Mijn Series +

Blackadder - Seizoen 4 (1989)

Alternatieve titel: The Black Adder

Verenigd Koninkrijk / Australiƫ

ontwikkeld door Richard Curtis, Rowan Atkinson en Ben Elton
met Rowan Atkinson, Tim McInnerny en Tony Robinson

Door de eeuwen heen hebben talentvolle en dappere mannen bijgedragen aan de eervolle en nobele historie van Engeland.Anderen, zoals de huichelende, verachtelijke Edmund, Hertog van Edinburgh (alias Blackadder), de bittere en getikte zoon van een middeleeuws koning, zijn verrezen uit het stof van onbetrouwbare documenten om hun onrechtmatige positie in de geschiedenis op te eisen.

1. Captain Cook
  2. Corporal Punishment
  3. Major Star
  4. Private Plane
  5. General Hospital
  6. Goodbyeee
avatar van AOVV
Het vierde, het laatste en uiteindelijk ook het beste seizoen van Blackadder. Die laatste stelling is uiteraard geheel mijn eigen mening, gevoed door niet alleen de kwaliteit van de humor maar ook het achtergrondverhaal; de loopgravenwaanzin tijdens WOI.

Rowan Atkinson speelt natuurlijk weer de hoofdrol, en zet in dit seizoen een wel zeer cynisch personage uit de uitgebreide stamboom van het Blackadder-geslacht neer. Dat cynisme, en ook het bijhorende wezelgedrag, past erg treffend in de tijdsgeest. Wanneer Blackadder weer 'ns op vlijmscherpe wijs uitvaart tegen zijn persoonlijke pispaal Baldrick, klinkt dat tegelijkertijd steeds als een aanklacht tegen de oorlog, wat dit seizoen een wat guurder, donkerder kantje geeft als de eerste drie seizoenen, en dat bevalt me enorm. Bovendien is dit humor van de bovenste plank, met de nodige grofheid en absurd gedoe.

Naast hoofdpersonages Blackadder en Baldrick valt vooral generaal Melchett me in positieve zin op, uitstekend uitgebeeld door Stephen Fry. Diens secretaris, de slijmbal kapitein Darling, vormt, zijn naam zegt het eigenlijk al, vooral een bliksemafleider voor de andere hoofdrolspelers.

Een glansrol in episode 4 is overigens weggelegd voor Rick Mayall, die de legendarische Lord Flashheart gestalte geeft, en daar ben ik meermaals van in acute lachkramp geschoten.

Wuf!

5 sterren

Hendrick99
Vlijmscherpe zwarte humor van een hoog niveau. De krankzinnigheid van WO1 wordt voor de zoveelste keer perfect in beeld gebracht. De ene dag een terreinwinst van 100 meter, en de volgende dag weer 80 meter teruggeslagen. De dramatische laatste scène van de laatste aflevering is een klassieker: Het peleton stormt uit de loopgraven ten aanval, en even later zien we hoe de heide er tegenwoordig uitziet. Je bevriest gewoon op je stoel...

Voordeel van dit seizoen is dat ik aflevering 2 al vaak gebruikt heb om iemand fan te maken van deze show, nadeel is dat het mijns inziens direct de beste aflevering is en het dus alleen maar achteruit kan gaan daarna.

avatar van rcuppen79
Vierde en laatste seizoen van de populaire komedieserie Black Adder. Net als het derde seizoen, is dit vierde seizoen ook weer meesterlijk, met hilarische afleveringen als “Corporal Punishment”, “Private Plane” en “General Hospital”. De serie won een BAFTA-award voor beste komedieserie in 1990 en ook Rowan Atkinson werd bekroon voor z’n rol als Captain BlackAdder. De bijrollen van Tony Robinson, Hugh Laurie, Tim McInnery en Stephen Fry zijn wederom hilarisch en de serie kent enkele meesterlijke cameo’s van Rik Mayall en Miranda Richardson. Ondanks het grote succes is een vijfde seizoen er nooit van gekomen. Wel verschenen er in de loop der jaren diverse tv-specials. Ook bekend als BlackAdder goes Forth.