1922 (2017)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Zak Hilditch
met Thomas Jane, Molly Parker en Neal McDonough

In het jaar 1922 wordt Wilfred James ertoe aangezet om samen met zijn tienerzoon zijn vrouw te vermoorden, dit uit financieel winstbejag. Bij het begraven van het lijk gebeurt er iets vreemds. Ze worden belaagd door ratten en Wilfred is ervan overtuigd dat de geest van zijn overleden vrouw de oorzaak is van zijn kwellingen.

Zwolle84
In het begin werkt de kalme sfeer nog goed en lijkt het een vrij goede film te worden, maar gaandeweg wordt het saaier en saaier. Vanwege het dierenleed heb ik hem uiteindelijk voortijdig afgezet en nog een puntje eraf gehaald. Toch jammer, hier zat meer in.

avatar van 3 2 1 cut
Zwolle84 schreef:

Niet vanwege het leed van moeder Arlette ?

Zwolle84
3 2 1 cut schreef:

Niet vanwege het leed van moeder Arlette ?

Nee, die trok ik bijzonder goed.

avatar van aspers
Nee sorry, vond dit helemaal niets. Veel te traag, nergens echt spannend of eng. Geen opbouw.... het kwakkelt maar een beetje voort.

Ben langzaam aan wel klaar met alle net-niet-flix originals. Nog maar weinig toppers gezien.

avatar van Thomas83
Vond er ook maar weinig aan. Het hele uitgangspunt is al zo onzinnig. De film weet niet goed een motief te verkopen voor Wilfred en zijn zoon om deze moord te plegen. En waarom zou Wilfred zijn zoon vragen dit te doen? Misschien dat Hilditch zelf ook beseft dat dit wat sterk is en daarom maar heeft besloten het gesprek waarin Wilfred Henry zo ver weet te krijgen over te slaan.

Jane zie ik overal best veel lof krijgen, maar ik vond hem juist lachwekkend slecht. Hoe authentiek zijn accent is kan ik niet beoordelen, maar die gezichtsuitdrukkingen en tics werkten op mijn lachspieren. En hij zou slim zijn, maar waaruit blijkt dat nou helemaal? In elk geval niet uit de beslissing het lichaam van zijn vrouw in de waterput direct naast zijn huis te dumpen. En daarna voor de zekerheid toch maar te bedekken. Met een koe. Volgens mij was dat ook nog hun enige waterbron.

Schmid en Bernard zijn ook echt slecht, en de film bevat ook een hoop merkwaardige dialogen. Het enige dat ik nog een beetje geslaagd vond waren de regelmatig bijzonder smerige en nare beelden. Een duister sfeertje weet men wel te scheppen. Maar ja, het liet me volledig koud wat er met alle personages gebeurde. En daardoor werd het ook een langdradige film voor mij. 1.5*.

Dodelijk saaie film, heeft me echt geen moment kunnen boeien en hoe de hoofdrolspeler praat is al heel snel erg irritant....

avatar van snarfje5508
Onderhoudend maar erg lange film. Daardoor saaie momenten. Jammer want de acteerprestaties zijn prima en het verhaal is origineel. Goed om naar te kijken maar hoger dan 2,5 ster is helaas niet te geven.

Gebaseerd op de gelijknamige novelle van Stephen King.
Een familiedrama dat toch wel een horrorachtig gevoel meegeeft, scènes die mogelijks staan voor de wroeging, frustaties, nachtmerries en waanbeelden die Wilfred inpalmen. Thomas Jane is beslist goed gecast voor de rol van bonkige, stugge farmer.
Enkele verrassende wendingen in de plot zoals de gedragingen van de twee youngsters.
Hoe dan ook, met een zekere spaniing gevolgd; is ook een film die ge je wel zult een tijdje herinneren, maar echt genietbaar en in alles overtuigend vond ik hem wel niet.

avatar van Majestics
Die Netflix originals zijn me wat bagger zeg.

Het verhaal wordt op zich prima opgebouwd en het acteerwerk is ook goed. Naarmate de film vordert wordt het ronduit vervelend, saai en steeds ongeloofwaardiger. Jammer; want hier had een uitstekende psychologische horrorfilm in gezeten. Nu begint de film wel zo maar uiteindelijk is het een oervervelende zit geworden die wel drie uur lijkt te duren

avatar van Rickyman
Heb de afgelopen tijd toch een aantal Netfix Originals-films bekeken en zijn best lastig te beoordelen. Ze zijn zeker niet slecht, maar ook weer niet helemaal goed. 1922 heeft ook zijn sterke momenten, een prima sfeertje en een aardige cast, en toch lijkt het vaak of je naar een typisch tv-filmpje zit te kijken.
Jammer, het wil nergens boven het maaiveld uitsteken.

avatar van Bottleneck
Heb me hiermee vermaakt, de film ligt wel in m'n straatje. Het is lekker straight forward, er hangt een goed ouderwets Amerikaanse-boeren-sfeertje met zongebruinde koppen, dikke accenten en het is een tikkeltje spannend op z'n tijd. Nou ja spannend is een groot woord, eerder vreemd á la Stephen King en dat pakt meestal goed uit.

avatar van Jan met de pet
De film begint redelijk maar word steeds minder, zakt langzaam van een 3,5 naar een 2,0...houden we ongeveer 2,5 over.

avatar van gi4nt
Mooi geënsceneerd, maar slap verhaal. Eigenlijk vanaf begin af aan al onwerkelijk, maar kan nog iets worden. Helaas wordt het dat niet (vaker zo bij King)

Als je aan mij vraagt wat ik van de film vond, zal het antwoord zijn........ wat een pure schijt. Misschien leuk voor iemand die van vage films houd, maar een goede filmkenner die zal zeker niet ontkennen dat dit niks is. De film komt langzaam op gang, en de laatste 20 min. gebeurt tè veel (vergeleken met het andere stuk film). Deze film krijgt van mij een *2,0 (4/10).

avatar van IH88
“In the end, we all get caught.”

Matige Netflix film. 1922 begint best goed, en vooral de grauwe jaren 20 sfeer is mooi gedaan. Het acteerwerk van Jane, Schmid en McDonough is ook sterk. Maar het script laat wat steken vallen, en grote gedeeltes van de film is het ook gewoon saai. De motivaties van de personages zijn ook niet altijd duidelijk, en bepaalde ontwikkelingen zijn niet logisch. Waarom Wilfred nou zijn vrouw vermoordt, en waarom zijn zoon er ook helemaal in meegaat, wordt nooit goed uitgelegd. Het einde is aardig, maar het kan de film niet redden.

Film begon aardig, echter wordt het al snel een saaie bedoeling. Geen spanning te bekennen. Thomas Jane speelde zijn rol op zich wel goed als redneck farmer in the midwest, maar het kon de film in zijn totaliteit niet redden. Kortom; er had gewoon meer in gezeten...2 en half ster.

avatar van nadrin
Film is aardig. Niet te vatten onder een noemer

avatar van Shadowed
Goed.

Helemaal niet verkeerd eigenlijk, opnieuw een film die onvoldoende gemiddeld staat en toch nog erg meevalt. Ook dit is weer zo'n geval waar ik mezelf een beetje van op mijn achterhoofd krab. Dit was namelijk een grote meevaller in zijn genre.

Onverwacht goede rol van Jane, ik dacht soms dat zijn accent gewoon ingesproken was door iemand anders, maar volgens mij is dit allemaal Jane. Erg overtuigende, norsige boer. Parker doet het overtuigend goed in irritant zijn ook, en Schmid is een prima invulling.

Film lijkt langer te duren, toegegeven, maar dat maakt het geen onaardige zit. Begint wat typisch, vond het eerste half uur dan ook de minste, maar daarna neemt het verhaal een wending waaronder de moord en begint dit drama/thrillertje wat tegen de horror aan te ketsen.

De sfeer tijdens de horror scenes is uitmuntend. Uitstekende "geluiden" die het allemaal wat spannender en intenser maken. Sfeervolle shots van het huis, kamers en meubels. Je zal je erg onveilig voelen in de schoenen van Jane en dat komt echt goed over.

Verveelt ook eigenlijk nergens, behalve dat het eerste half uur wat vaker is gedaan en het einde wat naar het langdradige neigt, maar saai vond ik het nergens echt worden. Daarvoor is alles sfeervol genoeg gebracht om nog spannend of onheilspellend te zijn.

Mooie sets ook, grauwe steden, sneeuwachtige gebieden of warme boerderij, het is allemaal helemaal in orde in deze film. Jammer dat de film nooit echt horror wil worden, ondanks een aantal spookachtige scenes. Met wat meer horror was dit ongetwijfeld beter geweest en iets minder drama of mystery erin.

Aardige Stephen King, laat je niet tegenhouden door het gemiddelde.

avatar van Donkerwoud
Hier had een betere film ingezeten. Op zich is het een heerlijk broeierige, gothische sfeerschets van het Amerikaanse platteland in de jaren twintig. Hoe boer Wilfred James (Thomas Jane) zijn rustige, voorspelbare levensloop ziet veranderen als vrouwlief (Molly Parker) oppert om haar boerderij te verkopen. Een laatste klap in z'n ego na een liefdeloos en eenzaam huwelijk. Zij ziet elders een beter leven en wil een jurkenwinkel beginnen om haar eigen boontjes te doppen.Langzaam verstrijken de seizoenen. Loom waaiende maisvelden en loeiende koeien. Daar op die geïsoleerde plek waar slechts sporadisch vreemdelingen op het erf komen. De herfst nadert en zijn vrouw blijft volharden in haar nieuwe plannen. Wilfred James overtuigt zijn zoon Henry James (Dylan Schmid) dat ze moeder beter kunnen vermoorden, omdat hij anders zijn nieuwe vriendinnetje kwijtraakt. Ze kunnen haar lichaam in de put werpen, niemand merkt het. '1922' (2017) is meer drama dan thriller of horror, maar creëert verkeerde verwachtingen door zo opzichtig te spelen met jump scares en een paranormaal tintje. En dat terwijl de verhoudingen tussen de verschillende personages - zoals tussen vader en zoon - bijna niet worden ingevuld, waardoor hun karakterontwikkeling oninteressant blijft. Nu is het een genrefilm zonder bevredigende spanning en een dramafilm zonder tristesse of tragiek.

avatar van cor1946
Echt Stephen King, vond hem goed je bleef kijken hoe het zou aflopen. Het bleef goed door het acteurs werk. Hij was traag maar ik vond het niet storend.

avatar van Vidi well
Een sfeervolle, en bijzonder gruwelijke Stephen King verfilming.

Dit bijzonder tragische gezinsdrama, met de bijbehorende waanzin, is een typisch King verhaal. Mensen met hun duistere verleden, en de gevolgen ervan is een terugkerend thema in zijn werk, en met goede reden. Het levert vrijwel altijd interessante verhalen op, die de karakters een flinke portie menselijkheid meegeven. De film is een letterlijke verfilming van het boek, dus voor de liefhebbers van King's werk is het een feest van herkenning.

1922 is één van de meest rauwe films die ik de laatste tijd gezien heb. Natuurlijk zijn bepaalde scenes erg gruwelijk, maar los daarvan ademt de hele film een bepaalde hardheid uit. Het zware leven van een boerenfamilie met weinig financiële middelen, de strijd tussen kiezen voor je huwelijk of voor je dromen, grote bedrijven die kleine boerenbedrijven lastigvallen, en dat alles op het uitgestrekte platteland, zonder telefoon, elektriciteit, stromend water en in gure weersomstandigheden. Het leven is hard en repetitief voor deze mensen. Erg mooi neergezet, en als kijker voel je hierin mee.

Het verhaal wordt vrij traag verteld, en zit vol zwijgende blikken en peinzende mensen. Dit past goed bij het thema over zonde en berouw, maar het haalt wel de vaart uit de film. Nu kun je je afvragen of deze film in een vlotter tempo beter was geworden. Ik denk persoonlijk van niet. Die lange stiltes en het trage tempo zorgen voor een verontrustende sfeer, een sfeer van verveling, van ongemak, waarin de hoofdpersoon alleen overblijft met zijn zonden. En wij voelen met hem mee.

Minpunt vond ik het verhaal over Henry's vlucht, en zijn plotselinge omslag tot gangster. Nu snap ik de wanhoop, en het feit dat de moord hem veranderd heeft, maar het kwam enigszins afgeraffeld over. Dat had bijna een film op zich kunnen zijn .

De horror in deze film zit veel meer in de sfeer, dus liefhebbers van slashers kunnen hem wellicht beter over slaan. Maar wanneer je net als ik een zwak hebt voor psychologische horror, kun je een fijne avond hebben met deze film.

avatar van Fisico
1922 is een film met het nodige potentieel. Hij start ook erg goed, maar verliest zichzelf naar het einde toe. Het plot is op zich sterk en wordt voldoende uitgebouwd. Omwille van geldgewin vermoordt Wilfred zijn vrouw. Hij plant dit zorgvuldig al is de moord op zich klungelig. Hij dist een verhaaltje op dat vol gaten zit, maar komt er blijkbaar mee weg. Zijn zoon is medeplichtig, maar kan het ook niet meer aan. So far so good.

Dan verplaatst de film zich van genre en gaat hij richting thriller/horror zoals je verkiest. Een mishit wat mij betreft. De horror zelf is flauw uitgewerkt en is helemaal niet eng. Switchen van genre doe je ook niet zomaar. Er zit geen evenwicht of lijn in de film. Waar wil je naartoe als scenarioschrijver? Stick to the plan zou ik zeggen ... Ok, een verfilming van een boek van Stephen King, maar die horror- of angstelementen moesten ook al in het begin van de film vervat zitten, niet louter het laatste half uur.

Thomas Jane deed het uitstekend als norse boer. De mimiek zat goed en ook de verlaten boerderij straalde iets uit. Het plot van de zoon stelde niet veel voor en zijn vlucht dito nieuwe wandelpad evenmin. Schuld n boete waarschijnlijk, maar me echt begeesteren deed het me toch net niet, jammer. Nipte voldoende alvast voor Jane, de setting en het eerste gedeelte van de film.

Deze film heeft me aangenaam verrast.
De zoveelste verfilming van een Stephen King verhaal, maar wel een goede verfilming.
Prima verhaal, goede vertolkingen en gruwelijke speciale effecten.
De film heeft me over zijn ganse lengte weten boeien, zo heb ik het graag
Warm aanbevolen voor de liefhebbers van de verhalen van Stephen King.