1922 (2017)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Zak Hilditch
met Thomas Jane, Neal McDonough en Molly Parker

In het jaar 1922 wordt Wilfred James ertoe aangezet om samen met zijn tienerzoon zijn vrouw te vermoorden, dit uit financieel winstbejag. Bij het begraven van het lijk gebeurt er iets vreemds. Ze worden belaagd door ratten en Wilfred is ervan overtuigd dat de geest van zijn overleden vrouw de oorzaak is van zijn kwellingen.

kappeuter (moderator)
Netflix Original. Release is op 20 oktober

Gebaseerd op de gelijknamige novelle van Stephen King (opgenomen in Full Dark, No Stars)

avatar van Zwolle84
Ziet er interessant uit!

avatar van john mcclane 2
Als je je instelt op een degelijke , maar vooral langzame stephen king verfilming .
Is het een mooi werkje .
Zoals meeste van zijn niet typische horror werk .
Maar zeker niet zijn beste , het neemt de tijd om dit tragische verhaal te vertellen .
Net aan voldoende wat mij betreft .

avatar van vranque
Zeker niet onaardig. maar ik had graag het beeld van de poster in de film gezien. en dat was niet het geval .Dat beeld schept een beangstigend gevoel wat wel aanwezig was maar niet zo aanvoelde 2.5*

Geen verkeerde film.

Goed en wel bekeken is het basisgegeven alleen wel een beetje simpel, het verdere verloop is ook niet meteen het origineelst. Het minste aan de film vond ik het Bonnie & Clyde verhaaltje waar kort doorheen geraced wordt. Voor een film die best nauwgezet opgebouwd wordt was dat een versnelling te hoog (en niet écht relevant).

Maar verder niet zoveel op aan te merken, en dat voor een film waar Thomas Jane de hoofdrol in speelt. Zo'n acteur die een hele film kan kelderen, maar hier is hij bijna onherkebaar en zet hij een erg sterk personage neer. Hij draagt de film probleemloos, iets wat ik vooraf niet kunnen voorspellen had.

Visueel ziet het er netjes uit, maar wordt er ook wel braaf binnen de lijntjes gekleurd. Hetzelfde kan van de soundtrack gezegd worden. 't Is stijlvol, maar weinig opmerkelijk. het verhaaltje ontspint zich rustig, een echte climax is er niet maar die heeft de film ook niet echt nodig.

Fijn filmpje voor tussendoor dus en in de reeks King-verfilmingen geen verkeerde entry. Het loopt de laatste tijd toch beter met die films, daar waar het vroeger steevast melige B-films waren.

Geen onaardige film, alleen in het begin was het een beetje langdradig. Verder vond ik de acteerwerk goed en isde verhaal lijn mooi. Echte actie moet je in deze film niet verwachten..

avatar van schumacher
Leuk filmpje.
Bouwde goed op, wel wat traag maar wel doenbaar.
De film sleepte me van in den beginne mee.
Acteerwerk was idd ook goed.
ps; er is geen aktie (of toch extreem weinig) in deze film maar hoefde ook niet bij deze film.

avatar van renzoroy
MissAmor schreef:
Echte actie moet je in deze film niet verwachten..

Het is ook geen actie film he :/

1 van de betere King verfilmingen van de laatste jaren en Thomas Jane zet een erg goede en sterke rol neer. Hij heeft ook zeker in wat slechte films gespeeld, maar toch vind ik hem over het algemeen een ondergewaardeerde acteur, net zoals Emile Hirsch. Lees veel gezeur over dat de film een trage opbouw heeft, maar dat vind ik juist wel fijn. Dit soort films moeten ook niet door het verhaal heen racen en dan na 80/90 minuten alweer voorbij zijn. Nee, lekker rustig opbouwen, zodat je er lekker goed in kan zitten (zoals bij bijvoorbeeld de geniale King films "The Green Mile" en "The Shawshank Redemption"). Mensen die veel actie en een snel/simpel verhaal verwachten kunnen beter naar een Steven Seagal film ofzo gaan kijken .....

avatar van renzoroy
Onderhond schreef:

Jij hebt zeker nog nooit Misery, The Shining, Dolores Claiborne, The Shawshank Redemption, The Green Mile, Carrie, IT (miniserie versie), Christine, Stand By Me, The Stand, Rose Red en Pet Sematary gezien? Want dat zijn toch echt wel goede films gebaseerd op King's werk.

avatar van hoffhaan
Aardig, geen bijzondere film. 3.0

avatar van 3 2 1 cut
Ik heb het boek de afgelopen jaren twee keer gelezen. Ik vond het mooi, strak geschreven, goed opgebouwd en King heeft ook zeer goed de setting van het leven in 1922 omschreven. Ook zijn de ‘horror’ elementen in het boek zeer sterk beschreven.

Benadert de film het boek ?

Wat betreft de setting van 1922 zeer zeker en volledig herkenbaar. Ook de hoofdpersonen (alhoewel ik een iets lelijkere moeder Arlette en vriendinnetje van zoon Hank in gedachten had bij het boek) worden door de acteurs zeer goed weggezet. En met daarbij een absolute sterke rol van Thomas Jane die de film echt draagt (zijn 3e rol in een Stephen King film, volgens mij) ! Ik vind een aantal ‘horror’ momenten in het boek harder, uitgebreider en gruwelijker beschreven dan het is verfilmd. Ja, het Bonny & Clyde verhaaltje is idd wat snel maar dat vond ik niet zo erg. Daar draaide het uiteindelijk toch niet om.

Traag verfilmd, maar dat komt misschien door de zeer uitgebreide en mooie beschrijving van het boek zelf want King is een fenomenaal verhalenverteller. Deze film doet, hoe traag dan ook, het boek eer aan. Misschien beoordeel ik het ook zo omdat ik het boek zeer sterk vond. Trouwens, knap van de regisseur Zak Hilditch want de liefhebbers van King weten allemaal hoe oneervol de Dark Tower verfilmd is.

Als het einde wordt ingeleid (de laatste 20 minuten) vind ik zelfs dat de combinatie van de muziek, het verhaal en de sferische beelden de film tot een klassieker maakt.

avatar van umbra
Goh, deze viel me tegen, na het zien van redelijk goede reviews en scores, is dit toch een teleurstelling. Ik had ook gans de tijd een hekel aan de personage Wilfred James (Thomas Jane), vooral zijn manier van praten. Het verhaal was ergens nog best çava, maar ik vond het allemaal redelijk saai en traag gebracht, had echt zo'n beleving van, ben ik hier nu naar tv drama aan het kijken. De horror/thriller aspecten waren ver zoek. Heb hem ook in 2x gezien omdat ik letterlijk in slaap viel. Allée ik zal mild zijn, 4/10, kan zijn dat ik deze nog verlaag naar een 3 fzo.

avatar van mikey
Onbehoorlijke boer heeft te maken met depressies, spookverschijningen en ratten wanneer zijn vrouw soms ligt weg te rotten maar ook af en toe terugkomt om hem eens goed te treiteren. Soms enge en maar vooral deprimerende King verfilming.

avatar van Alathir
Redelijke film met een toch wel origineel verhaal. Ik kan mij zowaar niet meteen een gelijkaardige film voor de geest halen. Ook de locatie en tijdsgeest in deze film zal vast anders zijn doordat het zich afspeelt in 1922, een moment in de geschiedenis waarin tegenwoordig niet vaak films over worden gedraaid.

Het ging ook allemaal wat trager in die tijd dus ik vermoed dat het de geloofwaardigheid van de film ook ten goede komt en het verklaart uiteraard het tragere tempo van de film waarover hier enkele mensen lopen te "klagen". Ik kan dit zelf ook niet ontkennen. Ik kan moeilijk liggen verkondigen dat ik het tempo in deze film als snel ervoer. Het tempo gaat hier gepaard met het uitstekende acteerwerk van Thomas Jane, hoewel diens accent je wel moet aanspreken, en een prima sfeer dat past in het tijdsbeeld en de setting van destijds.

Vanzelfsprekend ga je bij een Stephen King verfilming al snel denken aan horror. Nu ja, ik althans. De horror is vrij braaf, zoals in Gerald's Game eigenlijk. Het is meer een afwisseling van een aantal vulgairdere scènes die je als horror zou kunnen beschouwen. Er zitten geen jumpscares in of ook niet direct iets écht eng. De rat die uit de mond gekropen komt van Arlette, de vrouw, was wel een klein hoogtepunt op horrorvlak dan.

Alles goed in deze film dus maar verder niets speciaal om hoger dan 4* te geven. Hier en daar iets te traag dus ik ga voor 3.5* gaan.

avatar van DarlingDionne
Ik snap echt dit gemiddelde en de commentaren niet. Sterker nog, ik vond het echt een dijk van een film! Het wist flink onder mijn huid te kruipen en het tempo was daarbij juist heel effectief. Vond 'm met vlagen best creepy terwijl ik aardig doorgewinterd ben. Vleugje horror zat er dan wel in al staat dat hier niet aangegeven. Zeer origineel verhaal ook. Het acteerwerk zat ook echt wel snor. (Thomas Jane is altijd goed en die vrouw uit Deadwood zou ik graag vaker zien). Stukken beter dan Gerald's Game btw.

Oh en renzoroy je vergat the Mist nog. (Al is die film niet door iedereen even geliefd).

kon me niet bekoren deze film, te traag en niet spannend.

avatar van Pazmaster
Prima filmpje hoor, het gaat weliswaar wat traag maar dat komt de spanning wel ten goede. Een leuke mix van misdaad, thriller en horror met een goed spelende cast. Weinig op aan te merken.

avatar van comely
Eerste halfuur behoorlijk goed maar daarna is het over met de pret. Had niets meer te vertellen.

avatar van Noodless
Het verhaal kent een trage opbouw, maar werkt nooit vervelend. Het verhaal is vooral een drama/misdaadfilm met wat thriller-elementen. De horror komt vrij laat en heel braafjes. Dus verwacht geen horrorverhaal want dan kom je van een kale reis terug. De cast is degelijk en de setting is de troefkaart van de film. 6/10

mikey schreef:

...wanneer zijn vrouw soms ligt weg te rotten..."....Wat is dat voor Nederlands???

avatar van mikey
Gewoon superrr nederlands frans123.

mikey schreef:
Gewoon superrr nederlands frans123.

"soms ligt weg te rotten" is kindertaal....echt geen goed Nederlands
Dus het ene moment rot ze en dan weer niet........lol man....

avatar van mikey
Soms wel en dan weer niet. Zo zit het!

mikey schreef:
Soms wel en dan weer niet. Zo zit het!

En maar volhouden he Mik??

avatar van tattoobob
Best een toffe film dit.
Hij kijkt lekker weg doormiddel van een aangename sfeer.
Heel eng is het niet maar de sfeer is wel juist voor een stephen king verfilming.
Acteerwerk ook erg overtuigend

Aardige film over een boer die samen met zijn zoon geen andere uitweg ziet dan het vermoorden van zijn vrouw. Typisch een verhaal uit de pen van Stephen King. De film kent een goede opbouw en ziet er sfeervol uit. Alhoewel Thomas Jane zijn rol redelijk dik aanzet, komt hij hier toch mee weg. De film lijkt naar een ontknoping toe te werken, waardoor het einde wellicht wat tegenvalt.

avatar van El ralpho
Je oogst wat je zaait

En als het dan om het vermoorden van je vrouw gaat, kun je je wel indenken dat die oogst flink is..1922 is de derde Stephen King verfilming van het jaar en krijgt een vergelijkbare score als It en Gerald's game. 1922 is weer compleet anders als de voorgaande twee titels en heeft ook weer zijn eigen voor en nadelen.

Grootste pluspunt van 1922 is de sfeer. Deze is erg goed neergezet en het horrorelement is hoewel minimaal, heel subtiel ingebracht. Er zitten hier dan ook amper lugubere momenten in, maar de momenten die voorbijkomen zijn dan wel heel sterk. Het gaat dan om de momenten dat de rat uit de mond van Arlette kruipt nadat ze in de put is gedumpt, wanneer Wilfred van de trap af dondert en Arlette hem rustig achterna komt, en het laatste shot waar ze Wilfred met zijn inmiddels overleden zoon en vriendin, komt halen. Al deze momenten zijn ijzersterk en worden ook allemaal heel goed getimed door de regisseur.

Wat ik wel een stuk minder vond was het tempo van dit verhaal. Er gebeurt met name in het begin veel te weinig, totdat er opeens heel veel gebeurt en er zich een Bonnie en Clyde verhaal van Henry en Shannon in een paar luttele minuten ontvouwt. De balans lijkt hier een beetje zoek en ik had dan ook liever een wat vlottere opbouw gezien waardoor er meer ruimte was geweest om het zojuist genoemde gedeelte uit te werken. Ook vond ik het personage van Thomas Jane net iets te dik aangezet en blijft zijn acteerwerk steeds net op de grens van het toelaatbare.

Belangrijk om te weten voordat je hier ingaat, is dat je eigenlijk het beste de insteek kan hebben dat je naar een bovennatuurlijk misdaad/drama film zult gaan kijken met enkele horrorelementen hieraan toegevoegd. Het tempo is heel traag en de nadruk ligt hier echt op de misdaad en de dramatische omstandigheden die hieruit voortvloeien. Karma is a bitch.

avatar van james_cameron
Prima verfilming van een kort verhaal van Stephen King, fraai in elkaar gezet door regisseur Zak Hilditch, eerder verantwoordelijk voor het eveneens sterke These Final Hours. Mooie rol van Thomas Jane, een klein maar venijnig plot en een flinke reeks nasty bloederige scenes maken deze Netflix-original tot een aangenaam horror-feestje.

avatar van Corcicus
Doodsaai.

avatar van Elchapo
Typisch king verhaal,zeker minder sterk dan hierboven genoemde titels maar ok.het verhaal boeit en er zit een broeierig sfeertje in.acteerwerk is prima.3.5 stars....