film tenminste nog wat leven in de brouwerij, gezien Brie Larson vooral overkomt als een vis op het droge. Niet dat de overige cast erboven uitsteekt met het neerzetten van kleurloze personages, alleen Ben Mendelsohn doet het nog naar behoren.

Desondanks weet 'Captain Marvel' nog best verrassend uit de hoek te komen. Er zitten namelijk een aantal opmerkelijke wendingen en leuke knipogen in verwerkt, zoals de reden waarom Fury een ooglapje draagt. Daarbij zorgt de kat Goose voor vermakelijke momenten. Hierdoor wordt het gebeuren nooit saai, zelfs al wordt de actie nergens echt memorabel. Het enige waar ik mij wel enigszins aan stoorde is de feministische insteek die in bepaalde situaties geforceerd de kop opsteekt, zucht.

Al met al een aardige opwarmer voor 'Endgame'. Uiteraard wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,0 Sterren.

avatar van filmkul
Aardige Marvel film. Het verhaal is best aardig en kent wat kleine verrassingen. De uitwerking is prima. De opbouw is goed en de film bevat de nodige actiescenes en kent genoeg spannende momenten. Ook is er voldoende humor. Captain Marcel is samen met Fury een leuk duo en de chemie tussen beide is prima. Het jammere is dat Captain Marvel zo krachtig is dat richting het einde de spanning wel wat minder wordt. Visueel ziet de film er goed uit met uitstekende special effects. Laat Endgame maar komen. 3.5/4.0

Film voor hoog in het "rechterrijtje" van de MCU. Een vermakelijk plot, een goede chemie tussen Jackson en Larson, een glansrol voor Goose en Mendelsohn. Actie genoeg, special effects waren echter van middelmaat (geen Ragnarok of Infinity War niveau, meer in de richting van de eerste Guardians-film). De 'arthouse' style paste goed bij de film, al vielen soms de vechtscenes te veel stil door dialoog. Grootste probleem vond ik echter de manier waarop ze Captain Marvel lieten groeien. De "plottwist" leek voor haar eigenlijk niet zo veel uit te maken. No big deal. Maar het was wel een big deal.

Verder een prima, vermakelijke film, omdat ik uit principe voor een MCU-film nooit lager ben gegaan dan 3 (Thor II) ga ik voor 4 sterren.

avatar van FlorisV
Leuke film met wat onevenwichtigheden. Zo verloopt het verhaal te fragmentarisch en is Captain Marvel op het einde wel erg overpowered, je krijgt de indruk dat ze in haar eentje alle Avengers bij elkaar met gemak aankan. Maar in de tussentijd krijg je een (binnen MCU dan) redelijk origineel verhaal met een aardige twist voorgeschoteld dat ook mooi in beeld is gebracht met genoeg actie. Een met de computer jonger gemaakte Samuel L Jackson steelt de show, naast een kat die alsmaar opduikt. Brie Larson speelt het karakter luchtig en daardoor kan ze nogal vlak (of eerder laconiek) overkomen. Maar dat past wel bij de dialogen. Leuke jaren 90 muziek en verwijzingen (trage modems, pc's en de gameboy) erbij maken het af. Alleen het einde is wat gemakzuchtig door een te hoog Mary Sue gehalte, vergelijkbaar met The Force Awakens, dat had spectaculairder en spannender gekund.

avatar van Lovelyboy
Ja goh....verhaal, het zal. Kree en Skrulls, het zal. Meestal haak ik wel wat af met van die buitenaardse toestanden, werelden en volken. Veel introductie krijgt het geheel trouwens niet echt, men is in oorlog. Ondanks het begin, tot ze op planeet 53 uitkomt, vind ik het allemaal niet zo bijster interessant. Maar daarna ontvouwt het plot zich toch wel naar een grappig, vermakelijk geheel.

De film wordt vooral gemaakt en naar een goed niveau getild door een charmante en overtuigende Larson en natuurlijk de altijd overtuigende en goede Samuel L. Jackson die weer lekker zichzelf is. Verder ziet het er allemaal geweldig uit, gave knokscenes, een snufje spanning, vooral ook veel humor en een bijzonder geestige kat. Mijn eigen gisteravond nog gecontroleerd maar niets raars gevonden in eerste instantie, je zal toch als inbreker toevallig inbreken waar zo'n kat woont, bye bye zwaai zwaai.

Absoluut geen hoogstaande shit maar wel bijzonder leuk vermaak als het eenmaal op gang is. Prima film.

avatar van El ralpho
Marvellous?

Hoewel Captain Marvel qua verhaal uitstekend in elkaar zit en ik hier weinig op aan te merken had, greep de film mij in zijn totaal nooit helemaal vast. De introductie die de strijd tussen de Kree en Skrulls inluidt ging voor mij nooit echt leven. Het kwam niet lekker op gang en zowel de Kree als de Skrulls bleven in eerste instantie veel te identiteitsloos. Brie Larson mocht er dan wel uitspringen, mijn aandacht verslapte alsnog snel omdat de andere personages er op geen enkele manier uitsprongen. De aanwezigheid van Annette Bening en Jude Law, verandert hier weinig aan.

Vanaf het moment dat Carol de aarde aandoet lijkt het de goede kant op te gaan maar voelt de actie vervolgens een beetje inspiratieloos aan. Deze spat gewoon nooit écht van het scherm af en hoewel Larson en Jackson me wel bleven boeien, zorgde de toevoeging van de Rambeau familie voor onnodige vertragingen. De scene's tussen Monica en Carol zijn Walt Disney tot de max waardoor ik echt het idee had naar een familiefilm te kijken en me voor de zoveelste keer zat te storen dat 80% van de Marvel producties ook geschikt voor je kleine broertje/zusje van 12 moeten zijn. Doorgaans spreken de superhelden die wat grimmiger worden neergezet, mij een stuk meer aan.

Bovenstaande kritiek is jammer, want de uiteindelijke ontknoping is sterk. Het feit dat de Skrulls de bad guys helemaal niet waren en de rollen naargelang omdraaide vond ik goed gevonden. Ook het feit dat Goose een Alien achtig wezen bleek te zijn was verrassend, al kwam het op het scherm niet altijd even sterk over.

Ik betrap mezelf erop dat het kijken van titels van Marvel steeds meer een gewoonte wordt dan dat ik deze echt wil zien. Ik wil graag naar Endgame, maar veel van de overige films bekijk ik wanneer ze een keer op Netflix staan, of zoals deze, voor een paar euro in een bioscoop tijdens een vakantie op Curaçao. Echt slecht wordt het niet snel, maar bijzonder goed ook niet meer. Hiervoor is het genre inmiddels te verzadigd waardoor de films van Marvel steeds meer op elkaar beginnen te lijken.

avatar van john mcclane 2
Zeker een van de minste , maar nog steeds wel een bioscoopje waard .
Brie Larsson is beeldschoon , en overtuigend in haar rol .
Maar ik wist van te voren dat er een behoorlijk feministisch SJW sausje door heen zat , en daar kon je moeilijk om heen .
En ik werd er erg jeukerig van ,het ligt er te dik bovenop , en was niet nodig , maar daar is Hollywood het er blijkbaar niet mee eens .
Net als bij ( totaal anders , maar wel een goed voorbeeld ) de nieuwe Ghost Busters ( hard afgestraft )
Het me too tijdperk eist zijn tol .

Ik dwaal af .
De jaren negentig was leuk , soms werden er nummers uit die tijd gebruikt die niks toevoegden behalve , dat je nog even blijkbaar aan herinnerd moest worden het in de jaren negentig afspeelde .
De computer , de zeeer trage computer zijn is erg grappig .
Het verhaal rond de oorlog was prima .
De face cgi van L Jackson was verbluffend , na een minuut of tien ben je totaal vergeten dat je naar een zeventig jaar oude man kijkt .
De kat was geweldig ,
Wat captain marvel gaat betekenen voor end war ( eigenlijk de grootste reden om deze film te kijken , voor mij in ieder geval ) is me een raadsel, maar we zullen zien .
Dit is een van de weinige MCU. Films die ik niet perse een tweede keer hoef te zien .
Maar nog steeds prima vermaak ,
Nu nog tegen mijn zin black Panther kijken ,
Redelijke voldoende .

avatar van Felmy..
Vers (jazeker) uit de bioscoop. Als filmfan (de strips ken ik niet, oeps?) van de MCU-reeks, moest ik ook maar even een recensie achter laten.

Wat een fijne toevoeging, hoewel ik het dan enigszins jammer vind dat dit niet de eerste film in de tijdlijn is. Zoals ik het ook fijn vind om The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) (zo'n 10 jaar later dan zijn voorganger uitgebracht) eerst te kijken voor ik aan The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) begin.

Mag ik trouwens even zeggen dat ik, hoewel ik slechts een aantal films ken waaronder Room (2015), Brie Larsson een sterkere actrice vind dan Jennifer Lawrence. Ondanks dat deze laatste erg overtuigend is in haar vele rollen, vind ik Brie toch een beter acteerspel hebben. Ach, aan de buitenkant zie je haast geen verschil. Tenminste, Jen had deze rol zo kunnen spelen en schijnt ook een beter indruk te maken op de set.

Helaas zaten er wat kinderen in de zaal (ik schat ze 10 jaar) die nog niet eens geboren waren toen Iron Man (2008) op het doek verscheen. Niet per se storend, maar de stoelendans leidde soms wat af. Ik ergerde me ietsje meer aan Jude Law, ik kreeg het gevoel of hij ook even een ritje op de moneymaker moest maken omdat hij nogal krap bij kas zou zitten. Ik vond hem weinig toevoegen aan het personage en blijft in mijn ogen altijd de knappe goedzak uit zijn eerdere films. Nee, geef mij dan maar een Michael Rooker, maar speelt die al enige tijd met volle overtuiging Yondu in Guardians of the Galaxy (2014) (ook weer zo'n staaltje Marvel)

Wat Marvel trouwens wel goed doet (niet dat dat enige invloed op de reeks zou hebben gehad) is laten zien dat een vrouwelijke superheld ook super stoer is. Natuurlijk kennen we allemaal Black Widow en Wonder Woman (2017). Maar de een heeft (nog) geen eigen film en de ander wordt al van kleins af aan omringd met vechtende vrouwen. Captain Marvel deed het zelf, of tenminste. Ze ontdekte wat haar kracht allemaal nog meer in petto had, en dat deed ze helemaal zelf.

Ik vond niets jammer aan deze film het voelde in het laatste halfuur alsof ik keek naar een mash-up van alle Marvel-helden die we tot dusver gezien hebben (exclusief Ant-man en de Hulk dan misschien)
Dus zoals ik (volgens mij) alle Marvel films hiervoor heb beloond, krijgt ook Captain Marvel een 4*

Oh ja, niet vergeten: Morgen mogen we weer naar een MCU-spektakel

avatar van Shadowed
Leuk.

Weer een leuk Marveltje eigenlijk, vond dit toch een stukje beter dan de meeste Marvels die er nu zijn. De film neemt zichzelf wat serieus soms, maar de luchtige humor mag er af en toe wel zijn. Gelukkig, anders was dit toch wel een stukje minder geweest.

Ze kreeg veel haat over zich heen voordat de film überhaupt uitkwam, maar ik vind Larson perfect als Captain Marvel. Leuke charme en uitstraling. Bovendien ook helemaal niet vervelend om tegenaan te kijken, en dan slaagt ze er best in ook nog dominant over te komen.

Law als schurk was wat saai, en de marsmannetjes waren ook niet heel overtuigend als je ze vergelijkt me een hoop andere schurken van Marvel. Leuk om L. Jackson weer terug te zien als de jonge Fury, blijft leuk in zijn rollen en deze dus ook eigenlijk.

Bombastische, maar verrassend fijne soundtrack eigenlijk. Vooral "I'm all Fired Up" was tof, is ook naar mijn soundtrack lijstje gegaan. Geeft een perfect, soms wat kinderlijke maar vooral avontuurlijke charme aan de film en dat maakt het een stukje luchtiger.

CGI is in zijn algemeenheid prima, soms wat minder, maar in het algemeen ziet het er prima uit. Groots opgezet, prima designs en mooie felle kleuren. Actie door de stad heen is leuk, ik was al bang dat het alleen in de andere planeten zou komen maar dat is niet zo. Anders was de vergelijking met Star Wars snel gemaakt.

Vlotte, fijne actie en een film die ondanks zijn soms iets te serieuze toon nooit saai wordt en leuk is om uit te kijken. Waarschijnlijk ook 1 van de laatste Stan Lee cameo's, helaas. Nee, ik vond het een leuke zit, en ik kijk ernaar uit Larson weer te zien in Endgame.

avatar van Metalfist
Coulson. New guy. Guess he doesn't hate me yet

Captain Marvel was nu niet perse één van de Marvel films die ik absoluut in de cinema wou zien, maar naar aanloop van Avengers Endgame wou ik deze nu toch ook weer niet missen. Zou natuurlijk belachelijk zijn om 11 jaar lang elke film uit het MCU te hebben gekeken en dan voor de apotheose één film gemist te hebben. Ik schatte dat dit een soort van Black Panther gevalletje ging worden, zowat de zwakste film uit heel de MCU reeks, en vandaar dus met weinig verwachtingen in de zaal gaan plaatsnemen.

En zowaar heb ik me op zich nog wel geamuseerd. Het is niet dat Captain Marvel me compleet heeft weten overdonderen zoals een Ant-Man dat indertijd wel deed, maar algemeen gezien is dit een lekkere wegkijker. Iets wat vooral te danken is aan een vermakelijk jaren '90 sfeertje en wat ben ik enorm blij dat de technologie vandaag de dag zover staat dat je met gemak je acteurs geloofwaardig kunt verjongen. Een trucje dat Marvel al eerder had gebracht (vooral voor flashbacks dan zoals met Kurt Russel in Guardians of the Galaxy Vol. 2) maar het is gewoon geweldig dat je geen andere (jongere) acteurs moet gaan casten voor bepaalde personages. Verder is het plot redelijk eenvoudig, al is het wel verfrissend om te zien dat het geen origin story is zoals wel vaker het geval is bij eerste films van een superheld. Danvers heeft haar krachten al en hoewel het voor een groot stuk draait om het feit dat je niet weet hoe ze eraan is gekomen (eigenlijk dus toch een soort van origin story), geeft het voldoende ruimte om eens een tikkeltje anders te zijn. Sowieso fijn dat de Skrull eindelijk eens geïntroduceerd worden.

Daarmee heb je toch één van de meer iconische slechteriken uit de Marvel-stal en toegegeven, ze worden hier wat lieflijker voorgesteld maar hopelijk krijgen we wat meer rond hun oorlog te zien in toekomstige Marvel projecten. Captain Marvel heeft qua cast een aantal nieuwkomers, maar naar goede gewoonte ook een paar oudgedienden. Fijn om Nick Fury en Coulson een grotere rol te zien vervullen, daarmee keer je wat terug naar de kleinschaligere Marvel films zoals Iron Man waar nog niet alles zo groots werd aangepakt, en ook Lee Pace is nog in een kleine bijrol te zien als Ronan. Waarom ze in hemelsnaam dan opnieuw Djimon Hounsou gecast hebben is me een raadsel. Oké, Chris Evans is ook Johnny Storm geweest vooraleer hij Captain America werd maar dat zijn wel reeksen die niets met elkaar te maken hebben. Hounsou speelt nog wel een grote rol in Guardians of the Galaxy..

Op voorhand veel kritiek gehoord op Brie Larson, maar die doet in mijn ogen weinig verkeerd. Beetje vreemd hoe ze in het begin van de film loopt (of was dat omdat ze het op blote voeten deed?) maar verder de nodige tongue in the cheek humor die wel bij haar past. Jude Law daarentegen is wat flauw als slechterik, met uitzondering van Thanos is dat toch iets waar ze bij Marvel last mee hebben.. Op naar Endgame dus!