1922 (2017)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Zak Hilditch
met Thomas Jane, Neal McDonough en Molly Parker

In het jaar 1922 wordt Wilfred James ertoe aangezet om samen met zijn tienerzoon zijn vrouw te vermoorden, dit uit financieel winstbejag. Bij het begraven van het lijk gebeurt er iets vreemds. Ze worden belaagd door ratten en Wilfred is ervan overtuigd dat de geest van zijn overleden vrouw de oorzaak is van zijn kwellingen.

avatar van Zwolle84
In het begin werkt de kalme sfeer nog goed en lijkt het een vrij goede film te worden, maar gaandeweg wordt het saaier en saaier. Vanwege het dierenleed heb ik hem uiteindelijk voortijdig afgezet en nog een puntje eraf gehaald. Toch jammer, hier zat meer in.

avatar van 3 2 1 cut
Zwolle84 schreef:

Niet vanwege het leed van moeder Arlette ?

avatar van Zwolle84
3 2 1 cut schreef:

Niet vanwege het leed van moeder Arlette ?

Nee, die trok ik bijzonder goed.

avatar van aspers
Nee sorry, vond dit helemaal niets. Veel te traag, nergens echt spannend of eng. Geen opbouw.... het kwakkelt maar een beetje voort.

Ben langzaam aan wel klaar met alle net-niet-flix originals. Nog maar weinig toppers gezien.

avatar van Thomas83
Vond er ook maar weinig aan. Het hele uitgangspunt is al zo onzinnig. De film weet niet goed een motief te verkopen voor Wilfred en zijn zoon om deze moord te plegen. En waarom zou Wilfred zijn zoon vragen dit te doen? Misschien dat Hilditch zelf ook beseft dat dit wat sterk is en daarom maar heeft besloten het gesprek waarin Wilfred Henry zo ver weet te krijgen over te slaan.

Jane zie ik overal best veel lof krijgen, maar ik vond hem juist lachwekkend slecht. Hoe authentiek zijn accent is kan ik niet beoordelen, maar die gezichtsuitdrukkingen en tics werkten op mijn lachspieren. En hij zou slim zijn, maar waaruit blijkt dat nou helemaal? In elk geval niet uit de beslissing het lichaam van zijn vrouw in de waterput direct naast zijn huis te dumpen. En daarna voor de zekerheid toch maar te bedekken. Met een koe. Volgens mij was dat ook nog hun enige waterbron.

Schmid en Bernard zijn ook echt slecht, en de film bevat ook een hoop merkwaardige dialogen. Het enige dat ik nog een beetje geslaagd vond waren de regelmatig bijzonder smerige en nare beelden. Een duister sfeertje weet men wel te scheppen. Maar ja, het liet me volledig koud wat er met alle personages gebeurde. En daardoor werd het ook een langdradige film voor mij. 1.5*.

Dodelijk saaie film, heeft me echt geen moment kunnen boeien en hoe de hoofdrolspeler praat is al heel snel erg irritant....

avatar van snarfje5508
Onderhoudend maar erg lange film. Daardoor saaie momenten. Jammer want de acteerprestaties zijn prima en het verhaal is origineel. Goed om naar te kijken maar hoger dan 2,5 ster is helaas niet te geven.

Gebaseerd op de gelijknamige novelle van Stephen King.
Een familiedrama dat toch wel een horrorachtig gevoel meegeeft, scènes die mogelijks staan voor de wroeging, frustaties, nachtmerries en waanbeelden die Wilfred inpalmen. Thomas Jane is beslist goed gecast voor de rol van bonkige, stugge farmer.
Enkele verrassende wendingen in de plot zoals de gedragingen van de twee youngsters.
Hoe dan ook, met een zekere spaniing gevolgd; is ook een film die ge je wel zult een tijdje herinneren, maar echt genietbaar en in alles overtuigend vond ik hem wel niet.

avatar van Majestics
Die Netflix originals zijn me wat bagger zeg.

Het verhaal wordt op zich prima opgebouwd en het acteerwerk is ook goed. Naarmate de film vordert wordt het ronduit vervelend, saai en steeds ongeloofwaardiger. Jammer; want hier had een uitstekende psychologische horrorfilm in gezeten. Nu begint de film wel zo maar uiteindelijk is het een oervervelende zit geworden die wel drie uur lijkt te duren

avatar van Rickyman
Heb de afgelopen tijd toch een aantal Netfix Originals-films bekeken en zijn best lastig te beoordelen. Ze zijn zeker niet slecht, maar ook weer niet helemaal goed. 1922 heeft ook zijn sterke momenten, een prima sfeertje en een aardige cast, en toch lijkt het vaak of je naar een typisch tv-filmpje zit te kijken.
Jammer, het wil nergens boven het maaiveld uitsteken.

avatar van Bottleneck
Heb me hiermee vermaakt, de film ligt wel in m'n straatje. Het is lekker straight forward, er hangt een goed ouderwets Amerikaanse-boeren-sfeertje met zongebruinde koppen, dikke accenten en het is een tikkeltje spannend op z'n tijd. Nou ja spannend is een groot woord, eerder vreemd á la Stephen King en dat pakt meestal goed uit.

avatar van Jan met de pet
De film begint redelijk maar word steeds minder, zakt langzaam van een 3,5 naar een 2,0...houden we ongeveer 2,5 over.

avatar van gi4nt
Mooi geënsceneerd, maar slap verhaal. Eigenlijk vanaf begin af aan al onwerkelijk, maar kan nog iets worden. Helaas wordt het dat niet (vaker zo bij King)

Als je aan mij vraagt wat ik van de film vond, zal het antwoord zijn........ wat een pure schijt. Misschien leuk voor iemand die van vage films houd, maar een goede filmkenner die zal zeker niet ontkennen dat dit niks is. De film komt langzaam op gang, en de laatste 20 min. gebeurt tè veel (vergeleken met het andere stuk film). Deze film krijgt van mij een *2,0 (4/10).