Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

avatar van Basto
rokkenjager schreef:
Nou en? Deal with it. Vrouwen zijn decennialang achtergesteld in de filmindustrie (en andere sectoren, maar soit), dus mogen ze even een hele dikke inhaalslag maken?

Ik vind dat zo’n onzin. Ze zijn helemaal niet achtergesteld. Ze vervulden een andere rol. Die is nu aan het veranderen. Prima verder, maar al dat zielige gedoe slaat nergens op. Vrouwen worden al eeuwenlang aanbeden en beschermd. Niks zieligs aan. Ook niet meer dan logisch dat nu de kindsterfte bijna niet meer voorkomt in de beschaafde wereld en de planeet toch al overbevolkt is, ze tijd vinden om andere dingen te doen. Verder lopen ze ‘die achterstand’ zo in.

Kijk sowieso liever naar een vrouw in spandex dan een vent in zo’n pakje.

avatar van Uier
rokkenjager schreef:

Positieve discriminatie, je ziet het overal tegenwoordig.
Zum kotsen vind ik die insteek, want het pretendeert dat discriminatie helemaal niet verkeerd was, zolang het in je straatje past.

avatar van IH88
Uitstekende recensie die het belang van diversiteit en representatie laat zien. Ook voor mensen die zitten te zeuren over SJW, feminisme en positieve discriminatie . https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/door-captain-marvel-merkte-ik-wat-er-gebeurt-als-je-je-persoonlijk-aangesproken-voelt-door-een-hoofdpersonage-~be37f817/

Nja, als dat dé redenering is, dan hebben alle mannen dus ook gewoon reden tot klagen, want aangezien zij niet meer de doelgroep zijn van deze film is het voor hen een stuk minder leuk.

Niet dat ik representatie volledig wil afschrijven, maar dat effect is maar érg tijdelijk.

Onderhond schreef:

Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten. Vrouwen zien misschien iets herkenbaars (heus niet allemaal), en mannen kunnen gewoon genieten van de actie, het visuele aspect of Brie Larson/Gal Gadot. Het begrip doelgroep is, zeker bij een superheldenfilm, nogal breed. Daarom zijn ze ook zo'n commercieel succes.

IH88 schreef:

Tja, als je het artikel leest wordt dat dus (deels) tegengesproken, want hoewel de schrijfster dit soort films vroeger wel oké vond, vindt ze het nu echt merkbaar beter. Dan wil zeggen dat mannen (toch de vroegere doelgroep als we de berichtgeving mogen geloven) van "merkbaar beter" terugvallen op "wel oké". Geklaag van mannen is dan gewoon gerechtvaardigd.

Met de disclaimer dus dat dit de redenering van het artikel is, niet noodzakelijk die van mezelf.

avatar van EW101
rokkenjager schreef:

Er zijn anders meer dan genoeg films met vrouwen in een belangrijke dan wel de hoofdrol. Het is maar welke films je uitzoekt.

avatar van skinny_tie
Maar waar wordt nu over geklaagd? Dat er uberhaupt een film is met een vrouwelijke superheld, dat duidelijke gemaakt wordt dat dit (nog) niet de standaard is, of dat er wordt geschermd daarmee?

avatar van kleintje 2
Het voelde nogal gehaast en de vijand kwam op zich wel een beetje saai over. Toch heb ik me er zeker bij vermaakt. En de hint naar Endgame was onverwacht, wat erg leuk was.

avatar van grid8400
Na het zien van de trailer die mij totaal niets deed, in tegenstelling tot de trailer van End game, en veel slechte recensies op IMDB met 0,0 verwachting naar de bios gegaan.

Eigenlijk was ik aangenaam verrast en heb ik gewoon heerlijk genoten van de film. Nee, het is niet de beste uit de reeks, maar zeker niet de slechtste. Het is even wennen naar mijn mening aan de hoofdrolspeelster.

Een betere soundtrack/musicscore had ook wel gemogen. Juist omdat een groot deel zich in de jaren 90 afspeelt, had dit beter benut kunnen worden. (GOTG doet dat natuurlijk meesterlijk).

Dikke 3,5* wat mij betreft.

Onderhond schreef:

Ze zegt inderdaad dat zij de film beter kan appreciëren dan andere Marvel films, maar dat betekent natuurlijk niet dat mannen de film opeens minder zullen gaan vinden. Volgens mij zegt ze dat ook niet.

avatar van mrklm
De Oxford-definitie van 'feminism' luidt als volgt:
"the advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes."

Mogelijk hanteren zij een andere definitie van feminisme. Het feit dat de hoofdpersoon een vrouw is maakt het nog niet tot een feministische film, ook al roepen de makers dat het wel zo is. Captain Marvel voldoet hoe dan ook niet aan deze definitie van feminisme.

Een van de betere Marvel's buiten Infinity war en Iron man 1
voor een ranking van alle Marvel films te geven en jullie eventjes alles te laten zien wat men beoordeling is.Hier komen men alle Marvel films gerankt van beste naar slechtste volgens mijn mening series zitten hier niet bij ingerekend en ook niet de x-men films, daadpool en alle andere die niets met Avengers hebben te maken
1) Avengers Infinity war
12)Guardians of the galaxy vol 2
13) Iron man 3
14) Spiderman Homecoming
15) Thor the darkworld
Dit was dus alles voor dat jullie gaan denken dat ik de laatste afkraak ik heb ze allemaal een voldoende gegeven dit is gewoon hoe ik ze rate.

Nu over de film, De film vond ik geweldig mooie CGI effecten de after credit scene is ook zeker de moeite waard. Alleen is het knullig dat FURY zijn oog verliest door een katMaar ondanks dat een van de betere Marvel laat End game maar komen !!!!

avatar van Captain Pervert
Helemaal los van het girl power SJW positieve discriminatie ding vind ik het vreemd dat een strips-uitgeverij met een stripheld komt genoemd naar... Zichzelf. Ik kan daar niet aan wennen.
Dat de dame in de hoofdrol is genoemd naar Franse kaas is ook raar.

(EDIT moderator: ongepast taalgebruik verwijderd)

(Zo even wat tegenwicht bieden aan de SJW-ers. Vrouwen zijn gewoon lekker, klaar. Ze hebben een glazen plafond zodat wij mannen van boven door dat glas naar beneden kunnen kijken, recht in de cleavage.)
Dus drie redenen waarom ik heel raar naar deze film kijk (als ik hem ga kijken in de thuis bios)

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik volg het filmnieuws behoorlijk en heb de uitspraken van mevrouw niet eens meegekregen. Kan me niet voorstellen dat het veel ophef op gaat leveren.

Alleen ophef bij degenen die er naar zoeken en dan veel lawaai maken. De meeste mensen lijken gelukkig nog niet zoveel belang te hechten aan het kakelende internet. Alleen dat luide internet zelf lijkt vaak te denken dat ze met erg veel en dus representatief zijn. Tuurlijk mag Marvel hier weer de miljoenen winst gaan tellen.

avatar van horizons
Gewoon weer leuk. Na de '80s nu de '90s en dat werkt best leuk. Sowieso omdat ik veel meer met de muziek uit die periode heb. Grootste faal van de film is op dat gebied dat toch wel dat er geen nine inch nails nummer in de film hebt zitten als je de hoofdrolspeelster bijna de halve film met een NIN shirt laat rondlopen.

Larson bied genoeg charisma, Jackson heeft ook weer fun met zichzelf en Mendelsohn is sowieso goede toevoeging.

Daarnaast goede keuze van Marvel om de film zo te maken zoals die nu is. Zeker met Endgame in het vooruitzicht.

avatar van horizons

Ik vind de mening van MovieMeter users altijd interessanter dan van één of andere mening op YouTube.

Zeer pover.

Ondanks dat de opzet van de film relatief groots is, is het maar een voetnootje in het hele Marvel universum. Het is duidelijk dat Captain Marvel snel nog bij de Avengers gemoffeld moest worden, in navolging van het succes van Wonder Woman. Dat blijft ook wel uit de end credits scene, waar men niet eens veel moeite doet om er een coherente invulling aan te geven.

Het is vooral teleurstellend dat na Thor: Ragnarok Marvel terugvalt op meer anonieme regisseurs. Niet zo héél verrassend misschien, Boden & Fleck kende ik vooraf van één of ander indie dramatietje, niet meteen het type film waarbij je het idee krijgt dat de regisseurs wel eens geweldig zouden zijn voor een mega blockbuster. Dat merk je dan ook, veel regie is er niet, het is gewoon de aloude Marvel formule die uitgesmeerd wordt over een nieuw verhaaltje en een nieuw character.

De feministische insteek die de film overschaduwd is daarmee ook sterk overdreven. Hier en daar zitten wat hoekige en geforceerde pogingen in om het vrouwelijke karakter van de film wat te accentueren, maar daar blijft het ook bij. Verder een zeer gewone Marvel film, had even goed door en met een man (in de hoofdrol) kunnen zijn.

Marvel is blijkbaar ook al aan het meeliften op de 90s hype. Misschien het enige verrassende aan deze film, want voor een blockbuster is dat toch best snel. Meestal hebben dat soort retro-hypes wat langer nodig om door te breken tot de grote mainstream. Blij werd ik er in ieder geval niet van, makkelijke 90s popnummertjes en wat simpele referenties (Street Fighter enzo), ik ben het nu alweer beu.

En verder .. tja. Larsen is redelijk identiteitsloos, de grapjes zijn echt niet best en de oorlog tussen de groene wezentjes en de bijna-mens-aliens weet niet te boeien. Ook de twist zag je al van ver aankomen. Jackson die Jackson is, da's nog het enige wat deze film een beetje flair geeft, de rest kan je na 15 jaar Marvel dominatie gewoon dromen. Daar hoef je eigenlijk geen kaartje voor te kopen.

avatar van John Milton
Thor Ragnarok een anonieme regisseur? Niet in ons huis hoor.

Ook een van de leukere Marvels van de afgelopen jaren

John Milton schreef:
Thor Ragnarok een anonieme regisseur? Niet in ons huis hoor.

In dit huis ook niet, lees het nog eens?

avatar van John Milton
Ahhh zo, ik las het als ‘nóg meer anonieme regisseurs’. Dacht al

avatar van Doerak40
Gisteravond gezien... Ouderwetse mar-vell actie.
Het feit dat de hoofdrol door een vrouw wordt gespeeld die een donkere vriendin heeft is voor Nederland misschien niet zo spannend meer... Maar in het puriteinse Amerika kan dat zomaar een extra dimensie zijn.
Sodeferken

John Milton schreef:
Ahhh zo, ik las het als ‘nóg meer anonieme regisseurs’. Dacht al

Nee nee, de "nog meer" hoort bij anoniem, niet bij regisseurs!
Waititi kan je moeilijk anonimiteit verwijten, het is gewoon erg jammer dat hij blijkbaar een uitzondering binnen het MCU zal blijven.

Mennoniet
Beste superheldenfilm van het decennium.

avatar van rep_robert
Door de Flerken ga ik toch baarneen 3,5* ipv 3,0*. Had niet verwacht dat er zulke leuke elementen in deze film zouden zitten, ook al is Captain Marvel als heldin zelf een beetje vlakjes in dit debuut.

avatar van john mcclane 2
horizons schreef:

Ik ook meestal , maar inprinciepe is het gewoon hetzelfde ,een mening van een film liefhebber.
En dit is wel echt een ervaren critic . Die verstand heeft van films . Niet super storend hopelijk .

Aardige film al vondt ik infinity wars toch echt wel meer een knaller dan captain marvel al met al wel een goeie film maar niet echt waar de ophef over schrijft dat het een epische film zou moeten zijn.

avatar van soom
Thank you, Stan.

Zeer zeker.. Bedankt voor Spiderman en leuke filmcameo's, u (je) was en bent geweldig..
Duizend films in het Marvel universum, wat wie waar wanneer, hmm. Tesseract? Was die belangrijk? Talos lijkt iig op een broer van Thanos..

Het verhaal is ergens heel boeiend, maar ook weer niet. De beelden die eruit voortkomen zijn amusant genoeg, maar het voelt tegelijk constant als een soort herhalingsoefening aan.
Dat wat ik zag, heb ik in tig andere films allang voor bij zien komen, soms nog vele malen boeiender..

Erg veel om het lijf geeft het niet, nee, want het is maar een bijeengeraapte soepzooi. Het lijkt aan de oppervlakte heel wat te zijn, een soort vrouwelijke Superman.. Maar ik hoop dat ze tegen kryptoniet kan. Desondanks een 3,5, omdat Samuel L. Jackson nog steeds fantastisch is, Brie Larson met alle plezier doet waar ze zin in heeft. En het moet gezegd, dat katachtige mormel is tien keer cooler dan ik eigenlijk wil toegeven. Ik ben zo niet een poezen persoon, als dat zou bestaan.