Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

avatar van Psycho-M
Zwolle84 schreef:
Al die punten lijken totaal niet op haar te slaan. Hooguit rent ze een beetje raar, viel me op.

Ooh haha ik ben dus niet de enige die dat dacht.

Zwolle84
Psycho-M schreef:

Ooh haha ik ben dus niet de enige die dat dacht.

Het lijkt alsof haar bovenlichaam rent maar haar benen dat niet doorhebben.

JacoBaco schreef:
Wat bijzonder, een vrouwelijke superheld in een live-action! Een mijlpaal in de filmwereld. Dit soort reacties zie ik geregeld voorbij komen op TV, in een filmrubriek of waar dan ook. En naast Wonder Woman is het net alsof dit de enige twee zijn. Het voelt alsof het iets nieuws is in de filmwereld terwijl in 1984 er al Supergirl was. En wat (vrouwelijke) superhelden betreft hadden we ook al Halle Berry als Catwoman (2004) en Jennifer Garner als Elektra (2005). Geen vrouwelijke superheld, maar natuurlijk mogen Angelina Jolie in Wanted en Salt tevens niet vergeten. En nu we toch bezig zijn. Sigourney Weaver in (vooral) Aliens, Pamela Anderson in Barb Wire, Lori Petty in Tank Girl en Charlize Theron in Atomic Blonde. Een semi hoofdrol, maar Linda Hamilton in Terminator 2 was in 1991 toch wel opvallend badass.

Inderdaad en in de jaren 60 had je al Emma Peel van die andere Avengers en al in de jaren 70 Bionic Woman en Charlie's Angels. TV-series en geen films, maar toch. W.b. series is de reeks sowieso eindeloos vanaf de jaren 90, want verder is er al een Birds of Prey serie geweest, Witchblade, Dark Angel, Buffy etc etc.

Het toeval wil dat het met films nog niet zo opschoot w.b. de Marvel-en DC-dames. Belabberde films van Elektra en Catwoman. Maar dat matige gold lange tijd ook voor de heren, pas met Ironman kwam er een ommekeer omdat die zo leuk was (en een tijdje daarvoor Spiderman maar daar zat een flink gat tussen).

Zwolle84 schreef:

Het lijkt alsof haar bovenlichaam rent maar haar benen dat niet doorhebben.

Viel me niet op hoor, maar zou dat niet aan het licht gepantserde pak gelegen hebben?

Goddess_Of_Loki schreef:
Mannen opgepast! De vrouwen proberen het langzamerhand toch allemaal van jullie over te nemen, zo lijkt het.

Prima toch? Kunnen wij mannen lekker onderuitgezakt naar films kijken terwijl de vrouwen al het werk doen!

avatar van The_Shadowless_Man
Leuke vermakelijke film. Totaal niet wat ik had verwacht. 3,5 ster

avatar van FlorisV
Wat ik nog vergat te vermelden, behalve de jaren 90 rocksongs, de soundtrack is verder een lekkere synth score, weer eens wat anders dan het bekende getrompetteer met strijkers.

avatar van predator
Veel beter dan verwacht. De grote rol van Jackson is erg aangenaam en er zit een aantal leuke wendingen in (kat!). Verder is de muziek een mooie toevoeging. Maar de hoofdpersoon komt wat mij betreft niet in de buurt van Wonder Woman. Voor de rest allemaal best ok.

avatar van Donkerwoud
Over 'sterke vrouwen' in Captain Marvel, On the Basis of Sex en Destroyer: Een wapperende hanenkam – De Groene Amsterdammer

Voordat Endgame de bios in stormt zonet even de bios ingedoken.
Me prima vermaakt. Larson is mijn ogen meer dan prima gecast. Leuke jaren '90 verwijzingen en jaren 90 muziek. Ook weer een goede rol van Sam en grappig dat ze hem een stuk jonger hebben laten lijken. Heel goed gedaan.
De laatste cameo van Stan Lee?
Prima film en de eindcredits zetten een mooie stap naar eind april.

avatar van Lovelyboy
Ja goh....verhaal, het zal. Kree en Skrulls, het zal. Meestal haak ik wel wat af met van die buitenaardse toestanden, werelden en volken. Veel introductie krijgt het geheel trouwens niet echt, men is in oorlog. Ondanks het begin, tot ze op planeet 53 uitkomt, vind ik het allemaal niet zo bijster interessant. Maar daarna ontvouwt het plot zich toch wel naar een grappig, vermakelijk geheel.

De film wordt vooral gemaakt en naar een goed niveau getild door een charmante en overtuigende Larson en natuurlijk de altijd overtuigende en goede Samuel L. Jackson die weer lekker zichzelf is. Verder ziet het er allemaal geweldig uit, gave knokscenes, een snufje spanning, vooral ook veel humor en een bijzonder geestige kat. Mijn eigen gisteravond nog gecontroleerd maar niets raars gevonden in eerste instantie, je zal toch als inbreker toevallig inbreken waar zo'n kat woont, bye bye zwaai zwaai.

Absoluut geen hoogstaande shit maar wel bijzonder leuk vermaak als het eenmaal op gang is. Prima film.

avatar van John Milton
Ga hem zo zien, en zat alvast even naar de score te luisteren.

Interessant feitje: Captain Marvel’s Pinar Toprak Is MCU’s First Female Composer - vulture.com

70 koppig orkest regelen voor je auditie, not too shabby!

Een jaar geleden zat ik in de bios om het alom bejubelde black panther te zien. Als voorwerk voor infinity war. Ik heb me toen redelijk zitten vervelen, maar ik wist in elk geval wie de personen waren en wat wakanda was. Met dezelfde instelling ging ik naar captain marvel. Deze keer heb ik mij echter kostelijk vermaakt. Het is niet zozeer de origin story van de hoofdpersoon als wel de algehele retro sfeer die mij amuseerde. Het laid back acteerwerk van brie larson paste perfect in het marvel plaatje wmbt. Zeer vermakelijke film!

avatar van aspers
Zeer vermakelijk filmpje. En mooie opbouw naar het eind waar de volle kracht van Captain Marvel naar buiten komt. Echt wel een WOW momentje! Yep, een lekker tussendoortje waar ik er nog wel meer van lust.

avatar van El ralpho
Marvellous?

Hoewel Captain Marvel qua verhaal uitstekend in elkaar zit en ik hier weinig op aan te merken had, greep de film mij in zijn totaal nooit helemaal vast. De introductie die de strijd tussen de Kree en Skrulls inluidt ging voor mij nooit echt leven. Het kwam niet lekker op gang en zowel de Kree als de Skrulls bleven in eerste instantie veel te identiteitsloos. Brie Larson mocht er dan wel uitspringen, mijn aandacht verslapte alsnog snel omdat de andere personages er op geen enkele manier uitsprongen. De aanwezigheid van Annette Bening en Jude Law, verandert hier weinig aan.

Vanaf het moment dat Carol de aarde aandoet lijkt het de goede kant op te gaan maar voelt de actie vervolgens een beetje inspiratieloos aan. Deze spat gewoon nooit écht van het scherm af en hoewel Larson en Jackson me wel bleven boeien, zorgde de toevoeging van de Rambeau familie voor onnodige vertragingen. De scene's tussen Monica en Carol zijn Walt Disney tot de max waardoor ik echt het idee had naar een familiefilm te kijken en me voor de zoveelste keer zat te storen dat 80% van de Marvel producties ook geschikt voor je kleine broertje/zusje van 12 moeten zijn. Doorgaans spreken de superhelden die wat grimmiger worden neergezet, mij een stuk meer aan.

Bovenstaande kritiek is jammer, want de uiteindelijke ontknoping is sterk. Het feit dat de Skrulls de bad guys helemaal niet waren en de rollen naargelang omdraaide vond ik goed gevonden. Ook het feit dat Goose een Alien achtig wezen bleek te zijn was verrassend, al kwam het op het scherm niet altijd even sterk over.

Ik betrap mezelf erop dat het kijken van titels van Marvel steeds meer een gewoonte wordt dan dat ik deze echt wil zien. Ik wil graag naar Endgame, maar veel van de overige films bekijk ik wanneer ze een keer op Netflix staan, of zoals deze, voor een paar euro in een bioscoop tijdens een vakantie op Curaçao. Echt slecht wordt het niet snel, maar bijzonder goed ook niet meer. Hiervoor is het genre inmiddels te verzadigd waardoor de films van Marvel steeds meer op elkaar beginnen te lijken.

avatar van voskat
Oef, dit was nog een stukje beroerder dan Black Panther.
Krappe lichtpuntjes zijn de Skrulls en de kat natuurlijk.

En zo pruttelt deze Marvel-fase zich naar het einde toe. Geen idee wat Disney ermee wil doen in de jaren '20. Ik wens ze veel succes.

Geen aanrader

avatar van john mcclane 2
Zeker een van de minste , maar nog steeds wel een bioscoopje waard .
Brie Larsson is beeldschoon , en overtuigend in haar rol .
Maar ik wist van te voren dat er een behoorlijk feministisch SJW sausje door heen zat , en daar kon je moeilijk om heen .
En ik werd er erg jeukerig van ,het ligt er te dik bovenop , en was niet nodig , maar daar is Hollywood het er blijkbaar niet mee eens .
Net als bij ( totaal anders , maar wel een goed voorbeeld ) de nieuwe Ghost Busters ( hard afgestraft )
Het me too tijdperk eist zijn tol .

Ik dwaal af .
De jaren negentig was leuk , soms werden er nummers uit die tijd gebruikt die niks toevoegden behalve , dat je nog even blijkbaar aan herinnerd moest worden het in de jaren negentig afspeelde .
De computer , de zeeer trage computer zijn is erg grappig .
Het verhaal rond de oorlog was prima .
De face cgi van L Jackson was verbluffend , na een minuut of tien ben je totaal vergeten dat je naar een zeventig jaar oude man kijkt .
De kat was geweldig ,
Wat captain marvel gaat betekenen voor end war ( eigenlijk de grootste reden om deze film te kijken , voor mij in ieder geval ) is me een raadsel, maar we zullen zien .
Dit is een van de weinige MCU. Films die ik niet perse een tweede keer hoef te zien .
Maar nog steeds prima vermaak ,
Nu nog tegen mijn zin black Panther kijken ,
Redelijke voldoende .

avatar van Felmy..
Vers (jazeker) uit de bioscoop. Als filmfan (de strips ken ik niet, oeps?) van de MCU-reeks, moest ik ook maar even een recensie achter laten.

Wat een fijne toevoeging, hoewel ik het dan enigszins jammer vind dat dit niet de eerste film in de tijdlijn is. Zoals ik het ook fijn vind om The Hobbit: An Unexpected Journey (2012) (zo'n 10 jaar later dan zijn voorganger uitgebracht) eerst te kijken voor ik aan The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) begin.

Mag ik trouwens even zeggen dat ik, hoewel ik slechts een aantal films ken waaronder Room (2015), Brie Larsson een sterkere actrice vind dan Jennifer Lawrence. Ondanks dat deze laatste erg overtuigend is in haar vele rollen, vind ik Brie toch een beter acteerspel hebben. Ach, aan de buitenkant zie je haast geen verschil. Tenminste, Jen had deze rol zo kunnen spelen en schijnt ook een beter indruk te maken op de set.

Helaas zaten er wat kinderen in de zaal (ik schat ze 10 jaar) die nog niet eens geboren waren toen Iron Man (2008) op het doek verscheen. Niet per se storend, maar de stoelendans leidde soms wat af. Ik ergerde me ietsje meer aan Jude Law, ik kreeg het gevoel of hij ook even een ritje op de moneymaker moest maken omdat hij nogal krap bij kas zou zitten. Ik vond hem weinig toevoegen aan het personage en blijft in mijn ogen altijd de knappe goedzak uit zijn eerdere films. Nee, geef mij dan maar een Michael Rooker, maar speelt die al enige tijd met volle overtuiging Yondu in Guardians of the Galaxy (2014) (ook weer zo'n staaltje Marvel)

Wat Marvel trouwens wel goed doet (niet dat dat enige invloed op de reeks zou hebben gehad) is laten zien dat een vrouwelijke superheld ook super stoer is. Natuurlijk kennen we allemaal Black Widow en Wonder Woman (2017). Maar de een heeft (nog) geen eigen film en de ander wordt al van kleins af aan omringd met vechtende vrouwen. Captain Marvel deed het zelf, of tenminste. Ze ontdekte wat haar kracht allemaal nog meer in petto had, en dat deed ze helemaal zelf.

Ik vond niets jammer aan deze film het voelde in het laatste halfuur alsof ik keek naar een mash-up van alle Marvel-helden die we tot dusver gezien hebben (exclusief Ant-man en de Hulk dan misschien)
Dus zoals ik (volgens mij) alle Marvel films hiervoor heb beloond, krijgt ook Captain Marvel een 4*

Oh ja, niet vergeten: Morgen mogen we weer naar een MCU-spektakel

avatar van Shadowed
Leuk.

Weer een leuk Marveltje eigenlijk, vond dit toch een stukje beter dan de meeste Marvels die er nu zijn. De film neemt zichzelf wat serieus soms, maar de luchtige humor mag er af en toe wel zijn. Gelukkig, anders was dit toch wel een stukje minder geweest.

Ze kreeg veel haat over zich heen voordat de film überhaupt uitkwam, maar ik vind Larson perfect als Captain Marvel. Leuke charme en uitstraling. Bovendien ook helemaal niet vervelend om tegenaan te kijken, en dan slaagt ze er best in ook nog dominant over te komen.

Law als schurk was wat saai, en de marsmannetjes waren ook niet heel overtuigend als je ze vergelijkt me een hoop andere schurken van Marvel. Leuk om L. Jackson weer terug te zien als de jonge Fury, blijft leuk in zijn rollen en deze dus ook eigenlijk.

Bombastische, maar verrassend fijne soundtrack eigenlijk. Vooral "I'm all Fired Up" was tof, is ook naar mijn soundtrack lijstje gegaan. Geeft een perfect, soms wat kinderlijke maar vooral avontuurlijke charme aan de film en dat maakt het een stukje luchtiger.

CGI is in zijn algemeenheid prima, soms wat minder, maar in het algemeen ziet het er prima uit. Groots opgezet, prima designs en mooie felle kleuren. Actie door de stad heen is leuk, ik was al bang dat het alleen in de andere planeten zou komen maar dat is niet zo. Anders was de vergelijking met Star Wars snel gemaakt.

Vlotte, fijne actie en een film die ondanks zijn soms iets te serieuze toon nooit saai wordt en leuk is om uit te kijken. Waarschijnlijk ook 1 van de laatste Stan Lee cameo's, helaas. Nee, ik vond het een leuke zit, en ik kijk ernaar uit Larson weer te zien in Endgame.

avatar van clubsport
Buiten het feministische sausje dat er in een aantal scenes overheen gegooit is ( gelukkig minder erg dan ik had gevreesd) vind ik het algemene plot verhaal maar middelmatig en je krijgt maar geen connectie met welk personage dan ook , ik betrapte mezelf erop het aan te kijken zonder echt in het verhaal gezogen te worden .
De actie is goed gedaan mag je ook wel verwachten met het budget wat beschikbaar was maar het verhaal is gewoon erg middelmatig en weet maar niet te boeien .
En wat erger is ? waar moet dit passen in het grotere geheel van the avengers ? het is er haastig op het laatste moment tussen gepropt en ik vind het er helemaal niet in passen .

Het feit dat deze film puur gemaakt is omdat marvel wel politiek correct moet blijven is voor mij al een groot minpunt. Verder was het ook gewoon weer hetzelfde verhaal als elke andere superhero film van marvel alleen nu met een feministische tint eraan wat het niet ten goede doet. Vandaar een 0.5

avatar van horizons
StefkoC2002 schreef:

Omdat het hoofdpersonage vrouwelijk is bestempel je de film als feministisch? Da's raar.

Helemaal mee eens.
Wat is behalve dat het een vrouw is nou het verschil met andere superheldenfilms, of om te beginnen met die andere film met een vrouw in de hoofdrol, Wonderwoman, want die film kreeg die kritiek niet, terwijl ik toch echt niet bij deze film iets fundamenteels anders heb ervaren.

Heb sterk het idee dat iedereen zijn mening baseert op wat hoofdrolspeelster in een paar interviews heeft gezegd, wat als anti-man werd uitgelegd, maar wat inhoudelijk niet eens over de film zelf ging en er een soort hetze nu tegen haar is en iedereen elkaar maar wat na zit te praten.

avatar van Ajax&Litmanen1
horizons schreef:

Kom kom. Je moet toch wel paardenkleppen op hebben om niet te herkennen dat de sfeer rondom Captain Marvel nogal feministisch is. Ze proberen iets teveel iedere doelgroep nu een eigen held te geven met oa Black Panther vorig jaar en nu met een power-dame bij Captain Marvel. Of je dat kwalijk of niet wilt vinden moet je overigens zelf bepalen.

Voor wie Endgame al heeft gezien, daar zit op een gegeven moment ook een bepaalde scène in waaruit nog veel meer blijkt wat ik hierboven typte.

avatar van thunderball
Geef dan eens wat voorbeelden, voor mijn gevoel had er net zo goed een mannelijke superheld de hoofdrol kunnen spelen, zonder nauwelijks wat aan het script te hoeven veranderen.

avatar van Ajax&Litmanen1
thunderball schreef:

Ik gaf al een voorbeeld he, al kwam die vooral uit Endgame. Dus niet de spoiler lezen als je Endgame nog gaat kijken. Op het einde moet Captain America Thanos aanvallen, waarbij er wordt gezegd dat ze dit niet zal gaan halen op deze manier. Waarna die donkere vrouw uit Black Panther zegt dat ze er niet alleen voor staat en plots verzamelen alle aanwezige vrouwen op het strijdtoneel zich om Captain Marvel te ondersteunen.
Ga mij maar overtuigen dat Marvel geen feministische insteek bij Captain Marvel heeft

avatar van thunderball
Die ga ik pas komende week kijken, dus helaas even niet je spoiler kunnen lezen. Ik hoop er dus maar het beste van.
Het ging natuurlijk wel over deze film, niet over de nieuwe, wat zit hier dan voor feministische inslag in?

avatar van Basto
thunderball schreef:

Dat alle toppiloten vrouw zijn. Iets wat natuurlijk kul is. Vrouwen kunnen nauwelijks autorijden, laat staan vliegen.