Captain Marvel (2019)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Anna Boden en Ryan Fleck
met Brie Larson, Samuel L. Jackson en Ben Mendelsohn

Het jaar 1990. Er is een galactische oorlog gaande tussen twee buitenaardse rassen. Carol Danvers, beter bekend als Captain Marvel, is een vrouw met superkrachten die na lange tijd terugkeert naar de aarde. Daar herinnert ze zich zaken uit haar verleden die bij haar vragen oproepen. Intussen neemt ze het samen met haar bondgenoten op tegen de Skrulls, die de gave hebben om van gedaante te veranderen en die onder leiding staan van Talos. Weet één van de meest krachtige superhelden van het universum de vijand te stoppen?

• vanaf vrijdag 12 juli te koop op dvd en blu-ray

avatar van thunderball
Hahahahaha!!! Ok, je hebt me overtuigd.

Basto schreef:

Dat alle toppiloten vrouw zijn. Iets wat natuurlijk kul is. Vrouwen kunnen nauwelijks autorijden, laat staan vliegen.

En toch is ie beter dan Endgame.

Jij verkiest ook altijd de McDonalds boven een dikke biefstuk?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Jij verkiest ook altijd de McDonalds boven een dikke biefstuk?

Nee, ben vegetariër.

Nee, ben vegetariër.

Dan verkies je toch sowieso de MC boven een biefstuk? Bij de MC kan je nog een salade kopen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee, is tegen m'n principes dus ik verkies niets.

avatar van lagaiske
Moet je deze gezien hebben voor the Avengers?

avatar van Graaf Machine
Moet je deze gezien hebben voor the Avengers?

nee

Ja zeker wel. End game begint met haar

avatar van Nicholas
Zoek de post credits scène van Captain Marvel op waarop ze een deel van The Avengers voor het eerste ontmoet. Heb je genoeg Captain Marvel gezien.

avatar van thunderball
Die scene zit feitelijk ook weer in End Game, dus zelfs dat hoeft niet.

avatar van Nicholas
Serieus? Ben ik die nu al weer vergeten?

avatar van Metalfist
Coulson. New guy. Guess he doesn't hate me yet

Captain Marvel was nu niet perse één van de Marvel films die ik absoluut in de cinema wou zien, maar naar aanloop van Avengers Endgame wou ik deze nu toch ook weer niet missen. Zou natuurlijk belachelijk zijn om 11 jaar lang elke film uit het MCU te hebben gekeken en dan voor de apotheose één film gemist te hebben. Ik schatte dat dit een soort van Black Panther gevalletje ging worden, zowat de zwakste film uit heel de MCU reeks, en vandaar dus met weinig verwachtingen in de zaal gaan plaatsnemen.

En zowaar heb ik me op zich nog wel geamuseerd. Het is niet dat Captain Marvel me compleet heeft weten overdonderen zoals een Ant-Man dat indertijd wel deed, maar algemeen gezien is dit een lekkere wegkijker. Iets wat vooral te danken is aan een vermakelijk jaren '90 sfeertje en wat ben ik enorm blij dat de technologie vandaag de dag zover staat dat je met gemak je acteurs geloofwaardig kunt verjongen. Een trucje dat Marvel al eerder had gebracht (vooral voor flashbacks dan zoals met Kurt Russel in Guardians of the Galaxy Vol. 2) maar het is gewoon geweldig dat je geen andere (jongere) acteurs moet gaan casten voor bepaalde personages. Verder is het plot redelijk eenvoudig, al is het wel verfrissend om te zien dat het geen origin story is zoals wel vaker het geval is bij eerste films van een superheld. Danvers heeft haar krachten al en hoewel het voor een groot stuk draait om het feit dat je niet weet hoe ze eraan is gekomen (eigenlijk dus toch een soort van origin story), geeft het voldoende ruimte om eens een tikkeltje anders te zijn. Sowieso fijn dat de Skrull eindelijk eens geïntroduceerd worden.

Daarmee heb je toch één van de meer iconische slechteriken uit de Marvel-stal en toegegeven, ze worden hier wat lieflijker voorgesteld maar hopelijk krijgen we wat meer rond hun oorlog te zien in toekomstige Marvel projecten. Captain Marvel heeft qua cast een aantal nieuwkomers, maar naar goede gewoonte ook een paar oudgedienden. Fijn om Nick Fury en Coulson een grotere rol te zien vervullen, daarmee keer je wat terug naar de kleinschaligere Marvel films zoals Iron Man waar nog niet alles zo groots werd aangepakt, en ook Lee Pace is nog in een kleine bijrol te zien als Ronan. Waarom ze in hemelsnaam dan opnieuw Djimon Hounsou gecast hebben is me een raadsel. Oké, Chris Evans is ook Johnny Storm geweest vooraleer hij Captain America werd maar dat zijn wel reeksen die niets met elkaar te maken hebben. Hounsou speelt nog wel een grote rol in Guardians of the Galaxy..

Op voorhand veel kritiek gehoord op Brie Larson, maar die doet in mijn ogen weinig verkeerd. Beetje vreemd hoe ze in het begin van de film loopt (of was dat omdat ze het op blote voeten deed?) maar verder de nodige tongue in the cheek humor die wel bij haar past. Jude Law daarentegen is wat flauw als slechterik, met uitzondering van Thanos is dat toch iets waar ze bij Marvel last mee hebben.. Op naar Endgame dus!

avatar van Graaf Machine
Graaf Machine schreef:
Behoorlijk saaie film. Ziet er allemaal prachtig gelikt uit hoor, en Larsson, Law, Jackson, Bening, Mendelsohn... ze speelden hun rol prima. Maar het wilde maar niet op gang komen, en toen was het afgelopen. Heb toch wel amusantere, vermakelijkere superheldenfilms gezien.

Vandaag weer eens gekeken, omdat ik toch in de buurt van de scoop was, en geen zin had in "After". Ik stel mijn mening bij. De film is toch leuker dan ik hierboven geschreven heb. Eigenlijk kwam het zelfs wel vlot op gang. Blijft niet de beste superheldenfilm die ik ken, maar een sterretje extra is geen overbodig gebaar.

avatar van Captain Pervert
Captain Marvel kwam uit het niets, en ik had ook nog nooit gehoord van dat personage totdat Samuel L. Jackson's pager in de post-credits scene van Avengers: Infinity War haar op leek te roepen.

En dan was daar ineens een superhelden film waarin vrouwen de dienst uitmaken. Nadat Black Panther uitgebreid werd gelauwerd omdat het merendeel van de cast zwart is, wordt nu nu Captain Marvel op het schild gehesen als feministisch goedmakertje binnen met Marvel Cinematic Universe, waarin vrouwen tot nu toe niet heel erg uit de verf kwamen.

De trouwe lezer zal weten dat ik minder op heb met politieke correctheid dan een veganist met een medium entrecote in portjus, maar de manier waarop Brie Larson dit alles verkoopt maakt dat ik het allemaal slik voor zoete koek. Behalve haar naam dan - Brie. Ik kan mezelf daar niet overheen zetten. Hoe heet haar zusje, Camembert Larson?

Ondanks dat haar naam ruikt naar zweetvoeten, is Larson zeer prettig om naar te kijken en ze zet een superheld neer met net genoeg humor, net genoeg charme en net genoeg sarcasme om haar leuk te vinden.

De film opent met een oninteressante oorlog op oninteressante planeten tussen oninteressante alien rassen, maar de actie verplaatst zich naar de aarde net voordat het irritant wordt.

Gelukkig keren we niet meer terug naar die space shit en blijft het vertrouwd met een een vertrouwd gezicht: Samuel L. Jackson.

Marvel films kwamen al eerder met verjongde acteurs (een jonge Tony Stark in, naar ik meen, Spider-Man en een jonge Kurt Russell in Guardians of the Galaxy vol.II). Maar dat waren altijd korte stukjes. In deze film hebben ze zich er aan gewaagd om een personage een hele film lang jonger te maken.

Is het gelukt? Niet overal. Met name in het begin lijkt het hoofd van Samuel L. Jackson uit een cutscene van een computerspel a la Call of Duty te komen. Perfect geanimeerd, maar toch herkenbaar als fake. Later wordt het beter, of viel het minder op - dat kan ook.
Als geen ander weet hij de nodige droge humor in de film te brengen en hij heeft een leuke wisselwerking met de ietwat cynische Captain Marvel.

Het sterkste punt aan deze film is echter het plot, dat veel beter in elkaar steekt dan je zou verwachten. Zelfs mijn wederhelft, doorgaans stukken sneller van begrip dan ik, was hier oprecht door verrast. Dat komt met name door de typecasting van Ben Mendelssohn als badguy waardoor je onmiddellijk aanneemt dat hij de badguy is. Dat is slim gedaan.

Vermaakt.

3,5 sterren.

avatar van Phantasm
Leuk tussendoortje, kijkt lekker weg.

avatar van Harley Quinn
En toch is ie beter dan Endgame.

Helemaal mee eens. Ik kom net terug uit de bioscoop en begrijp niets van al die kritiek. Voor mij was dit een rasechte Marvel-film met alle punten vetgedrukt boven de i's. In tegenstelling tot Endgame die ik soms saai, twijfelachtig, te makkelijk of juist te vergezocht vond, lukte het CM moeiteloos om mijn aandacht de hele rit vast te houden.

Captain Marvel huisvest een prima cast - extra credits voor de kat, die is geweldig - en een sterk, prima script dat staat als een huis. Daarmee vergeleken is Endgame eerder een wankel bouwwerk op fragiele pilaren dat mythes omver blaast en verwachtingen (net) niet inlost.

Ik had de twee eigenlijk andersom moeten zien, maar ergens ben ik blij eigenwijs geweest te zijn. Daarbij is de invulling van CM in EG te verwaarlozen. Die paar scènes doen haar ook geen recht aan. Ze is zo veel beter in haar eigen prent. Ik ben zeer positief verrast en heb van het begin tot het einde genoten.

Niks verplicht tussendoortje. Gewoon een van de beste Marvels. Dikke voldoende!

Wel aardig. Captain Marvel zal wel nooit mijn favoriete karakter worden maar Brie doet het best aardig. Knap ook hoe ze Jackson de hele film weten te verjongen. Vond de aliens trouwens wel knullig, ze zien er niet uit.

De nodige humor, de nodige actie, een redelijk verhaal. Alles is aanwezig. En toch interesseert het me allemaal niet. Maar eerlijk is eerlijk, bij lange na niet zo beroerd als Black Panther..

Vette film echt een aanrader. Vette mooie rol van Samuel L. Jackson.
Humor actie leuk verhaal. die 2 uur waren zo om.

avatar van jaxteller
Wat is die Samuel L Jackson toch een goede acteur. Ik was op set met hem in een scene voor The Hitman's Bodyguard. Tussen de scenes in is hij gewoon Samuel en na 'action' is hij zo weer in zijn rol. Ook hier bewijst hij dat hij zulke rollen de baas is (vond hem wel een douche toen hij aankwam op set). Wat betreft de film: was gewoon genieten. Thumbs up for Brie Larson.

avatar van Uier
Zeer matig. Misschien wat verwend met de laatste Avengers, GotG, en Cap. America films, maar deze hoort thuis in het rijtje Black Panther en Spiderman, dus in de onderste regionen van het MCU.

Krappe 2.5*

avatar van schumacher
Niet slecht maar top vond ik het nu ook niet.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er weinig aan vond. Ik verwachtte denk ik teveel. Het duurde erg lang voordat de boel op gang kwam.

Ik heb na een uur en 15 minuten de film uitgezet. Er was tot dat moment nog niks maar dan ook nog niks boeiends gebeurd. Hoe kán dit ? Er werd zo hoog over opgegeven. De film was gewoonweg SAAI.
En begrijp me goed : Ik ben de grootste fan van het MCU die er maar is, maar dit kon me gewoon niet bekoren.

De hoofdpersonen, zijn dat nou haar soortgenoten ? Of vecht ze ertegen ? Er was aan het hele verhaal geen touw vast te knopen. Ik heb gelezen dat de focus van het MCU in de volgende fase voornamelijk naar de KRILL gaat ??!! Dan hoef ik de rest echt niet meer te zien

avatar van Glacius
Enigszins een tegenvaller. Dat komt wat mij betreft vooral door het weinig interessante verhaal en het gebrek aan een toffe villain. Ook de zijn de skrulls qua persoonlijkheid totaal niet zoals in de comics en dat vind ik toch wel een misser.

avatar van AC1
AC1
Uier schreef:
... dus in de onderste regionen van het MCU.

Dit!

avatar van macrobody
Holy moly, wat was dit? De laatste propaganda film van de CIA in samenwerking met NASA? Het hele oorlogscultuurtje wordt maar weer eens verheerlijkt en het past allemaal in de nieuwste trend dat we een space programma moeten financieren om gevaarlijke aliens buiten de deur te houden. Het zal me in ieder geval niet verbazen als deze film is goed gekeurd en gesponsord door de CIA net als plus/minus 450 andere films hiervoor (zie DOD list). Dan nog even een politiek correcte cast met vrouwelijke piloten waarvan beide ongetrouwd blijkbaar maar wel met irritant bijdehand kind. Zeker allemaal LBGT ofzoiets.
Dan moet er nog even met kledingkleurtjes worden gespeeld, dat moet de invloed zijn geweest van de vrouwelijke regisseuse dat kan niet anders. Is er dan helemaal niets aan? Tja, er zou een alternatieve edit moeten komen, waarin de overbodige stukjes eruit worden gelaten. Dan zou het wat kunnen worden. Nu is het af en toe teiltje erbij houden.
Kree = Israel, Skrull = Palestina

avatar van hoffhaan
Matig niet bijzonder. 3.0

avatar van broncode
Een meisjes superhelden film, gemaakt door een meisje, en leuk voor meisjes. Ook is deze film de matigste marvel film uit het universum. Het verjongen van Samuel Jackson is dan wel weer goed gedaan, en de grappen zijn goed getimed.

avatar van AC1
AC1
broncode schreef:
Een meisjes superhelden film, gemaakt door een meisje, en leuk voor meisjes.

Meisjes verdienen beter dan dit.