• 8.489.140 stemmen

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Ralph S. Singleton

Met onder meer: David Andrews, Kelly Wolf en Brad Dourif

Plot Graveyard Shift

"Stephen King took you to the edge with The Shining and Pet Sematary. This time... he pushes you over."

In een textielfabriek verdwijnt een medewerker op een geheimzinnige manier. Zijn opvolger is John Hall, die door de overheersende opzichter wordt ingezet voor een opruimactie in de kelder. Tijdens deze opruiming worden veel ratten ontdekt. Het blijkt echter dat zich in de kelder niet alleen ratten ophouden. Naar het korte verhaal van Stephen King.

imageimageimageimageimageimage

Jane Wisconsky

Tucker Cleveland, the Exterminator

Charlie Carmichael

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Geestige, leuke film met een leuke combinatie tussen horror en humor. Film is hier en daar behoorlijk donker en het plot lijkt nergens heen te gaan, maar vermaken doet Graveyard Shift zonder meer. Leuke bijrollen voor Andrew Divoff en vooral Brad Dourif, trouwens.

avatar van SSeagal

SSeagal

Zeer slechte stephen king verfilming, nergens eng, nergens de king sfeer, de film leunt op wat gore scenes die ook niet echt super zijn. *1/2

avatar van Lennert

Lennert

Vermakelijk en nergens echt storend slecht, naar mijn mening redelijk geslaagd. ***1/2

avatar van alpa

alpa

1 van de slechtste Stephen King's

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

45 minuten war eigenlijk niks gebeurd... En dan een reuze rat... Neeh...

Jammer van m'n tijd.

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Deze film raakt kant noch wal en springt van de hak op de tak. Desalniettemin, best leuk! Was misschien beter geweest, als de film wat korter had geduurd en in zo'n film als Creepshow of Tales from the Darkside was opgenomen.

avatar van Error_2009

Error_2009

wat een domme film zeg..

de film komt traag op gang, en dan het laatste half uur

wordt het eindelijk beetje spannend,

maar zodra je het "monster" in beeld ziet is de lol eraf.

eerst is het monster nog niet zo groot, later is ie ineens

20 keer groter, klopt ook niets van :s

avatar van film88888

film88888

Een niet al te goede horror film (Nogmaals een verfilming van King dat niks is geworden)

Cast was erg slecht bezig, behalve Macht vond ik echt super goed.

Het monster trok ook op niet veel, en de film lijkt heel goedkoop gemaakt te zijn, en het Monster vond ik ook erg lomp er uit zien.

Maar de film vermaakt wel heel erg goed.

Dit is zo een film voor 1maal te kijken.

avatar van Zandadder

Zandadder

Simpel verhaaltje en lekker ranzig.

Ik vind hem vermakelijk genoeg

Onderhond

Toffe King verfilming.

Aardig sfeervol van in het begin. Het korte plotje wordt leuk opgevuld met wat aardig overacterend horror-acteur-werk, vooral Dourif en Macht zijn goed op dreef. Houdt de lol er zeker in tijdens het eerste uur.

Verder ook nog een best fijne soundtrack en lekker donker geschoten, houdt ook het sfeertje er goed in. Je weet al best snel dat de finale scenes wat goedkoop zullen ogen maar Singleton weet dat goed te camoufleren door in het begin niet veel prijs te geven. Zo blijft het ook allemaal aardig mysterieus (hoewel ik het verhaal wel al gelezen had).

Uiteindelijk inderdaad wat povere effecten als het beest tevoorschijn komt maar dan is de film al best geslaagd.

Vond het één van de betere King verfilmingen, verveelt niet en blijft zowat de hele film lang z'n sfeertje aanhouden.

avatar van Ralf81

Ralf81

Helemaal niets mis met deze King verfilming! Inderdaad een toffe soundtrack en een uitstekende King-sfeer door de hele film heen. Ondanks dat Graveyard Shift al bijna 20 jaar oud is, is ie ook in deze tijd nog erg vermakelijk!

Aanrader voor de King-fans en zwaar ondergewaardeerd hier!

Let wel: als je echte horror zoekt met veel gore, kijk deze film dan niet want je komt bedrogen uit. Singleton maakt zijn film vooral met nadruk op de sfeer, gecombineerd met een vleugje horror en af en toe wat zwarte humor. Precies zoals het hoort in de verhalen van King!

avatar van mrwhite

mrwhite

ok deze film moet het niet hebben van de acteer prestaties maar de sfeer is goed in je zit wel makelijk in de film

het is zoals ralf81 zegt deze is toch wat ondergewaardeerd

avatar van charmed one

charmed one

leuke stephen king film hij is grappig spannend en leuk

avatar van raymonb

raymonb

wat een klote film was dit zeg een straf om naar te kijken

avatar van hendriks

hendriks

hoezo klote film heb idd ook genoten oke wat overdreven maar wel spannend en leuk

avatar van Woeke

Woeke

Grappige film, niet een van de beste verfilmingen van Stephen King maar leuk om naar te kijken. Ik vond het acteerwerk van de rattenvanger geweldig

avatar van eavymetal

eavymetal

Goed verhaal+goede regisseur+goede actrices en acteurs=een goede Horrorfilm, waarvan het verhaal is neergepend door Stephen King.

avatar van 606

Zeker een vermakelijke film.

Goed geacteerd en zag er ook best aardig uit.

3 sterren

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Toch een wat ondergewaardeerde Stephen King verfilming. Toegegeven dat Graveyard Shift nooit in één adem zal worden uitgesproken met The Shining of Carrie, het is zeker niet de minste van de talloze King adaptaties die deze wereld inmiddels rijk is. Graveyard Shift lijkt qua setting en sfeer wat op Tobe Hooper's The Mangler. Alleen lijkt deze film zichzelf een stuk minder serieus te nemen. Het plot is ook lekker simpel; een oude fabriek bevat een rommelige kelder, waar één of ander vaag wezen tussen de ratten schuilt. Het resultaat is ook lekker simpel; de ene na de andere overacterende werknemer wordt verslonden. Geen moment uitzonderlijk of baanbrekend, maar het levert wat smakelijke pulp op. Leukste van de film is Brad Dourif als The Exterminator.

3,5 sterren.

avatar van K. V.

K. V.

'k had eigenlijk geen verwachtingen bij deze film. 'k dacht eigenlijk dat het verhaal zich ging afspelen op een kerkhof (zie titel), maar dit was dus niet het geval.

De film duurt niet zo lang, maar langer was eigenlijk niet nodig, het is dan ook maar een monsterfilm. Het monster zelf zag er wel niet zo goed uit. Totaal niet realistisch, maar gelukkig was er toch nog genoeg gore te beleven die toch voor de nodige fun zorgde. Het acteerwerk was ook niet zo bijzonder. De film zal zeker nooit een Oscar winnen, maar al bij al wel vermakelijk.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Cursusje over-acting van de hele cast en Brad Dourif gooit daar nog eens een schepje bovenop.
Dit zal dan wel bedoeld zijn als de vermeende humor in deze film...ik kon er in ieder geval niet om lachen.
Eerste uur is ook nog eens behoorlijk suf met een akelige baas in een textielfabriek die ook nog eens te maken heeft met een ontzettende rattenplaag.
Pas het laatste half uur slaan de horror-stoppen door en gaan we met z'n allen de kelder in en dan blijkt er naast een hoop ratten ook nog eens een......ja wat eigenlijk?....mijn partner en ik houden het maar op een immense vleermuis, maar helemaal zeker weten we het eigenlijk ook niet. Maakt niet uit dat laatste half uurtje kan er prima mee door...en nu weten we ook waarom je altijd een blikje Pepsi Diet Cola in de buurt moet hebben...zat dat ook al in het King-verhaal waar dit op gebasseerd is? Of is dit een staaltje onvervalste product-placement?
Gaaf nummer tijdens de aftiteling is het eigenlijke hoogtepunt van de film.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Niet best. De cast is grotendeels bepaald niet op zijn of haar plaats, in deze zeer saaie King verfilming. Er zit totaal geen sfeer in deze film, ook niet in de kelder. Om van spanning maar niet te spreken. Na een uur ongeveer komt er wat vaart in de film en als het luik wordt gevonden lijkt het eigenlijk pas voor het eerst wat te kunnen worden, maar de matige uitwerking wil hier niet aan meehelpen. De film begint dan wat meer gore te vertonen en meer sfeer, maar op dat moment is het al veel te laat om daar echt een start aan te geven. En dat monster, nee helaas. Helemaal niets.

avatar van MeteoraXV

MeteoraXV

Was wel leuk...dat monster leek eerder op een vleermuis dan een rat maar ok!

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Chainsaw schreef:

Leuke bijrollen voor Andrew Divoff en vooral Brad Dourif, trouwens.

Bovenstaande vond ik één van de leukste dingen aan deze film. Het is wel een leuke King verfilming. Het begint best creepy, maar daarna weet de film niet meer echt eng te worden. Wel is de entertainment waarde erg hoog. De typetjes die voorbij komen zorgen voor voldoende vermaak en hier en daar vloeit er nog wat bloed.

Daarnaast vind ik de locatie van deze film wel erg tof en weet de film hier en daar lekker traditioneel te blijven (zoals het oude, verlaten kerkhof vlakbij de fabriek).

Zeker geen hoogvlieger in het genre, maar ik heb er van begin tot eind van genoten. Gewoon leuk en vermakelijk.

avatar van John Barry

John Barry

Graveyard Shift vind ik een aardige film om een keer gezien te hebben, maar echt heel goed vind ik deze film niet.

Het begin van de film beloofde echter veel goeds. Een man werkt in de textielfabriek en dood een rat door hem in de machine te doen. Niet dat het doden van één rat zoveel zin heeft, aangezien er vele ratten zijn. Dan opeens komt er een vreemd wezen aan… Dit vond ik een hele sterke scene. Meteen de beste scene van de film!

Het verhaal van deze film is interessants. Al die ratten, en een groot monster, dit kunnen belangrijke ingrediënten zijn om hele spannende film te maken. Maar toch wil de film niet echt uit de verf komen. Echt nagelbijtend spannend is deze film niet. Echt slecht is de film echter ook weer niet. De film is lekker donker gefilmd en de scenes in o.a. de kelder zijn wel sfeervol. Ik vind de film een goede setting hebben. Wat ook bijdraagt aan de sfeer is een sterke soundtrack.

Het acteerwerk in deze film is eigenlijk niet heel erg goed, maar net niet slecht genoeg om je er echt aan te ergeren.

Als we met zijn allen dieper de kelder in gaan veert de film op en word het zowaar nog redelijk spannend. De scene waarin het monster word vermoord vind ik sterk.
Het monster zelf vond ik niet zo goed gemaakt. Ik neem aan dat het een grote rat moest voorstellen ? Maar ook ik zag er meer iets van een vleermuis in. Los daarvan vind ik het monster er ook niet echt eng uit zien.

Al met al een aardige film om een keer te kijken. De film had veel potentie, maar als geheel is het net niet hellemaal geslaagd.

2,5 ster voor deze film.

avatar van Insignificance

Insignificance

Klam en zweterig small town America zonder al te dik aangezette rednecks. Zo'n sfeertje en als je daar makkelijk in mee kunt, heeft het filmpje al snel wat krediet te pakken. Het tackelt niet alle clichés en het zal anno nu misschien wat tam opbouwen, maar daar is verder weinig mis mee in zo'n horrorfilmpje. Er lopen ook een aantal eigenaardige figuren in rond. Hall is teveel een goedzak, maar The Exterminator (dat Vietnam verhaaltje!) en Warwick maken er wat van. Groots wordt het niet, maar Singleton gaat in de molen best handig tekeer. Niet teveel monster, maar net genoeg om een effect te krijgen, een paar slo-mo's die het wat extra cachet geven en hij benut z'n muffe, stoffige locaties optimaal. Toch wat scènes die op die manier heel wat beter uit de verf komen dan je zou verwachten. Leuk tussendoortje.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Matig filmpje. Ik heb al veel verfilmingen gebaseerd op Stephen Kings boeken gezien en de meeste vond ik toch eerder slecht dan goed. Deze film is zeker nog best leuk om eens te bekijken al is het niet echt een goed filmpje. Door de korte duur is de film voorbij voor je het weet. Acteerwerk is niet zo goed maar storen doet het niet echt. Film moet het hebben van de sfeer die toch wel aanwezig is. Film komt zeer traag op gang maar er zit toch wel een soort sfeer in wat je niet in alle films hebt. Ook zit er af en toe wel wat humor in. Wil je een enge film zien dan zie je best niet naar deze film, echt eng werd het nooit, en ook waren er weinig schrikmomentjes. Het monster zag er natuurlijk niet echt goed uit en was ook niet eng. Heb me wel vermaakt met deze sfeervolle maar matige film al is het waarschijnlijk een eenmalig gekeken filmpje.
2.5/5

avatar van Supernatural

Supernatural

ik vond het wel een leuke film.nu aardig lang geleden dat ik hem heb gezien binnenkort maar weer even zien.

avatar van Banjo

Banjo

Ratten en een mooie setting met leuke karakters....

Deze film verdient echt wel meer dan waar hij nu op staat daarom geef ik zeker...

3 1/2 ster

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

En maar weer eens aan de King, en na recentelijk Secret Window, The Nightflier en Pet Sematary gezien te hebben viel nu de beurt aan het bepaald niet goed beoordeelde Graveyard shift, een verhaal als ik het goed heb uit Nachtmerries, en een verhaal die ik gelezen heb ook al weet ik er weinig meer van. En hoewel het de uitstraling van een B-film heeft vermaakte het mij toch allemaal meer dan.

Men neme een katoenfabriek waar het niet pluis is in de kelder, een aantal mysterieuze ongelukken, doden en vermissingen, een voorman uit de hel, een aantal uiteenlopende karakters van dom tot aardig die het met elkaar moeten rooien en de sympathieke hoofdpersoon. Oh...en niet te vergeten een ongediertebestrijder die iets teveel van zijn eigen goedje heeft opgesnoven. Iets dat nog alle kanten op kan maar toch vooral voorspelbaar en cliché rijk blijkt.

Toch stoort mij dat niet. Wie weinig verwacht wordt ook minder teleurgesteld toch? Buiten dat is het sfeertje in de duistere krochten in combinatie met muziek meer dan te pruimen. De cast doet het ook helemaal niet gek met Macht als doorgedraaide voorman, Andrews als sympathiek hoofdpersoon en vooral Dourif is kostelijk als schmierende verdelger. Volgens sommigen overdrijft hij teveel, toch vind ik het wel bij de film passen want dit is natuurlijk geen normale film met normale karakters. En ja die martelmethode bestaat, ik weet niet meer of hij precies zo uitgevoerd wordt als de verdelger omschrijft maar het bestaat wel.

Wat is de definitie van goed eigenlijk? Wanneer is een film goed? Tja, een Oscar winnaar is dit natuurlijk verre van, maar al met al vind ik het toch een uitermate vermakelijke en sfeervolle film die nog mooi even kon na mijn eigen nightshift van gisteravond.