ad

Met onder meer: Rowan Atkinson, Hugh Laurie en Tony Robinson

Release datum: 15 juni 1983

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Blackadder

Door de eeuwen heen hebben talentvolle en dappere mannen bijgedragen aan de eervolle en nobele historie van Engeland.Anderen, zoals de huichelende, verachtelijke Edmund, Hertog van Edinburgh (alias Blackadder), de bittere en getikte zoon van een middeleeuws koning, zijn verrezen uit het stof van onbetrouwbare documenten om hun onrechtmatige positie in de geschiedenis op te eisen.

Seizoenen

Komt er een Blackadder seizoen 5?

Acteurs en Actrices

Meningen over Blackadder

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

vrijdag 14 augustus 2020
Blackadder seizoen 2 Aanzienlijk leuker dan de matige eerste reeks. Beter geschreven, grappiger dialogen en alles oogt minder amateuristisch. Ruim voldoende, al ben ik er nog niet helemaal weg van. Benieuwd naar de andere 2 seizoenen.
avatar van AOVV

AOVV

woensdag 12 september 2018
Blackadder seizoen 4 Het vierde, het laatste en uiteindelijk ook het beste seizoen van Blackadder. Die laatste stelling is uiteraard geheel mijn eigen mening, gevoed door niet alleen de kwaliteit van de humor maar ook het achtergrondverhaal; de loopgravenwaanzin tijdens WOI.

Rowan Atkinson speelt natuurlijk weer de hoofdrol, en zet in dit seizoen een wel zeer cynisch personage uit de uitgebreide stamboom van het Blackadder-geslacht neer. Dat cynisme, en ook het bijhorende wezelgedrag, past erg treffend in de tijdsgeest. Wanneer Blackadder weer 'ns op vlijmscherpe wijs uitvaart tegen zijn persoonlijke pispaal Baldrick, klinkt dat tegelijkertijd steeds als een aanklacht tegen de oorlog, wat dit seizoen een wat guurder, donkerder kantje geeft als de eerste drie seizoenen, en dat bevalt me enorm. Bovendien is dit humor van de bovenste plank, met de nodige grofheid en absurd gedoe.

Naast hoofdpersonages Blackadder en Baldrick valt vooral generaal Melchett me in positieve zin op, uitstekend uitgebeeld door Stephen Fry. Diens secretaris, de slijmbal kapitein Darling, vormt, zijn naam zegt het eigenlijk al, vooral een bliksemafleider voor de andere hoofdrolspelers.

Een glansrol in episode 4 is overigens weggelegd voor Rick Mayall, die de legendarische Lord Flashheart gestalte geeft, en daar ben ik meermaals van in acute lachkramp geschoten.

Wuf! :D

5 sterren
avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

woensdag 5 augustus 2020
Blackadder seizoen 1 Nou, ben er deze week mee begonnen, maar na 2 afleveringen ben ik niet onder de indruk. Oogt oubollig en heb nog nul keer gelachen.

Dit gaat nog fors leuker worden?
avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

dinsdag 11 augustus 2020
Blackadder seizoen 1 Ik vind er serieus geen ene reet aan. Ongrappig en irritant. Ben gek op Britse humor, maar dan wel als het leuk geschreven is.

Maar eens goed over nadenken of ik nog aan een volgend seizoen wil beginnen.