The Dead Zone (1983)

Alternatieve titel: Dodelijk Dilemma

Horror / Thriller

geregisseerd door David Cronenberg
met Christopher Walken, Brooke Adams en Martin Sheen

Leraar Johnny Smith krijgt een afschuwelijk ongeluk waardoor hij vijf jaar in coma raakt. Als hij uit de coma ontwaakt blijkt hij de gave te hebben om iemands toekomst te zien door aanraking van die persoon. De politie maakt graag gebruik van Johnny's gave bij een onopgeloste moordzaak. Maar al snel brengen deze bijzondere krachten Johnny in de problemen.

avatar van Pelagatti
Goede jaren 80 film met een fijne Christopher Walken. Goede en spannende verhaallijn waardoor de film geen moment verveeld. Had van mij nog wel langer mogen duren zelfs!

Wat mij betreft : een mislukte verfilming van een prachtig boek van Stephen King.
Maar gelukkig toch nog iets minder mislukt dan "It"

avatar van Corcicus
Teleurstellend.

Deze film had namelijk echt weinig om het lijf. Zonder het frisse plot was het een 2.5/5 geweest. Cronenberg verkeert precies nog half in de prenatale fase van zijn carrière en rijgt de saaie shots aaneen als parelen aan een ketting. En als er één iemand is die niet overtuigt in deze film, dan is het wel Christopher Walken.

Absoluut geen hoogvlieger, maar wel aanvaardbaar als je van dit soort films houdt. Een veel te hoog gemiddelde hier wat mij betreft.

avatar van Number23
Film die nooit echt van de grond afkomt en een verhaal dat nooit echt 100% overtuigt. Walken is nooit slecht dus deze film draagt hij voor een groot gedeelte. Sheen mag lekker typerend een overambitieuze senator neerzetten en zonde dat Skeritt's rol niet groter is. Het eerste deel van de film(moorden oplossen) is duidelijk beter dan het tweede deel(toekomst veranderen).

avatar van blue_blood
Ietwat teleurstellende film die nooit echt van de grond afkomt.

Ik ken het boek niet maar ik vond de film redelijk rommelig overkomen. Cronenberg lijkt niet te weten welke kant hij op wil met deze film en dat is te merken aangezien het verhaal elke kant opgaat. The Dead Zone begon veelbelovend. De eerste visioenen waren aardig uitgevoerd en na een tijdje begon Smith de politie mee te helpen met een moordzaak. Dit gedeelte vond ik interessant maar was jammer genoeg veel te snel afgerond. Daarna zakte het verhaal in en ging het plotseling over het veranderen van de toekomst. Op dit moment was mijn aandacht vrijwel weg. Walken doet het aardig maar weet de film niet te redden.

avatar van Richard_Voorhees
Zeker geen hoogvlieger in het genre, maar Walken zet weer eens een sterke rol neer (vind hem bijna altijd wel goed werk leveren) en hij is zeker boeiend genoeg en kijkt best makkelijk weg.
Alleen niet zo memorabel als Cronenberg's Videodrome en The Fly.

avatar van RuudC
Het oogt erg mager als je het bijvoorbeeld vergelijkt met die andere film die Cronenberg in 1983 uitgebracht heeft. De slag met Videodrome heeft The Dead Zone dus al verloren, maar zo onaardig is The Dead Zone ook weer niet. Ik lees heel veel dat de film niet van de grond komt en dat kan ik alleen maar beamen. Het grootste deel van de speelduur is het onduidelijk waar het verhaal nou naar toe gaat. Je ziet de hoofdpersoon wel met zijn nieuwe gave en daar maakt hij mondjesmaat gebruik van, maar het werkt nergens naar toe. ironisch is dan wel dat Christopher Walken onbedoeld en onbewust een paar keer hint naar een toekomstige rol in Sleepy Hollow. Dat past wel in de sfeer van deze film.

Wanneer The Dead Zone eenmaal los komt, wordt de film stukken beter. Het is alleen jammer dat er dan nog maar een klein half uur te gaan is. Het betekent wel dat de finale een interessante vraag voorschotelt aan de kijker. Dit neigt naar heerlijke science fiction, maar het had beter uitgewerkt moeten en kunnen worden. Laat je in elk geval niet tegenhouden door de goedkope eighties beelden. The Dead Zone is helemaal niet onaardig en heeft een sterk einde.

weer een een keer gekeken , en toch weer genoten ! Christopher Walken is ook wel een goeie acteur ! lekker filmpje waar je vanaf het begin lekker in komt.

Gevist uit de bak met budget films van m'n pa. Gekeken dus zonder hoge verwachtingen, en hij viel alles behalve tegen! Het concept van paranormale belevenissen lijkt erg op dat van danny uit the shining maar ondanks het magere plot wel een redelijke film.

Beter dan ik had verwacht deze film.
En wat een cast in deze prent zeg, de ene grote naam na de andere, wat natuurlijk de kwaliteit van de film alleen maar de hoogte injaagt.
Het verhaal, van Stephen King, beviel me wel, gene horror dit keer maar een weldoordacht mysterie.
Puike film dus, meer moet dat niet zijn !!

avatar van hannes64
Vind deze ook nog 1 van de beste verfilmingen van King.
Heb em gisteren voor de 4de keer bekeken, en de film verveelt me nog lang niet.
Ook vanwege het zeer goeie acteerwerk van Walken, en `t verhaal op zich.

avatar van knusse stoel
Uitstekende film gebaseerd op een boek van de grote schrijver King.
Past aardig in het genre wat King schrijft en de film is prima. Spannend en onderhoudend.

avatar van Zandadder
Ik vind het boek een van King's betere boeken, maar deze verfilming in vergelijking niet zo goed.

Dodelijk Dilemma heb ik 3 keer gelezen en veel in het boek is uit de film gelaten.
Met name meer achtergrond van John en Greg Stillson. Die aanloop mist hier.
En zo kan ik me nog meer dingen herinneren waar ik me wel op verheugde, maar wat niet in de film is voorgekomen.

Daar had best een half uur extra voor kunnen worden uitgetrokken. Dat had het wat completer gemaakt.

Ik ben een fan van Christopher Walken, hij doet het in deze film aardig.
Er zijn zat King-verfilmingen zonder grote namen als Walken en Sheen.

De film is een beknopte variant van het originele verhaal.

Redelijke film waarin een man na vijf jaar uit een coma ontwaakt en paranormaal begaafd blijft te zijn. Een intrigerend verhaal van Stephen King dat helaas wat stuurloos overkomt. Dit omdat de verschillende visioenen verder maar weinig met elkaar te maken hebben. Desondanks blijft het wel onderhoudend en doet Christopher Walken het prima in de hoofdrol.

Aardige film. Ik ben zeker geen liefhebber van Kronenberg, maar deze film was luchtig en had een aangenaam verhaal.

avatar van Filmkriebel
Vrij sterke mengeling van drama en thriller met een inspirerend uitgangspunt. Het hoofdpersonage is vooral tragiek en zelfs zielig te noemen : vijf jaar coma, vriendin kwijt, geplaagd door visioenen etc. Walken zet iemand neer die goedbedoeld anderen wil helpen maar daarna veel verder moet gaan. Dit zijn ook precies twee films in één. Eerst het verhaaltje met de serial killer, daarna de Greg Stillson verkiezingscampagne. De flow zit soms niet zo goed en er lijkt nogal wat hooi op de vork te zitten. Toch toont Dead Zone goed aan dat er veel mogelijkheden zijn met dit idee. Ook andere filmmakers wisten dat, want van Dead Zone kwam er nog een TV-reeks. Voor mij was het een herziening, maar vind deze King-verfilming verre van minderwaardig. Heeft volgens mij te maken met de verwachtingen die de combinatie van namen als Stephen King en David Cronenberg oproepen (horror!)

Een subtiele en tegelijkertijd enigszins pretentieuze en verrassend gladde combinatie van een psychodrama, een mysterieuze thriller en een misdaad- en liefdesverhaal, waarin het noodlot centraal stond, met details van het leven van alledag in New England. Alleen jammer van de broksgewijze verhaallijnen. Christopher Walken was de ideale man voor de hoofdrol: hij speelde met een ziel, warm en roerend. Trouwens ook de bijrollen werden goed ingevuld.

avatar van baspls
""Bless me"? Do you know what God did for me? He threw an 18-wheeled truck at me and bounced me into nowhere for five years! When I woke up, my girl was gone, my job was gone, my legs are just about useless... Blessed me? God's been a real sport to me!"

Weer een erg sterke Stephen King verfilming. Ditmaal van David Cronenberg. Ik moet zeggen dat hij het erg goed gedaan heeft.

Christopher Walken heeft hier de rol van leraar met bovennatuurlijke gave, iets wat we wel vaker zien in het werk van King. Ik vond hem erg goed in de rol, vooral nadat hij uit het coma is ontwaakt. Verdere acteurs zoals Brooke Adams en Herbert Lom waren ook niet slecht. Acteerwerk was helemaal in orde.

Stephen King heeft een heleboel goede verhalen geschreven en toch heeft hij mij met The Dead Zone weer weten te verassen. Hoewel ik de Simpsons-parodie (met Ned Flanders in de plaats van John) al had gezien vond ik de film helemaal niet voorspelbaar. Paranormale gave komen vaak naar voren in Stephen King boeken maar toch vond ik het hier erg goed naar voren gebracht. De film ging mij aan de ene kant wat snel om maar toch gebeurt er best veel. Een van zijn beste verhalen als je het mij vraagt.

Erg goede soundtrack van Michael Kamen. Geweldige dramatische en onheilspellende orchestrale muziek met hier en daar wat analoge synthesizers. Zeker een van Kamen's allerbeste werk. Het schijnt dat toen Kamen in London aan de muziek aan het werken was hij van zijn buren klachten kreeg dat hun kinderen niet konden slapen door de angstaanjagende muziek.

Mooi gefilmd door Cronenberg, erg goede Cinematografie. De opening titels hebben ook wat met die mooie foto's en langzaam zichtbaar wordende letters. Erg gave poster heeft ie ook.

Al met al is The Dead Zone een erg sterke King-verfilming die zeker tot een van de aller beste behoort, samen met films als Pet Sematary, Silver Bullet en Misery. De film heeft mij enorm weten mee te spelen met zijn verhaal en mooie soundtrack. Erg spannend aan het einde.

Aanrader.

avatar van John Barry
The Dead Zone vind ik een redelijk goede film.

Deze film heeft een mysterieus verhaal. Een man komt door een ernstig ongeluk in coma. Na 5 jaar ontwaakt hij en kan hij de toekomst van mensen voorspellen. Een zeer interessant verhaal. Vooral tegen het eind als de man kan voorkomen dat er een soort Hitler achtig figuur aan de macht komt is erg interessant. Het einde van deze film is best wel spannend.

Het acteerwerk in deze film is goed. Vooral Christopher Walken vond ik in deze film erg goed acteren. Hij zet een mysterieuze persoon neer die soms zelfs een beetje eng overkomt. Toch weet Walken van Johnny een sympathiek personage te maken. De rest van de cast doet het duidelijk minder dan Walken, maar er word door iedereen wel naar behoren geacteerd.

De film is soms wel wat langdradig, er had wel wat meer vaart in de film gemogen. De muziek komt van Michael Kamen. Voor deze film komt hij met erg goede duistere muziek aanzetten. Het maakt de film zeker mysterieuzer.

Al met al best wel een goede film. Maar een echte topper is dit ook weer niet. Zoals gezegd ligt het tempo wat te laag en sommige stukken van de film zijn ook wat saai, maar toch is dit best wel een aardige film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Stephen King levert vaak ideaal filmvoer, al wordt het vaak nogal verprutst door slechte regisseurs en producers, dit mag dus nu definitief bij de beste King-verfilmingen.
Regisseur Cronenberg laat hier de body-horror geheel achterwege en levert gewoon een stevige thriller in de stijl van Hitchcock/De Palma, voldoende tijd voor een uitgebreide introductie van de karakters want voordat de thrills komen zitten we al over tweederde van de hele film, maar vervelen is er niet bij.
Dan tenslotte nog hoofdrolspeler Christopher Walken, toch wel een hele fijne acteur, in de tijd dat hij nog hoofdrollen kreeg i.p.v. alleen maar cameo's als krankzinnige gek.
Mooi gerijpt sinds de jaren 80.
Meesterwerkje!

avatar van keimpeS
Mischien wel 1 van de beste boekverfilmingen van Stephen King, dit is een film die ik mischien alweer voor de 3e keer of meer heb herbekeken en blijft mij boeien. Christopher Walken & Brooke Adams zetten prima hun personage neer en het regisseerwerk van Cronenberg is erg herkenbaar en goed!

avatar van 3 2 1 cut
Ik ben het boek weer eens aan het lezen dus ook eens even op deze site aan het kijken. Ik heb ooit de film gezien maar ik kan mij weinig meer herinneren. Zal een videocassette bij de verhuur zijn geweest. Kan mij zelfs Christopher Walken niet eens meer herinneren, terwijl ik hem een goede acteur vindt. Ik kan mij nog wel Charlie Sheen herinneren (en daar heb ik juist weinig mee) maar ik vermoed de juist casting voor Greg Stillson.

Maar goed, als ik bovenstaande reacties zo lees moet het een goede verfilming zijn geweest en daar het een jaren 80 gebonden boek is zal het wel goed tijdgebonden zijn aan elkaar.

Toch zou er van mij een remake van gemaakt mogen worden en dan in de trend van Stranger Things - Seizoen 1 (2016) - TvMeter.nl welke echt geniaal is gezien daar deze King-achtige serie in 2016 is opgenomen maar zich ook in de jaren 80 afspeelt.

Edit: even doorsurfen en dan lees ik dit Johnny Smith - Stephen King Wiki - Wikia - stephenking.wikia.com Eens verder onderzoeken.

Edit 2: doe toch maar een nieuwe verfilming..

Het boek is trouwens weer heerlijk om door te lezen. Ik vind Stephen King echt een fantastische auteur van wie nog veel en nog meer verfilmd mag worden.

lezertje
Zeer geslaagde verfilming van het gelijknamige boek van Stephen King. Het pleit voor scenarioschrijver Jeffrey Boam dat hij het originele materiaal op de voet heeft gevolgd en zich niet verslingerde aan het zelf verzinnen van scènes en nieuwe verhaallijnen, die vaak het door de schrijver zo zorgvuldig gecomponeerde verhaal om zeep kunnen brengen.
Cronenberg had met ‘The dead zone” duidelijk zijn draai al gevonden in de filmwereld. Met een strakke regie weet hij heel welke kant hij op wil met zijn vertelling, want het verhaal volgt een mooie rechte lijn naar het verassende einde en wist daarmee een film af te leveren die voor de volle 100% overtuigt.
Let vooral op het waanzinnige bloempottenkapsel dat Walker draagt aan het begin van de film voor het auto-ongeluk.

een hele goeie stephen king verfilming.heb hem al vaker gezien maar hij blijft super.

avatar van MENEER L3GIOEN
Zeer degelijke Stephen King-verfilming van David Cronenberg, de alom geprezen body-horror regisseur die hetzelfde jaar Videodrome uitbracht maar dat jaar ook liet zien een krachtige filmmaker te zijn in psychologische aspecten met The Dead Zone. De film werkt, ten eerste, erg sterk door het spel en de situatie van Christopher Walken. Wat hij meemaakt is heftig, en wanneer we 5 jaar verder zijn voelen we een aandoenlijkheid voor hem. Grappig ook dat het 'helderziende helpt de politie' eens een keer onderdeel van het verhaal is i.p.v het verhaal zelf. De film kruipt onder je huid en is nu zelfs actueel met Walken die voorziet dat Sheen een corrupte president zal worden en dus 'dood moet'.

avatar van Alathir
Leuke thriller voor eens tussendoor te zien. Is misschien een wat vergeten film aan het worden, maar ik vond het verhaal zeker origineel. De film keek vlot weg. Enkel na een uur vond ik het iets minder interessant worden. Het ging toen de politieke toer op. Gelukkig valt ook deze verhaallijn mooi in zijn plooi (dit einde lijkt bovendien actueler dan ooit te zijn). Moest ik zo'n persoon als Walken in het echt ontmoeten, zou ik hem waarschijnlijk voor gek verklaren (zeker zonder bewijzen). De moraal van het verhaal is misschien dat er achter die zogenaamde gekheid, ook wel eens een juiste intuïtie kan zitten. Of dat zulke mensen in de echte wereld bestaan, ik zou het niet weten, alleszins lijkt het me een gigantisch belastende mentale kwestie om met zo een "gave" rond te lopen. De meest memorabele scène is voor mij die waar Dodd zichzelf van het leven berooft met een schaar. Moest dit nog explicieter getoond worden dan had de scène misschien nog sterker geweest. Ieuw

Walken speelt trouwens heel goed, enkel zijn kapsel speelde wat minder.

avatar van trebremmit
Komt op blu-ray uit in Duitsland, met Engelse audio en ondertitels.

Details - Blu-ray - Koch Media Film - kochmedia-film.de

avatar van Proeneke
Goeie! Aanrader.

avatar van DBTim
Tweede helft van de film vond ik toch wel een stuk minder. De lijn van het uurste uur waarin het oplossen van moorden centraal staat had wat mij betreft de gehele lijn van de film mogen zijn.

avatar van Woland
The Dead Zone is een Cronenberg die ik nog niet eerder had gezien, en ook een Cronenberg die op mij wat atypisch overkomt; geen body horror hier, maar eigenlijk een vrij rechttoe rechtaan paranormale thriller. Deze King-verfilming komt wat langzaam op gang, en dat is nog vriendelijk geformuleerd, want eigenlijk is The Dead Zone zelfs vrij saai in de eerste helft. Pas zodra de moordonderzoeken er aan te pas komen wordt het een beetje interessanter, en eigenlijk is pas het laatste derde echt vermakelijk zodra Stillman in de focus komt.

Christopher Walken speelt een docent, die in een ernstig ongeluk terecht komt en na een coma van meerdere jaren ontwaakt. Niet alleen blijkt hij fysiek in de kreukels, is zijn vriendin er vandoor, maar hij heeft ook een helderziende gave ontwikkeld. Langzaamaan komt hij er zelfs achter dat die toekomst niet echt vastligt, maar dat het slechts de toekomst is als hij niet ingrijpt - en dat leidt hem naar morele dilemma's die uiteindelijk leiden tot een moordpoging op een politicus, en als we zijn visioenen mogen geloven, inderdaad een terecht ingrijpen. Het laatste derde deel trekt de film toch nog richting een voldoende, maar de film is toch vooral vrij conventioneel en wat aan de saaie kant. Ik vind Cronenberg toch leuker als hij de gebaande paden wat meer verlaat.

avatar van IH88
“The missiles are flying. Hallelujah, Hallelujah!”

Aardige film van David Cronenberg. Hij heeft betere films gemaakt, maar vooral qua regie, sfeer en acteerwerk is The Dead Zone erg sterk. Het verhaal zelf (van Stephen King) is niet geweldig, en tot ongeveer een uur in de film vond ik het wat tegenvallen. Christopher Walken maakt alles beter, maar zelfs hij heeft moeite om de aandacht vast te houden. Gelukkig wordt het tegen het einde een stuk beter, en vooral Martin Sheen verdient daar de credits voor. Het geeft de film een focus, die tot het einde wordt vastgehouden.