Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

Heb moeite om te bepalen hoe ik deze film moet beoordelen. Het was een mix van comedy en star wars/star trek achtig film. Ik kan deze niet plaatsen onder Marvel/Avengers.

Het was geen slechte film ofzo maar ik snap the love ook al weer niet van deze film. De effects waren fantastisch, maar dat mag je wel verwachten. Dit is een '6' film mijns inziens.

avatar van moviefreak 13
Ik heb de film nog niet gezien maar Jezus een 2.8 op 10 van het publiek op metacritic lijkt me toch wat overdreven

avatar van thunderball
Afgelopen vrijdagmiddag deze in Antwerpen in 3-D gaan zien.

Na het onverwacht grote succes van Wonder Woman bij de concurrentie, moeten ze bij Marvel het plan bedacht hebben om ook zo snel mogelijk met een vrouwelijke superheld op de proppen te komen.

Helaas is deze film toch stukken minder van kwaliteit en dat zit 'm vooral in het feit dat dit meer het zoveelste Marvel spektakel is, met als enige verschil nu dan met een dame i.p.v. een mannelijke held in de hoofdrol, voor de rest is het inwisselbaar met de meeste van hun vorige films.

Wonder Woman onderscheidde zich juist door er echte karakters met echte emoties in te laten voorkomen en het geheel in een meer realistische en historische omgeving te plaatsen.
Niets van dit alles in deze Captain Marvel, waarbij het bobbelgum en popcorn gehalte weer als vanouds is en van enige diepgang en het vertellen van een coherent en boeiend verhaal geen enkele sprake is.

Sowieso is de film veelte rommelig en zeker het eerste half uur heeft het meer weg van wat mij nog het meeste deed denken aan Star Trek geneuzel en dat bedoel ik niet als compliment.
Pas wanneer Jackson mee gaat doen begint het nog enigszins leuk en boeiend te worden.

Niet dat de film slecht is, maar gewoon veelal niet bijzonder genoeg. Het is meer van hetzelfde wat we nu wel van Marvel kennen na alles wat we de afgelopen jaren al voorgeschoteld hebben gekregen.

Ook het snel linken naar de komende Avengersfilm doet wat geforceerd aan en is toch eigenlijk een vorm van vals spelen, daar er hiervoor nooit sprake was van dit karakter en ze nu dan plots als soort van reddende engel te voorschijn lijkt te gaan komen (zie ook extra scene tijdens aftiteling).

Brie is trouwens wel erg goed in de hoofdrol, ze ziet er fantastisch uit, loopt over van charisma en is zo charmant als het maar zijn kan. Daar ligt het in ieder geval niet aan.

Eerlijk gezegd had ik voor een paar maanden geleden nog nooit van deze superheldin gehoord en is het sowieso ergens wel wat vreemd dat men haar heeft genoemd naar de uitgeverij van deze comics. Dat zou hetzelfde zijn wanneer bij de concurrent naast Superman en Batman ook een DC Comics Man zou bestaan.

Kort samengevat: leuk kijkvoer, maar niet echt een absolute topper!

Een mager zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van LOTR-lover
Gisteravond naar de bioscoop geweest om Captain Marvel op groot scherm met Atmos geluid te aanschouwen. De setting kon niet beter, echter de film zelf viel toch helaas wat tegen. Ik heb ook het gevoel dat vrijwel elke 1e stand-alone superhero movie tegenvalt (denk aan Thor, Ant-Man).

Captain Marvel is in principe in potentie één van de allertofste personages. En een glimp daarvan krijg je tegen het einde van de film als ze haar volledige powers krijgt. Echter is de screentime hiervan te kort op een film van 2 uur.

Waar ik wel kostelijk om heb moeten lachen zijn de scenes met de kat of moet zeggen: de Flerken. Lang geleden dat ik bijna de slappe lach kreeg in de bios. Maar als een sidekick die helemaal niet zo heel veel screentime heeft toch het grappigst is van de hele film dan zegt dat wel iets. De humor vond ik over het algemeen weinig geslaagd, veel grappen kwamen niet aan.

Hoe dan ook, in het kader van de MCU en de aankomende Avengers: Endgame film was de introductie van Captain Marvel natuurlijk een noodzakelijke stap. Maar is 't er 1 om echt van te genieten? Nee, niet echt.

6/10 (IMDB)

avatar van IH88
“I'm not gonna fight your war. I'm gonna end it.”

Vermakelijk. Captain Marvel is zeker geen perfecte film, en vooral het script laat veel steken vallen. Maar als origin story voor Carol Danvers/Captain Marvel voldoet het zeker. Sommige personages worden nauwelijks uitgewerkt, en vooral Ronan, Starforce (Hounsou, Chan etc.) en Agent Coulson doen bijna voor spek en bonen mee.

Maar het belangrijkste is dat Brie Larson overtuigt als Captain Marvel, en na een aarzelend begin weet ze de rol echt haar eigen te maken. Vooral in de scenes met Jackson, Lynch en de jonge Akbar laat Larson zich van haar sterkste kant zien. Brutaal, assertief, grappig en zelfverzekerd, Larson laat niet met zich sollen. Het subplot rond de Skrulls/Talos is verrassend sterk uitgewerkt, en Mendelsohn laat weer eens zien wat voor fantastisch acteurs hij is. Goose the Cat steelt de show, en de jaren 90 setting zorgt voor een aantal (niet al te subtiele) knipogen. De acteurs verdienen een beter script, maar gelukkig gaat het niet ten koste van een vermakelijke en vlotte 21ste Marvel film. Met een post-credits scene die je met verlangen doet uitkijken naar Endgame.

avatar van IH88
moviefreak 13 schreef:

Cinemascore is gewoon een A. Door de bioscoopbezoekers wordt hij dus goed beoordeelt.

avatar van nathaniel177
Zat te twijfelen tussen 3* en 3,5*. Toch maar het voordeel van de twijfel gegeven. Het eerste half uur is niet zo boeiend en vond Jude Law maar matig. De film wordt al leuker als Samuel L Jackson in beeld komt. Er komen nog een paar twists in het verhaal en voor ik het wist was de film alweer voorbij. Wel mooi hoe de film connect met andere marvel films. Het hoogtepunt van de film zijn zeker de flerken, waar de hele zaal ook om stuk ging. Brie Larson vond ik trouwens weinig uitstraling hebben. De humor was soms erg leuk en soms wat minder. Ik vraag me wel af hoe Thanos zich zou moeten gaan verdedigen tegen captain marvel, Thanos is eigenlijk wel een beetje kansloos.

avatar van Ajax&Litmanen1
Op zich zit ik nu vooral op de afsluitende Avengers-film te wachten en is Captain Marvel voor mij een beetje een leuke opwarmer. Echt gehyped werd ik niet vooraf en toen ik gistermiddag in de zaal zat bleef dat gevoel hangen. Een beetje wat ik rondom Black Panther ook al had. Ook tijdens de film, want ik vind de film maar een gemiddeld tussendoortje. Daarvoor is het allemaal te rommelig, te langdradig (vooral het eerste half uur was moeilijk door te komen) en leek de film niet zo goed te weten waar het heen wilde, behalve natuurlijk dat Captain Marvel de redder in nood voor onze Avengers gaat worden, dat is wel duidelijk. Maar bij deze film voelde ik de echte dreiging niet echt. Blijf overigens ook zeker even zitten bij de credits, want zoals altijd verschijnen er weer een paar momenten die de film weer koppelen aan de rest.

Beroerd is Captain Marvel overigens ook echt niet, daarvoor zit er teveel Marvel-kwaliteit in. Visueel is het weer belachelijk mooi geanimeerd en ook is Brie Larson meer dan geschikt voor haar rol. Een knappe, charismatische en sympathieke verschijning die ook best wel overtuigend acteert. Maar het is wel grotendeels dankzij Samuel L. Jackson die als Nick Fury eindelijk eens fors screentijd krijgt dat dit lekker weg keek. Hij is gewoon cool en dankzij hem en zeker ook een aanwezige kat viel er meer dan genoeg te lachen. Ook vond ik de jaren 90 verwijzingen wel leuk, al lagen ze er soms wat dik bovenop. Maar toch ben ik gevoelig voor zulke nostalgie. Richting het einde krijg je trouwens wel een voorproefje wat Captain Marvel allemaal kan met haar kracht. Duidelijk dat ze zich hier nog in heeft gehouden. Dat belooft wat voor volgende week als ze echt nodig is. Can't wait.

Voldoende. 3*

PS: Grote klasse van Marvel hoe ze Stan Lee in het begin van de film een eerbetoon brengen. Zo doe je dat! De oude baas zal worden gemist.

avatar van mjk87
Degelijke Marvel. Ergens moet je heel veel films uit het Cinematic Universe 5* geven als je ziet waarvoor ze bedoeld zijn (naast geld voor DIsney opleveren): je gewoon twee uur onbekommerd lekker laten zitten in de bioscoop. Ik heb me geen moment verveeld, dus ergens doet de film dat goed. Maar omgekeerd, eenmaal uit de zaal was ik de film alweer vergeten.

Het is prettig dat de film een origin story is zonder het echt te zijn, Larson is al wie ze is maar moet dat alleen nog ontdekken. Gelukkig is zij een goed actrice, misschien wel de beste uit het hele MCU om emoties te tonen. Zij is wat vlakjes als leading lady of superheld, maar als getroebleerd persoon doet ze het prima en mooi ingetogen. Ook een enorm contrast met Jackson die de hele film met gemak draagt en net wat beetje flair erin brengt dat nodig is om je te vermaken, anders was dit een saai beestje geworden. Ik begin wel wat Mendelsohn-moe te worden die steeds dezelfde rol lijkt te spelen. Al blijkt hij eenmaal in het tweede uur toch wat anders te zijn, en dat doet hij dus wel erg sterk.. Wat minder typecasten zou dus helpen.

De actie is oké maar vaak wat chaotisch in beeld gezet en echt knallen doet het ook niet. Muziek met wat hitjes uit de 90s is een wat veilige keuze. Het verhaal zelf is wel erg chaotisch, zelfs als je alle andere films uit de MCU hebt gezien. Maar goed, wel voldoende. 3,0*.

Ik snap niet dat veel mensen(ook op andere forums) nu denken dat Captain Marvel komt opdagen in Endgame en even de klus gaat klaren, zo van 'hier ben ik, jullie redder in nood! pief, paf, poef, Yes, she did it! RIP Thanos en de wereld is gered en alles is weer zoals het was.

Natuurlijk word zij een belangrijk personage zijn en zal ze een grote rol hebben in Endgame en is ze behoorlijk overpowered. Maar denk je nu echt dat Marvel en Kevin Feige dat doen na zo'n opbouw van 10 jaar? Dat zou dan een behoorlijke teleurstelling zijn. Ik denk eerder dat het Iron Man en Captain America zijn waar alles om heen draait in Endgame.

avatar van Zwolle84
Erg strakke film. Ik had een tussendoortje verwacht richting Endgame, maar dit is absoluut een van de beste Marvels van de laatste jaren. Fijne pacing ook, waardoor de film voorbij vliegt. Brie doet het bovendien erg goed.

avatar van Basto
Was eigenlijk helemaal niet van plan hier heen te gaan, maar hij sloot naadloos aan op de film die ik wel wil zien en ik had toch niks te doen.

Maar het bevestigde weer dat ik weinig heb met Marvel. De cgi waren belabberd (beetje nivo Asylum qua detail), het verhaal was niet erg interessant en qua actie en effecten doet het me gewoon te sterk denken aan Big Trouble in Little China bliksemschichten uit handen), Return of the Jedi (lightsabergevechten) en Superman (Kruisraketten terug slingeren). 30 jaar later zouden ze toch wel wat innovativer mogen zijn.

Enig pluspunt was Brie, die me aan een jonge Elisabeth Sue deed denken, maar ook oo dat vlak legt deze film het af tegen het verleden.

Slappe hap.

Basto schreef:
De cgi waren belabberd (beetje nivo Asylum qua detail)

Meningen verschillen en bla bla, maar dit is zulke regelrechte onzin. De cgi is juist snaarstrak. Ik zat me echt te vergapen in IMAX 3D.

Zwolle84 schreef:

Onzin? Er zit nauwelijks detail in de cgi, zeker in de eerste 20 minuten is alles een beetje weggemoffeld achter vage rook. Daar hebben ze gewoon enorm op lopen bezuinigen. Dan zag Alita er 100 keer beter uit.

Zag m in 2d, dan valt dat vast meer op.

Basto schreef:

Zag m in 2d, dan valt dat vast meer op.

Denk dat dat het dan moet zijn, want ik herken geen woord van wat je zegt.

Zag de film ook in 2D, met Asylum heeft het niet zo veel te maken. Verder niet echt indrukwekkend, laat staan op enige manier esthetisch, maar technisch kan je Marvel weinig aanrekenen.

Onderhond schreef:

Ok Asylum is wat overdreven, maar het ontbrak wel aan detail. Zal een esthetische keuze zijn, dit financieel erg goed uitpakt. De ruimteschepen kende bijzonder weinig detailering en alle herinneringen gingen schuil achter hele matige cgi rook.

avatar van horizons

Ook in 2D gezien.

Laatst merkte ik op dat aantal mensen last hadden dat beeld te donker was in de bioscoop terwijl ik daar niets van merkte. Nu vond ik de CGI er gewoon goed uitzien en merkte nergens gemis van detail op.
Wellicht dat sommige bioscopen gewoon niet goed zijn afgesteld?

Black Panther had, zeker voor een Marvel, wel tegenvallende CGI.

avatar van Basto
Het gebrek aan detail zit in het ontwerp, niet helt beeld, dat was prima.

Leg dit naast Alita, Starship Troopers of de originele Blade Runner en het is gewoon heel lui van opzet. Paar kleurtjes, paar kleurtjes daar en vooral heel veel egale vlakken.

avatar van Zwolle84
Dat is wel heel erg zeuren om het zeuren. Als je daar al op gaat letten, dan zit je er toch totaal niet met de intentie om van een film te genieten?

avatar van horizons
Basto schreef:
Het gebrek aan detail zit in het ontwerp, niet helt beeld, dat was prima.

Dat is gewoon een design keuze en heeft niets met cgi kwaliteit te maken.

Net zoals Tau schepen in Battlefleet Gothic anders uitzien dan die van de Imperial Navy en weer compleet anders dan de schepen in firestorm armada.

horizons schreef:

Dat is gewoon een design keuze en heeft niets met cgi kwaliteit te maken.

Zoals al schreef, een designkeuze waar de accountant zich helemaal in kon vinden.

Zwolle84 schreef:

Het viel me gewoon op, vooral omdat de rook en water explosies echt slecht gerenderd waren, dan ga je daarop letten. En om het verhaal te volgen, had ik ook niet zo heel veel hersencellen nodig.

Anyway, ik vind het gewoon op elk vlak een niemendalletje. Knap dat ze hiermee een miljard ophalen.

avatar van Goddess_Of_Loki
Mannen opgepast! De vrouwen proberen het langzamerhand toch allemaal van jullie over te nemen, zo lijkt het. Dat gaan we dit jaar ook zeker zien in de superhelden filmwereld. Na de Marvel mannelijke gerelateerde superhelden zoals Thor, Iron Man, Captain America & Black Panther is het nu de beurt aan actrice Brie Larson (o.a. bekend van de film Kong: Skull Island met mijn all-time Marvel favoriete acteur Tom Hiddleston in de hoofdrol) om in de huid te kruipen van de superheldin Captain Marvel! Later dit jaar komt Marvel ook nog met de film X-Men: Dark Phoenix waarvan het merendeel ook in het teken zal staan van een aantal vrouwelijke (al dan niet perse allemaal heldinnen) personages. Maar ook bij DC zien we de laatste jaren steeds meer vrouwelijke superhelden in de hoofdrol, zoals Wonder Woman en eerder al Catwoman en de serie Supergirl (waarvan in de jaren 80 ook een film over is gemaakt en blijkbaar zijn er plannen voor een nieuwe Supergirl film). Ik vond het trouwens ook wel erg toepasselijk om naar de film Captain Marvel te gaan op International Women’s Day! Hoewel als je slechts naar de titel kijkt, zou je misschien niet direct denken dat het een vrouw betreft. Toen ik een aantal jaar geleden de titel ‘Captain Marvel’ voor het eerst tegenkwam, zonder enige details, ging ik er vanuit dat het een mannelijk personage zou zijn. (Ik ben niet echt een comics-reader..) Grappig detail is dan ook dat Captain Marvel oorspronkelijk wel een man was! Dat las ik in een blog genaamd ‘Everything you need to know about the new Captain Marvel film!’ van Wilson Worldwide Productions (Award winnende Film & TV productie bedrijf uit Londen, dat ik volg op Instagram).

Je hebt het vast meegekregen. Afgelopen november stierf Stan Lee: schrijver en stripauteur en de bedenker van vele bekende Marvel superhelden, wie Marvel heeft geleid tot het grote succes dat het tot op het heden is. Ik ging er ook zeker van uit dat er aandacht aan geschonken zou worden in de film Captain Marvel en dat deden ze ook door het welbekende Marvel intro helemaal in het teken te laten staan van Stan Lee. In Captain Marvel zul je een van zijn laatste cameo’s gaan zien. Bekend is ook dat hij nog te zien zal zijn in Avengers: Endgame, maar of Stan Lee er nog opgenomen heeft voor de latere films daarover is Marvel nog niet met duidelijk antwoord naar buiten gekomen.

Zelf had ik even de tijd nodig om in de film te komen. Ik zat natuurlijk met de vraag: Wie is de vrouw achter Captain Marvel nu eigenlijk? Wat is haar verhaal? Nou, als je daar zelf ook nieuwsgierig naar bent, reis dan voor een avond terug naar de jaren 90 waarin deze film zich afspeelt (met de typische jaren 90 muziek van o.a. Nirvana die ze gebruikt hebben, moet dat wel lukken). Ga met haar en o.a. Nick Fury (Samuel L. Jackson) & kat Goose mee tijdens hun avontuur waarin lang niet iedereen is wie hij/zij lijkt en waarin de special effects wederom mind-blowing zijn!

Gelukkig zijn de mannelijke superhelden nog niet van plan om te verdwijnen van ’t witte doek. Zo rond het einde van april zullen we (hopelijk) o.a. Iron Man, Thor & Captain America weer in actie gaan zien in Avengers: Endgame, waar je na het zien van deze Captain Marvel waarschijnlijk al de kriebels voor voelt opkomen!

Basto schreef:
De cgi waren belabberd (beetje nivo Asylum qua detail)

Kom nou. Dat je de film of desnoods de visuele stijl niks vind, prima. Maar als je dit beroerde CGI noemt dan heb je weinig kaas gegeten van films. Dit is gewoon op visueel vlak de crème de la crème. Niet voor niets dat daar een gigantisch budget achter zit. Je mag het geen mooie stijl vinden, da's heel wat anders.

Zet voor de grap eens een film als Sharknado op en zeg dan dat Captain Marvel grafisch in die buurt zit...

Zwolle84 schreef:

Dit ja. Dan ga je gewoon naar de film toe met het idee vooraf dat je ongeacht wat je gaat zien gewoon een dikke onvoldoende uit wil gaan delen.

avatar van Lennert
Ajax&Litmanen1 schreef:

Crème de la crème? Ik vind dit visueel voor Marvel's doen een behoorlijk matige film, slechts een tandje boven de zwakke CGI-neushoorns van Black Panther. Alita: Battle Angel, Infinity War (en je weet dat ik die film verder zwak vond), Civil War, Aquaman: dat waren de echt spectaculaire CGI-festijnen die er ten minste helemaal in opgingen. Helemaal op het einde was het warrig als ze in 'volle glorie' door de ruimte suist.

De tegenvallende visuals waren overigens het minste probleem van de film, maar goed.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik weet niet hoe jullie naar een film kijken, maar ik let gewoon op dat soort zaken. Het viel me gewoon oo de eerste 20 minuten dat het er slecht uitzag.
Daar blijf ik bij.

Verder had ik ook niet verwacht het goed te vinden, dus het kon eigenlijk enkel meevallen. Guardians of the Galaxy vind ik overigens wel keuk en je moet het toch met me eens zijn dat die films veel creatiever, kleurrijker en veel rijker aan detail zijn dan deze. Zowel qua idee, als qua personages.

De kat vond ik wel leuk, dus ik ben niet enkel negatief.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik blijf me verbazen over zo'n insteek (niet alleen in zijn geval, er zijn er meer). Levert zo'n negatief schrijfsel dan zoveel voldoening op dat je er een ogenschijnlijk zwaar vervelende zit voor over hebt?

Zwolle84 schreef:

Een film op MM de grond in boren is overigens wel érg leuk hoor