The Dead Zone (1983)

Alternatieve titel: Dodelijk Dilemma

Horror / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Christopher Walken, Brooke Adams en Martin Sheen

Leraar Johnny Smith krijgt een afschuwelijk ongeluk waardoor hij vijf jaar in coma raakt. Als hij uit de coma ontwaakt blijkt hij de gave te hebben om iemands toekomst te zien door aanraking van die persoon. De politie maakt graag gebruik van Johnny's gave bij een onopgeloste moordzaak. Maar al snel brengen deze bijzondere krachten Johnny in de problemen.

avatar van Woland
The Dead Zone is een Cronenberg die ik nog niet eerder had gezien, en ook een Cronenberg die op mij wat atypisch overkomt; geen body horror hier, maar eigenlijk een vrij rechttoe rechtaan paranormale thriller. Deze King-verfilming komt wat langzaam op gang, en dat is nog vriendelijk geformuleerd, want eigenlijk is The Dead Zone zelfs vrij saai in de eerste helft. Pas zodra de moordonderzoeken er aan te pas komen wordt het een beetje interessanter, en eigenlijk is pas het laatste derde echt vermakelijk zodra Stillman in de focus komt.

Christopher Walken speelt een docent, die in een ernstig ongeluk terecht komt en na een coma van meerdere jaren ontwaakt. Niet alleen blijkt hij fysiek in de kreukels, is zijn vriendin er vandoor, maar hij heeft ook een helderziende gave ontwikkeld. Langzaamaan komt hij er zelfs achter dat die toekomst niet echt vastligt, maar dat het slechts de toekomst is als hij niet ingrijpt - en dat leidt hem naar morele dilemma's die uiteindelijk leiden tot een moordpoging op een politicus, en als we zijn visioenen mogen geloven, inderdaad een terecht ingrijpen. Het laatste derde deel trekt de film toch nog richting een voldoende, maar de film is toch vooral vrij conventioneel en wat aan de saaie kant. Ik vind Cronenberg toch leuker als hij de gebaande paden wat meer verlaat.

avatar van IH88
“The missiles are flying. Hallelujah, Hallelujah!”

Aardige film van David Cronenberg. Hij heeft betere films gemaakt, maar vooral qua regie, sfeer en acteerwerk is The Dead Zone erg sterk. Het verhaal zelf (van Stephen King) is niet geweldig, en tot ongeveer een uur in de film vond ik het wat tegenvallen. Christopher Walken maakt alles beter, maar zelfs hij heeft moeite om de aandacht vast te houden. Gelukkig wordt het tegen het einde een stuk beter, en vooral Martin Sheen verdient daar de credits voor. Het geeft de film een focus, die tot het einde wordt vastgehouden.

avatar van Basto
Wat raar al die lage beoordelingen. Toch een van de beste drie a vier King verfilmingen voor mij (Shining, Christine & Carrie). Sterk en sfeervol drama. Prachtig!

Dikke 4*

Paranoid_Fish
Pelagatti schreef:
Goede jaren 80 film met een fijne Christopher Walken. Goede en spannende verhaallijn waardoor de film geen moment verveeld. Had van mij nog wel langer mogen duren zelfs!

(Spoiler)
Machtige film he! Hier en daar een paar foutjes: Waarom was dat kind dat bijna was verbrand, alleen thuis? En waarom is er niemand (politie etc.) te bespeuren in de zaal waar die kandidaat voor de verkiezingen net werd beschoten?

Mij ook geen moment verveeld, de film duurde langer dan dat ik had verwacht, maar daar was ik blij om, toppertje!

avatar van Duke Nukem
Walken maakte ooit met Saterday Night Live een parodie op zijn rol in deze film, genaamd Ed Glosser Trivial Psychic. Daarom kon ik hem in deze film maar moeilijk serieus nemen. Ook van Dreyfus verwachtte ik elk moment dat hij "kill Clouseau!" zou uitroepen. Het gegeven van de film is nogal ongeloofwaardig en wordt weinig diepgaand uitgewerkt. Walken heb ik al beter bezig gezien. Een leuk tussendoortje, meer niet.

Met The Dead Zone heb ik zonet een uitstekende film gezien. Je wordt namelijk meteen in die jaren 80 gezogen met de lange intro en de bijhorende muziek. Deze vertelt je al meteen dat dit geen happy go lucky verhaal wordt...

Laten we dus maar eens beginnen met het auditieve gedeelte van deze film toe te lichten. Ik vond de muziek zeer goed passen bij verschillende scènes en was vooral verrukt toen je de voetstappen van de sheriff door het modderige gras kon horen. Voor dat soort details ben ik echt wel een sucker.

Visueel ontsnapt de film niet aan zijn era. Enkele elementen worden slechts matig in beeld gebracht, alsof je naar een zaterdagavond film aan het kijken bent. De crash van het hoofdpersonage was in dit opzicht het trieste hoogtepunt. Ik kon me maar niet van de indruk ontdoen dat hij de opligger makkelijk had kunnen vermijden.

Verhaaltechnisch zit het allemaal goed in elkaar. Zelfs het einde is best ok. De Stephen King fans onder ons begrijpen wel wat ik hiermee bedoel Toch zijn er nog wat manco's, al kunnen die ook met het beeldwerk te maken hebben. Voorbeelden zijn:
- John omhelst zijn vader, geeft de sheriff een hand en dan krijgt hij geen visioen. Waarom?
- wanneer Stillson en John elkaar voor het eerst de hand geven, zie je de pin wel erg duidelijk in beeld, dit kon subtieler
- wanneer John uit zijn coma ontwaakt, zit niet alleen zijn dokter naast hem op bed, ook zijn ouders zitten doodleuk in de kamer ernaast. Zitten die mensen al vijf jaar klaar voor wanneer het grote moment gebeurt?

Een beetje muggenzifterij hoort erbij. Dit was verder een prima film, waarbij je zeker de hilarische danspasje van de figuranten tijdens de rally niet mag missen. 4*

avatar van mcdaktari
Ik weet wel dat dit in de jaren 80 toen The Dead Zone, pas uit was, een hele te gekke film was. En het is nog steeds een film die elke keer weer dat ik er naar kijk, me steeds weer weet te vermaken.

avatar van Basto
mcdaktari schreef:

Klopt. Het is een van de Cronenbergs die ik het minst vaak kijk, maar me elke keer weer verrast hoe goed die is.