• 8.985.968 stemmen

Genre: Horror / Fantasy

Ontwikkeld door: Stephen King en Richard P. Rubinstein

Met: Gary Sinise, Molly Ringwald en Jamey Sheridan

Datum van release: zondag 8 mei 1994

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot The Stand

Captain Tripps, een door Amerikaanse wetenschappers ontwikkeld dodelijk virus, roeit de mensheid uit. Slechts enkele mensen weten de epidemie te overleven. In hun slaap krijgen ze visioenen van de oude lieve Mother Abigail Freemantle en de gluiperige Randall Flagg. De overlevenden moeten een keuze maken: goed of kwaad.

1. 1. The Plague

8 mei 1994 (1 uur en 31 minuten)

Een dodelijk virus komt vrij vanuit een overheidsinstelling. Slechts een paar mensen blijken immuun te zijn, de overigen sterven snel. Stu Redmond is één van de overlevende en hij wordt nu onderzocht door doktoren om te verklaren waarom hij immuun is. Er zijn meer overlevers en zij beginnen allen te dromen.

2. 2. The Dreams

9 mei 1994 (1 uur en 30 minuten)

De overlevers die dromen over Mother Abigail vertrekken langzaam maar zeker naar Nebraska. Daar krijgen ze van Mother Abigail te horen dat ze verder moeten reizen naar Colorado. Randall Flagg laat Lloyd Henreid vrij uit de gevangenis. Via de dromen van Nadine Cross, weet hij haar in te lijven.

3. 3. The Betrayal

11 mei 1994 (1 uur en 30 minuten)

Honderden overlevers hebben zich in Boulder, Colorado verzameld bij Mother Abigail maar Randall Flagg heeft Nadine Cross gestuurd om de groep te infiltreren. Het lukt Nadine niet om Larry te verleiden, dus probeert ze het nu bij Harold. De groep begint zich druk te maken om de plannen van Randall Flagg.

4. 4. The Stand

12 mei 1994 (1 uur en 31 minuten)

Tom verzamelt de informatie die hij nodig heeft en vertrekt weer richting Boulder. Stu, Larry, Glen en Ralph vertrekken richting het westen nadat Mother Abigail verdwenen is en verschillende groepsleden omgekomen zijn bij een explosie. Randall Flagg heeft iets in petto voor Nadine en Harold.

Stu Redman

Larry Underwood

Monster Shouter

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Zwakke verfilming van een zeer goed verhaal van King. Met de verhaallijn van het boek, zeker in de twee eerste afleveringen wordt regelmatig een loopje genomen.

avatar van Don Homer

Don Homer

Ik vond alleen het einde goed. Kijkt verder wel aardig weg. Maar er gebeurt weinig spectaculairs.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Hoe toepasselijk om na een positieve coronatest, en tevens behoorlijk ziek, op de bank te gaan liggen met dit stuk jeugdsentiment ervoor. De epidemie kwam dan toch daadwerkelijk erg dichtbij en twee dagen later kan ik pas de concentratie op brengen om een comment te schrijven.

Hoe oud ik was toen ik The Stand voor het eerst zag durf ik niet te zeggen, het zal wel vlak na uitkomst geweest zijn. Mijn voorliefde voor King en zijn boeken was al eerder aangewakkerd en ergens zal ik het lijvige boekwerk wel doorgeworsteld hebben al kan ik me 2007 als vroegste poging herinneren waar het boek toch een zekere indruk maakte. Graag wilde ik deze versie wel weer eens zien net als dat de remake me wel interesseert ondanks de slechte waarderingen. Aan het begin zal het bij deze versie zeker niet liggen, daarbij wel meteen gezegd dat sommige dingen wel eens wat knullig overkomen, iets dat vooral in het tijdsbeeld van begin jaren '90 gezien moet worden. Maar zoals gezegd zijn de eerste en tweede aflevering met de uitbraak van de epidemie en de reactie van de mensen best erg goed en mede ingekleurd door sentiment koerst de serie door toch wel op vier sterren af.

Fijn is de muziek van ZZ Top en The Blue Oyster Cult te noemen en Crowded House is ook leuk te horen. Rob Lowe en Gary Sinise vallen toch wel op als prima acteurs en is het bijna gebruikelijk om King zelf te zien in een kort rolletje. Daarnaast valt mannetjesputter Jamey Sheridan toch wel op als erg sterk in zijn rol als Flagg en het moet gezegd dat een aantal scènes rond hem fraai worden opgebouwd en een prima sfeer en prikkel hebben. En de aardige schare dames mag genoemd worden met Laura San Giacomo, Kellie Overbey en Shawnee Smith. Spijtig is toch op zijn minst de kwaliteit die gedurende de derde en vierde aflevering daalt. Langzaam begin het geheel te slepen, worden bepaalde personages steeds irritanter en zijn sommige dingen van een bedroevend niveau zoals hoe Stu zijn been breekt. Tevens worden personages als Tom op het belachelijke af gebracht en is Harold die met zijn bom bezig is en Nadine afblaft gewoon schrijnend slecht. En zo zijn er nog wel wat karakters als Trashcan en Julie Lawry die allemaal op het belachelijke af gebracht worden, iets dat onherroepelijk ten koste van de serie gaat.

Desondanks blijft The Stand een leuke zit en absoluut de moeite waard een keer te doen. Een verhaal in die zin van bijbelse proporties waar het goed en kwaad strijden om wat is overgebleven van de mensheid. Jammer blijft dat men het niveau van de eerste twee afleveringen niet vast kan houden. Maar als King liefhebber blijft dit toch een must have en must see.

avatar van umbra

umbra

Ik heb deze hier als film van 6u aan 1 stuk lol, zal ik wel eens m'n tijd voor nemen xD

avatar van mister blonde

mister blonde

Pff, wat was dit slecht zeg. In werkelijke alle opzichten. De redelijke scores op mm en IMDb verbazen me. Heel lang geleden dat ik zo’n lage beoordeling heb uitgedeeld.

avatar van Phantasm

Phantasm

Slaapverwekkend en ontzettend saai, daar zit je dan zowat 6 uren naar te kijken. Eigenlijk gebeurt er ook veel te weinig.