• 8.985.908 stemmen

Blackadder - Seizoen 2 (1986)

Alternatieve titel: The Black Adder

Ontwikkeld door: Richard Curtis, Rowan Atkinson en Ben Elton

Met: Rowan Atkinson, Tim McInnerny en Tony Robinson

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Australië

Datum van release: donderdag 9 januari 1986

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Blackadder

Door de eeuwen heen hebben talentvolle en dappere mannen bijgedragen aan de eervolle en nobele historie van Engeland.Anderen, zoals de huichelende, verachtelijke Edmund, Hertog van Edinburgh (alias Blackadder), de bittere en getikte zoon van een middeleeuws koning, zijn verrezen uit het stof van onbetrouwbare documenten om hun onrechtmatige positie in de geschiedenis op te eisen.

Afleveringen Seizoen 2 (1986)

1. 1. Bells

9 januari 1986 (30 minuten)

Blackadder ontmoet een jonge man genaamd 'Bob' die later een vrouw blijkt te zijn. Hij wil met haar trouwen, maar ze gaat ervandoor met Lord Flashheart.

2. 2. Head

16 januari 1986 (30 minuten)

Blackadder krijgt de titel van Lord High Executioner en besluit om tijd te besparen het executieschema aan te passen. Dit brengt hem in conflict met de koningin als Lord Farrow gratie krijgt na al onthoofd te zijn.

3. 3. Potato

23 januari 1986 (30 minuten)

Na de glorieuze terugkeer van Sir Walter Raleigh probeert Blackadder de koningin te imponeren door zelf een reis te gaan maken.

4. 4. Money

5 februari 1986 (30 minuten)

Blackadder wordt door een levensgevaarlijke Bisschop gedwongen een nog niet betaalde lening te betalen. Hij probeert op elke mogelijke manier aan geld te komen.

5. 5. Beer

13 februari 1986 (30 minuten)

Blackadder probeert zijn excentrieke religieuze oom en tante tevreden te stellen vanwege een mogelijk grote erfenis. Ondertussen probeert hij ook een wedstrijd bierdrinken te winnen.

6. 6. Chains

20 februari 1986 (30 minuten)

Blackadder wordt ontvoerd door een behoorlijk Duitse Spaanse inquisitoir, die vervolgens een grote hoeveelheid losgeld eist.

• 1917 stemmen

Erg vermakelijk tweede seizoen van Blackadder, en vooral een pak beter en scherper dan het eerste. Rowan Atkinson zet hier een erg straffe Edmund Blackadder neer, even slijmend als cynisch en huichelachtig. Tim McInnerny is ook erg goed als de dommige, verwijfde Percy en Tony Robinson doet het schitterend als menselijke voetveeg Baldrick.

Daarenboven krijgen we ook nog drie andere belangrijke nevenpersonages, die heel wat toevoegen, en af en toe een dolkomische gastrol. Toch is het Blackadder zelf die de show steelt in deze zes smakelijke afleveringen.

4 sterren

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Tweede seizoen van de populaire Britse tv-serie Black Adder. Na de hoge kosten van het eerste seizoen werden de kosten voor dit tweede seizoen flink teruggeschroefd. Dat is te merken aan de decors en de kleinere cast. De humor verschilt ook van het vorige seizoen en is ditmaal een stuk scherper met vele spitsvondige dialogen.

Rowan Atkinson is wederom op dreef als de valse Lord BlackAdder. Daarnaast zijn er uiterst komische bijrollen van Stephen Fry als Lord Melchett, Tony Robinson als Baldrick en Tim McInnery als Percy. De show wordt echter gestolen door Miranda Richardson als de knotsgekke Koningin Elizabeth I.

Rowan Atkinson was mede-bedenker van het eerste seizoen, maar bij dit tweede seizoen gaf hij zijn taken over aan stand-up komiek Ben Elton, die samen met Richard Curtis de scenario’s van dit tweede seizoen neerpenden. De humor is een stuk geslaagder dan in het eerste seizoen. Twee jaar later verscheen het derde seizoen.

Aanzienlijk leuker dan de matige eerste reeks. Beter geschreven, grappiger dialogen en alles oogt minder amateuristisch. Ruim voldoende, al ben ik er nog niet helemaal weg van. Benieuwd naar de andere 2 seizoenen.

avatar van Kronos

Kronos

Het wordt zeker nóg beter, maar als de humor je niet helemaal ligt zal je ook daar niet enthousiast over zijn vermoed ik.

maike_d2001 schreef:

Ik hou van Britse humor, maar de personages liggen me hier niet echt. Kan af en toe wel een keertje lachen, maar ik kan wel 20 Britse series noemen die ik veel grappiger vind. Het positieve is dat elk seizoen maar 6x30 minuten duurt, dus je bent er wel zo doorheen. Dat zijn 2 gemiddelde speelduur-films voor een seizoen.

Ik kijk persoonlijk wel uit naar de WO I serie, seizoen 4. Dat spreekt me meer aan. Ik heb vrij weinig met de Middeleeuwen.

seizoen 3 is met afstand het sterkste

avatar van Dievegge

Dievegge

In dit tweede seizoen is Blackadder intelligenter en sluwer dan in het eerste, maar z’n maatschappelijke status is al iets lager. Het is een raadsel waarom hij de oliedomme Percy en Baldrick in dienst houdt. Bekwaam personeel is blijkbaar moeilijk te vinden.

De zestiende eeuw was een florerende tijd voor Engeland, met ontdekkingsreizen en elizabethaans theater. “Virgin Queen” Elizabeth I heeft een sympathiek imago in de geschiedenisboeken, maar ze liet katholieken vervolgen en vermeende landverraders onthoofden - genoeg materiaal voor satire. Miranda Richardson zet haar neer als een kinderlijke, wispelturige despote. Stephen Fry maakt van de Lord Chamberlain een ja-knikker. Enkele nevenpersonages zullen in een andere incarnatie terugkomen, zoals de megalomane Lord Flashheart en de hermafrodiet Bob - een naam die Rowan Atkinson op een grappige manier uitspreekt.

De dialogen bevatten een hoop nonsens, scherpe replieken, valse retoriek en bewuste anachronismen. Een cash flow problem is geen uitdrukking die een zestiende-eeuwse hertog zou gebruiken, wel een yuppie in de jaren 1980. Kostuums en pruiken zijn geïnspireerd door schilderijen uit die tijd. Favoriete afleveringen: 2 en 3.