Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

avatar van jeroentjuhhhhh
Lachwekkende en schandalige 'damage control'. Negatieve stats weghalen, pre-order bioscooptickets niet kunnen cancelen (terwijl dat bij bijv. Alita: Battle Angel (2019) wel kon) en een campagne vol schijtvervelende politics en het verspreiden van valse narratieven in de media. Nu al een gigantische flop voor MCU.

avatar van horizons
jeroentjuhhhhh schreef:

Omdat een vocale raging internet groepje een quote van Brie Larson uit context haalt?

Laatstse films met zo'n vocaal internet probleem waren the last jedi en black panther. Beide boven het miljard opgehaald.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik volg het filmnieuws behoorlijk en heb de uitspraken van mevrouw niet eens meegekregen. Kan me niet voorstellen dat het veel ophef op gaat leveren. Deze gaat gewoon weer de miljard grens over en zal een enorm succes worden.

Al zie ik Captain Marvel wel overduidelijk als opwarmertje voor Avengers: Endgame. Niet voor niets komt deze een kleine 2 maanden voor die film al uit. De link met Endgame zal wel een hele dikke zijn.

Maar heb mijn kaartje al gereserveerd. Nog een kleine 2 weken. Kijk er elke keer weer naar uit.

horizons schreef:

Over welke quote heb je het? De gehele campagne hangt tot nu toe gewoon van onnodige statements aan elkaar. Heeft niks met ''blanke ragers'' te maken. Vervelende manier om kritiek af te wenden. Zijn altijd maar 'trolls', lol.

Vergeet voor het gemak Ghostbusters even. Laten we het wel compleet houden .

avatar van horizons
Ohja, Ghostbusters ja. Ook weer onzinnig gedoe.

Maar lees de YouTube comments over Larson en Cpt Marvel maar door. Het gaat echt om die opmerking.

avatar van Lucaij
horizons schreef:

Bij Star Wars kwam dat vocaal internetprobleem pas toen veel bezoekers erachter kwamen dat die film zo slecht was toch? Die film heeft zowat zelfstandig de naam Star Wars, opgebouwd in 40 jaar, gesloopt. Han Solo gingen een stuk minder mensen heen, omdat Last Jedi zo slecht was. Dus ik denk dat het op lange termijn financieel pijn doet. Wellicht zal dit ook voor Marvel zo kunnen zijn na deze film.

avatar van Graaf Machine
Lucaij schreef:

Onzin.
Han Solo gingen een stuk minder mensen heen, omdat Last Jedi zo slecht was.

Speculatie, derhalve onzin.

avatar van Ramon K
Zwolle84 schreef:
Ik had het over superheldenfilms. Verder mee eens hoor, die empowerment-boodschap hoeft voor mij ook niet zo nodig. Maar ik heb nog geen aanwijzingen gezien dat dat hier het geval zou zijn.

Jij ziet in de trailer niet eerst 'with her' verschijnen om daarna pas te veranderen in 'with a hero'? Lijkt me duidelijk waar deze film het op gaat gooien, toch?

avatar van Zwolle84
Ramon K schreef:

Het kwartje valt nog niet. Ja, ze is een vrouw. Het is een superheldenfilm. Een pakkende slogan. En...

avatar van Ramon K
Zwolle84 schreef:

Kom zeg.. Nu eerst een Bavaria?

avatar van arno74
Kwartje valt bij mij ook niet. Wat moet ik dan bij films als Captain America en een lang etcetera dan denken? Allemaal bedoeld om mannen te "empoweren"? Alle superhelden zijn toch letterlijk "empowered"? Nooit in een film iemand gepresenteerd zien worden als "One Man, One Hero"? Ik zag van zulke films denk ik toch wel al een stuk of... duizend (van de tienduizenden die daarvan bestaan).

Hoe dan ook, mij een raadsel waarom de meeste (hetero)mannen/jongens liever naar de borstkas van Thor kijken dan naar een mooie dame. Geef mij maar Captain Marvel, Lara Croft, e.d. .

avatar van IH88
jeroentjuhhhhh schreef:

Mmha, CM gaat gewoon minimaal 800 miljoen ophalen (en dan zit ik nog aan de lage kant). Het enige wat Brie Larson heeft gezegd is dat er wel heel veel blanke mannen waren tijdens een interviewsessie. Ze wil ook wel eens door een vrouw geïnterviewd worden. Poeh, het is wat.

Verder eens met arno74, ik kijk ook liever naar Gadot, ScarJo, Larson en Saldana, dan naar Captain America die weer eens zijn biceps laat zien.

avatar van Walter S.
Prima film, zag er goed uit, geen nodeloos ingewikkeld verhaal, geen half uur durende pief paf poef finale, hier en daar leuke humor (ik kijk heel anders naar onze kat na deze film) en een aardige twist. Sowieso meestal wel prima te doen, die Marvel films in de bioscoop, deze vormt geen uitzondering.

Al kon mijn avond na de prachtige hoofdfilm Real-Ajax uberhaupt niet meer stuk! Zit nu nog te stuiteren van blijdschap en enthousiasme!

avatar van skinny_tie
Was niet kapot van de film, maar positief was wel dat CM weer eens een rechtlijnig plot bevatte, in plaats van de vorige paar MCU-films, die voor mij leken op 5 afleveringen van een tv-serie achter elkaar geplakt.

avatar van mrklm
Je kunt je afvragen waarom er in 1995 een poster van Babe hangt in een Blockbustervideozaak, aangezien die pas in 1996 op VHS verscheen. Je kunt ook even meedoen met een spelletje 'herken de videocover' wanneer hoofdpersoon Vers [Brie Larson] zelf een blik werpt op de plaatselijke videocollectie en je afvragen of de 90s-soundtrack wel helemaal klopt. Het zijn allemaal aangename randzaken in de zoveelste Marvelfilm die (godzijdank) eindelijk eens wat originaliteit biedt. Het plot betreft de zoektocht naar een spoorloos verdwenen uitvinding die een beslissende rol zal spelen in een intergalactische oorlog tussen de Skrulls en de Kree, dus daar moet deze film het niet van hebben. Het scenario richt zich bovengemiddeld veel op de karakteriseringen en de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonen en bevat derhalve relatief weinig actie. Er worden geen hele gebouwen of steden in puin gelegd, maar ook dat is niet geheel uniek (wel zeldzaam) in het Marvel-universum.

De originaliteit zit 'm bovenal in het feit dat geslacht er feitelijk niet toe doet: hoewel Vers / Carol Danvers het laatste woord heeft, zijn mannen even belangrijk als vrouwen. De slotconfrontatie tussen Vers en haar mentor Yon-Rogg [Jude Law] - en vooral die ene one liner - zal wel bij menig vrouwelijke kijker een brede glimlach om de mond toveren, maar dat weerhoudt een kat er niet van om de film te stelen. Wijlen Stan Lee, aan wie de film is opgedragen, doet zijn laatste Marvel-cameo (hij zal nog wel te zien zijn in Madness in the Method), we komen tevens te weten waarom Nick Fury [Samuel L Jackson] een ooglapje moet dragen en - zoals de kenners weten - halverwege de eind credits volgt een epiloog die ons warm moet maken voor Avengers: Endgame.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Je hebt gelijk. Wacht even tot halverwege de credits.

avatar van Lennert
Wow, op imdb staan een paar haatreacties, niet te zuinig. Ik ben zelf ook al een tijdje wat Marvel-moe, maar twijfel nu toch wel flink hoeveel mensen de film echt daadwerkelijk gezien hebben...

Maar goed, ik ga om 17:30 uur. Kijken of de film een Black Pantertje doet (ja hoor, aan te zien, maar verre van bijzonder), een Thor: Ragnarok (die hoef ik nooit meer te zien) of een Ant-Man and the Wasp (wonderbaarlijk sterke film tegen alle verwachtingen in). Ik denk nog steeds alleen maar aan Green Lantern bij het zien van de trailer.

avatar van rokkenjager
Ja hoor, die maagde conservatieve internetheldjes met minderwaardigheidscomplex slaan weer eens vanuit hun zoldertjes toe. Deze film gaat gewoon een megasucces worden en Brie Larsons van deze tijd gaan nergens heen. Suck on that gefrustreerde garnalenpellers.

IH88 schreef:

Het enige? Er was wel wat meer dan dat.
"I don’t need a 40-year-old white dude to tell me what didn’t work about A Wrinkle in Time, it wasn’t made for him!"
Goh, discriminatie op leeftijd, ras en geslacht in 1 zin. Vervang dit met 40-year old black chick en de MSM hadden we er maanden over gehoord. Maar in dit geval maakt het natuurlijk helemaal niks uit.
Verder dingen als, vrouwen graag zien lachen is sexisme en dat ze een compleet vrouwelijke avengers film wil.
Er zit gewoon een zware politieke agenda achter deze film en dan gaan mensen nou eenmaal ook in politieke zin op je film reageren, ook in negatieve zin.
Tenslotte is op Rotten Tomatoes de "want to see" rating compleet verwijderd omdat de slechte score van Captain Marvel ze niet beviel. Even de mening van een hele groep mensen laten verdwijnen. De film zal en moet een succes worden.

Dus ja, een hoop mensen zijn er wel echt helemaal klaar mee.

rokkenjager schreef:

Nogal gefrustreerd tekstje.

En dan anderen gefrustreerd noemen. Met die kleinerende, vrouw-onvriendelijk naam van je

avatar van xaid
arno74 schreef:
domme opmerking... Alsof ik naar Thor kijk om zijn gespierde lichaam ofzo :/ volgens mij moet jij snel eens aan de vrouw als jij zo naar films kijkt . En jah ikzelf kijk persoonlijk liever naar een Captain america film dan naar tomb raider

avatar van mjk87
mrklm schreef:

Mwoh, ik vond dat er nog regelmatig naar het vrouwzijn werd verwezen, vooral dat Danvers vroeger als meisje en jonge vrouw steeds op haar plek werd gezet en er werd verwezen naar haar zwakte. Niet haar zwakte als mens, wel haar zwakte als vrouw (t.o.v. de man). Onder meer die opmerking over cockpit vat goed samen waar Danvers me te maken kreeg. Rey in Star Wars vind ik op dat vlak een veel beter voorbeeld.

avatar van IH88
Sensation schreef:

Het enige? Er was wel wat meer dan dat.

Dus ja, een hoop mensen zijn er wel echt helemaal klaar mee.

Mening van mensen wordt helemaal niet genegeerd. Gefrustreerde gekkies die de film nog niet hebben gezien, maar wel de film willen torpederen omdat ze bang zijn voor vrouwen met een mening, kunnen van te voren niet stemmen. Vanaf vandaag kunnen ze alsnog helemaal los gaan, wat ze ook doen gezien de IMDb pagina. Je haalt mening, en van te voren al je oordeel klaar hebben, door elkaar.

Er zit overigens geen politieke agenda achter de film. Er zit een diversiteits impuls achter. Dat zijn twee verschillende dingen. Diversiteit is niet politiek gebonden lijkt me. Vrouwen en jonge meisjes willen ook wel eens naar een superheldin kijken, dat lijkt me alleen maar toe te juichen. Een geheel vrouwelijke Avengers film lijkt me best wel interessant. Als Brie Larson zo’n film wil maken lijkt me dat haar persoonlijke mening en ambitie, iets wat ze best mag uitten. Deze film gaat gewoon dik 800 miljoen dollar opbrengen, dat daar veel gefrustreerde internetgekkies niet tegen kunnen zegt meer over hen dan over Brie Larson.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg matig.

Het MCU is nu al ruim 10 jaar bezig, maar er is nog niet heel veel veranderd: Soms schiet Marvel flink in de roos, soms maken ze behoorlijk matige superheldenfilms. En Captain Marvel mag wat mij betreft onderaan aansluiten in het rijtje van die magere films, waar ik een Black Panther, Ant-Man en de eerste twee Thor films ook in zou zetten. We hebben immers zoveel superheldenfilms gezien dat de lat inmiddels wel wat hoog gelegd mag worden. Maak je een superheldenfilm, kom dan met iets bijzonders en doe iets nieuws. En Captain Marvel doet opvallend weinig om er echt uit te springen. Toen ik de bioscoop verliet kon ik me eigenlijk amper een scène nog herinneren.

Ik had sowieso niet echt zin meer in een origin story, dat hebben we nu al wel gezien. Deze superheldin mag in de basis dan totaal anders zijn dan een Spider-Man of Batman, maar een oorsprongsverhaal blijft een oorsprongsverhaal. In Captain Marvel krijgen we meteen allerlei uitleg over verschillende planeten en rassen, iets dat me altijd maar erg weinig interesseert als de aanpak zo enorm serieus is. In een Ragnarok of Guardians of the Galaxy gaat dit nog gepaard met een beetje een knipoog en wat lucht, maar dit is meer van het niveau van de eerste Thor-films. Oftewel; of we al die onzin met Skrulls, Krees en weet ik wat even bloedserieus willen nemen. Als niet-kenner van de comics vind ik dit altijd het meest vermoeiende onderdeel van dit soort films. Daarnaast doet de film denken aan die Green Lantern verfilming en dat volkje van Mendelsohn ziet eruit als Piccolo uit die afschuwelijke Dragonball verfilming. En dat is nooit een goed teken.

Dan ons hoofdfiguur. Ze doen duidelijk pogingen om van Captain Marvel een niet al te saai en humorloos figuur te maken - zoals hark Black Panther - maar spannend of intrigerend is haar personage ook niet. De momenten dat ze wat cynisch uit de hoek komt, werkt haar personage nog het beste. Niet dat elk figuur in het MCU one-liners moet spuwen als een Tony Stark, maar het lijkt soms alsof het enige alternatief dan maar een eendimensionale, saaie superheld is. Ze valt ergens nog mee, maar dat komt wellicht ook omdat ze omringt wordt door een hoop inhoudelijk kleurloze figuren. Dat team van Jude Law is totaal nietszeggend, weet nog steeds niet wie dat allemaal waren. En dan brengen ze ook nog één van de meest suffe schurken uit het hele MCU terug voor een bijrol. Was die elf uit Thor: The Dark World niet beschikbaar?

Ik stoorde me ook al aan de casting van Ben Mendelsohn, hij speelt immers altijd dezelfde slechterik in elke film. Dus toegegeven, ik was aangenaam verrast dat zijn personage gaandeweg een andere kant liet zien. Maar Captain Marvel wordt eigenlijk pas leuk zodra Samuel L. Jackson op het toneel verschijnt. Niet omdat Nick Fury nu het leukste personage in het MCU is, maar het charisma van Jackson doet de film heel veel goeds. In de scènes met hem valt er tenminste nog wel eens wat te lachen. Hij weet je een beetje wakker te houden in een film die meer dan twee uur duurt. Ik zag de avond voor Captain Marvel nogmaals Infinity War; een film die veel langer duurt, maar gevoelsmatig eerder voorbij was. In die Avenger-films zitten natuurlijk verscheidene personages met enorm uiteenlopende krachten, maar toen ik in de climax van deze film een soort Super Saiyan ultra-krachtige en praktisch onverwoestbare Captain Marvel zag rondvliegen dacht ik bij mezelf: Ik vraag me sterk af of dit personage een goede toevoeging wordt voor Endgame.

Ik vraag het me heel sterk af.

2 sterren.

mjk87 schreef:

Klopt, en het script verwijst ook duidelijk naar het feit dat de Amerikaanse luchtmacht in de jaren '90 geen vrouwelijke piloten had en dat Carol en Maria dus pioniers waren. Maar die verwijzingen zijn spaarzaam en hebben geen invloed op het plot. Wonder Woman had duidelijk een feministische inslag, Captain Marvel is een superheld wiens identiteit niet wordt bepaald door het feit dat ze een vrouw is. Vandaar mijn opmerking.

avatar van Maximalisatie
Net terug uit de bios, wat een topfilm!

avatar van Lennert
Dat de film een succes gaat worden staat buiten kijf, daarvoor werkt de Marvel-formule nog genoeg door. Dat het goed is dat Marvel eindelijk een film met een heldin in de hoofdrol heeft ga ik ook echt niet tegen in. Na enkele maanden geleden met een nichtje Wonder Woman te hebben gekeken, waarbij het kind met tranen in haar ogen zat omdat ze het allemaal zo prachtig vond, kan ik ook niet anders. Representatie is belangrijk. Dat is voor mij een feit.

Dat Captain Marvel zo'n baggerfilm is geworden is echter erg, erg jammer. Ik vond Thor: Ragnarok ook een verschrikkelijke film, maar ik kan dit nog wel koppelen aan een gedachte als 'ik wil mijn films liever niet zo jolig, dat andere mensen dat wel willen is nu eenmaal zo'. Captain Marvel voelt daarentegen aan als een stuurloze cash-in met een verschrikkelijk script en een algeheel gebrek aan diepte, dat ik hier weinig over kan relativeren. Ja, behalve dan het feit dat het qua representatie goed is, Carol Danvers is nu eenmaal sympathieker dan wat we in Elektra of Catwoman voorgeschoteld kregen.

Gedurende de hele film vraag ik me af wat nu in Odinsnaam de inzet is van het geheel. Er is geen duidelijke centrale villain (nee, Judd Law's personage telt echt niet mee als dreiging} en de Aarde voelt geen moment aan als in gevaar. De twist halverwege dat de Skrulls niet de echte vijanden zijn, maakte een oninteressante vijand niets meer dan een oninteressante hoeveelheid met slechte make-up bewerkte hoopjes kanonnenvoer die dankzij hun abominabele platte Engelse accenten ook geen moment sympathie oproepen. Nee, dan zal het toch echt moeten liggen aan Carol's achtergrond verhaal dat... er is?

Een belangrijk (en erg kort) gedeelte gaat over hoe zij in haar leven constant verteld is dat ze iets niet kan, om het uiteindelijk wel te kunnen. Ja, leuk allemaal, maar er is geen impact te zien, omdat zij behalve korte flashbacks uit het verleden, in ieder opzicht gewoon slaagt met haar baan en vriendschappen. Haar achtergrondverhaal voelt niet tragisch, het voelt vluchtig en oppervlakkig geschreven. Hetzelfde geldt voor de relatie met haar vriendin Rambeau, die er ook was omdat er een relatie moest zijn. Geen moment voelt hun band legitiem aan, net zoals de relatie met het jonge dochtertje dat van acteren ook weinig begrepen heeft. Dan moet ik sowieso eerlijk toegeven dat er weinig acteurs en actrices waren die hier overtuigend werk leverden. Het voldeed op zijn best.

Nou, dan zijn er nog de twee bekende characters van Nick Fury en agent Coulson. Laatstgenoemde krijgt zeker een paar minuten screentime en voegt niets toe aan het plot. Fury is vooral een irritante aanwezigheid die de hele situatie met buitenaardse wezens vooral makkelijk slikt en er lekker grapjes over blijft maken alsof we Men In Black kijken. Weer iets waar we ons niet te druk over hoeven te maken, want ons druk maken over zaken lijkt geen prioriteit te hebben voor deze film. Nee, het lege personage is er vooral om gaten te vullen zodat we de volgende Avengers-film weer iets nieuws hebben om de boel mee te winnen. Qua world building werd hier toch al te weinig gedaan om het universum interessanter te maken, getuige de flauwe introductie van 'Vers' nieuwe thuisplaneet aan het begin.

Maar goed, er is ook stijltechnisch genoeg te zeuren. Dat de film na films als Infinity War en Aquaman visueel wat teleurstellend overkomt, was te verwachten, maar dat de film zo weinig spectaculair was had ik echt niet verwacht. Zal wel te maken hebben met het feit dat er weinig impact verhaaltechnisch is en dat de actie zodoende ook vrij duf is. Qua regie en editing voelt de film echter ook uitzonderlijk stuurloos aan. Geen moment drukken de regisseurs hun stempel op de film. Ik ben geen fan van Thor Ragnarok, maar Taika Waititi had visie, hetzelfde geldt voor Coogler en de Russo's. Ook daar ben ik niet altijd fan van, maar dat ligt vaak aan scriptkeuzes en niet aan de regie en look van de film. Bij deze film is er niets bijzonders te zien en lopen bepaalde scenes ook voor geen meter. Een voorbeeld is Danvers die nog met metalen banden om haar handen vecht tegen Skrull-soldaten en daardoor geen energiebeams kan vuren. 'Weet iemand hoe ik hier vanaf kom? Kennelijk niet' en het vechten gaat door. Geen moment dat even een kleine stilte valt waarop haar reactie komisch over zou komen, maar gewoon een zinloze opeenvolging van woorden die ook niet uitgesproken hoefden te worden.

Ik wilde Captain Marvel leuk vinden. Ik vond weinig om leuk te vinden. Nee, het feit dat er een alienkat in zit gaat de film niet redden, net zoals de enorme hoeveelheid jaren '90 verwijzingen ('member the nineteeeeees????') niet nostalgisch aanvoelen, maar irritant geforceerd. Al met al de meest zinloze film uit de MCU-stal en daar baal ik ook van. Hopelijk dat Danvers meer te doen krijgt in Endgame, maar ik heb er een hard hoofd in dat die film nog te redden gaat zijn.

Fantastische film, vandaag gezien!
Kan weleens in de top 5 van 2019 komen! Ga 'm zien. Vooral als je van Marvel en DC films houdt

mrklm schreef:

Ehmmm...
...for what many are regarding to be a feminist angle in the first female-led movie of the MCU. Sure enough, in a recent sound bite interview, co-director Anna Boden said that the upcoming film is indeed a feminist movie

“I mean one the things that drew us to the character for sure was the fact that she was a really powerful, really interesting, really unique and independent FEMALE character''

Larson said, “I had a meeting with Marvel and what we discussed is they wanted to make a big feminist movie.”

Co-director for the film, Anna Boden, expressed the same sentiment.

De film wordt dus door de makers en hoofdrolspeelster zelf wel vooral interessant bevonden door het geslacht van de superheld. Zonder verder waardeoordeel: dit is een feministische film.

avatar van rokkenjager
Nou en? Deal with it. Vrouwen zijn decennialang achtergesteld in de filmindustrie (en andere sectoren, maar soit), dus mogen ze even een hele dikke inhaalslag maken?