Dreamcatcher (2003)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met Thomas Jane, Morgan Freeman en Tom Sizemore

Vier vrienden ontmoeten elkaar in de bossen voor hun jaarlijkse jachtpartij. Wanneer een vreemdeling gedesoriënteerd hun kamp binnen strompelt raken de vrienden in strijd met een legerkolonel en een wezen dat van één van hen bezit heeft genomen.

avatar van Daan258
Ook deze verfilming van Stephen King vond ik niet al te best.
Hij begon nog vrij aardig en de poster ziet er overigens wel erg tof uit. maar verder wist de film mij niet echt te boeien. Nogal saai en een te lange speelduur. Enige pluspunt was de cast die het verder wel prima deed.
Jammer dat de meeste verfilmingen van Stephen King zo tegenvallen:(

2,0* voor de eerste helft.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Vergis ik mij nu of heb ik gelijk als ik stel dat er een DVD met deze naam is waarop verschillende verhalen staan in het horrorgenre?
Deze morgen maar eens bekijken en tot die tijd blijf ik nieuwsgierig!

Er zijn geen 2 films met dezelfde titel in hetzelfde jaar. Ik heb "Dreamkeeper" verward met "Dreamcatcher".

Deze van King is inderdaad niet zo goed als bijvoorbeeld "The Shining" uit 1980, ook een verhaal van de grote schrijver. Vreemd is dat zijn boeken de lezer in een wurggreep houden en de films over het algemeen middelmatig zijn. Nu weet ik ook wel dat King niet op de stoel van de regisseur zit maar misschien zou het tijd worden dat hijzelf en een (echt goede) regisseur eens een verhaal van King zouden regisseren. Of zie ik dat verkeerd?
Deze is echt voor de diehards zoals ik, ik heb mij hiermee wel vermaakt!

Fantastische film. Snap echt die lage score niet. Hierdoor en mn vooroordeel dat het waarschijnlijk weer zo'n trage en lange 'Stephen King-film' zou gaan worden, maakten me op voorhand erg sceptisch. Maar gelukkig is het een erg boeiende film geworden die zeker niet traag is. Deze film doet niet onder bij de topper 'The Mist' van Stephen King.

een hele goeie stephen king verfilming.ik vind het een spannende en goed verhaal.en leuke acteurs er in.

avatar van N. S.
Verwachtingen waren laag. Het viel uit eindelijk allemaal mee.

De film begint goed. Sterke opbouw, niet te traag maar ook niet te snel. De tweede helft was een stuk minder. Het verhaal was opzich aardig, omgeving was goed gekozen, maar het viel allemaal tegen na het sterke begin. Dat idee met gedachtes lezen en dat die alien met Jonesy ging praten was echt een minpunt van de film, jammer. De aliens daarentegen zagen er wel goed uit.

De personages waren ook goed, prima geacteerd. Vooral de 4 mannen en Duddits(?). Het verhaal rond hen vond ik wel boeiend en goed uitgewerkt. Alles bij elkaar was het een middelmatige film.

shrink schreef:

Begrijp de lage score ook niet , ik vond hem zeker zeer goed ....toen

Binnenkort nog eens bekijken .

avatar van Filmkriebel
Vond hem ook niet zo super slecht. Ik zou dit eerder een redelijke verfilming van een slecht Stephen King verhaal noemen. Je moet toch wel toegeven dat dit één van 's mans slechtere boeken is. Met aliens begint hij beter niks. Dat de film niet zo denderend is, is voor mij vooral een keuze van slecht bronmateriaal. Kasdan probeert nog te imponeren met heel wat (geslaagde) special effects. Nochtans zat er wel wat in met die vrienden en hun telepatische gaven, wier lot aangestuurd wordt door hun gemeenschappelijke vriend Duddits, die eveneens over bovennatuurlijke gaven beschikt. Het verloop van het alien verhaal vond ik dan vooral "run-off-the-mill". Enkel het feit dat die aliens gedaanteverwisselaars waren vond ik nog interessante mogelijkheden bieden...

avatar van Alathir
Begon voor mij best goed, ik was aardig geïnteresseerd maar eenmaal dat het verhaal zich verder ontplooit met de alien Mr Gray ontspoort het wel een beetje. Het is ook zeker niet zo goed als The Mist en ik denk ook dat deze film er niet zo mee te vergelijken valt. Nu goed aangezien het boek blijkbaar één van de mindere is, kan je nog wel stellen dat ik me nog voldoende vermaakt heb voor hier een 3* voor uit te delen. Soundtrack beschouwde ik ook als een pluspunt, misschien was de speelduur dan weer één van de tekortkomingen. Special effects en de aliens zagen er vettig en goed uit.

avatar van joolstein
‘Dreamcatcher’ is een verfilming van het gelijknamige boek van horrormeester Stephen King. Typerend voor King is hoe gebeurtenissen uit de jeugd kunnen doorwerken in het volwassen leven van de betrokkenen. De film begint nog veelbelovend, vier jeugdvrienden Henry (Thomas Jane), Jonesy (Damian Lewis), Beaver (Jason Lee) en Pete (Timothy Olyphant) hebben ooit een zeer speciale jongen genaamd Duddits gered van een stel gemeneriken.Maar algauw na dit goede begin raakt de film het spoor bijster. Plotlijnen worden niet of te vlug behandeld, over de personages krijgen we niet genoeg informatie. De titel ‘Dreamcatcher’ wordt bijna niet verklaard in de film. De boel wordt nog wat opgeleukt met standaard-actie-scenes, slappe humor en Morgan Freeman in eendimensionaal en doelloos karakter. Afgezien van een leuke verwijzing in de naam, door kolonel Curtis, van de parasiet of het virus en wat ranzigheid, was dit best teleurstellend.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In de bioscoop was ik 16 jaar geleden nog redelijk positief over Dreamcatcher, maar terugkijkend is dit eigenlijk gewoon een hele domme film. Destijds was me al duidelijk dat de film sterker begint dan hij afsluit, maar van een echt sterk begin kunnen we niet spreken. De vier acteurs in de hoofdrol - Lewis, Lee, Jane en Olyphant - zijn erg aardig; prima gecast en geinige chemie. Er valt enkel op dat geen van hen praat als normale mensen. Soms poogt Kasdan om ze neer te zetten als 'zo'n typisch normaal groepje mannen', maar ik vraag me sterk af of Kasdan weet hoe mensen praten. Alsnog zou een film waarbij deze vier vrienden enkel opgesloten zitten in een huisje in het bos meteen een veel betere film opleveren. In dat eerste stuk zitten dan ook nog wel een paar prima scènes. Maar dan gaat het álle - en dan bedoel ik ook echt álle - kanten op bij Dreamcatcher.

Oftewel, we krijgen: wormen met scherpe tanden die uit iemands reet komen. Een buitenaards wezen die hoofdpersoon Jones overneemt en met een Brits accent laat praten. Morgan Freeman met énorme wenkbrauwen, die op alien-jacht is. Thomas Jane die telefoneert met een pistool. De lelijkste CGI in een scène die zo uit Independence Day kon komen, waarin helikopters een UFO kapot knallen. Een verstandelijk beperkte jongen, die ook nog leukemie heeft, die een buitenaards wezen blijkt te zijn. Een film die niet de moeite neemt om fatsoenlijk af te ronden, maar gewoon meteen na het suffe eindgevecht het beeld op zwart gooit. Het moge duidelijk zijn; Dreamcatcher is een idiote, domme film, waarbij je je afvraagt hoe men kon denken dat dit enigszins eng of spannend zou worden? Helaas is Dreamcatcher echter niet zo campy en fun als een Sleepwalkers of Maximum Overdrive, dus er valt minder te genieten van zijn slechtheid.

2 sterren.

avatar van Shadowed
Tsja.

Had goed kunnen zijn, maar Kasdan bewijst het dus weer dat King boeken niet zo makkelijk te verfilmen zijn. Deze taak is dus te moeilijk geworden voor Kasdan, want deze film lijkt het resultaat te zijn van een mislukte King verfilming.

Ik vond het begin al niet zo heel boeiend, maar het verhaal stond tenminste nog overeind. Het was al onnodig verwarrend, maar dat hoort er dan maar bij. Uiteindelijk kon ik het nog wel volgen, de bossen waren mooi in beeld gebracht en die alien slangen waren echt heel gaaf.

Helaas begint het verhaal daarna al snel in elkaar te vallen. 134 minuten is ruim de tijd om een goede, kloppende en interessante horrorfilm te maken, en toch weet Kasdan het nog zo rommelig af te leveren. Het lijkt zelfs alsof er 3 sciencefiction films bij elkaar zijn gepropt.

Wat Freeman dacht weet ik ook niet, maar hij loopt wel een beetje voor gek hier. Iedereen ziet er normaal uit en dan is zijn look een soort Professor Lupardi. Ook Jane weet weinig met zijn rol mee te brengen, elke keer bij het horen van zijn stem moet ik weer aan Batman denken.

Het verhaal kent zo goed als geen spanning, dat opmerkelijk is voor een horrorfilm. De meeste weten tenminste een beetje sfeer te creëren, maar deze faalt daar een beetje in. Ook kent het een aantal schoonheidsfoutjes. Beaver ziet die vent maar voor het eerst, maar weet gelijk welke muts tot hem toebehoort.

Gelukkig is het allemaal vlot en vermakelijk, de aliens zien er goed uit en Lewis weet een goed two-faced karakter neer te zetten. 134 minuten gingen vrij vlot om, al is deze film niet bijzonder voor de rest.